Toyota Yaris of Prius?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Toyota Yaris of Prius?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 13:52

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto. Mijn voorkeur gaat uit naar een Toyota Hybride omdat ik veel km per jaar rijd en een betrouwbare auto wil die niet zo snel storingsgevoelig is.
Nu is alleen de vraag.. Een Yaris Hybride of een Prius?
Wie kan zijn/haar ervaringen delen met een of beide van deze auto's?

Pluttersput

Re: Toyota Yaris of Prius?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:02

Wij hadden een prius. Tweedehands gekocht en nog een paar jaar heel tevreden in rond gereden. Mooie ruime auto. Dat is wel een dingetje namelijk, een yaris is toch wel een stuk kleiner. Dus het hangt er ook vanaf wat je precies in een auto zoekt.
Wij waren er in elk geval blij mee. Nu teruggevallen op een yaris omdat die goedkoper in de wegenbelasting zit, en we hebben een tweede auto voor het grote werk. Overigens is de yaris niet hybride :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:05

Ik heb een hybride Yaris en is best een ruime auto hoor! We kunnen er met 5 in en redelijk wat kofferruimte. Maar heb nooit met een Prius gereden, dus ik kan niet vergelijken.

Ik ben in ieder geval erg tevreden over mijn Yaris. Super wendbaar, snel en nooit een probleem. Denk niet dat de hybride motor zoveel doet, aangezien het geen plug in hybride is, dus de auto laadt alleen op bij het remmen enzo. Van mij had het hybride dus niet perse gehoeven, maar al bij al een redelijk zuinige auto.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:06

Pluttersput schreef:
Wij hadden een prius. Tweedehands gekocht en nog een paar jaar heel tevreden in rond gereden. Mooie ruime auto. Dat is wel een dingetje namelijk, een yaris is toch wel een stuk kleiner. Dus het hangt er ook vanaf wat je precies in een auto zoekt.
Wij waren er in elk geval blij mee. Nu teruggevallen op een yaris omdat die goedkoper in de wegenbelasting zit, en we hebben een tweede auto voor het grote werk. Overigens is de yaris niet hybride :)

Daar moet ik je even corrigeren pluttersput, de Yaris is wel degelijk leverbaar in een hybride variant!

TS: Ik rij zelf een oud Yarisje, ben ik heel blij mee :) Verder vind ik de vergelijking lastig te maken. De Prius is toch echt wel een hele slag groter en duurder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:26

Als je voor een hybride gaat dan zou ik ook direct een plug-in hybrid kopen. Een gewone hybride voegt nauwelijks iets toe, maar met een plug-in kun je het grootste deel van je ritten elektrisch rijden, wat echt heel veel goedkoper en beter voor het milieu is. Tot 50 km dacht ik, voor de prius, daarna gaat ie pas over op brandstof.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:37

ik rijd met een yaris hybride en vind het een heerlijke wagen, met de prius heb ik geen ervaring

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:40

Regenpier schreef:
Daar moet ik je even corrigeren pluttersput, de Yaris is wel degelijk leverbaar in een hybride variant!

.

Denk dat haar Yaris niet hybride is ;) niet dat hij er niet in de hybride variant is.

Ik zou gaan voor een Yaris hybride :) puur en alleen op het uiterlijk :+

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:51

Keet schreef:
Regenpier schreef:

.

Denk dat haar Yaris niet hybride is ;) niet dat hij er niet in de hybride variant is.

Ik zou gaan voor een Yaris hybride :) puur en alleen op het uiterlijk :+

Oooh oeps, sorry, niet goed gelezen :o

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:54

Ik heb zelf een Yaris (niet hybride) en mijn ouders een Prius, maar als ik onze auto's vergelijk zijn het gewoon totaal andere auto's. Maar dat komt ook omdat mijn auto 6 jaar ouder is en een stuk minder luxe. De Prius is een stuk groter, en in vergelijking met mijn auto dus luxer, maar waarschijnlijk zal de Yaris van nu ook een stuk luxer zijn. Ondanks dat de Prius groter is rijd ik 10x liever in mijn eigen Yaris. Ik vind het zicht heel beperkt in de Prius van mijn ouders, en de eco stand kan ik ook niet zoveel mee, dan trekt die auto zó langzaam op, maar die kun je natuurlijk wel uit zetten

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:01

Hier ook een (tweedehands) Prius. Tot nu toe eigenlijk nooit grote problemen mee gehad, ruim 230k op de teller. Meest serieuze was het niet kunnen starten omdat ik vergeten was een lampje uit te doen. Midden in Frankrijk :+

Bijzonder tevreden over de auto, flink wat laadruimte, rijdt prettig (zeker de automaat is geweldig maar dat zal voor iedere Toyota Hybride gelden), betrouwbaar. Wel beetje saai, stoelen (van onze 2006 Prius) blinken niet uit in comfort, navigatie is matig (maar dat is ook de leeftijd gok ik).

Yaris is idd wat goedkoper (aanschaf + belasting/verzekering), vraag is dus vooral of je de extra ruimte en/of het comfort door de wat grotere auto nodig hebt.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 17:46

Bedankt voor al jullie ervaringen. Hmm hybride is dus niet zo veel voordeliger als ze vaak roepen?

Ik heb wel al een aantal keren proefgereden met een Yaris. Reed op zich prima, ik vind alleen dat hij zo'n herrie maakt wanneer je gas geeft om vlot op te trekken. Daarnaast zat ik dichter op de voorruit dan bij mijn huidige auto, wat voor mij net wat onveiliger voelde. In een Prius heb ik nog nooit gereden, maar ziet er doordat hij groter is veiliger uit. Ze zijn idd alleen wat duurder. Heb er wel eentje gevonden binnen mijn budget. Maar ik twijfel dus nog.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:58

Een Prius is nieuw bijna dubbel zo duur (als je de vanaf-prijzen neemt) en daar krijg je natuurlijk wel wat voor terug, maar het is wel een flink verschil.
Je zou ook nog naar de Corolla kunnen kijken. Die zit net tussen de Yaris en Prius in en heeft behoorlijk meer binnenruimte dan een Yaris. Hoewel niet helemaal eerlijk: ik heb wel in de nieuwste Corolla gereden en de Yaris die ik geprobeerd heb was van het vorige model, dus het kan zijn dat dit nu anders is als je voor een nieuwe auto gaat, ik heb geen ervaring met de laatste serie Yaris, alleen met de voorgangers.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:04

Ik lees hierboven heel veel dat de Prius een ruime auto is. Met z'n vijven in de Prius afgelopen zomer was geen succes en dat was met 1 lang persoon en de rest gewoon gemiddeld of klein. Ook kan een persoon van 190+cm niet comfortabel rechtop achterin zitten. Ik ben zelf 182 cm en bij enthousiast genomen drempels stoot ik mijn hoofd tegen het plafond. Dit zijn allemaal persoonlijke ervaringen waardoor ik de Prius niet ruim zou noemen, maar als je weet dat de mensen die erin moeten niet groot zijn dan zal het vast prima passen! Ik heb geen ervaring met de Yaris dus misschien als je die twee vergelijkt is hij groot.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 18:05

Ik ga sowieso voor een occasion ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:05

Manou, ik denk dat jij in een vorig model Prius hebt gereden? Die voelen op sommige punten inderdaad wat krap aan.
TS is op zoek naar een nieuwe auto en het nieuwe model is ruimer en voelt ook ruimer aan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:05

Ingrid_92 schreef:

Uhhhhhhh....... dit is niet zo heel handig :))
Je hebt het in je OP heel expliciet over een nieuwe auto.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 18:33

Team Prius! *\o/* Ik heb mijn "Teddy" nu al sinds 2008 en hij gaat nog steeds als een speer. Mijn vriendin heeft een Corolla en we rijden veel liever in die van mij. Hij zit fijner en ook iets hoger. Haar vader kan bijvoorbeeld bijna niet in en uit haar auto komen, dus dat is wel iets om aan te denken als je vaak oude mensen in de auto hebt (al zijn beide auto's nog steeds een stuk lager als bijv. een SUV).

Doordat het een hatchback is heb je onwijs veel laadruimte. Dingen die allemaal in een Prius passen: 2 fietsen, 3 surfboards, een boekenkast, een gigantische barbeque, een kerstboom, etc, etc. :') Wij hebben die van mij daar niet voor gekocht, maar het is zo handig dat ik nooit meer iets anders wil.

Hij rijdt erg stil. Ze noemen ze hier niet voor niks "pedestrian killers," want ze horen je gewoon niet aankomen. Dat is soms wel een nadeel als mensen midden op de weg lopen en jij er met 10kmh achteraan tuft. :)) Natuurlijk maakt hij wel geluid als je optrekt, maar als ik vrienden van me in de auto heb zeggen ze altijd dat ze het raar vinden dat je hem bijna niet hoort, dus ik denk dat dat luidruchtige optrekken wel meevalt in vergelijking met andere autos haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:22

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter. :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 00:04

Oscar schreef:
Ingrid_92 schreef:

Uhhhhhhh....... dit is niet zo heel handig :))
Je hebt het in je OP heel expliciet over een nieuwe auto.

Ik bedoelde nieuw in de zin van: een andere auto :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 01:32

Ik heb de Corolla Hybrid. <3 Die is ook zeker de moeite waard om te bekijken. Ik rijd ongeveer 4,2L / 100km, maar ik rijd niet zo heel veel snelweg. Ongeveer een kwart van de 25.000km die ik per jaar rijd.

Alleen zijn deze er nog amper als occasion. :( De voorganger de Auris is er ook in Hybrid.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 07:59

Hier een Auris hybride. Zeer tevreden over de auto.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 08:23

Ik heb de corolla station als hybride en deze rijdt net zo zuinig als mijn vorige auto (Suzuki Celerio benzine, 1 op 22 gemiddeld). Dus hybride doet echt wel wat.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:06

Tatyana schreef:
Ik heb de corolla station als hybride en deze rijdt net zo zuinig als mijn vorige auto (Suzuki Celerio benzine, 1 op 22 gemiddeld). Dus hybride doet echt wel wat.

Ligt er aan waar/wat je rijdt of het nut heeft of niet.
Een hybride heeft vooral nut als je veel in de stad of binnendoor rijdt. Op de snelweg heeft het 0,0 voordelen. Dan kan een zuinige benzine of diesel net zo voordelig zijn.
Als je veel snelweg rijdt dan moet je naar een plug in hybride. Die kan tot max 50? km elektrisch rijden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:40

Daarom was hybride voor mij een logische keuze. Ik rijd maar 25% snelweg. Ik ben alleen dat grafiekje kwijt geraakt met de laatste update van app op telefoon. Heb nu wel statistieken hoeveel ik elektrisch rijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:46

Mijn vader rijdt veel snelweg / 80km weg in zijn plug in hybrid (Volvo v60) en dat is beduidend zuiniger dan op diesel. Rijdt 1 op 22 geloof ik. Wel rijdt hij regelmatig gewoon 100 op de snelweg ipv 130.