Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 15:44

Hallo allemaal!

Ik ben benieuwd wat mijn mogelijkheden nu zijn. Afgelopen week heb ik mijn loonstrook gehad, zojuist is mijn loon binnen gekomen.

Echter is dit bedrag fors lager dan op de loonstrook vermeld stond. Het gaat om ongeveer 1/3 van het salaris dat op het loonstrookje staat dat nu mist.

Ik weet dat mijn werkgever kosten in zou houden. Maar deze kosten moeten op de loonstrook vermeld staan ga ik vanuit? Dus ik ben benieuwd wat ik juridisch gezien nu kan, kan ik hem verplichten om het ontbrekende bedrag alsnog over te maken en volgende maand in te houden? Aangezien dit deze maand niet op de loonstrook stond?

Wellicht handig om te weten. Dat het al langer gezeur is binnen het bedrijf. Heel veel gaat niet volgens het boekje, afspraken die gemaakt worden worden totaal niet nagekomen. En verschillende collega's zijn al op hele smerige manieren uit de zaak getrapt. Dit omdat het niet goed gaat met het bedrijf. Alleen de manier waarop is in veel gevallen niet een normale gang van zaken.

Ook ben ik de afgelopen tijd om het zo maar eens te zeggen flink wat keren "genaaid". Dus ben er wel klaar mee. Daarom dat ik benieuwd ben wat ik met zijn zoveelste actie....die denk ik niet volgens het boekje is....kan doen.

Ik zit sowieso te denken om maandag even het Juridisch Loket te bellen. Maar ben benieuwd of er hier Bokkers zijn die ervaringen hebben of kennis van zaken hebben wat dit betreft.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag....

Apple

Re: Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:47

Juridisch loket is een goede stap inderdaad :-)

Je kunt even opheldering vragen bij je werkgever, voor zover ik weet moeten zaken die worden ingehouden van je loon ook op je loonstrook staan. Wellicht heeft hij daar nog een specificatie van.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:58

Gewoon eens beginnen met aan de werkgever om tekst en uitleg vragen i.p.v direct zo hoog van de toren te blazen?

Een goed gesprek werkt vaak ophelderend als je vragen stelt en dan antwoord krijgt.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 16:12

Ja, dat zou een optie kunnen zijn. Maar de laatste tijd vaker van ditsoort situatie's (gelukkig kleiner dan dit) gehad. En ik ben niet de enige die ditsoort dingen heeft. Laat ik het zo zeggen, mijn baas is geen ondernemer. En heel slecht in communicatie.

Ik kan hem vragen, zal ik ook wel even doen. Maar er is 99% kans dat er geen (fatsoenlijk) antwoord komt. Hij antwoord eigenlijk nooit concreet op vragen en problemen....

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:13

Eerst samen met je baas in gesprek gaan en als dat niets is naar het juridisch loket om advies te vragen en eventueel een aangetekende brief te laten verzenden waarbij je aangeeft graag het resterende loon te willen ontvangen waar je recht op hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:47

En op zoek naar een andere baan .

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:03

Ik zou eerst naar je baas gaan voor uitleg,en in belgie zou stap twee de vakbond zijn,daar kan je met deze vragen terecht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:12

Staat er in je contact niets over je bruto salaris?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:20

Dit zijn dingen die heel goed bij een vakbond passen. En dat gedoe met werkgevers, daar is een vakbond ook heel handig voor. Dus als je nu geen lid bent, overweeg het zodat je er in de toekomst eventueel steun kunt vinden.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:36

Normaal staat er inderdaad nog bij wat je netto overhoud naast de kosten. Ik zou begonnen met tekst en uitleg vragen, mocht dat niet helpen dan naar het juridisch loket.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:36

Sanet schreef:

Loonstrook klopt, alleen wat er is overgemaakt klopt niet met de loonstrook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:48

Brainless schreef:
Sanet schreef:

Loonstrook klopt, alleen wat er is overgemaakt klopt niet met de loonstrook.

Maar klopt die echt? Kosten moeten namelijk bruto worden ingehouden. Is dat nu ook gebeurd of zijn die netto ingehouden waarbij de werkgever het belastingvoordeel in eigen zak houdt...... TS kijk dat heel goed na!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:58

Lees je je loonstrook wel goed af?
Niet dat je denkt dat je het bedrag bovenaan de loonstrook boven de streep krijgt, je krijgt wat er onder de streep staat. dit kan zomaar 1/3 schelen wat je mist.

Daarnaast lijkt inderdaad de eerste nette stap om dit vooraf met je werkgever te bespreken in plaats van dit op internet te bespreken. Mogelijk is het allemaal berust op een misverstand. Ik zou als werkgever zijnde hier niet blij mee zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:04

Romeo2007 schreef:
Lees je je loonstrook wel goed af?
Niet dat je denkt dat je het bedrag bovenaan de loonstrook boven de streep krijgt, je krijgt wat er onder de streep staat. dit kan zomaar 1/3 schelen wat je mist.

Daarnaast lijkt inderdaad de eerste nette stap om dit vooraf met je werkgever te bespreken in plaats van dit op internet te bespreken. Mogelijk is het allemaal berust op een misverstand. Ik zou als werkgever zijnde hier niet blij mee zijn.

Gelukkig staat de naam van het bedrijf er niet bij...

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:30

Wat voor kosten zouden er nog afgaan dan? Waar moet ik dan aan denken?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 18:32

Ik weet zeker dat het bewust is. Heb inmiddels contact gehad. En hij wil het verschil niet bijleggen. Weet ook zeker dat het geen misrekening is met netto/bruto aangezien er onderaan mijn loonstrook duidelijk staat "uit te betalen" en het bedrag dat op mijn rekening is gestort bijna 1/3e scheelt met het bedrag dat daaronder staat op de loonstrook.

Heb inmiddels contact gehad met mijn werkgever, die veert zoals verwacht 0,0 mee en houd zijn poot stijf dat hij juist zit. En ik heb daar toch sterk mijn twijfels aan. Dus ga maandag inderdaad even met het JL bellen. Ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen.

Vakbonden vind ik ook een goeie bruikbare tip! Daar ga ik ook nog even naar kijken....maar dat zal voornamelijk voor de toekomst zijn. Ga daar nu waarschijnlijk voor deze kwestie weinig meer aan hebben denk ik.

Heb inderdaad bewust niet teveel kenbaar gemaakt verder. Dit is zo blanco, dat dit niet te koppelen is aan een werkgever.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:25

Hij moet van je bruto bedrag de inhoudingen doen, val je ook onder een cao??

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:32

Juridisch gezien hoor je te ontvangen wat er op de loonstrook staat als: “te ontvangen”. Ik denk dus dat je er zeker wijs aan doet naar het juridisch loket te gaan!

Inhoudingen horen op je loonstrook te staan, anders houdt je werkgever dit gewoon zwart in. Dat zal de belastingdienst niet waarderen..

ik heb overigens geen idee of het over bruto of netto inhoudingen gaat, maar wat ik uit je post begrijp, staat het op gene van beide plekken vernoemd op de loonstrook, maar gewoon Niet aangegeven.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:34

Heb je een rechtbijstandverzekering? Ik ben net begonnen bij een andere baas. Mijn oude baas dacht mij ruim 200 euro minder uit te kunnen betalen, terwijl dat volgens mij onrechtmatig was. Heb mijn rechtbijstandverzekering aangesproken en ipv 200 te weinig, bleek ik juist nog een tegoed te hebben van 200,00! Dus kreeg ik een nabetaling van 400,00 dankzij mijn verzekering. Ook mijn baas deed veel niet volgens het boekje en soms dingen die tegen de cao ingingen. Daar heb ik hem dus op terug gepakt.

Succes Ricie, hoop dat je het geld krijgt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:36

Shadow0 schreef:
Dit zijn dingen die heel goed bij een vakbond passen. En dat gedoe met werkgevers, daar is een vakbond ook heel handig voor. Dus als je nu geen lid bent, overweeg het zodat je er in de toekomst eventueel steun kunt vinden.

8)7 Dat gedoe met werkgevers.... :roll:
Want het is tenslotte aan de hand van het eenzijdige verhaal van de TS helemaal duidelijk dat er een fout is gemaakt door de werkgever. Want zo zijn werkgevers, maken fouten aan de lopende band en de heilige werknemer is gelukkig altijd correct.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:45

Onder aan de streep zou gewoon moeten zijn wat je overgemaakt krijgt, kosten die worden ingehouden dienen gewoon op je loonstrook zichtbaar te zijn.
Ik zie i.v.m. mijn werk (accountant) regelmatig loonstroken van diverse bedrijven, maar onder aan de streep moet het gewoon kloppen met wat je ontvangt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:53

Ik weet niet hoe loonbetalingen bij jou gaan Palmera, maar de loonstrook toont gewoon de wettelijke berekening en de werkgever maakt het bedrag over wat bij uit te betalen staat, en dat is niet 1/3 minder. En zoals je kunt lezen heeft de TS contact gehad met haar werkgever.
TS, wat voor uitleg had hij dan dat het uit te betalen bedrag afwijkt van de loonstrook?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:23

Kinke schreef:
TS, wat voor uitleg had hij dan dat het uit te betalen bedrag afwijkt van de loonstrook?

Hier ben ik ook nog steeds benieuwd naar. Wat had hij voor uitleg voor die zgn kosten die er nog af moesten?

Zoals je hebt kunnen lezen, hoor je gewoon te ontvangen wat er onderaan je loonstrook staat bij ' te ontvangen'
Heel apart verhaal. Goed dat je het juridisch loket om hulp gaat vragen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:44

Ben inderdaad benieuwd naar de achterliggende reden voor het minder uitbetalen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:32

Als je lid ben van de vakbond heb je gelijk rechtsbijstand voor problemen met eventueel werkgever. Ze hebben mij nu al 3x geholpen om dat te krijgen waar ik recht op had.

Inhoudingen buiten loonstrook om zijn niet rechtsgeldig volgens mij en zou je kunnen melden bij de belastingdienst.