Wanneer er ineens het dubbele betaald moet worden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wanneer er ineens het dubbele betaald moet worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 19:55

Ik vraag me toch af hoe bokt hierover denkt..

Vrijdag startte ik mijn laptop op en deed hij helemaal niets meer. Hij startte niet door er ik kreeg het niet voor elkaar om hem aan de praat te krijgen. Zaterdag hebben we hem weg gebracht naar een zaak hier in de buurt waar een aantal kennissen van mijn vriend werken. Ze zij erg professioneel en betrouwbaar. Verwachtte kosten: Maximaal €60,- en dan gingen ze uit van het ergste. (Windows opnieuw installeren en proberen bestanden te redden) Laptop zou maandag of dinsdag klaar zijn.

Top! Niet duur, en snel klaar! Dacht ik. Dinsdag nog niks gehoord. Dinsdag eind van de middag mijn vriend laten bellen om te vragen hoe het er voor stond. Ik was aan het werk. Meneer die de laptop zou doen was ziek en zou gister (woensdag dus) weer aanwezig zijn en ermee aan de slag gaan. Nu worden we net, 18.35 uur gebeld dat de laptop klaar is. Kosten: €120,-

Naast dat ik vind dat ze even hadden moeten bellen dat het iets langer zou duren, vind ik het nogal een verschil in prijs. €60,- vind ik heel wat anders dan €120,-! Ligt het aan mij dat ik het bizar vind dat er gezegd wordt dat ik maximaal €60,- moet betalen en ze ineens het dubbele rekenen?

Wanneer ik morgen de laptop ga halen ga ik hier ook zeker wat van zeggen. Vertel me dan niet dat het me maximaal €60,- gaat kosten maar zeg dat de kosten volledig afhangen van wat er is en geef een reële SCHATTING.. En maak daarbij duidelijk dat de kosten ook hoger kunnen zijn. Ik sta nu namelijk echt voor een verassing. Als ik iets langer geduld had gehad had ik een kennis ernaar kunnen laten kijken die het gratis voor me had gedaan. Maar voor die €60,- kon ik hem sneller laten maken. Die overige €60,- die ik eraan over had gehouden had ik nog eens extra van kunnen tanken! Is het raar dat ik er zo over denk? Ik zie het al voor me dat ik op mijn werk aan een klant vertel dat ze maximaal €30,- moeten betalen voor een etentje, en wanneer ze gegeten hebben zeg ik; sorry mevrouw, we moesten vandaag toch nog even extra naar de winkel om de spullen te halen dus u moet nu €60,- betalen...

Ik ben er gewoon erg geïrriteerd over.. :+

Sani

Re: Wanneer er ineens het dubbele betaald moet worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:00

Hebben ze die 60 euro op papier gezet?
Want dan hadden ze je van te voren moeten informeren over de verhoging. Ik zou ook zeker mijn mond open trekken als je daar staat morgen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:01

Snap volkomen dat je geirriteerd bent! Zou ik ook zijn!
Kan je dit niet aangeven bij hen? Wellicht kan je een dealtje maken, zeker als er vrienden werken van jouw vriend.
Ik heb dit ook wel eens gehad en probeer er nu heel erg aan te denken dat ik duidelijk afspreek dat áls het duurder wordt, dat ze dan bellen. Lukt niet altijd, maar valt ook niet altijd duurder uit natuurlijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:03

Ik zal het nog mooier maken;
Afbeelding

Mondeling is gezegd; maximaal 60..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:04

Idd, heb je ergens zwart op wit staan dat het 60 zou zijn?
Nu vind ik 120 geloof ik op zich helemaal geen gekke prijs, maar als er 60 gecommuniceerd is snap ik dat je het er niet mee eens bent

Edit: heb je dat ondertekend?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:10

Ik zou sowieso even om een specificatie vragen om te zien hoe ze opeens aan dat bedrag komen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:11

Nee, ik vind net het formulier. Mijn vriend heeft ook niks getekend..

Echter, zit ik nu dus de algemene voorwaarde te lezen waarin het volgende staat;
Als tijdens reparatie blijkt dat de prijs van de reparatie hoger zal zijn dan de kostenraming zoals vermeld op de werkbon of website, dan wordt aan de consument of zakelijke gebruiker gevraagd of hij het product voor die hogere prijs wil laten repareren. In dat geval vindt de reparatie pas plaats na toestemming van de gebruiker. Wanneer de website geen kostenraming meldt en de prijs pas na onderzoek kan worden vastgesteld, dan wordt aan de gebruiker gevraagd of hij het product voor die prijs wil laten repareren. Ook in dat geval vindt de reparatie pas plaats na toestemming.

Ze hebben vooraf gevraagd of ze de laptop mogen resetten wanneer ze de bestanden niet konden redden. Hier hebben we toestemming voor gegeven. Echter is er dus gezegd; max 60 euro, dus dat is waar ik dus vanuit ben gegaan.

Ze hebben niet gebeld dat de kosten hoger dan 60 euro zouden zijn, of, zoals op het formulier: 30,-

Het is overigens gewoon een geprint a4'tje en niet zo'n druk door formulier waarvoor dus echt getekend moet worden zodat beide een bon hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:12

Of het ondertekend is, is niet eens belangrijk. Zij hebben dit gemaakt, niet de TS.

TS, ik zou teruggaan en dit laten zien. Zeggen dat je het niet eens bent met het bedrag en gang van zaken (niet gebeld ed) en wat hun oplossing in deze gaat zijn.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:16

Wat staat er precies in de algemene voorwaarden? Ik zou dat opzoeken,vaak staat er ook iets in over meerprijs. Eigenlijk is het dus 4x zoveel als dat er geschat werd. Ik zou morgen in de winkel aangeven dat je niet akkoord gaat met de prijs van 120 euro zonder overleg. Waarschijnlijk zullen ze dan wat met je willen regelen, dan heb je in elk geval korting. Misschien sta je zelfs wel in je recht met dat je niet meer dan 60 euro betaalt, maar dat weet ik niet. Als je de algemene voorwaarden kunt vinden, en er staat iets in over schattingen en meerprijs, dan kun je dat ook meenemen in je verhaal. Ik zou in elk geval niet zomaar die 120 euro betalen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:17

Sta ik in mijn recht als ik weiger €120,- te betalen? Als ik naar de voorwaarden en werkbon kijk wel. Mondeling is max €60 besproken en ik wil dan ook eigenlijk max €60 betalen.

En uiteraard ben ik het er mee eens dat €120 (of zelfs meer) echt geen gek bedrag is. Maar het dubbele rekenen, nadat de dienst is geleverd vind ik niet netjes. Als ze van te voren hadden gezegd: 120 had ik gezegd; ik probeer het eerst wel ergens anders en anders kom ik na de feestdagen wel weer terug..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:24

Dit staat er onder het kopje 'prijs'

1
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven.

2
In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.

3
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.

4
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:

deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5
De in het aanbod van accessoires, onderdelen, producten of diensten genoemde prijzen voor consumenten zijn inclusief BTW.

De in het aanbod van accessoires, onderdelen,producten of diensten genoemde prijzen voor zakelijke klanten zijn exclusief BTW.

6
De prijzen voor reparaties zijn exclusief eventuele verzendkosten. Tenzij anders aangegeven.

En dit onder 'onderzoek(skosten)'
1
**** zal bij elke aanvraag tot reparatie proberen om vooraf vast te stellen wat het te repareren probleem is. Ook zullen hierbij de te verwachte kosten gecommuniceerd worden. Wanneer blijkt dat dat deze analyse niet juist is zullen er geen onderzoekskosten in rekening gebracht worden.

Wanneer vooraf niet duidelijk wat het probleem is (bijvoorbeeld het apparaat geeft geen beeld, maar het scherm is niet stuk), dan zijn de onderzoekskosten 19,99 euro incl. BTW. Deze kosten dienen alleen betaald te worden indien het apparaat niet te repareren is. Ook dienen deze kosten betaald te worden indien het apparaat wel te repareren is maar de consument of zakelijke gebruiker het apparaat niet wilt laten repareren.

Indien het te repareren apparaat water/vochtschade heeft zijn de onderzoekskosten altijd 29,99 euro incl. BTW. Deze kosten dienen zowel bij succesvolle als onsuccesvolle reparaties betaald te worden.

Ook brengen wij onderzoekskosten in rekening wanneer je de reparatie annuleert nadat je deze hebt bevestigd. Deze kosten zijn afhankelijk van de reeds gemaakte kosten voor de reparatie( arbeidskosten en eventuele onderdelen welke niet te hergebruiken zijn)

2
Als tijdens reparatie blijkt dat de prijs van de reparatie hoger zal zijn dan de kostenraming zoals vermeld op de werkbon of website, dan wordt aan de consument of zakelijke gebruiker gevraagd of hij het product voor die hogere prijs wil laten repareren. In dat geval vindt de reparatie pas plaats na toestemming van de gebruiker. Wanneer de website geen kostenraming meldt en de prijs pas na onderzoek kan worden vastgesteld, dan wordt aan de gebruiker gevraagd of hij het product voor die prijs wil laten repareren. Ook in dat geval vindt de reparatie pas plaats na toestemming.

3
De consument of zakelijke gebruiker kan evenwel afzien van verdere dienstverlening door **** en betaalt dan de verzendkosten voor de retourzending en eventuele onderzoekskosten tenzij anders overeengekomen.

In sommige gevallen is het ook mogelijk voor de consument of zakelijke gebruiker om afstand te doen van het apparaat. Dit kan alleen in overleg( afhankelijk van de restwaarde van het apparaat). Indien er na overleg afstand wordt gedaan van het apparaat, zal **** de eigenaar worden.

Persoonlijke accounts dienen verwijderd te worden ( zoek-mijn-iPhone, Google-account, Samsung-account etc) voordat het eigendom overgedragen kan worden en de kosten voor onderzoek en retouren komen te vervallen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:27

Als het nu een 10 meer was geweest nuja...
Maar ik zou vooral willen horen waarom het zoveel duurder geworden is.
Natuurlijk uitermate vervelend maar als het wel rechtvaardig is zou ik 120 betalen. Of proberen of hij er 8p of 90 euro van wil maken ofzo

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:39

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... s-verhogen

Zonder waarschuwing mogen ze de richtprijs dus niet met meer dan 10% verhogen. In jou geval dus 33euro.
Als die 60 euro dus nergens schriftelijk genoteerd staat zou ik met die intentie dus ook het gesprek in gaan. En dan kun je zelf als coulance naar de 60euro toe stijgen, maar 120 zou ik pertinent weigeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:40

LoveUggs schreef:
Sta ik in mijn recht als ik weiger €120,- te betalen? Als ik naar de voorwaarden en werkbon kijk wel. Mondeling is max €60 besproken en ik wil dan ook eigenlijk max €60 betalen.

Dat kan, maar dan heb je kans dat ze de onderdelen die ervoor zorgden dat jouw laptop weer werkt, ook weer omwisselen voor de kapotte dingen.
Of in ieder geval, het werk teniet doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:45

Ik zou daar niet zomaar mee akkoord gaan. Als er wordt gezegd dat het maximaal 60 euro zal worden dan is er dus een mondelinge afspraak gemaakt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:47

Een 10'tje meer had je me absoluut niet over gehoord :+ Maar ik vind de hele gang van zaken niet kloppen. Het voelt alsof ik voor geen andere keuze sta dan de 120 euro te betalen. En er zullen er genoeg zijn die dit probleemloos doen.

secricible schreef:
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... s-verhogen

Zonder waarschuwing mogen ze de richtprijs dus niet met meer dan 10% verhogen. In jou geval dus 33euro.
Als die 60 euro dus nergens schriftelijk genoteerd staat zou ik met die intentie dus ook het gesprek in gaan. En dan kun je zelf als coulance naar de 60euro toe stijgen, maar 120 zou ik pertinent weigeren.

Ik zou ze dus officieel aan die 30 euro mogen houden (of nouja, 33) die op de werkbrief staat?
Ik vind 60 euro overigens een prima bedrag en ik ben de beroerdste niet om dat te betalen want dat is waar ik rekening mee had gehouden.

Cayenne, begrijpelijk :j al denk ik niet dat er onderdelen vervangen zijn. Er zijn (zover ik begreep) wat back ups gemaakt van bestanden en Windows is opnieuw geïnstalleerd. Maar ik ga iig morgen wel opvragen wat er precies gedaan is.

Ik ben wel blij met de antwoorden hier want ik wil ook geen onzin verkopen morgen :+ ik ben een goede, maar wel reële klager, dus ik wil alleen een klacht indienen wanneer deze geoorloofd is :+ Ik ben al snel tevreden, maar het moet wel netjes gaan. Nu voel ik me in een hoekje gedreven doordat het al gedaan is en ik niet meer terug kan..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:53

Ja, dit zou ik ook niet accepteren. Je hebt gelijk!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:54

Dit lijkt me van toepassing hier:
Citaat:
2

Het is nogal simpel: er is geen toestemming aan je gevraagd. Mondeling is een max van 60,- besproken dus daar zou ik hen aan houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:00

Citaat:
Ik zou ze dus officieel aan die 30 euro mogen houden (of nouja, 33) die op de werkbrief staat?
Ik vind 60 euro overigens een prima bedrag en ik ben de beroerdste niet om dat te betalen want dat is waar ik rekening mee had gehouden.

100% netjes is het niet want mondeling ben je 60 max overeengekomen. Maar ze hebben 30 genoteerd dus ja het zou mogen. Ik zou die 60 dus ook inzetten als coulance.

Meest nette zou zijn die 60 aan te houden en dan 66 als max maar in dit geval zou ik persoonlijk bij 30 starten en ze even flink duidelijk maken dat als zij dwars doen jij het ook kan.
Als het tot een (theoretische) rechtzaak zou komen zou je met die 33 sterk staan dus niks mis om die eerst aan te pakken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 21:23

Dat kost me meer dan me lief is denk ik :+ maar ik ga het ze wel laten weten morgen. Vind het ook sneu voor mijn vriend dat al vriendin heisa moet gaan maken bij zijn kennissen := die gaat zich erg schamen denk ik, maar hij is wat dat betreft heel anders dan ik en zou gewoon betalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:35

Daarom idd ook theoretisch haha. Geen mens zal een rechtzaak aanspannen voor 120 euro gok ik :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:40

Ik vind het ook wel belachelijk. Zou inderdaad de bon meenemen en laten zien dat dit was afgesproken, mondeling toegezegd dat het max 60 zou zijn en waar ze dan de 120€ vandaan halen. Kijken waar ze mee komen, maar echt niet meer dan die 60€ betalen..

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:41

secricible schreef:
Meest nette zou zijn die 60 aan te houden en dan 66 als max maar in dit geval zou ik persoonlijk bij 30 starten en ze even flink duidelijk maken dat als zij dwars doen jij het ook kan.
Als het tot een (theoretische) rechtzaak zou komen zou je met die 33 sterk staan dus niks mis om die eerst aan te pakken.

Ik zou juist niet met 30 beginnen, omdat ze de 30 noemen als geschatte kosten.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:47

Als je niet bent gebeld dan ook niet betalen. Wij hebben dat een keer bij de autodealer gehad, er is daarna gebeld met het hoofdkantoor en we hoefden alleen de toegezegde prijs te betalen. Poot stijf houden, hoe lastig ook.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:48

Ik ben nieuwsgierig naar hun reactie.

Rest doet er niet aan toe....iets van zeggen is wel netjes, niet geschoten is altijd mis ts