Gouden tip tegen beslagen ramen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoorWJ

Gouden tip tegen beslagen ramen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 09:52

Hallo bokkers!

Wij wonen sinds kort in een huurappartement met in de slaapkamer en keuken nog enkel glas. Nu het steeds kouder wordt buiten beginnen we steeds meer last te krijgen van het beslaan van de ruiten. In de ochtend liggen de plasjes water op de vensterbank (al meer dan één boek is hieraan het leven verloren) en ik moet regelmatig met ontschimmel-middel in de weer. We maken het elke ochtend schoon met een trekker en een handdoek, maar het beslaat eigenlijk weer voor je ogen. Heeft iemand misschien een tip of trick waar we nog niet aan gedacht hebben?

Dubbel glas er in zetten vinden we iets te veel geld voor een huurhuis. Er staan al van die vochtvreters, maar die helpen minimaal.

Alvast bedankt voor de input!

Groetjes, Noor

Anoniem

Re: Gouden tip tegen beslagen ramen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:53

Bij de huurbaas aangeven dat er dubbelglas in moet. Verder kun je er niet zoveel tegen doen. Komt doordat je de kachel aan hebt en het buiten gewoon koud is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:54

Lucht en stook je wel voldoende? Condens ontstaat door het grote temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Het vocht zit in je huis, ontstaat door simpelweg er leven, en wil er wel graag uit. Vaak helpt beter ventileren/luchten wel iets. Maar helemaal voorkomen is onmogelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:56

Tip van flip: 's avonds als de ramen droog zijn je ramen aan de binnenkant met een stuk harde zeep 'afvegen'. Gewoon droge zeep gebruiken alsof het een spons is.
Is ook een uitstekende manier om te zorgen dat je spiegel in de douche niet beslaat.
Condens 'houdt niet' op zeep.
Een paar theedoeken in je vensterbank leggen is mogelijk geen gek idee om het water dat toch ergens heen moet op te vangen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:59

Wat Karuna zegt inderdaad, meer ventileren en tegelijk wat meer stoken in de woning.

Niet goed voor de portemonnee, wel voor je lijf en leden en je woning. De luchtvochtigheid in je woning is te hoog. Lastig probleem hoor, vooral met enkel glas blijft het een soort van vechten tegen de elementen.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 10:01

Bedankt voor de snelle reacties! Luchten doe ik eigenlijk niet zo heel veel, dus dat ga ik in ieder geval meer doen. En dat van zeep wist ik ook niet, dat ga ik zeker proberen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:04

Luchten is echt een must. Twee keer per dag minstens een tijdje :j voor je gezondheid en je huis alleen maar beter.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... entileren/

Ik heb nog twee ramen enkelglas (oef) de rest is inmiddels dubbel. Maar door ventileren is die nooit meer vochtig. In de badkamer was enkel glas dat niet openkon. Nu wel, staat op kier en geen condens meer daar.

In de camper afgelopen weekend. Mijn vader had zijn raam dicht, ik op een kier. Zijn raam was drijfnat, die van mij niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:06

Luchten en ventileren is eigenlijk hoofdoorzaak/oplosser nummer 1.

Het overtollige vocht moet weg, dus moet je wel mogelijkheden bieden om het weg te laten gaan. Als je alleen de kachel hoger doet, verdampt het water wel maar kan het nog steeds niet weg.

Zorgen dat er altijd minstens één raam open staat. In de nacht in de slaapkamers het raam open en dan ook in de keuken.

Dat is zoveel beter voor je gezondheid en je zult zien dat het stukken minder vochtig wordt.

De tip met het zeep: niet doen. Het water moet toch ergens naar toe namelijk en zo gaat het bijvoorbeeld in je houten meubels of vloer zitten.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:21

Wij hadden in ons vorige huis hetzelfde probleem (vooral in slaapkamer), ondanks bovenraampje die hele dag open stond (snachts niet ivm koude luchtstroom over bed)
Op een gegeven moment hebben we isolatie folie er voor geplakt en dat hielp echt verrassend goed. Niet alleen qua condens, maar ook qua warmte/behaaglijkheid.

Wel even goed opletten dat met plakken de lucht in de kamer zo droog mogelijk is, anders sluit je het vocht op en kan je alsnog condens krijgen tussen folie en raam.

https://www.tesa.com/nl-nl/consument/te ... cover.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:29

Ik heb zo'n vochtding in huis.. die meet de hoeveelheid vocht en zorgt ervoor dat het verdwijnt.. klinkt abracadrabra maar er is vast iemand die weet hoe zoiets heet.. het lijkt op een thermostaatkastje.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:31

Dat vochtding hebben wij ook staan. Vooral met koken is het een drama en druipt het water over de vensterbanken. Zo'n bakje met een zakje erin wat vocht opneemt voor een paar euro bij de action maakte het huis veel minder vochtig.

Dit idee hebben wij. Waarschijnlijk niet dit merk, maar weet niet of dat echt verschil maakt.
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:38

Kun je dan niet veel beter een raam of deur open doen met koken? :?

Zulke vochtige huizen lijken mij afschuwelijk om in te leven. :o
Moet zeggen dat hier daarom altijd alle ventilatiestrips open staan en altijd wel ergens een raam. :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:44

Hier ook, elke ruimte staat een bovenraampje op een kier.

Die vochtvreters is symptoombestrijding, dan speel je met je eigen gezondheid. -O- zoveel vocht, is schimmel is heel ongezond.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:48

Hier alleen maar enkel glas en een heel oud huis.

Buren hebben ook altijd druipende ramen en hebben ook nooit de ramen open.

Hier gaan elke dag de ramen en binnen deuren 10 minuten open tegenover elkaar. Om de maand stoken wij het in de winter goed op en dan doen we het een keer extra open zodat al het vocht er weer uit kan. Zijn de ramen echter zo slecht dat we eigenlijk wel 100% ventileren := _O-

En bij de slechtste ramen hebben we een soort krimpfolie die vastgezet is met dubbelzijdig tape.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 05-12-19 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:49

Je zou kunnen kijken voor voorzetramen. Mijn zwagertje had in hun oude huis een plaat plexiglas tegen de kozijn bij de voordeur geschroefd voor de isolatie.

Zelf lopen wij in de stacaravan tegen dit probleem aan. Daar staan altijd continu de ramen op een kier zodra we aankomen, maar in de winter is het een groot waterballet. Wat ook niet meehelpt is dat we aluminium kozijnen hebben en de ruimte is er niet om voorzetramen te plaatsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:49

Heb je een vochtmeter in huis?
Als de lucht in huis te vochtig is dan kan een echte ontvochtiger goed helpen. Dat verbruikt een stuk minder stroom dan extra stoken.
Gewoon zo’n qlima ding, die zijn érg goed: *link*
Stoken is ook belangrijk, maar ‘voor de vogeltjes stoken’ is natuurlijk ook zonde.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:52

Ik ben het met voorgaande reacties eens. Condens op enkel glas is bijna niet te voorkomen. Zelfs als de relatieve luchtvochtigheid binnen prima is zal er wat vocht neerslaan om het koude glas.

Als er véél vocht neerslaat is dat een teken dat de lucht binnen een hoge relatieve luchtvochtigheid heeft, meestal een teken dat er te weinig ventilatie is. De schimmel aanslag is ook een teken dat de vochtigheid in huis te hoog is. Om te beginnen meer ventileren dus.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:12

Ik ben blij met mijn hele oude huis waar kieren en spleten nog voor normale ventilatie zorgen :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:25