Hoe gaan jullie om met invallen/extra werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe gaan jullie om met invallen/extra werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:34

Iets waar ik het nogal eens moeilijk mee heb en vaak met een dubbel gevoel over zit ... Invallen voor zieke collega's/extra shiften werken. Hoe gaan jullie daarmee om? Zeg je op alles ja omdat je de uren/het geld wel kan gebruiken? Maak je onderscheid in wat je doet? Of hoe vaak? Of werk je gewoon je eigen uren en that's it?

Ik heb het vaak moeilijk de beslissing te maken, omdat ik altijd wel voor iedereen in wil springen maar zelf niet gezond ben. Dus ik probeer te kijken hoe ik mij op dat moment voel en hoe de rest van de periode eruit ziet en aan de hand daarvan te beslissen. Maar het blijft altijd een dilemma en als ik een bericht/telefoon van mijn baas krijg denk ik altijd 'ohjee ..'.

Zo zit ik hier nu ook weer, net een bericht gehad dat een collega ziek naar huis is gegaan, of ik het zie zitten moest die morgen niet terug zijn om een extra nachtdienst te doen. Eigenlijk zie ik dat niet zitten, maar het is wel een nachtdienst en die betalen goed. Het extra geld is wel welkom ...

En natuurlijk ben ik ook wel eens ziek en moeten dan collega's voor mij invallen en extra werken, dus waarom ik dan niet voor hun. Ik probeer de juiste beslissing te maken maar weet nooit wat dat is, als ik ja zeg werk ik vaak mezelf in nesten (door mijn lichamelijke problemen dus), als ik nee zeg dan is dat ook weer zo wat.

Hoe pakken jullie dit aan?

Yenni

Re: Hoe gaan jullie om met invallen/extra werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:44

Ik snap je helemaal. Ik heb lichamelijk echt heel veel last maar ik kan geen nee zeggen en dat moet ik leren. Ik heb wel al geleerd om te luisteren naar mijn lichaam. Dus wat zegt je lichaam?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:47

Ik probeer een balans te vinden. Ik zeg dus niet op alles ja of op alles nee. Maar ik heb t naast mijn bijbaan druk met mn studie en paarden dus voor mij is t vaak moeilijk om op een ander moment dan dat ik normaal werk in te vallen. Dus als t kan en ik voel me er goed bij dan zeg ik ja, maar zodra ik te veel in de knoop kom met andere dingen zeg ik nee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:47

Bij mij hangt het van de rest van de week af. Als ik al best vol gepland zit doe ik het niet en als er ruimte is wel.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:51

Is het misschien voor jou fijn om te zeggen als je telefoon krijgt: is het goed als ik er straks over terugbel? Dan kan je wat langer nadenken. Ik hou zelf niet zo van het onverwachte en snel antwoord moeten geven, dan denk je er vaak wat minder goed over na of je het zelf wel goed kunt hebben. Ik heb het zelf ook moeten leren.

Ik ruil wel en er wordt soms gevraagd of ik bijvoorbeeld langer kan werken, en meestal wil dat wel, maar als ik dat niet voor elkaar krijg of niet wil, dan is dat helemaal geen probleem en wordt er niet moeilijk over gedaan. Ik weet niet hoe het bij jou op het werk is, maar ik denk dat je niet bang hoeft te zijn om nee te zeggen. Niemand heeft er wat aan als je straks overwerkt thuiszit en jij bent de enige die echt weet hoe je je voelt.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:54

Bij mij hangt het er vanaf of ik tijd en zin heb. Zeker nu in deze donkere maanden vind ik het ook fijn om de paarden lekker overdag te kunnen rijden op mijn vrije dagen en 's avonds lekker thuis te zitten.

Mochten ze echt krap zitten en niemand anders kan ben ik zeker de beroerdste niet om extra te komen als het uitkomt in mijn planning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:55

Op dit moment zegt mijn lichaam neen, zit al in de nacht en heb het enorm zwaar (veel pijn). Daarnaast had ik morgen na mijn laatste nachtshift vanalles op staan waardoor ik ook niet goed kan slapen/rusten en waarschijnlijk vanuit die afspraken dan door die nieuwe nachtdienst moet doen. Dus eigenlijk zie ik het niet zitten, als het een dagdienst was had ik gewoon neen gezegd, maar een nachtdienst betaalt wel goed...

@ heidy_wilco : ik mag het morgen na mijn shift laten weten, maar denk dat ik dan automatisch neen zeg :') En is ook zo stom als ik dan nog neen moet zeggen, terwijl ik het nu eventueel ookal zou weten ...

Ruilen doe ik doorgaans ook gewoon, omdat je dan het ene met het andere compenseert. Maar het extra werken is dan weer anders. Nu komen ze vaak bij mij terecht omdat ik parttime werk en dus meer gaten heb in mijn rooster, maarja, die gaten zitten er dus om een reden ... En de baas begrijpt het wel als ik neen zeg, maar ik kan toch ook niet altijd neen zeggen?

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:58

Bij mij ligt het aan meerdere factoren.

1 is er genoeg personeel of juist een te kort waardoor iedereen zich ziek meld voor dit probleem.

Gewoon invallen vind ik geen probleem. Zodra het invallen voor overspannen zijn of personeels te kort dan is het een ander verhaal omdat het dan meer is en de druk al erg hoog. In deze situatie denk ik dus echt aan mezelf. Kan ik, dan kom ik, maar als ik al veel over gewerkt heb, en we met meerdere in een team zitten maar telkens ik alleen ja zeg, dan zeg ik ook nee.

Bij ons wordt het eerst door eigen personeel bekeken of het opgelost kan worden. Dan gaat het uit naar zzp. En dat vind ik super. De werkdruk ligt daardoor lager, waarop het vaak door eigen personeel opgelost wordt. Moet ook zeggen dat de baas/lokatie manager ook veel goed of juist kapot kan maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:00

Ik zeg eigenlijk altijd ja als ik kan. Het voordeel is dat ze daardoor ook extra moeite doen als ik eens vrij wil zijn

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:06

Vroeger, ja dan viel ik eigenlijk altijd wel in. Ik kreeg helaas geen waardering daarvoor, in tegendeel zelfs. Niet dat ik daar altijd een bedankje of wat dan ook voor moet krijgen, maar ik kreeg er niet voor betaald en ik kreeg enkel als boodschap dat ik vanalles niet goed deed.
Sinds ik van werk veranderd ben, moet ik niet meer invallen voor zieke collega's oid, maar extra werken doe ik soms wel. Ik ben heel slecht in nee zeggen, maar ben hier wel aan aan het werken en kijk nu meer naar of ik het al dan niet zie zitten. Ik denk dat ik nu iets sneller nee zal zeggen dan vroeger...

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:20

1 van de redenen waarom ik blij ben weg te zijn bij mijn vorige werk. Er was personeelstekort en van alles was steeds ziek of wat dan ook. Onderling werd de sfeer enorm naar omdat men elkaar ging verwijten hoeveel(altijd te weinig volgens velen) je inviel en dergelijke. :(

Luister naar je lichaam en je eigen gevoel. Als dat misgaat zit jij met de problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:38

Als ik er niet voor betaald zou krijgen zou het snel besloten zijn :+ Dat zou hier niet werken. Net zoals dat we hier geen mensen van buitenaf kunnen laten komen. Voor een nachtdienst moet je sowieso vervanging (want alleen) en als het overdag niet lukt dan moet je gewoon met minder mensen werken (en dus meer werk). Op dat gebied gaat het niet altijd goed, maar we krijgen gelukkig wel betaald (en de uren heb je dan ook als overuren).

Daar heb ik ook schrik voor Kana, zowel voor de sfeer onderling als voor het feit dat het mis kan gaan. Naja, het is op dit moment al mis en heb recent nog van de HA te horen gekregen dat ik eens meer rekening moet gaan houden met mijn lichaam. Maarja, werken is iets wat moet .. alleen dan extra werken is zo'n dubbel iets. Voor mijn lichaam neen, voor de centen ja ... ;)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:07

Ik vind het ook erg lastig, zeker omdat ik me zelf zeer zelden ziek meld.

Zo was er tijdens de zomervakantie een periode waarin het andere jumbo filiaal in onze (kleine) stad gesloten was. We kregen twee keer zoveel klanten, maar veel mensen waren op vakantie en er waren ook best veel ziekmeldingen. Ik werd bijna elke dag wel gevraagd om extra te komen werken/in te vallen. Meestal zei ik ja.

Momenteel niet meer, mijn contract loopt over twee weken af dus ik heb er niet veel zin in om extra moeite in te steken.

Het hangt er ook vanaf hoeveel uur ik moest werken, of ik zelf al veel uur had die week, of de collega waarvoor ik moest invallen zelf weleens voor andere inviel.

Op dit moment zijn er veel zieken op werk, gelukkig niet op de afdeling waar ik ingewerkt ben dus al zou ik willen kan ik niet, maar ik merk wel dat het iedere keer héél moeilijk is om vervanging te vinden.

Ik vind het vooral ontzettend moeilijk om nee te zeggen wanneer er via een privé appje wordt gevraagd of ik extra kan komen. Voel me erg schuldig.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:10

Ik heb het ook heel lang moeilijk gehad. Met die balans. En slecht in nee zeggen.

Nu kijk ik naar hoe vaak val ik daadwerkelijk uit zelf? En wie valt dan mij in het meest. Vaak zijn het dezelfde mensen. Ook weet het bedrijf vaak als eerste mensen te bellen die het makkelijkste ja zeggen. En proberen ze het niet eens andere te bellen.

Maar heb ook geleerd nee te zeggen ondanks dat het geld extra fijn is. Ik moet ook blijven staan en normale planning in mijn leven hebben om privé leuk te hebben daarvoor werk ik tenslotte. En als je steeds laat moment invalt komt dat niet goed.

En dat het bedrijf constant krap in mensen zit waardoor dit nodig is en zo lang je het blijft oplossen doen zij vaak ook hun best niet nieuw erbij aan te nemen. Jij kan niets aan een personeels probleem doen en het zeker ook niet alleen oplossen waardoor jezelf omvalt. Zeker in nachtdienst is dit enorm zwaar. Die hakken zeker op lange termijn in op je gezondheid. En je zegt dat je al klachten hebt.

Denk hier aan jezelf. Want val jij om bedrijf gaat gewoon verder zonder jou. ookal lijk je nu onmisbaar.

Wil niet zeggen dat je nooit invalt. Maar het moet niet structureel worden. Want dan is er iets mis in de planning en overbelasten ze mensen structureel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:11

Als jij voor een zieke collega invalt en daarna zelf uitvalt is het enkel het uitstellen van het probleem.
Ook zoveel werken dat je et lichamelijk last van krijgt is op de lange termijn zeer ongezond voor jezelf.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:16

Dat ligt er aan. Meestal kijk ik eerst naar mijn week. Lukt het met huiswerk, andere dingen en energie. Dan ga ik meestal wel. Komt een van die dingen in het geding en voelt dat niet goed, dan zeg ik dat ik niet kan.

Sinds ik gewoon durf te zeggen dat ik niet kan, voel ik me soms nog wel schuldig, maar kan ik het daarna makkelijker los laten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:21

Nee is ook een antwoord en wel gemakkelijk om de parttimer dan maar te bellen, die is toch al vrij. Het is geen kwestie van willen maar ook kunnen en op dit moment kan je lichaam blijkbaar niet, luister er eens naar.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:25

Ik werk al fulltime maar dan 4x9 uur dus krijg toch nog wel eens de vraag kan komen . Nou in principe doe ik het niet werk genoeg en mijn lichaam vindt het al niet echt fijn.
We hebben nu bv al gezeik voor de zomervakantie volgend jaar. Komt niet rond dus je moet invullen om extra te werken . Wil wel iets doen maar niet veel vindt het achterlijk als ik 5 weken 45 uur moet werken om vakantie te kunnen hebben. En overuren heb het k al genoeg staan.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:26

Ik ga eigenlijk altijd als ik kan. Zeker niet altijd goed want hierdoor werk ik meestal 6-7 dagen per week. Eigenlijk zou ik naast mijn fulltime baan niks er naast willen doen en die tijd lekker extra aan mijn paard besteden, maar dat red ik gewoon niet op een leerlingensalaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:30

Nu komt het inderdaad gewoon goed uit, omdat ik al in de nachtdiensten zit en het dan makkelijker is om iemand er eentje aan te laten plakken dan dat je weer een nieuwe persoon moet zoeken. Ook is bekend dat ik graag nachtdiensten doe, maar dat was wel (en ga ik morgen ook aangeven) voor ze allerlei veranderingen doorvoerden waardoor de nachten nu een stuk zwaarder zijn. Op dit moment zijn de nachtdiensten gewoon niet meer leuk, en als dan je lichaam het al moeilijk heeft is het helemaal vervelend.

Ik ga het niet doen, wil gewoon nu nog mijn nachtdienst doorworstelen, morgen mijn afspraken nakomen en dan na die afspraken gewoon de bank op en op tijd mijn bed in, ipv dan nog eens een nacht te draaien ... Kan het op dit moment gewoon even niet hebben, al blijft het wel moeilijk om dat toe te geven. Maar ook dat is een deel van mijn probleem, maar blijven doordenderen omdat je anders helemaal als zwak gezien wordt. Want ik doe nu al zo weinig ...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:46

Je werkt vaak ook parttime met een reden. En vaak geeft het bedrijf jou weinig uur op papier. En tellen jou extra uren ook niet als jezelf omvalt en niet meer kan werken. Dan krijg je ook maar het deel waar je recht op hebt op papier en niet extra omdat je je altijd zo super hebt ingezet voor het bedrijf. Of je moet een hele papier winkel aan tonen dat je al langer veel meer werkt en rechtzaak willen om je gelijk te halen.

En als je voltijd werkt is het nog belastende. In beiden gevallen is het belastend op je privé. Als je meer had willen werken had je dat werk wel gezocht.

Voor een bedrijf makkelijk als alles blijft draaien met de mensen die ze hebben. Maar moeten ze ook achter de oren krabben als er zo vaak zoveel zoeken zijn of veel mensen weg gaan. En mensen zijn vaak naar werk gevers erg royaal of bang dat als ze dit niet regelmatig mee opvangen ontslagen worden of geen contract verleng krijgen. Maar als je ziek wordt van je vele werk of iets gaat mankeren erdoor maakt dat het bedrijf weinig uit. Dus blijf bij jezelf. Je hebt niet voor niets uren afgesproken met je werkgever. En incidenteel invallen oke. Maar wekelijks nope. En de werkgever gaat er voor het gemak vanuit dat de ander al ziek blijft.

Vraag dan als vaak voor komt of je uren op papier omhoog kunnen dan zal je zien...hoe loyaal je werkgever is naar jou. Mits je dat wil meer uren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:54

Blijf vooral naar je eigen leven kijken. Je werkt om een leuk leven te hebben buiten je werk. Om dit te kunnen bekostigen moet je werken. En ik denk nu om me niet schuldig te voelen bij nee zeggen. Een bedrijf moet zich realiseren dat ze zonder duidelijke afspraken met mensen een bedrijf ook niet bestaat. Als alle mensen eens eerlijk zijn en nee zeggen tegen een bedrijf dat maar blijft vragen naar meer inzet van zijn mensen en de mensen allemaal tegelijk weglopen ze totaal niet bestaan. Want nodig hebben ze jou.die waardering eens horen is ook fijn. Maar gebeurt helaas zelden.

Dus leef jou leven zoals jij wil en wees zelf duidelijk en eerlijk wat je werkgever van jou kan verwachten. Zeker in deze tijd waar ze mensen niet of nauwelijks nog vinden. Zeker geen goede of royale. Er is veel werk om je heen. Werkgevers moeten ook leren andersom te denken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:58

Ik doe het vrijwel nooit, heb bijna 2 jaar zelf ziek thuis gezeten en werk niet voor niks 24 uur per week. Beter dat ik nee zeg als dat ik ook uitval denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:03

Zit niet op meer uren te wachten neen, wel op extra geld, maarja :+
Nu is het bij ons zo dat als je extra werkt dat dit overuren zijn en dat die ook weer gecompenseerd worden. Dus aan het einde van de rit werk je gewoon je aantal uren, alleen de ene week/maand wat meer dan de andere...

Het is gelukkig niet zo dat ik elke week extra moet werken en sta ik omwille van mijn 'problemen' al op het einde van de lijst qua mensen opbellen. Maar dat maakt het ook niet makkelijk, want als ze je dan contacteren weet je dat er eigenlijk weinig andere opties meer zijn... En in het algemeen heb ik het vaak al lastig om gewoon mijn eigen geplande rooster te werken dus eigenlijk is alles extra gewoon teveel :o Maar dan voel ik mij ook zo'n watje.. Zoals mijn moeder daarstraks zei 'er zijn mensen met kinderen die 7 nachten draaien, wat zou jij geen extra nacht kunnen doen, je moet toch nergens rekening mee houden'. En dat is dan je moeder... die hetzelfde probleem heeft maar een stuk ouder is en op mijn leeftijd ook altijd maar doorgedaan heeft...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:34

Ik ben ook iemand die altijd ja zei, gevolg is 7 maanden aan overuren opgebouwd in 4 jaar op een 37 uurs contract. En wel gewoon vakantie genomen en extra vrij, anders had het nog meer geweest.
Las ooit ergens dat ja zeggen op bv werk nee zeggen op iets anders is.
Vraag voor jezelf is waarom je het lastig vindt om nee tegen een ander te zeggen maar wel heel makkelijk dus nee tegen jezelf zegt op zo een moment.

Ik ben het aan het afleren om tegen andere ja te zeggen en zeg nu vaker ja tegen mezelf. Ongeacht wat ik gepland had, al zou ik geen afspraak hebben en heel de dag niks willen doen.