Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:02

Absoluut niet mee eens, kwam altijd met gemak in 25/30 min in Zwolle, gaat hem nu niet meer worden :n

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:12

Persoonlijk vind ik het vreselijk, terwijl ik meestal als een schildpad rijd. Maar als ik een lange rit voor de boeg heb dan vind ik 120 op de snelweg heerlijk. Je hebt het gevoel dat het lekker opschiet en voor je auto is het ook goed om af en toe eens wat meer toeren te draaien op een lange afstand.

Wat betreft de verkeersveiligheid hoorde ik op de radio dat er onderzoek naar is gedaan en 100 juist niet bevorderlijk is. Mensen zijn bij deze snelheid, sneller geneigd om allerlei te dingen doen tijdens het rijden.

Maar hoe het ook zij, ik baal er stevig van.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:19

Ik vind het heel fijn! Ik rijd sowieso het liefst 90 of 100 omdat mijn auto dan veel zuiniger rijdt, en ik kom er ook gewoon mee op mijn bestemming, maar dus wel een stuk goedkoper. Als de toegestane snelheid 130 is dan word je min of meer gedwongen om toch minimaal 115 te rijden, anders wijk je te veel af van de rest en wordt het gevaarlijk. Ik doe dat dus wel, maar met tegenzin. Dat zal voorbij zijn met 100, dus ik ben er blij mee.

Eigenlijk jammer dat 's nachts de 130 nog wel mag. Juist 's nachts rijd ik graag 100, maar dat moet je in het donker echt niet doen als de rest veel harder rijdt.

Ik zie het als een voorrecht dat we in een tijd leven waarin we auto's hebben en we zo makkelijk van A naar B kunnen reizen. Als we dat, om dat te behouden, iets minder snel moeten gaan doen, dan vind ik dat prima. Want ook 100 is een snelheid die we ons 100 jaar geleden niet eens voor konden stellen.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:20

Ik vind het zelf best irritant. Ik snap dat het beter voor milieu is maar als ik nu al 2.5 uur over een enkele rit doe met 120/130 ben ik benieuwd wat het met 100 zal worden.
Als wij naar mijn schoonfamilie gaan, gaan we juist buiten de spits zodat we beetje door kunnen rijden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:20

Vind die regeling niet verkeerd maar zou dan graag zien dat zoals eerder hier vermeld de vrachtwagens teruggezet worden naar 70.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:22

Narcissa schreef:
Niet iedereen woont in de Randstad... De keren dat ik geen 130 kan tuffen in Zeeland zijn zeldzaam. Ik ben hier dus ook gans tegen en hoop dat ze dit asap terugdraaien.

Als ze ECHT iets willen doen voor het milieu, moeten ze zorgen voor een wereldwijd fokverbod voor mensen. 1 kind gebaard? Steriliseren. Iedereen. Bijna alle problemen zijn door het achterlijk hoge aantal mensen op aarde. Minder mensen: minder auto's, minder woningen nodig, kleinere veestapel, meer plaats voor echte natuur, minder afval, moet ik nog verder gaan? Een goede eerste stap zou het volledig afschaffen van kinderpremies (bijslag, opvang, gratis zorg etc) zijn voor elk kond geboren vanaf 2020. Zolang het bevolkingsaantal groeit, kan ik de zogenaamde milieumaatregelen niet echt serieus nemen en zie ik het als methode om nog meer geld uit de mensen hun zakken te kloppen.

Maar de dingen die jij noemt gaan natuurlijk nooit gebeuren ;) Ik ben het eens hoor dat de mensheid verminderen de beste oplossing is, maar probeer dit maar eens uit te voeren. Dus zoeken ze andere manieren om de natuur te helpen. Zoals de 100 km per uur maatregel. Je moet ten slotte ergens beginnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:25

Nayomie schreef:
meggiemeg schreef:
Het inhalen duurt gewoon wat langer als je dan 100 rijdt, dat maakt dan ook niet meer uit want de rest rijdt dan als het goed is ook 100

Ja maar een vrachtwagen inhalen met 100 is ook niet echt veilig. Dan zit je een stuk langer in zijn dode hoek.

Maargoed, ik vind 100 traag en duurt gewoon langer.

Oh? Nou, naar mijn waarneming worden vrachtwagens aan de lopende band aan 100km/h ingehaald. Sterker nog: op het moment dat we een vrachtwagen inhalen, gaan we massaal van het gas af.

Ik heb het meer dan eens meegemaakt dat ik op de cruise een vrachtwagen voorbij ga aan 120km/h (of andere toegestane snelheid) en dat er achter me opeens ruimte was waar daar eerder nog een auto reed (en dus steeds verder achter me rijdt). Met name de A15 is een ramp.

Oh, enne, voor degene die nu denkt dat we sielepoten zijn; in Amerika is de max snelheid 90km/h (55 mijl) en in Canada mag men ook maar 100km/h.
In GB is het aan 110km/h (70mijl) ook maar nauwelijks sneller.

En voor de jammeraars dat hun reis opeens zo lang gaat duren: ik werkte in Venlo en vanaf mijn toenmalige woonplek was dat 45km snelweg (en wat lokale route) en kostte me 35min. Ik heb het geprobeerd om het in 30 minuten te doen te doen, nou dat is gelukt...... Ik moest het hele stuk snelweg strak 140km/h rijden!
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-12-19 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:26

Narcissa schreef:
Niet iedereen woont in de Randstad... De keren dat ik geen 130 kan tuffen in Zeeland zijn zeldzaam. Ik ben hier dus ook gans tegen en hoop dat ze dit asap terugdraaien.

Als ze ECHT iets willen doen voor het milieu, moeten ze zorgen voor een wereldwijd fokverbod voor mensen. 1 kind gebaard? Steriliseren. Iedereen. Bijna alle problemen zijn door het achterlijk hoge aantal mensen op aarde. Minder mensen: minder auto's, minder woningen nodig, kleinere veestapel, meer plaats voor echte natuur, minder afval, moet ik nog verder gaan? Een goede eerste stap zou het volledig afschaffen van kinderpremies (bijslag, opvang, gratis zorg etc) zijn voor elk kond geboren vanaf 2020. Zolang het bevolkingsaantal groeit, kan ik de zogenaamde milieumaatregelen niet echt serieus nemen en zie ik het als methode om nog meer geld uit de mensen hun zakken te kloppen.

Eens eens eens!!! En de mensen die vanaf jongs af aan roepen dat ze geen kinderen willen (zoals ik) ook gewoon lekker laten steriliseren!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:27

Ik denk dat ik het wel prima vind. Als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet meer beter.

Er moet gewoon iets gebeuren en het frustreert me wel eens dat werkelijk alle landen er maling aan lijken te hebben dat wij de wereld naar de tyfus helpen. Van mij mag er dus ook wel een halvering van de veestapel, vleestax en dat soort maatregelen doorgevoerd worden.
Zelfs achter een 1 of 2 kind politiek kan ik me wel scharen.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 03-12-19 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:28

Een interessante test over het verschil in reistijd (en verbruik): https://www.tubantia.nl/enschede/100-vs ... ~a910a525/

Afbeelding

Pakweg 2 minuten verschil in reistijd per 30 kilometer. Dat merk je echt totaal niet.

Even eraan toegevoegd, de quote wat betreft verbruik:
Citaat:
Het verschil in brandstofverbruik in onze twee auto’s, is toch wel opvallend. Niet als je het bekijkt op het traject zelf: in euro’s besparen we 0,79 en 0,59 cent per stuk. Zodra je het gaat uitrekenen op jaarbasis, wordt het wél interessant. Wie dagelijks voor z'n werk bijvoorbeeld het traject Holten - Oldenzaal rijdt, bespaart bij de nieuwe snelheid ruim 370 euro per jaar.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-12-19 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:31

Vreselijk, niet zozeer omdat het maar 100 km per uur is maar wel eens op de A2 gereden tussen Amsterdam en Utrecht?
5 banen dik, iedereen rijdt precies honderd. Ze rijden vlak op elkaar, rijden ze 1 km per uur harder dan gooien ze hem er zo voor. Ik moest vandaag zeker 4 keer van de cruise control af.
Ik vind het dus ronduit gevaarlijk. Je komt ook een afrit bijna niet af, de vrachtwagens rijden vlak achter elkaar en omdat je voorganger niet doorrijdt ben je verplicht te remmen en hem ertussen te proppen want even inhalen lukt dan niet.
Nee dit is niet wenselijk.

Daarbij rij ik ook graag door. Ik lees dat het veel zuiniger is maar mijn auto rijdt gewoon 1 op 19/20 als ik 130 rij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:36

Aranel schreef:
Ik denk dat ik het wel prima vind. Als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet meer beter.

Er moet gewoon iets gebeuren en het frustreert me wel eens dat werkelijk alle landen er maling aan lijken te hebben dat wij de wereld naar de tyfus helpen. Van mij mag er dus ook wel een halvering van de veestapel, vleestax en dat soort maatregelen doorgevoerd worden.
Zelfs achter een 1 of 2 kind politiek kan ik me wel scharen.

Als je nou eens gewoon stopt met vlees de halve wereld over te zeulen, dan los je al een belangrijk deel van dat probleem op.
Daarnaast is het wel heel simpel om naar de boer te wijzen (die niks kan) terwijl het probleem feitelijk ligt bij de handel en distributie die maar een doel hebben: een zo groot mogelijke marge en dus wordt die boer uitgeknepen op de prijs en het enige antwoord wat daarop bestaat is schaalvergroting en precies dat is wat er dus de afgelopen 30 jaar gebeurt is.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:37

Vreselijke maatregel, blij dat ik in België woon!
Ik neem 90% van de tijd het openbaar vervoer of mijn fiets voor verplaatsingen, waarmee je echt belachelijk veel tijd kan verliezen (vnl. dat openbaar vervoer, ik ben vaak nog sneller met de fiets)
als ik dan eens met de auto ga, voor grotere afstanden, wil ik ergens vlot geraken.
Ik erger me dood aan mensen die te traag rijden, zeker op de snelweg, en denk dan altijd
"neem dan het openbaar vervoer aub, als je traag wil, en laat de autoSNELWEG aan mensen die snel weg willen zijn ..."
Laatst bijgewerkt door Jenara op 03-12-19 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:37

Prima idee. Minder milieubelasting, minder geluidsoverlast en goedkoper in verbruik van je auto en dat is weer minder tanken wat de bestuurder in de portemonnee voelt en wat natuurlijk dan ook weer beter is voor het milieu.

Ik kan op eigenlijk nooit harder dan 100 op de snelweg. 25km tussen huis/werk en andersom. Enorm veel vrachtverkeer maar daar heb ik echt geen last van. Tijdens geen enkele actie die ik moet ondergaan op de snelweg.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:38

Narcissa schreef:

Ik sta er nog steeds verbaasd van dat mensen denken dat je geld verdiend met kinderen in Nederland _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Hier kun je pas een inkomen verdienen met kinderen, in ons geval $180 per week voor onze eerste(enigste?).

Met een maximum van 2 maak je ook al een groot verschil hoor, vruchtbaarheid wordt steeds slechter en er zijn ook steeds meer mensen die helemaal geen kinderen willen. Ik heb altijd geroepen "De natuur vind overal een weg voor" en ik denk dat de verminderde vruchtbaarheid er één van is. Zelf ik PCOS en ben ik blij met mijn enigste kind die op de natuurlijke manier tot stand gekomen is. IVF begin ik niet aan omdat ik (voor mijzelf) van mening ben dat er een reden is waarom mijn lijf niet meewerkt.

Wel ben ik van mening dat mensen die in de gevangenis zitten en dan vooral reoffenders(weet de Nederlandse naam niet meer) voor alles wat met geweld te maken heeft hun recht op kinderen krijgen en hebben zouden moeten verliezen.

Vol verbazing zit ik de reactie te lezen van mensen die tégen zijn. Jullie hebben echt geen idee hoe verwend jullie zijn daar in Nederland. Hier? 100 km door het hele land, op een weg wat in Nederland een 80km weg zou zijn (geen middengelijder dus), kwa kwaliteit vergelijkbaar met de grensovergang met België en een herrie als je eroverheen rijd (ook in je auto) omdat het gemaakt wordt zoals vroeger die "grint"fietspaden gemaakt werden.

En dan de reisduur, haha ik heb 1,5 uur (45 minuten enkele reis) reistijd nodig voor boodschappen doen en dan moet ik nog de winkel in.

Ik ben blij dat nu ook de burger eens moet gaan inleveren ipv altijd dezelfde doelgroep als zondebok te gebruiken. Snap ik nog steeds niet dat Schiphol en Tatasteel ontzien worden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 03-12-19 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:39

Voor kleine afstanden lijkt me het prima. Maar als je van Groningen naar het zuiden moet duurt het wel errug lang. Maar nu gaan wij ook gelijk de grens naar Duitsland over en dan rijden we met 140-160 km p/uur naar beneden :D En dat vind ik zo krom...wij 100 en onze buren mogen zo hard als ze willen.

mika11

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:48

Ik vind het prima.
Maar ik heb makkelijk praten want hoef zelden over de snelweg. :o
Dan is het alleen omdat ik ergens privé heen ga of zo, een bezoekje of zo.
Maar werk, familie, vrienden, sport etc, is hier allemaal vlakbij, dus ik rij voornamelijk op 50 of 80 km wegen en de enige drukte die hier op de weg komt, is als er een tractor rijdt met een rij erachter.

Maar voor mensen die veel op de weg zitten en altijd 130 konden rijden, lijkt het me wel frustrerend.
Je kan dan wel weten dat het voor een goed doel is, en dat het beter is, maar dan nog zit diegene wel elke dag op de weg, wetende dat het veel sneller kan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:01

Babybeertjes schreef:
Vreselijk, niet zozeer omdat het maar 100 km per uur is maar wel eens op de A2 gereden tussen Amsterdam en Utrecht?
5 banen dik, iedereen rijdt precies honderd. Ze rijden vlak op elkaar, rijden ze 1 km per uur harder dan gooien ze hem er zo voor. Ik moest vandaag zeker 4 keer van de cruise control af.
Ik vind het dus ronduit gevaarlijk. Je komt ook een afrit bijna niet af, de vrachtwagens rijden vlak achter elkaar en omdat je voorganger niet doorrijdt ben je verplicht te remmen en hem ertussen te proppen want even inhalen lukt dan niet.
Nee dit is niet wenselijk.

Daarbij rij ik ook graag door. Ik lees dat het veel zuiniger is maar mijn auto rijdt gewoon 1 op 19/20 als ik 130 rij.

Precies dat.
Als 100 de max is is het snelheidverschil veel kleiner en krijg je situaties waarin mensen naast elkaar blijven rijden, niet meer inhalen en zelfs vrachtwagens auto's in gaan halen. Dat veroorzaakt dan weer vertragingen op opstoppingen en staan we allemaal in de file stoffen uit te stoten. Ik geloof echt niet dat dat het milieu ten goede komt.
Daarnaast letten mensen vij lagere snelheid minder goed op, ik geloof ook niet dat het persé de veiligheid bervordert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:07

Sure_lee schreef:
Haha dat blijf ik ook wel doen.
Maar ik zou dan niet meer snel 160 rijden waar ik 100 mag. Bij 130 deed ik dat wel. :=

Zo doe ik het ook, altijd Flitsmeister aan en lekker de vaart erin :D

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:07

Voor de mensen die zeggen zet de vrachtwagen maar terug naar 70 gaan die dan ook de lonen verhogen voor de chauffeurs? Het is niet voor niets dat die mannen en vrouwen dik 60/70/80 uur per week werken en heel de week van huis weg zijn om met een redelijk salaris thuis te komen.
Ik las ook dat een vrachtwagen een dode hoek links had, die nodig ik graag eens een dag uit, dan kan je gelijk zien wat voor focus een chauffeur moet hebben om alle achterlijke capriolen van mede weggebruikers te omzijlen en ongelukken te voorkomen.

Daarbij vind ik het vet gevaarlijk als mensen beneden de toegestane snelheid gaan rijden en naar mijn idee komen daar juist de files van. Afremmen, met mindere snelheid invoegen op links, degene daar weer afremmen en zo krijg je files.

Ik ben het er dus ook zwaar niet mee eens dat alles verlaagt wordt. Ben in ieder geval wel blij dat ik uit m’n avond/nachtdienst nog kan doorrijden, zo blijf ik een beetje wakker

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:08

We zullen toch iets moeten doen met zijn allen om het verbruik van fossiele brandstoffen te beperken en hier kan ik best mee leven.
Ik rijd 45.000km per jaar voor mijn werk, dus ik zal langer onderweg zijn.
Hopelijk minder files en ongelukken, dan is dit het wel waard.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:09

Ik vind het ook helemaal niks, buiten het feit dat ik ook graag doorrijd. Wat Goof en Babybeertjes hierboven aangeven ook, de A2 vind ik zo'n beetje de meest verschrikkelijke snelweg ooit op het stuk dat je 100 mag. Dat naast elkaar blijven hangen, bloedirritant! Daarnaast rijd ik ook vaak zat op een vrijwel lege snelweg, dan voelt 100 echt tergend langzaam. Dan zet ik liever de CC op 130, schiet het lekker op voor mijn gevoel.

Wat ikke aangeeft is wel waar, de A15 is heel gezellig met al die vrachtwagens := Maar ook daar rijd ik dagelijks zonder problemen 120-130. In de spits kom je niet boven de 60 daar, dus daarom vermijd ik de spits pertinent.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:13

Grappig, ik vind de A2 juist heerlijk rijden. Pak je baan, pas je snelheid aan op je voorganger, cc aan enlekket hard meebrullen met de radio.

Ik vind het een prima beslissing, niet zozeer vanwege de stikstofcrisis, maar omdat ik geloof dat minder snelheidsverschil veiliger is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:26

Ik vind het ook juist een heerlijk stuk, de A2 waar je 100 mag. Iedereen rijdt ongeveer even hard, dus nauwelijks last van zigzaggende golfjes en aso’s die constant flink gas geven en weer hard op de rem gaan. Allemaal even hard rijden vind ik juist heerlijk veilig en stressvrij.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:27

Ik vind het verschrikkelijk, het voelt erg langzaam op de wegen met weinig verkeer. Ik ben een vlotte rijder dus dat zal in het begin wel even wennen worden.. Zelf werk ik gedetacheerd en momenteel zit ik bij een opdracht waarvoor mijn reisafstand 120 km enkele reis is. Gelukkig vrijwel zonder files maar het grootste deel van de route is over een 120 en 130 km/h snelweg. Nou, op zo'n afstand ga je het in je reistijd wel merken hoor. Gelukkig dat we voor komend jaar gaan kijken of ik toch dichterbij kan werken. Dat was al het idee maar door die snelheidsmaatregel word ik er nog net iets stelliger over dat ik niet op de huidige plek wil blijven.