Tancreda4 schreef:Ik heb ook spaardoelen en dat werkt bij mij wel aardig. Ik heb een overzicht gemaakt wat ik per maand ongeveer voor wat uitgeef en ik spaar voor elk doel maandelijks een bepaald bedrag.
Jaarlijkse rekeningen (water, gemeente) betaal ik altijd in termijnen (incasso) en dat bedrag begroot ik ook maandelijks in. Een aantal maanden per jaar heb je geen kosten hieraan, en dan spaar ik dat bedrag, ik zou het anders ook hebben betaald. Dat scheelt weer iets.
Andere jaarlijkse rekeningen (bv lidmaatschap ANWB, parkeervergunning e.d.) spaar ik maandelijks. Ik doe het te betalen bedrag/12 en begroot het maandelijks in. Ik heb bv een spaarpotje Auto waar deze voorbeelden op worden gestort. Dan heb ik iig iets staan als het lidmaatschap weer eens betaald moet worden.
Zo ook met belasting. Aangezien ik ieder jaar moet bijbetalen en dat altijd een aanslag was, doe ik nu maandelijks een bedrag aan de kant zetten. Heb ik een fijne aanslag, dan heb ik dat geld weer over voor leuke dingen.
Verder idd gas/licht hoger zetten dan dat nodig is. En als het even kan jaarlijks overstappen kan ook wel eens lonen. Ik krijg in februari bijvoorbeeld 150 euro terug omdat ik ben overgestapt. Leuk bedragje dat dan op de spaarrekening kan.
Potjes geven mij een goed overzicht van hoe en wat. Ik heb een potje voor paardenvoer, dierenartskosten, huishouding, auto, verzekeringen, belastingdienst... en so on. Zo heb ik meer overzicht wat ik voor wat heb staan. Mocht het nodig zijn kan ik uiteraard altijd nog schuiven.
Hele handige reactie, dankjewel! Ik ga dit morgen ook even uitzoeken.
Ik woon voor het eerst op mezelf maar bijvoorbeeld afval kun je dus in termijnen betalen?