Welsh als taal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Welsh als taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 17:52

Door mijn half nederlandse buurman (de andere helft is Portugees) ben ik in contact gekomen met 2 jongedames uit Wales. Hij heeft verkering met 1, de ander werkt bij hem als vrijwilliger (intern). (Zo is zijn verkering trouwens ook begonnen.)
Door hen ben ik helemaal enthousiast geworden betreffende Wales. In 2021 wordt ik zestig en heb ik veel interrail korting en ben ik van plan om door Wales heen te treinen en ondertussen ben ik wat Welsh aan het leren.
Want één van meiden, Rhiannon is vloeiend in Welsh, heeft ook op een 100% Welsh school gezeten waar het verboden was om engels te spreken.
Ik houd er van talen, en Welsh is voor een nederlander best te doen bereffende uitspraak (ze hebben de ch zoals in kachel, dat is lastig voor veel mensen maar natuurlijk niet voor ons).
Het alfabet is nog moeilijk omdat het anders is, en er zijn wat tongbrekers, maar ik vind het ontzettend leuk.
De eerste woorden die ik geleerd heb zijn "goedemorgen" en "dank je wel", want dat vind ik wel een must als je naar een ander land gaat.
Verder vraag ik in winkels vaak hoe je het zegt in het Welsh en probeer het dan te onthouden en vandaag heb ik de woorden voor wat soorten fruit geleerd bv.

Zijn er nog meer mensen die Welsh leren of spreken of met een andere nog levende oude taal bezig zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Welsh als taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:13

Leuk zeg! Ik kan er geen chocola van maken. Nu hoor ik het ook nooit, maar alleen al de spelling is tongbrekend en wijkt meestal heel erg af van de uitspraak. Ik zou het ook best willen leren maar ben slechthorend dus dat gaat hem niet worden. Ik ben vertaler Engels en ben blij dat ik nog enigszins het mondeling heb kunnen doen, want toen begon mijn gehoor al achteruit te gaan. Een beetje Russisch kan ik wel, maar ook vooral lezen en schrijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 18:43

Als je slecht hoort, is het inderdaad niet te doen. Er zijn veel diftongs en keelklanken en je kunt leren hoe je die schrijft, maar als je niet kunt horen hoe het klinkt kun je het ook niet nadoen. Ik moet zelfs mijn oren spitsen om sommige klanken goed te horen.
En het helpt totaal niet dat ze sommige letters anders schrijven dan je het uitspreekt.
Grappig genoeg zijn er woorden die op portugees lijken (waar ik vloeiend in ben), waarschijnlijk toch ooit een latijnse invloed gehad via Romeinen....
Zo is een stoel een cadeira in het portugees en in het welsh cadair...

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:46

Wat leuk! Ik vind het een heel gave taal maar ik heb en geen talenknobbel en niet de interesse om er echt voor te gaan.

Wel als tip, aangezien in aanraking komen met een taal het veel makkelijker maakt om het te leren. De serie Keeping Faith is in het Welsh gesproken (en is ook nog best leuk om te kijken). Toen ik door ziekte dit jaar veel bedrust moest nemen heb ik die met plezier gekeken. https://www.imdb.com/title/tt6658720/?ref_=wl_li_tt

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:50

Ik heb onlangs de serie Hinterland bekeken op Netflix, heerlijk. Dat speelt zich af in Wales. Tijdens het kijken ook genoten van het Welsh en stiekem al wat namen in mijn hoofd genoteerd voor als ik ooit nog zou fokken met mijn Welsh A merrie.
Welsh behoort net als het Latijn tot de Indo-Europese talen dus gelijkenissen zullen er sowieso zijn.

Afbeelding
Kymrisch is een andere naam voor Welsh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:34

mysa schreef:
Leuk zeg! Ik kan er geen chocola van maken. Nu hoor ik het ook nooit, maar alleen al de spelling is tongbrekend en wijkt meestal heel erg af van de uitspraak. Ik zou het ook best willen leren maar ben slechthorend dus dat gaat hem niet worden. Ik ben vertaler Engels en ben blij dat ik nog enigszins het mondeling heb kunnen doen, want toen begon mijn gehoor al achteruit te gaan. Een beetje Russisch kan ik wel, maar ook vooral lezen en schrijven.

Welsh is echt een van de meest regelmatige talen die ik ken wat betreft uitspraak. :+

Ik spreek het een beetje, kan het vrij goed lezen en in mindere mate verstaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:04

Nooit echt in verdiept eigenlijk maar ik heb ooit mijn dna laten testen en ik ben 66% welsh en schots. Misschien wel leuk me er dus in te gaan verdiepen.

Zoals ik jullie comments hier lees is het wel moeilijker dan dat ik in mijn hoofd heb? :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 20:12

Als het in je DNA zit, zou ik er zeker voor gaan!

Het is lastig omdat dingen anders geschreven worden dan uitgesproken, maar als je eenmaal weet hoe je letters uitspreekt is het te doen. Dat is voor alle talen hetzelfde.

Hinterland heb ik ook gekeken, Keeping Faith kende ik nog niet, eens zien of ik die op een of andere manier kan zien. Bedankt voor de tip!

Gaelic ligt ook nog op het verlanglijstje en ik heb ook altijd gebarentaal willen leren en dan wel in meerdere talen.

Voor een idee hoe Welsh klinkt, hier het alfabet.... https://www.youtube.com/watch?v=mu7KKdcgwZc

@Mkango hoe komt het dat jij het spreekt?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:18

Je kan het via duolingo ook leren. Best prima te doen :) Ik kan in ieder geval al een deel lezen, kleine simpele zinnetjes uitwisselen met Welsh-sprekende vrienden. Erg lollig :D

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:21

Oh wat vind ik dit leuk <3 Ik zit vaak te denken dat ik ook wel een uitstervende taal zou willen leren, zoals Bretons, Welsch of Cornish! Maar het ontbreekt me nu aan tijd, wellicht over een paar jaar.

Houd je ons op de hoogte van je vorderingen?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:45

In de serie The Crown gaat Charles Welsh leren. Mooie taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:20

Lusitana schreef:
@Mkango hoe komt het dat jij het spreekt?

Ik heb van jongs af aan al een fascinatie gehad voor geschiedenis van de Keltische volkeren en de talen, heb in Wales gewoond en imo hoort daar het leren van de taal bij, ook al spreek ik het beter dan de gemiddelde Welshman. :') Je maakt er iig meteen vrienden mee, want zelfs als mensen het zelf niet spreken vinden ze het alleen maar leuk als anderen het wel doen. Bovendien heb ik een sterk Engels accent als ik Engels spreek en hoe meer noordelijk je komt, hoe meer voordeel je er dan van hebt als daar tegenover staat dat je mensen iig kunt groeten in het Welsh. Ze zijn dan vaak een stuk meer forgiving als je na de standaard formaliteiten moet toegeven dat 'dw i ddim yn siarad Cymraeg da iawn, mae'n bosibl i siarad yn Saesneg os gwelwch yn dda?'

Overigens, als het lezen niet per se prioriteit heeft, verkies ik Say Something in Welsh (https://www.saysomethingin.com/welsh) boven Duolingo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 21:49

Hoppit schreef:
Je kan het via duolingo ook leren. Best prima te doen :) Ik kan in ieder geval al een deel lezen, kleine simpele zinnetjes uitwisselen met Welsh-sprekende vrienden. Erg lollig :D

Dat is toch een app? Ik heb geen smartphone, dus dat gaat niet lukken. Is wel een ideale manier om een taal te leren, een Amerikaanse vriendin van me die in Portugal is komen wonen heeft zo vrij snel Portugees geleerd. Wel Braziliaans Portugees helaas, maar toch handig.

Het handige met een Welsh sprekende jonge dame in de buurt is dat ik ook de populaire taal leer die je niet persee in de boekjes vindt, zeg maar.

@Mkango, dat is inderdaad een zin waar ik op studeer, wel zo handig... :D
Die Say Something zal ik opzoeken!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:58

Kan ook via de website hoor, hoeft niet per se via de app :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 22:01

Hoppit schreef:
Kan ook via de website hoor, hoeft niet per se via de app :)

Ow, dan zal ik eens kijken!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:03

Nabster schreef:
In de serie The Crown gaat Charles Welsh leren. Mooie taal.

In real life spreekt de prince of Wales ook Welsh/ Cymrich.

Ik vind het prachtig klinken, maar de relatie klank - schrift: huuuuu!

Ts, succes met leren, mijn petje gaat af!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:46

Wat trouwens ook leuk is, is Hwb, uitgezonden door S4C. Het is een programma gericht op learners - één van de presentatoren is een native speaker, heeft een achtergrond in tweede taalverwerving, en de andere presentator is zelf ook een learner. Je vindt de afleveringen op Youtube. S4C zelf kun je ook kijken met een VPN (Peppa Pig is hier favoriet :') ), en sommige programma's zijn via Clic ook wereldwijd te bekijken, met ondertiteling. Daarnaast is er, als je wat verder bent, BBC Radio Cymru (Bore Cothi *\o/* ) dat je bij mijn beste weten gewoon overal ter wereld kunt luisteren.

En voor degenen die snel de volledige naam van Llanfair PG willen leren: https://www.youtube.com/watch?v=DJXj86ZckQg :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 10:54

Ik zal eens kijken.

Betreffende oude nog levende talen, schiet me te binnen dat ik ook nog eens Tsalagi, oftwel cherokee heb geleerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 14:22

Ik maak mijn Welsh buurvrouw helemaal gek met vragen. Ze zei "you know what, I´ll have to pick up a Welsh book and get into it again now!" Ze is gewoon veel vergeten. ik vroeg ook wat paard was. Wist ze zo snel niet. Ik zei: Zal wel iets van caval" zijn ofzo (omdat het in het portugees cavalo is). Zij het meteen opzoeken, is het ceffylau, wat scheelt het :+
Ook voor stal zei ik "zal wel stabel zijn" en ja hoor "stabl". Ze zei dat ik al echt een welsh brein kreeg, met sommige woorden gewoon "verwelshen".
Ze is "very impressed" met de inzet.
Ik vroeg haar om het verhaal van de draak op de vlag. Daar moet ze op terugkomen, want dat wist ze ook niet meer 1, 2, 3...
Ze is ineens volop met haar Welsh-zijn bezig, terwijl dat hiervoor geen rol speelde. We hebben bv ook over Welsh acteurs gehad (zijn er best wat) en de mensen die ze kent in de restaurant wereld enzo, heel leuk. Wales wordt ineens een regelmatig gespreksonderwerp.