Waarom vullingvolume niet vermeld bij winterjassen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom vullingvolume niet vermeld bij winterjassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:10

Call me crazy, maar ik vraag me al een tijd af waarom er bij de jassen (online) geen dikte vermeld wordt op enig manier dan ook.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een fijne winterjas online.
Nu heb ik er 2 besteld en weer retour gestuurd. Op de foto lijken ze dan goed gevuld en echt warm, maar als je de jas eenmaal vast hebt dan is het meer een tussenlas. Bij lange na niet dik genoeg om tijdens een gure bui buiten te kunnen zijn.
Dat terwijl product naam en omschrijving beide als winterjas en zelfs warme winterjas vermeld staan.

Nu is het zo dat we voor onze paarden heel fijn kunnen zien welke dikte we kopen, waarom is dit bij mensen ook niet zo?

Ben ik de enige die zich dit afvraagt?

Palmera

Re: Waarom vullingvolume niet vermeld bij winterjassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:14

Is het niet handiger die vraag bij de fabrikanten neer te leggen i.p.v bij een paardenforum?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:15

Ik kan me voorstellen dat het aantal gram vulling per m2 niet altijd even informatief is. Voor m'n paard heb ik Bucas dekens die een temperatuurrange geven en geen aantal grams, hooguit 'komt een beetje overeen met'. Qua jassen geldt dat ook, ik heb jassen met veel vulling gehad die niet heel warm waren (zwaar materiaal en weinig lucht, dus weinig isolatie) en ik heb ook bijv een lichtgewicht north face jas die ik gerust van -5 tot +15 draag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:19

Bij Kramer staat het er wel bij als een jas echt warm is,geloof ik.

Maar ook bij outdoor winkels vaak wel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:43

Pas een jas gekocht bij de Bever die een 200 grams vulling heeft, daar staat het dus wel bij vermeld

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:01

Ik denk dat dat komt omdat bij paardendekens het materiaal dat gebruikt wordt altijd ongeveer gelijk is. De warmte van de deken is dus eigenlijk alleen afhankelijk van de dikte van de vulling. (Even die wollen canvasdekens buiten beschouwing gelaten. Die zijn echt heel anders)

Bij jassen voor mensen is dat niet zo. Er zijn zo veel soorten materialen die worden gebruikt, dat de vulling alleen niet zo veel zegt over hoe warm de jas is. Ik heb bijvoorbeeld een wollen jas. Die heeft helemaal geen vulling maar is toch behoorlijk warm. Donsjassen habben dan weer relatief veel vulling, maar dat weegt dan weer niks. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken dus kun je ook geen standaard opstellen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:55

Ik denk dat je daar een goed punt heb Linda. Mijn 200 grams jas voelt dun aan maar is door de stof en vulling geschikt voor echt koude dagen

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:05

Ik heb zelf meestal jassen van snugpak, die zijn ontzettend fijn. Ik werk veel buiten, en ook met regen gaan we dan niet naar binnen vaak. Daarvan heb je veel verschillende, waterdicht, niet waterdicht etc. Wegen niks, maar heerlijk warm.

Ook deze hebben een vermelding van minimum temperatuur voor comfort en extreem. De gemiddelde jas is van -5 tot -10 nog echt warm daarvan. Ze werken op luchtisolatie

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:11

Ligt denk ook aan waar je de jas voor aanschaft, wintersportjassen zijn bijv. ook altijd heel dun en toch warm. Ik koop winterjassen met dons, das altijd warm is mijn ervaring (wel jassen van rond de €200 euro dan). Heb sinds vorig jaar een donsjas van Superdry en mennnnwat een heerlijk warme jas! <3

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:58

Ik zeg: gat in de markt!!!

Erg lastig idd, de reden dat ik naar de stad moet. Om ze daadwerkelijk te "voelen"