Tussen wal en schip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Tussen wal en schip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 12:09

Hallo bokkers,

1.5 jaar geleden ben ik tijdelijk weer bij mijn ouders in gaan wonen. Ik huurde een duur appartement en had een studieschuld die ik snel afgelost wilde hebben. Bij mijn ouders had ik weinig kosten dus dat aflossen ging mooi vlot.

Inmiddels ben ik van baan veranderd, waardoor ik ook meer ben gaan verdienen. Nu wil ik weer opzoek naar een huurwoning, maar nu loop ik direct al tegen problemen aan...

Ik verdien nu teveel voor de goedkopere huurwoningen, ik krijg geen huurtoeslag meer. Maar de duurdere huurwoning is zonder huurtoeslag gewoon te duur, dan hou ik maandelijks niet veel over.
Kopen is geen optie omdat ik niet voldoende eigen geld heb...

Ik zit op dit moment dus tussen wal en schip... natuurlijk kan ik nog bij mijn ouders blijven wonen, maar ik ben inmiddels 28 jaar en mis inmiddels wel weer een plekje voor mijzelf...

Zijn er meer bokkers die hier last van hebben? Iemand tips?

Groetjes Nienke

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Tussen wal en schip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:11

Wil je perse een eigen woning? Je kan altijd kijken om samen te huren met andere young professionals. Ik zie steeds vaker mensen ook na hun studententijd samen wonen met gewone vrienden of andere die in de zelfde situatie als jou zitten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:14

WinSel schreef:
1.5 jaar geleden ben ik tijdelijk weer bij mijn ouders in gaan wonen. Ik huurde een duur appartement en had een studieschuld die ik snel afgelost wilde hebben. Bij mijn ouders had ik weinig kosten dus dat aflossen ging mooi vlot.

Inmiddels ben ik van baan veranderd, waardoor ik ook meer ben gaan verdienen. Nu wil ik weer opzoek naar een huurwoning, maar nu loop ik direct al tegen problemen aan...

Ik verdien nu teveel voor de goedkopere huurwoningen, ik krijg geen huurtoeslag meer. Maar de duurdere huurwoning is zonder huurtoeslag gewoon te duur, dan hou ik maandelijks niet veel over.
Kopen is geen optie omdat ik niet voldoende eigen geld heb...

Financieel gezien en qua woonopties was dit niet de beste keuze (zoals je nu ook merkt) maar de plus is dat je nu schuldenvrij bent én een mooi inkomen hebt. Dus ik zou nog een jaar bij je ouders blijven wonen en ondertussen zoveel sparen als je maar kunt. Dan kun je mogelijk een huis kopen of, als je inkomen wellicht nog verder gestegen is, een huurwoning vinden.

Heb je trouwens al naar anti-kraak gekeken? Dat zou nog wel een betaalbare optie kunnen zijn als je toch nu al weg wil.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:16

Hier had ik een vergelijkbare situatie, is wel al een tijd geleden. Geen spaargeld, per direct een woning nodig, een nèt te hoog salaris voor huurtoeslag en te weinig inkomen voor een (fatsoenlijk) plekje in de stad.

Ik ben toen uitgeweken naar een niet-populair dorp buiten de stad wat wel goed bereikbaar was, maar waar de huren veel lager lagen. Daar kon ik wel aan een appartementje komen (in de particuliere sector) wat ik kon betalen. De bedoeling was daar tijdelijk te gaan wonen totdat er financieel meer ruimte kwam, ik ben er alleen al bijna 10 jaar blijven hangen nu en huur nu in verhouding erg goedkoop voor mijn salaris :+ Buiten de stad kijken maakte toen in elk geval per maand ongeveer 700-800 euro huur verschil voor vergelijkbare oppervlakte/voorzieningen. Wellicht is dat nog een optie :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 25-11-19 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:16

Is nog een tijdje bij je ouders worden en daarmee veel sparen geen optie? Dan is de optie kopen misschien al beter haalbaar.
En wellicht kun je kijken naar particuliere huur? Bij ons in de straat staan regelmatig leuke appartementen te huur van particulieren tussen de 700 en 800 euro. Soms 1 verdieping, soms maisonettes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:17

speedfiets_2 schreef:
Wil je perse een eigen woning? Je kan altijd kijken om samen te huren met andere young professionals. Ik zie steeds vaker mensen ook na hun studententijd samen wonen met gewone vrienden of andere die in de zelfde situatie als jou zitten.

Ik denk dat samenwonen met anderen meer irritaties kan opleveren dan voorlopig nog bij je ouders blijven wonen. Tenzij de relatie daarmee heel slecht zou zijn.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:17

speedfiets_2 schreef:

Dat zal dan noodgewongen zijn, er is vrijwel niemand die op die manier graag wil wonen.

Ik snap TS dan ook volledig. Er is enorme schaarste door talloze problemen.

Hier gaan kleine net opgeleverde appartementen weg voor 850 euro per maand. Onbetaalbaar voor de meesten.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:27

robert45 schreef:
speedfiets_2 schreef:

Dat zal dan noodgewongen zijn, er is vrijwel niemand die op die manier graag wil wonen.

Ik snap TS dan ook volledig. Er is enorme schaarste door talloze problemen.

Hier gaan kleine net opgeleverde appartementen weg voor 850 euro per maand. Onbetaalbaar voor de meesten.

Ik snap ts ook volledig! Maar ik zou niet te hard roepen dat samen wonen met een ander op die manier noodgedwongen is. Ik zie het steeds vaker om mij heen dat mensen dat prima vinden. Al moet ik er wel bij zetten dat deze vaak van te voren in studentenhuizen woonden.

Een half jaar geleden woonde ik op een oude militaire kazerne. Meerdere mensen die gewoon werkende waren. Keukens en woonkamer was gedeeld maar de studio's waren wel groot en afzonderlijk genoeg dat ieder zijn of haar eigen plek had.

Is trouwens antikraak geen optie ts?

MerelV

Re: Tussen wal en schip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:41

Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Huren was gewoonweg erg duur, omdat je geen toeslagen krijgt en niet goedkoper mag huren ivm je inkomen (en een paard houden natuurlijk ook een aanslag op je inkomen is). Ik heb door gespaard en een huis gekocht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:44

@Speedfiets,daar moet je wel een type voor zijn! Zo'n studentenhuistoestand. Toen ik nog studeerde heb ik in een studentenflat gewoond met gedeelde gemeenschappelijke ruimtes. Wat een troep zeg! Toen vond ik dat gezellig en leuk,maar nu ik ouder ben zou ik er niet meer tegen kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:18

Toch kan het best een optie zijn. Mijn eerste huurwoning had een gedeelde keuken. Ik had wel een eigen badkamer. Omdat we beiden graag de boel netjes hadden nooit problemen gehad met het gezamenlijk gebruik van de keuken. En veel lagere huur als bij de woningbouw. Ik heb daar heel fijn gewoond. Voor mij de enige manier om uit huis te kunnen. Woningbouw kon ik niet betalen. Huis kopen was al helemaal geen optie.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:22

anjali schreef:
@Speedfiets,daar moet je wel een type voor zijn! Zo'n studentenhuistoestand. Toen ik nog studeerde heb ik in een studentenflat gewoond met gedeelde gemeenschappelijke ruimtes. Wat een troep zeg! Toen vond ik dat gezellig en leuk,maar nu ik ouder ben zou ik er niet meer tegen kunnen.

Dat ligt er ook maar net aan waar en met wie je woont. Mijn vriend woonde voorheen in een studentenhuis met 17 anderen. De eerste paar jaar vond ie het fantastisch omdat ie er met veel vrienden van m woonde. Maar vooral het laatste jaar was er veel jonge aanwas en doorloop waardoor men minder close werd. En de een nam het ook wat minder nauw met de regels dan de ander. En dan merk je het verschil tussen toendertijd 23 en 17 jaar wel heel goed.
Een vriendin (24) van mij woont al een aantal jaar met 3 anderen studerenden in een woonhuis waar het vrijwel altijd netjes, opgeruimd en schoon is.
Tuurlijk heb je altijd overal wel wat, maar het ene huis is echt niet altijd het andere huis en je hebt altijd mensen die meer of minder schoon zijn.

Maar ook ik zie hier in de omgeving steeds meer advertenties van mensen die gedeeld in een huis wonen en bijvoorbeeld 20+ of 25+ bijna afgestudeerd/werkend zoeken voor een lege kamer.
Nu heb ik mijn eigen huis en woon ik samen, maar ik heb al eens in laatst genoemde situatie gezeten en dat zou ik persoonlijk ook meer zien zitten dan bij 16-20 jarige studerenden in een studentenhuis.

Mijn ex heeft overigens ook een tijd antikraak gewoond. Gedeelde keuken en badkamer maar was op zich prima te doen. De woonruimte was groter dan menig appartement en de huur maar een fractie daarvan.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:52

Ik zit momenteel precies in dezelfde situatie.. thuiswonend, (iets) betere baan gevonden en 28 jaar.

Ik heb mijn zoekgebied uitgebreid, maar zelfs dat is moeilijk.

Mochten mensen nog betrouwbure huursites weten hoor ik het graag!

Mijn probleem is ook dat het ouderlijk huis is verkocht, en moet midden maart opgeleverd worden..

Ik zoek in de hoek van Utrecht-Breda-Den Bosch, mocht iemand iets weten hoor ik het heel graag :+ of als iemand in die omgeving samen iets wil zoeken sta ik daar voor open! Met 2 is dat best goed te doen, als je maar je eigen ruimte hebt