Zielige vissenstaart palm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMarianne

Zielige vissenstaart palm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 22:08

Hoi Bokkers,

Sinds augustus/september dit jaar heb ik een vissenstaart Palm in mijn woonkamer. En tot afgelopen week deed hij het uitstekend.

Maar dit weekend zag ik opeens een geel blad zitten en net viel mij op dat de plant wat uit elkaar valt. Terwijl (zo herinner ik het me) hij tot twee weken geleden zijn bladeren wat meer bij elkaar hield.

Hij krijgt regelmatig kleine beetjes water en een beetje voeding af en toe. Hij staat niet vol in de zon. En zover ik me niet kan voorstellen in de auto tocht. De achterdeur is wel redelijk dichtbij maar die was er 4 weken geleden ook al en hij heeft altijd op dezelfde plek gestaan.

Weet iemand wat er met mijn plant is?

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Marianne

Anoniem

Re: Zielige vissenstaart palm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:43

Ik zou inderdaad zeggen dat deze te veel water krijgt. Palmen houden ervan om helemaal uit te drogen en dan weer wat water te krijgen. Je kan het beste af en toe checken door je vinger relatief diep in de aarde te stoppen. Als het op zo'n 5 cm water nog droog voelt kan hij wat water gebruiken, als het daar nog nat is ff wachten.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 08:17

Morganlefay schreef:
Geel blad is meestal een teken van teveel water.
Verder kijk eens of er thrips op zit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tripsen

Oke ga ik dat even doen. En die beestjes kan ik met het blote oog gewoon zien?

Emmaa_ schreef:
Ik zou inderdaad zeggen dat deze te veel water krijgt. Palmen houden ervan om helemaal uit te drogen en dan weer wat water te krijgen. Je kan het beste af en toe checken door je vinger relatief diep in de aarde te stoppen. Als het op zo'n 5 cm water nog droog voelt kan hij wat water gebruiken, als het daar nog nat is ff wachten.

Top thanks! Ga vanavond meteen even testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:11

xMarianne schreef:
Morganlefay schreef:
Geel blad is meestal een teken van teveel water.
Verder kijk eens of er thrips op zit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tripsen

Oke ga ik dat even doen. En die beestjes kan ik met het blote oog gewoon zien?

Emmaa_ schreef:

Top thanks! Ga vanavond meteen even testen.

yep

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 18:56

Ik heb m’n plant even gecheckt:
Hij is niet te nat (ik zou eerder zeggen wat aan de droge kant), ook niet als je je vinger diep de aarde insteekt en ik zie ook geen beestjes zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:59

Krijgt hij wel genoeg licht? Hoe ver staat hij van het dichtstbijzijnde raam en welke richting (noord, zuid etc) is dat raam?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:07

Staat ie in een pot met gaten waardoor het water naar beneden sijpelt? Misschien staat ie met zijn wortels toch te nat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:08

Cayenne schreef:
Staat ie in een pot met gaten waardoor het water naar beneden sijpelt? Misschien staat ie met zijn wortels toch te nat?

Ja dat is ook wel een goeie. Als de pot waarin hij nu staat geen drainage heeft kan je eraan denken om hem te verpotten en onderin hydrokorrels/terra cotta korrels te strooien, dat helpt een hoop met drainage.