Botsing van achteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Botsing van achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 15:10

Als aller eerst is dit geen ontkenningstopic.

Ik reed vanmorgen naar mijn paard toe en stond achter een andere auto stil bij een kruising.

De auto voor mij trekt op omdat diegene recht over kon steken. Er was geen ander verkeer waarvoor geremd moest worden. Ik trok ook voorzichtig op om rechtsaf te slaan. Op het moment dat ik optrek en naar rechts stuur trapt de bestuurder voor mij vol op de rem. Ik dus ook maar mijn auto gleed een klein stukje door op het natte wegdek. Tja hele lichte tik tegen de andere auto aan. Ik geen schade maar de auto voor mij een klein scheurtje in de kunstof bumper. Mijn trekoog heeft exact haar bumper geraakt

Hoe zit het in dit geval met het verhalen van haar schade?

Ja ik ben er achterop geplakt maar het was ook niet nodig dat zij vol op de rem ging. Uiteraard zijn er gegevens uitgewisseld.

Anoniem

Re: Botsing van achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:11

Tjah, achterop rijden is aansprakelijk, hoe dan ook.
Ik vermoed dat de verzekering, tenzij bestuurster anders aangeeft, gaat rekenen met de kosten en montage van een nieuwe bumper.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:13

Tja, je bent toch echt schuldig, jij bent er achterop gereden. Of zij nu wel of niet gestopt is zonder reden.

Schadeformulier invullen en de verzekering laten uitvechten. Of eerst vragen om een schade rapport en de kosten en dan beslissen of je het uit eigen zak betaald of niet.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:14

Als je ergens achterop klapt ben je hoe dan ook aansprakelijk of diegene nou wel of niet onnodig op de rem getrapt heeft.

Gelukkig valt de schade mee, ze kan het verhalen op jou verzekering maar als het een laag bedrag is kun je er ook voor kiezen om het uit eigen zak te betalen zodat je schade vrije jaren er niet aan gaan.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:16

Hoe naar ook, maar jij bent in dit geval aansprakelijk bij mijn weten.

Tikjes vanachter, hoe mild ook, kunnen nog lelijk uitpakken ook.
Zuur.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:18

Schuldig is bij dit soort dingen een vervelend woord, want je doet het niet expres. Aansprakelijk ben je wel. Je verzekering gaat dat keurig voor je regelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:20

zorro schreef:
Schuldig is bij dit soort dingen een vervelend woord, want je doet het niet expres. Aansprakelijk ben je wel. Je verzekering gaat dat keurig voor je regelen.

Dit ja. Jij bent aansprakelijk helaas, los van of je echt schuldig bent.
Zelfs bij een kettingbotsing ben jij verantwoordelijk voor de schade aan jou voorkant en je voorliggers achterkant en je achterligger voor jou achterkant en zijn voorkant enz.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 15:23

Afbeelding

Dan kom ik toch ook op dit punt.
Remmen was imo niet nodig zeker omdat ze in eerste instantie optrok

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:25

Daks, waarom post je dit topic? En wat is je vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:26

Zijn er getuigen?
Ik vrees dat je er een lastige taak aan krijgt om dat dan te bewijzen en als ik het goed inschat ligt de bewijslast dan bij jou.
Dan is de vraag, wil jij die kosten maken en tijd en energie er in steken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:28

Geef het op bij de verzekering en laat die het lekker uitvechten.

Wat geeft de bestuurder zelf als reden dat ze remde?
Je moet zoveel afstand houden dat je je voertuig tot stilstand kan brengen binnen de afstand dat de weg vrij en te overzien is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:29

Daks schreef:
[ [url=m/MD1fWH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat gaat over letselschade zo te zien. Regelgeving is complex, je kan niet zomaar allerlei dingen uit de context halen en op je eigen situatie plakken.

Zeker voor zo’n klein dingetje zou ik er geen grote zaak van maken. Dat kost je meer dan gewoon (laten) afhandelen en doorgaan met je leven. oliebol happens. Iedereen maakt wel eens een aanrijding mee. Gelukkig is iedereen ongedeerd en is het een klein bumperbutsje ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 15:30

Robijntjah schreef:
Zijn er getuigen?
Ik vrees dat je er een lastige taak aan krijgt om dat dan te bewijzen en als ik het goed inschat ligt de bewijslast dan bij jou.

Ja er zijn getuigen dat ze onnodig remde.

Ik wil mijn schade vrije jaren niet kwijt. Sinds ik mijn rijbewijs heb is dit de enige keer dat ik wat raak. Of ik het waard vind om daar kosten aan te spenderen weet ik nog niet. Ben nu alleen boos want het was niet nodig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 15:31

Polly schreef:
Geef het op bij de verzekering en laat die het lekker uitvechten.

Wat geeft de bestuurder zelf als reden dat ze remde?
Je moet zoveel afstand houden dat je je voertuig tot stilstand kan brengen binnen de afstand dat de weg vrij en te overzien is.

Ze twijfelde of ze haar tas had dat was de reden dat ze remde

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:34

Ik weet niet op welke trede je zit bij je verzekering maar als je hoog genoeg zit heeft 1 claim weinig gevolgen soms. Vraag het even na en anders kan je overwegen om het zelf te betalen als dat goedkoper is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:35

Jij bent schuldig helaas. Hoop voor je dat je voorganger zich er bij neerlegt en zich niet druk maakt om her scheurtje. Maar je zegt dat het kunststof is, dus moet helemaal vervangen worden dan.

Ik had in iedergeval zoiets gehad van ach laat zitten. Hoeft geen verzekering bij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:35

Daks schreef:
Robijntjah schreef:
Zijn er getuigen?

Ik wil mijn schade vrije jaren niet kwijt. Sinds ik mijn rijbewijs heb is dit de enige keer dat ik wat raak. Of ik het waard vind om daar kosten aan te spenderen weet ik nog niet. Ben nu alleen boos want het was niet nodig.

Als je je schadevrije jaren niet kwijt wilt, kan je het ook zelf betalen :)
Maar je kan ook je verzekering bellen met dit verhaal en dan gaan de juristen uitzoeken hoe het met de regelgeving zit. Want de verzekering wil natuurlijk ook het liefste niks betalen.
En ik weet niet zeker, maar volgens mij raak je niet gelijk al je schadevrije jaren kwijt, ligt eraan hoeveel je er hebt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:41

Daks schreef:
Robijntjah schreef:
Zijn er getuigen?

In dat geval zul jij moeten gaan aantonen dat je voorganger plots en onverwachts stopte zonder dat daar een reden voor was. Over het algemeen is dat geen makkelijke taak en denk ik dat je een harde kluif er aan gaat hebben, maar proberen kan altijd. Roep je getuigen op om een verklaring af te leggen en ga naar het juridisch loket en doe een poging samen met je verzekering.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:42

Maar dan vraag ik me af, had je onvoldoende afstand dat je er tegenop reed?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:43

Heb je een no claim beschermer? Dan kun je 1 schade per jaar melden zonder dat je schadevrije jaren omlaag gaan.

Wat is je eigen risico? Je kan eerst door de garage schade op laten nemen en het zelf betalen als het niet veel scheelt met je eigen risico.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:51

secricible schreef:
zorro schreef:

Dit ja. Jij bent aansprakelijk helaas, los van of je echt schuldig bent.
Zelfs bij een kettingbotsing ben jij verantwoordelijk voor de schade aan jou voorkant en je voorliggers achterkant en je achterligger voor jou achterkant en zijn voorkant enz.

Ja, klopt. Collega van mij is eens ingereden op een file, waardoor de auto waar hij tegen botste naar voren schoot en op zijn beurt tegen de auto voor hem reed. De bestuurder van de middelste auto (die dus helemaal niks fout deed en netjes stilstond) was aansprakelijk voor de schade aan de auto voor hem. Heel zuur, maar zo is het nu eenmaal geregeld.

Daks, niemand wilt bij een ongeval aansprakelijk zijn en men gaat dan overal redenen bedenken waarom de ander toch in fout was, maar zo werkt het meestal jammer genoeg niet. Als je achterop iemand klapt, ben je in principe altijd aansprakelijk. Er zijn enkele uitzonderingen, maar deze zijn in jouw geval (aan de hand van jouw verhaal) niet van toepassing.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:53

Precies wat jou is overkomen is een poosje geleden mijn zus overkomen. Helaas werd zij toch echt schuldig bevonden en betaald zich nu scheel aan verzekeringspremie..

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:55

Met deze uitspraak zou ik uitkijken. Met een no-claimbeschermer
behoud je vaak je korting wel maar je schadevrije jaren zakken wel degelijk met een schade die je verzekering moet uitkeren :o
MizzMontana schreef:
Heb je een no claim beschermer? Dan kun je 1 schade per jaar melden zonder dat je schadevrije jaren omlaag gaan.

Wat is je eigen risico? Je kan eerst door de garage schade op laten nemen en het zelf betalen als het niet veel scheelt met je eigen risico.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:55

Daks schreef:
[ [url=m/MD1fWH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit gaat over hard remmen, dus een ineens, plots en aanzienlijk snelheidsverlies. Jij zit in een situatie waarin beide auto's vanuit stilstand aan het optrekken zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:56

Anne_vD schreef:
Met deze uitspraak zou ik uitkijken. Met een no-claimbeschermer
behoud je vaak je korting wel maar je schadevrije jaren zakken wel degelijk met een schade die je verzekering moet uitkeren :o
MizzMontana schreef:

Als je verhuist van verzekeraar kan het wel een dingetje zijn idd. Ik heb het idd verkeerd neergezet, niet de jaren maar de premie blijft gelijk.