Opkomen voor jezelf/Assertief zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Opkomen voor jezelf/Assertief zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 15:42

Ik volg een opleiding in de zorg en heb regelmatig gesprekken met hoe het gaat en steeds komt naar voren dat ik meer moet opkomen voor mezelf, ben te lief, grenzen aangeven. Maar dat is iets wat ik ontzettend moeilijk vind. Vroeger als kind had ik daar al last van, heb toen een assertiviteitstraining gehad maar helaas heeft niet altijd geholpen. Zijn er tips, ervaringen?

Laurievc

Re: Opkomen voor jezelf/Assertief zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:43

Ik volg even! Ik moet ook echt meer leren aangeven waar mijn grenzen liggen en nee durven zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:54

Ik vind het ook heel moeilijk. Ben er al maanden met een psycholoog mee bezig maar de progress is heeeel langzaam. Voor mij is het belangrijkste uberhaupt bepalen waar mijn grenzen liggen en op het moment zelf voelen dat mensen er overheen gaan in plaats van achteraf denken 'hey, dat vond ik eigenlijk niet fijn'. Een stukje bewustzijn dus ook en meer in het nu leven.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:58

Assertiviteit is iets waar heel veel mensen moeite mee hebben. Voor jezelf opkomen kan ook heel spannend zijn, het is niets geks! Dat je eraan wilt werken is al de eerste stap.

De definitie van assertiviteit is het uiten van je gedachten, gevoelens en meningen op een directe, eerlijke en gepaste wijze. Je komt op voor je eigen belangen op een manier die bij de situatie past en die zowel respectvol is naar jezelf als naar de ander.

Kijk eens op deze pagina, waar ze heel fijn uitleggen wat je kunt doen om assertiever te worden
http://www.carrieretijger.nl/functioner ... ertiviteit

Kijk eens bij jezelf wáárom je het moeilijk vind. Dit is de kern voor het aanpakken van je assertiviteit.

Begin het opkomen voor jezelf met "Hey ik voel/merk/vind ...." dan houd je het bij jezelf, dat is de basis van het aangeven van je grenzen of wensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:04

Het kan zo simpel zijn maar je moet wel durven, je kunt beginnen met niet overal ja op te zeggen maar heel gewoon : Ik heb het gehoord en ga er nog even over nadenken. En ben je wat zekerder van jezelf, nee is ook een antwoord alleen vinden veel mensen dat inderdaad heel moeikijk om zo te zeggen. Maar echt, het word gewoon geaccepteerd hoor, ook al kijken mensen in het begin een beetje raar omdat de jaknikker in een keer nee zegt. Probeer het eerst maar eens uit in je eigen omgeving. Bvb wanneer iemand je iets vraagt waar je geen zin of tijd in hebt, gewoon nee zeggen. En dan geen excuses gaan verzinnen, gewoon nee.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:08

Ik heb er zelf gelukkig geen moeite mee om voor mezelf op te komen.
Ik vind het zelf ook altijd erg prettig als andere mensen voor zichzelf opkomen, het geeft duidelijkheid.
Ik kan niet raden wat er in een ander zijn hoofd omgaat dus dan is het erg prettig als iemand aangeeft dat hij iets niet zo prettig vind. Dat ik zelf een grote mond heb, betekent niet dat ik geen rekening houd met wat een ander wil. Voor jezelf opkomen heeft niets met onaardig zijn of een bitch zijn, het is gewoon een kwestie van duidelijkheid scheppen. Je doet een ander (en jezelf) dus eigenlijk een groot plezier door voor jezelf op te komen!

En wat soms kan helpen, is om niet direct een antwoord te geven op een vraag. Stel jij bent altijd de gene die moet overwerken omdat je geen nee durft te zeggen, zeg de volgende keer gewoon dat je er even over na denkt en er over een paar uur of langer op terugkomt. Zo heb je de tijd om voor jezelf om na de denken of je iets wel of niet wil en kun je eventueel argumenten klaar hebben.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:38

Afbeelding

Ik denk dan vaak aan deze tekst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:37

Ik zeg altijd "Nee is ook een antwoord" Alhoewel we allemaal geneigd zijn om de Nee uit te leggen, maar eigenlijk moet dit helemaal niet nodig zijn.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:37

Helemaal mee eens.
Vaak is Nee tegen een ander zeggen, JA tegen jezelf zeggen.
Het is belangrijker dat je lief bent voor jezelf dan lief voor een ander.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:57

Relaxed schreef:
Ik zeg altijd "Nee is ook een antwoord" Alhoewel we allemaal geneigd zijn om de Nee uit te leggen, maar eigenlijk moet dit helemaal niet nodig zijn.

Klinkt als mij!
Als ik niet kan dan zeg ik altijd waarom, terwijl dat niet eens hoeft.

Als ik al nee durf te zeggen :+.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:28

Ik moet ook assertiever worden en voor mezelf opkomen. Gewoon zeggen wat ik wil ipv mijn mond houden. :')

Maar dat is allemaal zo makkelijk niet...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:29

Vind je zelf ook dat je assertiever moet worden, meer grenzen aan moet geven en meer 'nee' moet zeggen? Of is dat iets wat vooral een ander vindt?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:34

Heb je het tegen mij?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:50

Bellatrix schreef:
Heb je het tegen mij?

Nee, ik reageerde op TS haar OP.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:51

petra8 schreef:
Ik heb er zelf gelukkig geen moeite mee om voor mezelf op te komen.
Ik vind het zelf ook altijd erg prettig als andere mensen voor zichzelf opkomen, het geeft duidelijkheid.
Ik kan niet raden wat er in een ander zijn hoofd omgaat dus dan is het erg prettig als iemand aangeeft dat hij iets niet zo prettig vind. Dat ik zelf een grote mond heb, betekent niet dat ik geen rekening houd met wat een ander wil. Voor jezelf opkomen heeft niets met onaardig zijn of een bitch zijn, het is gewoon een kwestie van duidelijkheid scheppen. Je doet een ander (en jezelf) dus eigenlijk een groot plezier door voor jezelf op te komen!

En wat soms kan helpen, is om niet direct een antwoord te geven op een vraag. Stel jij bent altijd de gene die moet overwerken omdat je geen nee durft te zeggen, zeg de volgende keer gewoon dat je er even over na denkt en er over een paar uur of langer op terugkomt. Zo heb je de tijd om voor jezelf om na de denken of je iets wel of niet wil en kun je eventueel argumenten klaar hebben.

Hier mee eens.

Niet gelijk ja zeggen en inderdaad zeggen ik denk er even over na.

Maar ook als je iets heb afgesproken en je voelt je niet fit of je heb geen zin of energie ervoor ook aangeven.
Sorry we hebben afgesproken maar het komt toch niet uit, of ik ben te moe.

En vooral niet bang zijn wat andere van je denken.
Het is zo... jammer...
Jezelf ook niet schuldig voelen, jij loopt er misschien nog mee rond omdat je bv ergens nee op heb gezegd de ander is het allang weer vergeten.

Ik heb ook best mijn bekkie klaar, wordt niet altijd door iedereen gewaardeerd, tja jammer maar ik ben wel duidelijk en eerlijk.
Ik moest wel voor mezelf opkomen, werkte in de logistiek en die mannen zijn soms ook lomp.
Nee is ook nee bij mij en ik heb door schade en schande mijn grenzen leren kennen dus bewaak je die ook.
Gaat echt niet van de een op de andere dag maar met kleine stapjes beginnen kom je ook ergens.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:08

Heel herkenbaar! Ik ben zelf coassistent geweest, en in het begin kreeg ik ook vaak te horen dat ik echt assertiever moet worden. Wat ik zelf ervaren heb, is dat het vanzelf wel komt. Je leert door alle ervaring die je opdoet, en gedurende de opleiding groei je ook echt als mens. Het is goed dat je er bewust van bent, en je moet er ook zeker aan werken, maar heb er vertrouwen in dat je steeds assertiever wordt en je grenzen kan aangeven. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:11

Oooh dit is heel moeilijk hè. Ik werk zelf ook in de zorg, de onderbezetting en liefde voor je team maakt het vaak onmogelijk om nee te zeggen.

Ik zeg vaak ja ja ja ja ja, tot dat de druppel er is en dan schiet ik helemaal uit mijn panty. Zeer effectief, ahum.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 19:20

Het is niet eens zozeer het nee zeggen maar ook vooral dat ik te lief ben voor de cliënten en die voelen dat aan en maken daar 'misbruik' van. Ook tegen collega zeggen van ik wil dit of dat gaan doen ipv afwachten tot me gezegd wordt ga jij die maar doen bijv.

En ja ik vind zelf ook dat ik moet opkomen voor mezelf, vooral dat.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:38

Begin met kleine stapjes, voor jezelf opkomen moet je net als fietsen leren. In het begin gaat het niet altijd goed, soms zie je situaties al van te voren aankomen. Neem jezelf dan van te voren voor hoe je dit keer gaan handelen en wat een haalbare stap is. Stel je voor, iemand vraagt je om iets te doen en je hebt besloten om nee te zeggen, zeg dan nee. En als die persoon je toch overhaalt waardoor je het toch doet, wees dan niet te streng voor jezelf. Je doel was om nee te zeggen, dat heb je gedaan, je leeft nog en de volgende keer weet je dat je wat standvastiger moet zijn. Wees dus trots op de kleine stapjes die je maakt en besef dat het een leerproces is waarin je het niet meteen perfect doet.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:52

In mijn ogen heeft assertiviteit te maken met het herkennen van je eigen grenzen en behoeften en jezelf belangrijk genoeg durven vinden om die grenzen te bewaken en wensen te vervullen zonder terughoudendheid. Daarnaast is het ook niet alleen anticiperen op iedereen die probeert over je grenzen heen te stappen. Maar ook welke kant jij zelf op wil: Wat goed voor jou is en wat jou een goed gevoel geeft.

Assertiviteit is eigenlijk goed voor jezelf durven zorgen in die zin.. En zo klinkt het voor mij altijd al een stuk makkelijker dan enkel "Je bent te lief en je moet assertiever zijn.." Want dan ik mijn reactie vaak "Ja hoedan!?"

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:06

Als iemand iets vraagt zeg ik altijd "daar moet ik even over nadenken, ik kom er later op terug." Anders werk ik mezelf in de nesten omdat ik overal maar ja op zeg. Op deze manier kan ik rustig bedenken of ik echt wil, en als ik het niet besluit te doen kan ik voorbereiden hoe ik dat ga zeggen.

Je kunt hier echt een gewoonte van maken waardoor het heel makkelijk gaat.