Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

petra8 schreef:Ik heb er zelf gelukkig geen moeite mee om voor mezelf op te komen.
Ik vind het zelf ook altijd erg prettig als andere mensen voor zichzelf opkomen, het geeft duidelijkheid.
Ik kan niet raden wat er in een ander zijn hoofd omgaat dus dan is het erg prettig als iemand aangeeft dat hij iets niet zo prettig vind. Dat ik zelf een grote mond heb, betekent niet dat ik geen rekening houd met wat een ander wil. Voor jezelf opkomen heeft niets met onaardig zijn of een bitch zijn, het is gewoon een kwestie van duidelijkheid scheppen. Je doet een ander (en jezelf) dus eigenlijk een groot plezier door voor jezelf op te komen!
En wat soms kan helpen, is om niet direct een antwoord te geven op een vraag. Stel jij bent altijd de gene die moet overwerken omdat je geen nee durft te zeggen, zeg de volgende keer gewoon dat je er even over na denkt en er over een paar uur of langer op terugkomt. Zo heb je de tijd om voor jezelf om na de denken of je iets wel of niet wil en kun je eventueel argumenten klaar hebben.