Er is een probleem met het huurhuis van mijn zusje en ik ben opzoek naar tips en ervaringen.
Ze heeft sinds 1 oktober de sleutel van het huisje (studentenwoning). De eerste week zijn ze druk bezig geweest. De muren is scan behang op gekomen en muren en plafond zijn gesaust.
Toen ze daar mee klaar waren werd er een lekkage zichtbaar bij de muur. Na enkele dagen was er een enorme regenbui en trok het ook over het plafond en drupte het naar beneden.
Er is direct melding gemaakt van de lekkage.
Er wonen kan niet, de muur zit schimmel op en met regen drupt het van het plafond (Er zullen vast mensen zijn die vinden dat je er prima kan wonen, maar ik ben van mening van niet.)
Er is geen rechtstreeks contact met de huisbaas, het loopt allemaal via een verhuurmakelaar.
Nu zijn we 6 weken verder. Ze heeft al wel 20x contact gehad telefonisch maar komt geen steek verder. Ze is wat dat betreft veel te lief en gelooft elke keer dat er wat gaat gebeuren als ze de telefoon heeft opgehangen.
De helft van de tijd zijn ze ook niet bereikbaar, er wordt dan in ieder geval niet opgepakt.
Telefonisch is haar een tegemoetkoming toegezegd wat betreft huur, maar vandaag werd dat al weer van de tafel geveegd.
Het argument waarom het nog niet is opgelost is elke keer verschillend maar het komt er op neer: We zijn er mee bezig, maar de klusjesmannen/dakdekkers hebben geen tijd.
Ze betaald nu al 2 maanden huur, terwijl ze er niet kan wonen. Ze wordt enorm aan het lijntje gehouden. Daarnaast lijkt het mij niet dat zij moet opdraaien voor de extra kosten die ze straks kwijt is om het opnieuw te sausen/scannen. Hierover heb ik al wel gelezen in het contract: 'De verhuurder is aansprakelijk voor de schade die de gebreken veroorzaken'.
Ik heb al een keer gebeld en ben iets minder vriendelijk geweest dan dat mijn zusje altijd is. Die dag is er een klusjesman geweest die de conclusie trok: Ik kan er niets aan doen er moet iemand anders komen. Dit is ook al weer 2/3 weken geleden.
Sowieso heb ik haar al geadviseerd om te communiceren via de mail, dan heb je alles vast liggen wat er gezegd wordt. Ik ben alleen bang dat ze dan helemaal geen reactie gaat krijgen.
Nu kwam ik op internet uit bij de huurcommissie, is dit iets om met dit probleem heen te gaan? Of zijn er anderen/betere opties om dit op te lossen?
Bij de huurcommissie kwam ik uit op dit formulier:
https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf
Nadeel daarvan is dat je dan weer 6 weken verder bent voor je verdere actie kan ondernemen.
De betaling stop zetten is vast geen optie, maar je zou het bijna doen.