Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:30

ista schreef:
Jagers worden ontzettend veel gecontroleerd en horen zich ook aan allerlei wet- en regelgeving te houden. Een jager mag bijvoorbeeld niet binnen een bepaalde afstand van huizen schieten, niet richting een weg en niet richting vee


Leuk in theorie, maar bovenstaande gebeurd hier allemaal. Heb al een paar keer een aanvaring met ze gehad.
Een paar jaar terug stonden ze hier naast het huis op vogels in de bomen te schieten, terwijl onze honden aan de andere kant van het hek onder die bomen stonden.

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:35

}:0 Ze zijn hier im Duitsland helemaal verslaafd aan jagen..
Heb er geen problemen mee.. Maar wel hoe hun jagen bah...
Ze schieten alles af voor op de bbq of in de pan.
Heb ze hier ook langs huis gehad dat ze aan het drijven waren... Mocht niet want ze moeten afstand houden.. Deden ze niet en had ik gezegd.
Laatst waren ze weer bezig.. Schieten er 2 reeën de weg over hier 1 bij ons in het hek de ander bijna onder de auto..
.. Houden helemaal geen rekening met de autoweg of wat..
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 11-11-19 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:37

Hoppit schreef:
Cartouchen kunnen er heel lang mooi uit zien. Maar wat maakt het uit? Ze knallen echt je paarden niet af en een mooi voordeel is dat ze je paarden bomproof maken tegen oudjaar.
Een jager mag (moet meestal in het kader van faunabescherming) verschillende periodes van het jaar verschillende dieren schieten. De kans dat je wei in een jachtgebied ligt is behoorlijk groot.

Als dat nu eens waar was.Jagers kijken niet waar ze schieten.Ik stond ooit achter mijn paard te praten met een oom van mij op wiens land ik toen stond ,en de hagel vloog plots rond ons oren dus ook van die van mijn paard.Nu is mijn oom heel groot en breed en die heeft de jagers wel verteld dat we dit niet meer doen.

De andere ervaring is die ik heb is dat ik bij een boer stond en mijn dochter en de klein kinderen vd boer op het erf zaten te spelen en daar ook de hagel rond hun oren vloog.Ze waren aan het jagen in de weien van die boer,waar hij al geen toestemming voor had gegeven en dan nog eens richting de boerderij geschoten waar de kinderen speelde.Dat is wel een zaak geworden ,die boer pikte het niet.
Dus dat ze niet zomaar schieten zou ik in belgie niet zeker van zijn.Zeker op 11 november,dan is er iets waardoor er die dag veel gejaagd word,

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:40

In België wordt er veel gestroopt èn moet je idd geen toestemming gegeven hebben om je eigendom als jachtgebied geregistreerd te hebben staan. Maar je kan idd laten schrappen. Dat lijkt me de beste optie.

Hier staan hele woonwijken geregistreerd als jachtgebied trouwens. Alle volwassenen Belgen hier herinneringen zich zeker het gedoe hier rond in de pers een paar jaar geleden.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:44

Ik ben blij dat mijn weiland in het jachtgebied van mijn broer valt en die vraagt netjes van te voren of ik de paarden achter wil houden zodat hij de vrijheid heeft om over het weiland te schieten.

Overigens heb ik toestemming moeten geven om mijn weiland aan zijn jachtgebied toe te voegen. Ik had kunnen weigeren.

Ben het er mee eens dat jagers over het algemeen secuur zullen werken, maar, zoals overal, zullen ook daar rotte appelen tussen zitten. Ik zou er dus niet blind op vertrouwen dat het goed gaat.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:47

Tieneke schreef:
In België wordt er veel gestroopt èn moet je idd geen toestemming gegeven hebben om je eigendom als jachtgebied geregistreerd te hebben staan. Maar je kan idd laten schrappen. Dat lijkt me de beste optie.

Hier staan hele woonwijken geregistreerd als jachtgebied trouwens. Alle volwassenen Belgen hier herinneringen zich zeker het gedoe hier rond in de pers een paar jaar geleden.


Dit idd. Denk dat oorspronkelijk heel belgie gewoon als jachtgebied ingekleurd was :+

Handige sites voor info en ontkleuren zijn
Geopunt.be en Schietinactie.be

Wel enkel de eigenaar van de grond kan een aanvraag tot ontkleuring indienen, niet de huurder.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:54

Het is trouwens door onverantwoordelijk gedrag van jagers hier in de provincie van TS dat we met hele kuddes everzwijnen zitten. De groei van de populatie loopt totaal uit de hand omdat jagers het een goed idee vonden om er een aantal uit te zetten. Ze lopen met hele families nu over de secundaire wegen, was echt een topidee. Dus ik zou hen niet zomaar 'op hun schoon ogen' geloven en vertrouwen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:56

Pandora2 schreef:
BarbaLala schreef:
Daarbij; Fauna bescherm je niet door moorden te plegen. Of het moet om de jagers zelf gaan, dan inderdaad wel +:)+


Ik vermoed dat je geen enkel idee hebt hoe gereglementeerd de jacht is en wat er zou gebeuren moest er helemaal niet meer gejaagd worden :+

Ik ben er ook absoluut geen liefhebber van, maar het is wel nodig.


Mmmm, op papier leest dat fraaier dan in het echt hoor. Regels is men ook niet zo secuur op.
Omdat sommige boa's ook nog eens hobby-jagers zijn kijken ze nog minder precies.

Alle dieren die ze NIET willen schieten jagen ze ook nog eens op waardoor ze op de openbare weg belanden, en wat ze WEL willen raken missen ze heel vaak (schele types) en moeten ze daarna nog lomp doodmeppen.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:18

Ik zit zelf al een tijdje in mee in de jacht, en ik geef grif toe dat er overal uitzonderingen zijn. Maar NIET alle jagers zijn van die schele schietgrage idioten..

Wij hebben nog nooit dieren uitgezet, weten exact welke populatie er in ons jachtterrein zit en zijn hier ontzettend zuinig op en schieten liever te weinig dan te veel. Ik heb tussen de drie paardenweien 4 are zonnebloemen en veldbloemen gezaaid om net al ons kostbaar klein wild te beschermen voor sperwer, havik, buizerd etc. Wij gaan ook elke twee maand alle grachten af om straatvuil op te ruimen. Ook bossen en velden kijken wij tijdens het jagen na, en als er vuil ligt gaan we dat later die dat opruimen. Wij schieten NOOIT binnen een bebouwde zone en schieten altijd naar de andere richting dan bv een weg, huis en dergelijke.

Wij zijn erg zuinig op onze jachtvergunning, en dragen het welzijn van het wild wel echt hoog. Elk aangeschoten dier moet ook gezocht én gevonden worden om uit zijn lijden te verlossen. Alle hulzen worden netjes opgeraapt en weggegooid. En als we in de buurt van eender welke wei jagen worden de eigenaars geruime tijd op voorhand verwittigd.


Ik begrijp best dat er heel wat mensen nare ervaringen hebben met jagers, maar ze zijn echt niet allemaal zo. Wij gaan er van uit dat er maar 1 natuur is, en we die moeten behouden in een zo goed en evenwichtig mogelijke manier.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:24

Ze zijn vast niet allemaal 'zo', maar feit is dat er hulzen in de wei van TS haar paarden liggen. En die komen daar niet zomaar.

En eerlijk: 'welzijn van dieren hoog dragen' en jagen, dat lijkt me een beeeeeetje hypocriet. Het welzijn van het dier zit niet echt goed als je het doodschiet. Je moet een kat een kat durven noemen. Dat je er alles aan doet om het snel te laten verlopen voor het dier is goed, ik zou ook niet anders verwachten. Maar dat welzijn noemen, nja, daar heb ik een klein beetje moeite mee.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:26

BarbaLala schreef:
Daarbij; Fauna bescherm je niet door moorden te plegen. Of het moet om de jagers zelf gaan, dan inderdaad wel +:)+



Gefeliciteerd met het plaatsten van de meest kortzichtige reactie van 2019..... jeetje je hebt er wel echt gevoel voor of niet. Misschien eerst eens inlezen in hoe wild beheer echt in zijn werk Gaat? En waarom het nodig is? ( wel eens konijnen met mixomatose gezien? Ernstige auto ongelukken door aanrijdingen met reeën? ) ( en ja een groot deel van deze problemen is door de mens gecreëerd) denk je nou echt dat een jager gewoon domweg alles dood schiet wat er rond loopt voor de lol? Voordat je zulke domme uitspraken doet misschien eerst eens nadenken over waar je het over hebt? En ook over het feit dat je het hier wel over mensen hebt die volgens jou maar dood moeten?

Ga voor de aardigheid eens langs de stand van de knjv die op meerdere evenementen aanwezig is. Of neem contact op met de lokale wbe ( wild beheers eenheid). Die kunnen je precies uitleggen wat ze doen en waarom. Inplaats van zomaar mensen dood te wensen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:32

Pandora2 schreef:
Tieneke schreef:
In België wordt er veel gestroopt èn moet je idd geen toestemming gegeven hebben om je eigendom als jachtgebied geregistreerd te hebben staan. Maar je kan idd laten schrappen. Dat lijkt me de beste optie.

Hier staan hele woonwijken geregistreerd als jachtgebied trouwens. Alle volwassenen Belgen hier herinneringen zich zeker het gedoe hier rond in de pers een paar jaar geleden.


Dit idd. Denk dat oorspronkelijk heel belgie gewoon als jachtgebied ingekleurd was :+

Handige sites voor info en ontkleuren zijn
Geopunt.be en Schietinactie.be

Wel enkel de eigenaar van de grond kan een aanvraag tot ontkleuring indienen, niet de huurder.

Toch wel bijzonder,volgens het kaartje kan er in mijn omgeving niet gejaagd worden en toch word er hier in de bossen gejaagd.Blijf dat ook bijzonder vinden dat gewoon in openbare bossen waar je met je kinderen loopt de hagel rond je oren vliegt.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:36

Tieneke schreef:
Ze zijn vast niet allemaal 'zo', maar feit is dat er hulzen in de wei van TS haar paarden liggen. En die komen daar niet zomaar.

En eerlijk: 'welzijn van dieren hoog dragen' en jagen, dat lijkt me een beeeeeetje hypocriet. Het welzijn van het dier zit niet echt goed als je het doodschiet. Je moet een kat een kat durven noemen. Dat je er alles aan doet om het snel te laten verlopen voor het dier is goed, ik zou ook niet anders verwachten. Maar dat welzijn noemen, nja, daar heb ik een klein beetje moeite mee.

Tenzij alle boeren hun akkers ree en everzwijn proof gaan omheinen is er flink voedsel voor ze te vinden, wat de populatie groter maakt dan het gebied eigenlijk dragen kan. Zonder roofdieren om ze zowel in beweging te houden (zodat ze zich niet obees en ziek vreten aan te rijk voedsel) en de aantallen binnen de draagkracht houden (overpopulatie is niet alleen slecht voor bodem door o.a. teveel mest, maar elke dier heeft een minimale hoeveelheid ruimte nodig voor fysieke en mentale gezondheid), is het welzijn dus weldegelijk in het geding. Er zal ook ruzie/onrust zijn door familiegroepen die elkaar tegen komen die elkaar normaalgesproken makkelijk kunnen ontlopen en dus zich niet gedwongen voelen vrouwtjes en jongen te verdedigen.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:52

Tamara, dat snap ik allemaal wel en ik ben ook niet degene die gaat zeggen dat het nooit nodig is. En dat jagers een bepaalde taak hebben die op veel onbegrip en onwetendheid stuit, dat snap ik ook.

Maar de post waar ik op reageerde ging over het welzijn bij het jagen zelf. Een dier doden is voor zijn eigen welzijn niet goed. Laten we daar niet flauw over doen. Een individueel dier heeft niks aan het grotere plaatje.

Ik denk dat ze zeker in België veel meer controle nodig is, dat heeft het everzwijndebacle hier wel bewezen. Enkelingen (?) bezorgen de eigen groep een zéér slechte reputatie door meer en meer verhalen van opgekweekte dieren die uitgezet worden. Dat is gewoon echt belachelijk en heeft niks meer met wildbeheer te maken.

Ik hoop dat het in Nederland anders is en we daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:07

@Beatje bossen waar volgens het kaartje niet mag gejaagd worden ? >;) :+
Nu ben ik heeeel nieuwsgierig waar dat is :=

Want volgens mij is echt nog overal waar een lapje bos of veld is, ingekleurd als jachtgebied. :x

Zelfs op de plekken waar nu huizen staan, maar het kaartje loopt steeds 2 jaar achter :')

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:49

@Pandora; als je huiseigenaar/grondbezitter bent kan je wel degelijk jouw eigendom laten schrappen zodat dit niet meer als jachtgebied ingeschreven staat.

@tieneke: jagen is voor het dier in kwestie inderdaad niet leuk, als in zijn/haar leven laten. Maar varkenspest, myxomatosis, is voor de dieren hun welzijn ook niet ok. En dan is het beter voor de gehele populatie om deze dieren uit die biotoop weg te halen. De natuur is al zo gevoelig, we kunnen het niet aan om volledige populaties te verliezen. Geeft jagen mij dan een kick? Absoluut niet, maar ik ben wel gedreven om ervoor te zorgen dat ieder dier zijn plekje heeft in onze natuur. En daar kan iedereen het zijne over denken.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:04

Pastis schreef:
@tieneke: jagen is voor het dier in kwestie inderdaad niet leuk, als in zijn/haar leven laten. Maar varkenspest, myxomatosis, is voor de dieren hun welzijn ook niet ok. En dan is het beter voor de gehele populatie om deze dieren uit die biotoop weg te halen. De natuur is al zo gevoelig, we kunnen het niet aan om volledige populaties te verliezen. Geeft jagen mij dan een kick? Absoluut niet, maar ik ben wel gedreven om ervoor te zorgen dat ieder dier zijn plekje heeft in onze natuur. En daar kan iedereen het zijne over denken.


Heb ik dan gezegd dat die ziektes wel ok zijn voor hun welzijn? Ik schrijf zelfs eerder dat ik het begrijp dat het soms nodig is. Maar ga het afschieten zelf niet proberen diervriendelijk te noemen.

Als een ziek dier uit zijn lijden verlost wordt, dan kan het diervriendelijk genoemd worden. Maar mijn ervaring hier, in de provincie van TS, is dat aan de huidige jacht weinig diervriendelijk is.
Er zijn hopen oostblokzwijnen uitgezet om ze daarna te kunnen afknallen. En nog erger: om ze daarna te kunnen afknallen omdat ze ziek zijn. Dan de goedzak uithangen terwijl men er zelf aan heeft meegewerkt. Nope.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:15

Pastis schreef:
@Pandora; als je huiseigenaar/grondbezitter bent kan je wel degelijk jouw eigendom laten schrappen zodat dit niet meer als jachtgebied ingeschreven staat.


Ja, dat weet ik en dat schreef ik ook :+

Maar het zou mij sterk verwonderen dat een eigenaar van een stuk bos zijn terrein zou laten schrappen voor de jacht.
Vandaar mijn vraag aan Beatje :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:18

post zo meteen de foto.

Toeval of niet?
Kwam op de wei aan vanmiddag en zag meteen dat de paarden onrustig geweest waren, ze zijn door de draden van de longeercirkel gerend geweest. Zelf stonden ze wel rustig aan de schuilstal.
Maar ze staan er al enkele weken en nog geen enkele keer hebben ze door de draden van de longeercirkel gerend, ook niet als ik met ene ging wandelen en de andere als een gek door de wei rent omdat die alleen achter blijft, ze renden dan netjes langs de longeercirkel af.

Over uitzetten van dieren... paar weken terug heeft het opvangcentrum honderden fazanten in beslag genomen die bedoeld waren om uit te zetten voor de jacht. Dus nee zo goed vertrouw ik die jagers niet. Ze mogen nog zo zeggen dat ze opletten, ik blijf toch wantrouwig.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-11-19 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Valerie93

Berichten: 3134
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:19

Ik kan je eventueel ook nog helpen. Mijn oom is jager en mijn tante is sport schutter.
Stuur maar pb.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:22

De foto (moest eerst wachtwoord van bokt opvragen aangezien ik al maanden niet meer via mobieltje op bokt kwam)
Afbeelding

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:34

Dat zijn proppen, ze horen bij een cartouche. Kunnen bij afschieten tot max 20m ver vliegen, maar ik acht de kans waarschijnlijker dat er vanuit je weide geschoten is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:52

Lagen op ongeveer 15m van de omheining. Dus misschien toch net buiten de wei gestaan als die dingen zover kunnen vliegen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 20:04

Avalanche81 schreef:
TS woont in België..... In the middle of nowhere.
vond dit wel grappig, bedoel je dat sarcastisch die "in the middle of nowhere"?
Natuurgebied wel maar toch echt niet enorm afgelegen ofzo ;)

heb wel vernomen dat een dichtbijzijnde paardenopvang/FSPCA haar weides/achtertuin heeft laten schrappen, deze stonden ook als jachtgebied gekleurd, de weides die ik huur ook maar weidebazin heeft afspraken gemaakt met de jagers dat deze de weides niet mogen betreden, vandaar had ze hen al gecontacteerd toen ik melding maakte van de cartouchen.
Natuurlijk kunnen het altijd ook stropers zijn geweest en of weidebazin deze kent weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:35

Ik vind ook wel eens hulzen in de boomgaard. Er wordt bij ons in het gebied gejaagd maar ze kunnen nooit op onze grond komen ivm hekwerk en maar 1 toegang langs het huis.

Hoe de hulzen bij ons komen? Kraaien, kauwen en eksters slepen ermee :+