Koppeling auto en stoplichten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe wacht jij bij het stoplicht?

In de versnelling, koppeling ingetrapt
484 (85%)
In zijn vrij, koppeling boven
53 (9%)
Anders, namelijk:.....
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 566

Kelly_ann

Koppeling auto en stoplichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 23:59

Ik ben wel even benieuwd, hoe wacht jij bij bij een stoplicht als je in de auto zit?

Heb je dit zo geleerd? Doe je het nog steeds zo? Heb je je 'stoplichtstijl' veranderd? En waarom?
Heb je argumenten waarom je zo 'stoplichtstopt'?
Zijn er voor en tegens?

Laat maar horen!

RoosDeG

Re: Koppeling auto en stoplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:01

In zijn versnelling en dan koppeling ingetrapt.
Zo geleerd op rijles en doe ik nog steeds.

Ik vind het ook wel makkelijk en toch iets vlotter weg als wanneer ik hem eerst nog in zijn 1 zou moeten zetten.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:02

Altijd in de versnelling met de koppeling ingetrapt waarom. Ik heb het zo geleerd en het is wat ik begrepen heb veiliger omdat je direct weg kunt rijden

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:03

Voor mij verschilt het eigenlijk per situatie. Als het ergens druk is, heb ik hem meestal wel in de versnelling staan. Als het ergens rustig is en ik zie dat een ander stoplicht net op groen is, dan zet ik hem wel vaak in z'n vrij.

Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het heb geleerd :')

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:04

Toen ik nog schakel reed was het altijd koppeling ingetrapt en in de eerste versnelling. Nu met automaat gewoon de rem en dan gas bij groen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:05

Duurt het lang zet ik hem in neutraal.
Gaat het snel dan laat ik de rem los :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:05

Voet op de rem, want rij meestal automaat.

Met onze schakelbak is het afhankelijk van de verkeerssituatie maar meestal koppeling in zodat je snel weg kan rijden. Alleen bij situaties waar ik verwacht lang stil te staan of lang tijd heb om te anticiperen heb ik de versnelling in de vrij.
Ben ik de eerste in de rij bij een rood stoplicht dan koppeling ingetrapt en ben ik ergens achteraan in een lange rij en heb ik geen zin om mijn voet op het pedaal te houden dan in zijn vrij. Dan heb je genoeg tijd om alsnog te schakelen.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:09

Eigenlijk altijd koppeling in en voet op de rem. Rijd vaak best wel door, dus als ik het patroon van een vri ken dan tegen de tijd dat hij bijna groen gaat worden zoek ik mn aangrijppunt al op om snel weg te kunnen zijn. Zit er nou eenmaal zo in hier :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:13

Hier ook koppeling in en in de versnelling. Soms net als Ricie, aangrijppunt zoeken en snel wegrijden :) Alleen in de file als ik echt stil sta, dan zet ik hem in zn vrij en koppeling los.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:14

als ik als eerste of tweede auto sta in de versnelling en koppeling in, sta ik verder naar achter in zn vrij en koppeling los.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:23

Ik zet de auto in neutraal en koppeling los.
Zo geleerd op de rijschool :)

Ik hou de verkeerslichten goed in de gaten, als de andere partij rood heeft, sta ik in eerste tegen dat ik groen heb.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:32

Als het spoor dichtgaat zet ik hem in z'n vrij. Anders met koppeling in.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:34

Amado7 schreef:
Als het spoor dichtgaat zet ik hem in z'n vrij. Anders met koppeling in.

_O- _O- _O- _O-
Jij leest de titel perfect. En antwoord op de juiste manier op de titel +:)+ :+ ik kan dit erg waarderen _O- :):)

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:50

Oprechte vraag... wat is er handig aan om hem in zijn vrij te zetten? Ik bedoel als je aan komt bij het stoplicht moet je toch terugschakelen dus dan toch net zo goed in zijn 1? Dan kan je meteen wegrijden. In zijn vrij moet je m dan eerst in zijn 1 gooien voor je kan gaan beginnen met optrekken en opschakelen. Toch super onhandig of ligt dat aan mij? :+ Lijkt me duidelijk dat ik hem dus in zijn versnelling zet haha.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:55

In de oude Volvo van mijn oom met mega zware koppeling wil je hem wel in de vrij zetten als je lang moet wachten, dat ding geeft je beenspieren een complete work-out, :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:58

Ligt er aan, van die grote stoplichten of waar ik weet dat het lang duurt zet ik hem in vrij en dan valt de motor vanzelf uit. Als ik weet dat ik snel weer weg ga zijn houd ik hel ingedrukt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:58

Ligt er aan, als ik bij "bekende" verkeerslichten sta of als ik niet vooraan sta, vaak in z'n vrij. Bij bekende omdat ik precies weet wanneer ze op groen gaan, verder sta je soms zo lang dat ik het irritant vind om de koppeling steeds ingeduwd te houden en zo lang duurt het niet om naar z'n 1 te schakelen.
Maar goed, ik schakel ook niet altijd terug bij het afremmen, dan gaat ie bij mij al snel in z'n vrij, hoewel het er dan wel aan ligt om wat voor soort weg ik rij, ik zou erg geschikt wezen voor een automaat :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:59

Calixae schreef:
Oprechte vraag... wat is er handig aan om hem in zijn vrij te zetten? Ik bedoel als je aan komt bij het stoplicht moet je toch terugschakelen dus dan toch net zo goed in zijn 1? Dan kan je meteen wegrijden. In zijn vrij moet je m dan eerst in zijn 1 gooien voor je kan gaan beginnen met optrekken en opschakelen. Toch super onhandig of ligt dat aan mij? :+ Lijkt me duidelijk dat ik hem dus in zijn versnelling zet haha.

Ik krijg spierpijn en pijn aan mijn voetzool als ik te lang moet indrukken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:02

Altijd in zn vrij met koppeling los icm start stop systeem tenzij vooraan als het bijna groen is.

Ik weet niet hoe langzaam iedereen schakelt maar bij mij is dat geen tijdsverlies als ik in zn vrij zit..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:02

Letizia schreef:
Ligt er aan, als ik bij "bekende" verkeerslichten sta of als ik niet vooraan sta, vaak in z'n vrij. Bij bekende omdat ik precies weet wanneer ze op groen gaan, verder sta je soms zo lang dat ik het irritant vind om de koppeling steeds ingeduwd te houden en zo lang duurt het niet om naar z'n 1 te schakelen.
Maar goed, ik schakel ook niet altijd terug bij het afremmen, dan gaat ie bij mij al snel in z'n vrij, hoewel het er dan wel aan ligt om wat voor soort weg ik rij, ik zou erg geschikt wezen voor een automaat :')

Misschien moet ik even toelichten dat ik ooit m'n linker enkel heb gebroken en ik heel lang daarna last heb gehad met de koppeling, bij filerijden gaat het op den duur nog steeds irriteren, dus vrees dat mijn gewoonte daar uit ontstaan is!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:04

Calixae schreef:

Ik zet hem in zijn vrij. Voet van de koppeling en mijn auto schakelt zich automatisch uit. Koppeling weer indrukken en auto start weer.

Als ik zie dat ik aan kom rijden, hij springt op rood en ik weet dat ik nog wel even kan wachten omdat het een druk kruispunt is/Ik voor een trein/tram sta, in zijn vrij ivm start/stop systeem. Als ik weet dat het elk moment groen wordt koppeling in en in zijn 1.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:07

Granoek schreef:
Calixae schreef:

Ik krijg spierpijn en pijn aan mijn voetzool als ik te lang moet indrukken :+

Logische verklaring haha. Heb ik dan gelukkig geen last haha. Maar bij een file bijvoorbeeld wel dus misschien dat ik het toch eens moet proberen :+

En celien, met een start stop systeem is het wel makkelijk ja. Dan had ik het ook gedaan denk ik. Bovendien milieu vriendelijk... Maar laat ik nou net een oud beestje uit '99 hebben haha

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:17

Altijd in zn 1. Liet auto’s in het begin ook mega vaak afslaan voor stoplichten, daarom ook mijn ‘angst’ om hem in vrij te zetten. Dan zou het al 30 seconde duren voor dat hij in z’n 1 stond :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 01:21

A is het een verkeerslicht en geen stoplicht. We hebben stopstrepen, stopborden, maar stoplichten bestaan niet volgens de WVW en de reglementen. (sorry gaat in dezelfde categorie als vrachtwagens. Dat zijn vrachtauto's, er staat nl geen paard meer voor. Iets met opleiding en ze hebben het eruit geramd :P :+ ).

En B waarom zou je de auto in vrij zetten en de koppeling omhoog? Nou omdat het een stuk beter is voor je koppeling en versnellingsbak.

Koppeling steeds ingetrapt heet vliegwiel wat vrij hangt van de versnelling, maar niet kan draaien. Koppeling vrij heet vliegwiel wat vrij kan draaien zonder ingrijpen in de versnelling, en dat is een stuk beter voor alle onderdelen daarzo.

Je koppeling dus half ingetrapt houden en half laten aangrijpen op je versnelling is een draak voor je versnellingsbak en je koppeling. Die gaan daardoor veel sneller kapot.

Ik heb het ooit lang lang geleden ook geleerd met koppeling in en voet op rem. Maar tegenwoordig zet ik hem altijd vrij en koppeling omhoog. Nu heb ik ook wel de mazzel dat ik het grootste deel in Duitsland rijdt, waar de lichten eerst rood/geel worden voor ze op groen gaan. En je een voorwaarschuwing krijgt dat het licht gaat wisselen. Maar ook in Nederland zet ik de auto vrij als ik moet wachten voor de verkeerslichten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 02:24

Hier voet op de rem want automaat.

Maar voorheen altijd in de eerste versnelling tenzij ik wist dat je lang moest wachten.