Wandelen op de Veluwe met militairen, wat doen ze toch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wandelen op de Veluwe met militairen, wat doen ze toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 15:53

Hey bokkertjes,

Ik ben op dit moment lekker aan het wandelen op de Hoge Veluwe, maar kennelijk bevind ik me midden in een militaire route.

Opzich wel grappig maar die mannen zijn natuurlijk zo getraind dat de 1 na ander deze recreatieve wandelaar voorbij gaat: Zonder een woord te zeggen, in the middle of nowhere :') nu net nr 8 me gepasseerd is met een strakke kop zonder te reageren op mijn vriendelijke 'hallo' vraag ik me toch echt af wat ze in vredesnaam aan het doen zijn.

Ze houden constant hun (GPS) horloge in de gaten en lopen vaak verloren (zie sommigen meerdere keren, soms komen ze ineens uit de bosjes, soms lopen ze dezelfde route weer terug) als ze langslopen kijken ze me niet eens aan, en als ze dit wel doen, dan met een vuile blik :').

Weet iemand toevallig waar ze mee bezig zijn? En belangrijker nog, waarom ze zo kil doen? :+ nieuwsgierigheid wint het hier.

Silly1972

Re: Wandelen op de Veluwe met militairen, wat doen ze toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:55

Is trainingsgebied, zullen wel GPS tracking doen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:56

Dat moet.

Ze moeten recreatielui behandelen als vijanden. Ze zijn serieus bezig met oefeningen, dat verschilt per dag wat voor oefening ze aan het doen zijn en of ze dus mogen en kunnen converseren met burgers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:57

Ben je echt op de hoge veluwe het park of er vlak naast? Er zit daar wel eea aan traininggebied. Ook waar je noet mag komen als burger :+ . Maar zo nors kijken en niet reageren op groeten heb ik nog niet meegemaakt :n . Dan maak je geen vrienden met je omgeving. Je zit toch niet waar je niet mag zijn?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:59

Xyris schreef:
Hey bokkertjes,

Ik ben op dit moment lekker aan het wandelen op de Hoge Veluwe, maar kennelijk bevind ik me midden in een militaire route.

Opzich wel grappig maar die mannen zijn natuurlijk zo getraind dat de 1 na ander deze recreatieve wandelaar voorbij gaat: Zonder een woord te zeggen, in the middle of nowhere :') nu net nr 8 me gepasseerd is met een strakke kop zonder te reageren op mijn vriendelijke 'hallo' vraag ik me toch echt af wat ze in vredesnaam aan het doen zijn.

Ze houden constant hun (GPS) horloge in de gaten en lopen vaak verloren (zie sommigen meerdere keren, soms komen ze ineens uit de bosjes, soms lopen ze dezelfde route weer terug) als ze langslopen kijken ze me niet eens aan, en als ze dit wel doen, dan met een vuile blik :').

Weet iemand toevallig waar ze mee bezig zijn? En belangrijker nog, waarom ze zo kil doen? :+ nieuwsgierigheid wint het hier.

Ze zijn waarschijnlijk vanuit de kazerne aan het "oefenen" en als je het zo omschrijft dan zijn ze positionering aan het oefenen. Dus aan de hand van coördinaten zo snel mogelijk naar de juiste plek.

Dat is voor hun echter geen spel gewoon werk waarbij toch wel een mate van concentratie voor nodig is, ook de reden dat ze wellicht wat nors over komen. Het is ook absoluut niet toegestaan tijdens veel oefeningen te communiceren met burgers dus dat er geen hoi vanaf kan is ook helemaal niet gek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:00

Niet groeten heb ik zo vaak meegemaakt, heel irritant aangezien mijn fjord het echt niet grappig vond.
Wat zijn die groene zwijgende figuren liggend en kruipend in de hei.

Vaak genoeg door kampementen en helikoptertrainingen gereden.
Ene keer werd je begroet, andere keer was ik lucht.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:01

Mijn zoon zit bij Defensie en wat hierboven staat, wat oa door Dieseltje wordt aangegeven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:02

Op de hei bij Ede. Lekker buiten rijden springen er gecamoufleerde mannetjes uit de bosjes :oo oef was nooit echt tof. Maar vaak toch een knikje oid. :j

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:03

Onali schreef:
Niet groeten heb ik zo vaak meegemaakt, heel irritant aangezien mijn fjord het echt niet grappig vond.
Wat zijn die groene zwijgende figuren liggend en kruipend in de hei.

Vaak genoeg door kampementen en helikoptertrainingen gereden.
Ene keer werd je begroet, andere keer was ik lucht.

Dat is echt afhankelijk van de orders en de opzet van de oefening, maar met 90% van de keren dat ze buiten in het veld zijn is praten met mensen die ze tegen komen gewoon niet toegestaan.

Mocht je paard er niet tegen kunnen dan is er maar 1 advies, het oefenterrein van defensie mijden :D
En voor de nieuwsgierige, op de veluwe komt er volgende week weer een grote oefening aan :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:05

Dat zeg ik toch.
Vond het alleen irritant omdat mn fjord meer reageerde als ze niks mochten zeggen dan wanneer ze wel mochten praten :')

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:15

karuna schreef:
Op de hei bij Ede. Lekker buiten rijden springen er gecamoufleerde mannetjes uit de bosjes :oo oef was nooit echt tof. Maar vaak toch een knikje oid. :j

Haha ja echt. Gelukkig had ik een merrie die daar over het algemeen wel goed tegen kon. Ook wel eens vlak langs een schietoefening gereden -O-
Maar ik heb ook nooit meegemaakt dat ze niet reageerden. Al kwam ik geloof ik voornamelijk de 'extra' lui tegen, die de boel alleen in de gaten hielden en niet zelf aan het oefenen waren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:26

Tanks boeide Karuna niks, de helis ook niet maar die heikabouters %)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:58

Of als een hele bende met hun rammelende kleding langs komt rennen met geweer in de hand. Vond mijn pony ook niet zo leuk :+ Altijd weer een avontuur dat buitenrijden als je in Ede woont - je ziet elke keer wat nieuws :))

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:03

Ik volg een aantal Instagram pagina's van verschillende takken van het leger en ze zijn momenteel veel oefeningen aan't doen verspreid door het land. Hier op de brunssummerheide in Zuid-Limburg hebben ze vorige week (politie enz) ook een paar dagen oefeningen gedaan.

Zo kwam ik vroeg in het bos in Maastricht ergens met uitrijden een groep militairen tegen die een oefening aan't doen waren. Echt in stealth-modus waren ze door de bosjes aan't sluipen met de geweren gericht. Wij moesten een steile helling af vlak erna en waren best nerveus of ze niet misschien met losse flodders ofzo zouden gaan schieten (je hoorde daar vaker in de omgeving knallen omdat ze daar oefeningen deden in de omgeving) dus toen zijn we op ze af gereden en hebben we gevraagd of ze dus idd gingen schieten ofzo met iets. En die leider was idd ook met handsignalen de hele groep aan't instrueren toen wij kwamen en gingen praten. Zag je ze allemaal met grote ogen naar ons kijken terwijl ze onder de groene schmink zaten om te kunnen verstoppen tussen de bosjes :') Uiteindelijk niks aan het handje, maar we wilden niet dat de paarden zouden schrikken als we die helling af zouden gaan (op zich waren het hele brave paarden en kunnen ze uiteindelijk van alles schrikken maar toch) dus we hadden zoiets van toch maar even vragen. Was gewoon in een openbaar bos waar veel wandelaars en ruiters enz. kwamen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:16

Ik ben juist wel eens aangesproken of ik een groepje militairen had gezien. Ik zat op m'n paard en werd aangesproken door een stel militairen in een Jeep (oid). Ze waren er een stel kwijt. En die had ik idd gezien, dus ik kon ze nog vertellen waar ze moesten zoeken ook :+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 17:17

Heikabouters :') now I can't unsee them _O-.

Maar dat zal hem inderdaad zijn, inmiddels nog meer tegen gekomen, allemaal hetzelfde liedje. Kwam er 1 ineens achter me uit de bosjes, ging bijna op mijn plaat zo erg schrok ik := maar ze schieten niet eens in de lach :?.
Ik bevind me trouwens wel gewoon in gebied waar ik mag komen, volg de gele route :p.

Tis vermakelijk en ongemakkelijk tegelijk :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:41

Goede schriktraining voor je paard... Mannetjes in groene pakjes die ineens uit de bosjes komen kruipen.

Maar idd mijn gok is ook GPS training