infra rood verwarming

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

infra rood verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 09:35

Wij zijn aan het verbouwen en bekijken ook de optie van infra rood verwarming. Hoe het wordt aangeprezen, vinden we natuurlijk alleen de positieve kanten, maar hoor graag ervaringen. We kennen zelf nog niemand die het al in huis heeft.

Hoor graag wat je hebt, waar vandaan, de kosten en de ervaring.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:48

Wij hebben een grote diskus aan het plafond hangen in het kantoor van mijn man die aan huis werkt. Die verwarmt de ruimte maar zeker de persoon die eronder zit aan het bureau. Ik geloof dat de discus iets van € 1500 was maar het is elke cent waard. Verder hebben we electrische vloerverwarming en dat bevalt ook goed. We zijn met de houtkachel en de zonnepanelen zelfvoorzienend.
https://www.redwellinfraroodverwarming. ... len/diskus

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 23:53

maras schreef:
Wij hebben een grote diskus aan het plafond hangen in het kantoor van mijn man die aan huis werkt. Die verwarmt de ruimte maar zeker de persoon die eronder zit aan het bureau. Ik geloof dat de discus iets van € 1500 was maar het is elke cent waard. Verder hebben we electrische vloerverwarming en dat bevalt ook goed. We zijn met de houtkachel en de zonnepanelen zelfvoorzienend.
https://www.redwellinfraroodverwarming. ... len/diskus

Die heb ik ook gezien inderdaad.

Gaat bij ons om verwarming gehele huis en badkamer bijv. Het klinkt allemaal mooi, maar zoek ervaringen, want die zijn er nog weinig.
Het kan ook als vloerverwarming las ik.

zonnebloem18

Re: infra rood verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 01:13

Wat ik heb begrepen is infra rood vooral stralingswarmte, als je er voor of onder zit is het lekker. Je kan er alleen niet een hele ruimte mee opwarmen. Na uitvoering onderzoek hebben wij besloten om het niet te kiezen als manier om ons huis elekrisch te verwarmen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 01:34

Mijn broer heeft 2 grote infrarood platen aan zn plafond hangen. Hij woont in een studio dus kleine ruimte maar moet de verwarming wel op 27graden zetten en dan is de ruimte slechts 21 graden. Als je onder de platen staat of zit is het wel lekker warm maar je voeten blijven wel koud en de vloer ook. Daarnaast is het op de plekken onder het normale plafond ook niet warm. Ik zou het zelf niet in huis willen hebben. De warmte word niet rond geseculeerd want het is echt stralings warmte.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 07:29

Heb er ook naar gekeken. Zijn uitgekomen op vloerverwarming beneden met flinke isolatie, de betonvloer moest er toch uit. Boven laagtemperatuurradiatoren (duur!) en in de badkamer elektrische vloerverwarming en een infraroodpaneel dat meteen een spiegel is. We zitten hier sinds maart en omdat we bijna alles geisoleerd hebben volgens nieuwbouwnormen is er nog niet veel gebruik van gemaakt. Ik vind onze spiegel wel hele fijne stralingswarmte geven. Maar bv in bad een meter ernaast en lager voel je er nog maar weinig van. Hebben deze en hij gaat aan op een lichtknop wat prima is omdat hij zo snel warm wordt: https://www.verwarminghandel.nl/spiegel ... m-450.html Vond dit ook wel een prijs om het eens te testen. Qua beslaan heb je er alleen in de winter iets aan want vind het in de zomer veel te warm.

Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n paneel boven of achter de bank ofzo erg fijn is, als hoofdverwarming heb ik zo mijn twijfels. Ik zou het eerder combineren met vloerverwarming en dan een paneel waar je vaak zit. Het warmt heel snel op en wellicht kun je dan die vloerverwarming langer uitlaten. Maar ligt ook een beetje aan hoe je leeft.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 08:59

Wij hebben er pas een op de badkamer aan het plafond laten installeren, als bijverwarming.
We willen het gasverbruik naar beneden krijgen, en de electrische vloerverwarming op de badkamer is het net niet, die moet je twee dagen van te voren al aanzetten en is een enorme stroomvreter.

Het fijne aan het paneel is dat je het aan- en uitzet op de momenten dat je het nodig hebt.
Zalig, hadden we al eerder moeten doen :D en nee het is niet alleen de straling, het verwarmt wel degelijk de ruimtetemperatuur. Waar ik anders op een 18 a 19 graden kwam met de cv, kan het paneel als ik dat een kwartier voor het douchen aanzet de ruimtetemperatuur omhoog krijgen naar 22 graden.
En ja, dan zet ik hem op 24, maar het paneel is dan ook in totaal maar een 20 minuutjes aan geweest.
Als dat langer aan is warmt de ruimte nog meer op.
We hebben er wel bewust voor gekozen een met overcapaciteit (750 watt) te nemen, juist omdat ie maar zo kort aan is telkens, en de temperatuur relatief snel omhoog moet.
Die van ons is met een thermostaat en via de app te regelen.
Het paneel heeft met installatie, en bediening rond de 600 euro gekost.

De mensen die hier de installatie verzorgd hebben verwarmen hun hele huis ermee, ik ben daar geweest, ik vond het echt warm. Maar hoeveel stroom dat op jaarbasis is voor een heel huis heb ik vergeten te vragen. Wat comfort betreft zeker goed.

Waar je wel mee moet oppassen dat er veel rotzooi te koop is wat panelen betreft, iets wat door gaat voor IR maar dat eigenlijk niet is.
Lees je goed in, vraag door, en logischerwijs zit er gewoon kwaliteitsverschil (en dus ook behoorlijk prijsverschil) tussen de soorten panelen.
Iets wat je bij een bouwmarkt koopt is vaak anders als iets van een firma die dat in hele huizen installeert.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 13:00

zonnebloem18 schreef:
Wat ik heb begrepen is infra rood vooral stralingswarmte, als je er voor of onder zit is het lekker. Je kan er alleen niet een hele ruimte mee opwarmen. Na uitvoering onderzoek hebben wij besloten om het niet te kiezen als manier om ons huis elekrisch te verwarmen.

We hebben nu meerdere bekeken en je kan er hele ruimte's mee verwarmen. De circulatie is er niet, maar dat wordt juist benoemd als voordeel.

Je kan panelen aan de wand, al dan niet bekleed krijgen, pilaren en dergelijke, aan plafond, maar ook voor de vloer.

Ons hele huis gaat op de kop, dus het is wel alles of niks. We gaan niet over een paar jaar alles weer anders doen.