Verhuizen van koopwoning naar bedrijfswoning (huur)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Verhuizen van koopwoning naar bedrijfswoning (huur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:51

Hoi,

Ik ben een op zoek naar ervaringsverhalen/inzichten over de volgende situatie:

Mijn vriend en ik hebben sinds 2 jaar een koop appartement (62 m2 in het midden van het land). Nu heeft hij een jaar geleden een baan aangenomen waarbij we verplicht zijn om ook op het bedrijf in de bedrijfswoning te gaan wonen. Opzich niet erg, mooi landelijk en we hebben het huis naar onze smaak mogen inrichten. Echter wij hebben beide een prima full time baan en betalen weinig huur voor deze bedrijfswoning. Toch willen we graag ergens in blijven investeren. Onze eerste gedachte was dat we ons appartement gingen verhuren, mocht mijn vriend na een tijdje ook eventueel weg willen bij zijn baan dan hebben we in ieder geval ons appartement nog. Echter nadelen hiervan:

- van onze hypotheek mogen we niet zomaar verhuren, ik weet niet wat we moeten doen om dat toch voor elkaar te krijgen maar dat kunnen we natuurlijk uitzoeken.
- als wij over een paar jaar besluiten weg te gaan uit de bedrijfswoning denk ik niet dat we nog met al onze spullen en dieren in ons appartement passen.
-huurders hebben veel rechten, je krijgt ze er dus niet zomaar uit.
-ik vind het vervelend als mensen dingen slopen in mijn huis en dat ik daarvoor moet betalen terwijl ik er niet woon :+
- mochten we het appartement aanhouden en een t.z.t. een nieuw huis moeten zoeken, dan moeten we het appartement op dat moment kunnen verkopen. We weten (1) niet hoe de huizenmarkt dan is (krijgen we het wel verkocht?) en (2) misschien krijgen we de huurders er wel niet uit.

Voor ons zijn voordelen:
-we hebben altijd nog wat achter de hand
- we investeren tenminste in iets
-als we het nu verkopen maken we waarschijnlijk aardig wat winst

Eigenlijk is dat ook meteen zorg; we gaan naar een huurhuis maar ik wil in iets blijven investeren voor als we daar een keer weg willen. We hebben aan een vakantiehuisje gedacht maar dat lijkt ons eigenlijk ook niks omdat we eigenlijk nooit vaak terug gaan naar dezelfde plek op vakantie.

Mijn vraag is; wat zouden jullie doen in deze situatie en waarom? Voor mij is het belangrijkste dat we in de toekomst financieel ook veilig zitten als we het huurhuis uit moeten of willen.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 22-10-19 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:55

Ik zou Airbnb doen. Kan prima in jouw omgeving en je hebt geen gedoe met huurders die je er niet uitkrijgt. En wat je de bank niet verteld weten ze niet. En volgens mij mag Airbnb zelfs gewoon van de bank.

Anoniem

Re: Verhuizen van koopwoning naar bedrijfswoning (huur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:01

Maar met airbnb kan je jou domiciliëring niet verzetten. En dat lijkt mij wel een vereiste.

Ik kan jou geen tips geven ts. Ben van België

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:12

Je kunt je hypotheek oversluiten naar een verhuur hypotheek, woonfonds heeft dat bijvoorbeeld. Je betaalt dan wel de boete rente voor je huidige hypotheek, maar die is als het goed is aftrekbaar. E rente van een verhuur hypotheek is wel iets hoger maar dat krijg je terug met de huur.

Je kunt ook tijdelijk verhuren met een contract van maximaal 24 maanden. Daarna moeten de huurders eruit. Je moet alleen niet vergeten zeer op tijd de huur op te zeggen anders wordt het alsnog voor onbepaalde tijd.

Huren is risico maar het kan ook gewoon goed gaan. Dan heb je leuk extra inkomen zonder teveel moeite. Als je het financieel aan kunt zou ik het zeker doen.

Maar niet met een eigen woning hypotheek. Dat is bijna vragen om problemen. Hypotheek verstrekkers zijn daar de laatste jaren steeds meer op aan het controleren.

En als je later weer een andere eigen woning wil kopen en je hebt dit appartement als een verhuur hypotheek, dan worden de huurinkomsten mogelijk (niet altijd) meegenomen als extra inkomsten voor jullie, dus mogelijk een hogere maximale hypotheek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:41

DeMolenhoek schreef:
Maar met airbnb kan je jou domiciliëring niet verzetten. En dat lijkt mij wel een vereiste.

Ik kan jou geen tips geven ts. Ben van België

Jawel dat kan wel. Je kunt vakantiehuisjes ook verhuren. En je mag best een huis bezitten zonder er te wonen.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 09:46

Prairy schreef:
Je kunt je hypotheek oversluiten naar een verhuur hypotheek, woonfonds heeft dat bijvoorbeeld. Je betaalt dan wel de boete rente voor je huidige hypotheek, maar die is als het goed is aftrekbaar. E rente van een verhuur hypotheek is wel iets hoger maar dat krijg je terug met de huur.

Je kunt ook tijdelijk verhuren met een contract van maximaal 24 maanden. Daarna moeten de huurders eruit. Je moet alleen niet vergeten zeer op tijd de huur op te zeggen anders wordt het alsnog voor onbepaalde tijd.

Huren is risico maar het kan ook gewoon goed gaan. Dan heb je leuk extra inkomen zonder teveel moeite. Als je het financieel aan kunt zou ik het zeker doen.

Maar niet met een eigen woning hypotheek. Dat is bijna vragen om problemen. Hypotheek verstrekkers zijn daar de laatste jaren steeds meer op aan het controleren.

En als je later weer een andere eigen woning wil kopen en je hebt dit appartement als een verhuur hypotheek, dan worden de huurinkomsten mogelijk (niet altijd) meegenomen als extra inkomsten voor jullie, dus mogelijk een hogere maximale hypotheek.

Dank, ik ga even met de hypotheekadviseur bellen voor een afspraak, kijken wat er mogelijk is.

Via air bnb zie ik zelf niet zo zitten, dat zijn nog meer vreemde mensen in mijn huis+ elke wissel in gasten weer verantwoordelijkheid.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:49

Zoek wel even een financieel adviseur die daar vaker mee van doen heeft gehad, niet elke adviseur heeft dit in zijn portefeuille. Volgens mij staan op de site van woonfonds adviseurs die in ieder geval hun product aanbieden, als je dan even kijkt of die ook andere aanbieders hebben van verhuurhypotheken, dan heb je in ieder geval een keuze en een goed advies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:58

Wat ik zou doen? Verkopen , de markt is goed op dit moment en mochten jullie over een aantal jaren toch uit de bedrijfswoning gaan dan hebben jullie, mede door het feit dat jullie nu goed kunnen sparen, genoeg vermogen om een woning weet te kopen. Wij hebben ook nog een appartement naast ons eigen woonhuis en zodra de huurder daar uitgaat word het ook verkocht. De vorige ook meteen van de hand gedaan toen huurders er uit gingen . Dit betrof dan wel een studerend familielid dus je weet wat er in zit maar een broer van mijn man heeft zoveel ellende gehad met verhuur , daar begin ik niet aan. Het hangt van je huurders af, je kunt het treffen maar ook niet en in het ergste geval krijg je een compleet uitgewoond appartement terug dat je eerst weer moet renoveren voor er en nieuwe huurder in kan of voor verkoop.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:13

Ik begrijp je gedachte van investeren, maar zeker in dit geval betekent investeren ook risico nemen. Het kan namelijk heel goed zo zijn dat tegen de tijd dat jullie uit de bedrijfswoning willen of moeten, de waarde van je investering (het appartement) enorm gedaald is... Heb je zin in dat risico? Ik zou het appartement alleen aanhouden als je het niet hoeft te verkopen bij vertrek uit de huurwoning, dan kun je namelijk je investering veilig stellen door pas te verkopen bij een goede waarde. Jij zegt echter dat jullie het moeten verkopen als jullie een nieuw huis willen kopen, in dat geval zeg ik: appartement verkopen. Want investeren is een leuk idee, maar besef dat je ook flink kunt verliezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:19

Als je het nu met winst kan verkopen en er zelf zeer waarschijnlijk niks meer aan gaat hebben, zou ik het lekker verkopen :j Is een héle zorg minder. Wil je toch ergens in investeren dan zou ik iets anders bedenken waar je wèl eventueel zelf nog iets aan hebt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:31

Let ook op met een woning die bij je baan zit.
Alles leuk en aardig maar als je de baan kwijt bent kun je dus ook meteen weer verhuizen en ben je je investeringen in dat huis ook kwijt.

Mijn ervaring met een woning bij een baan is iig zo ontzettend belabberd dat ik me gewoon opgelicht voel.
Onderhoud was ver achterstallig (ramen waaide vanzelf open, het water kwam gewoon door de kozijnen naar binnen bij een beetje regen, ik waaide gewoon van de bank af als ik tv zat te kijken etc etc) waar ik dus een jaar lang de belofte heb aangehoord dat het opgeknapt zou worden.

Inmiddels was ik dus zelf maar begonnen maar na een jaar kreeg ik te horen dat m'n contract niet verlengd werd en dat ik dus op zoek mocht naar wat anders.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:35

Ík zou er voor kiezen het appartement te verkopen.
En "de winst" investeren in een leuk jong paard.
Ik heb er toevallig nog 1 staan. :+. Over de prijs van het paard praten we dan wel :D :D :D :+ :+ :+ .

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:47

Ik zou ook het huidige huis verkopen, maar wel iets anders zoeken om in te investeren (bijv. stuk grond of iets van vakantiewoning inderdaad) Dan daarbij sparen, maar helaas brengt sparen in Nederland niks op, sterker nog het kost geld....Dus op de spaarrekening niet heel veel meer dan 30.500 maken want dan heb je weer met vermogensbelasting te maken.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 17:29

Dank jullie allemaal voor de antwoorden, heeft me overtuigd :)! We hebben volgende week nog gesprek met de hypotheek adviseur maar we zijn er eigenlijk al over uit dat we willen verkopen. Bevriende makelaar al gecontact en volgende week worden er foto’s gemaakt! Inderdaad de markt is nu goed, tegen de tijd dat we weer een eigen huis nodig hebben zijn de prijzen misschien weer slecht. Buiten dat heb ik geen zin in al het gedoe met verhuren :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:02

Ik zou eens kijken of er een mogelijkheid is de opbrengst van het appartement in je/een pensioenfonds te stoppen oid. Anders heb je een smak geld op de bank dat a) geen rente opbrengt en b) waar je wél vermogensbelasting over mag betalen.