Ik ben een op zoek naar ervaringsverhalen/inzichten over de volgende situatie:
Mijn vriend en ik hebben sinds 2 jaar een koop appartement (62 m2 in het midden van het land). Nu heeft hij een jaar geleden een baan aangenomen waarbij we verplicht zijn om ook op het bedrijf in de bedrijfswoning te gaan wonen. Opzich niet erg, mooi landelijk en we hebben het huis naar onze smaak mogen inrichten. Echter wij hebben beide een prima full time baan en betalen weinig huur voor deze bedrijfswoning. Toch willen we graag ergens in blijven investeren. Onze eerste gedachte was dat we ons appartement gingen verhuren, mocht mijn vriend na een tijdje ook eventueel weg willen bij zijn baan dan hebben we in ieder geval ons appartement nog. Echter nadelen hiervan:
- van onze hypotheek mogen we niet zomaar verhuren, ik weet niet wat we moeten doen om dat toch voor elkaar te krijgen maar dat kunnen we natuurlijk uitzoeken.
- als wij over een paar jaar besluiten weg te gaan uit de bedrijfswoning denk ik niet dat we nog met al onze spullen en dieren in ons appartement passen.
-huurders hebben veel rechten, je krijgt ze er dus niet zomaar uit.
-ik vind het vervelend als mensen dingen slopen in mijn huis en dat ik daarvoor moet betalen terwijl ik er niet woon
- mochten we het appartement aanhouden en een t.z.t. een nieuw huis moeten zoeken, dan moeten we het appartement op dat moment kunnen verkopen. We weten (1) niet hoe de huizenmarkt dan is (krijgen we het wel verkocht?) en (2) misschien krijgen we de huurders er wel niet uit.
Voor ons zijn voordelen:
-we hebben altijd nog wat achter de hand
- we investeren tenminste in iets
-als we het nu verkopen maken we waarschijnlijk aardig wat winst
Eigenlijk is dat ook meteen zorg; we gaan naar een huurhuis maar ik wil in iets blijven investeren voor als we daar een keer weg willen. We hebben aan een vakantiehuisje gedacht maar dat lijkt ons eigenlijk ook niks omdat we eigenlijk nooit vaak terug gaan naar dezelfde plek op vakantie.
Mijn vraag is; wat zouden jullie doen in deze situatie en waarom? Voor mij is het belangrijkste dat we in de toekomst financieel ook veilig zitten als we het huurhuis uit moeten of willen.
Is een héle zorg minder. Wil je toch ergens in investeren dan zou ik iets anders bedenken waar je wèl eventueel zelf nog iets aan hebt.
! We hebben volgende week nog gesprek met de hypotheek adviseur maar we zijn er eigenlijk al over uit dat we willen verkopen. Bevriende makelaar al gecontact en volgende week worden er foto’s gemaakt! Inderdaad de markt is nu goed, tegen de tijd dat we weer een eigen huis nodig hebben zijn de prijzen misschien weer slecht. Buiten dat heb ik geen zin in al het gedoe met verhuren