Medion laptop valt spontaan uit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Medion laptop valt spontaan uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 15:51

Ik heb veel problemen met mijn Medion laptop P6648. Sinds een paar dagen valt hij uit en dit lijkt steeds erger/vaker te worden. Inmiddels zit hij ook 'verplicht' aan de stroom (al 8 maanden ofzo hoor) en doet de accu niet meer zijn werk. Verder waren daar geen problemen mee, de laptop werkte prima, hij werkte alleen niet meer op alleen de batterij.

Maar ook al zit de laptop aan de stekker, ik kan hem alleen opstarten en dan is mijn bureaublad net geopend en dan valt hij al uit zonder dat ik iets doe of iets kan doen op de computer!!! Eerst sluit het beeldscherm zich af en daarna de rest van de computer.

Ik kan hem dan weer aanzetten en laptop start weer op.. maar binnen enkele minuten hetzelfde verhaal en laptop valt spontaan uit.

Is tie nog te redden? Het is al een wat ouder beestje.. Uiteraard heb ik gescand voor virussen..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:03

Kan vanalles wezen, mijn eerste gedachte bij zo'n shutdown is oververhitting van de hardware. Het kan bijvoorbeeld wezen dat er van binnen iets kapot is gegaan waardoor de koeling zijn werk niet meer goed kan doen, of dat er iets los is geraakt.
Hoe het met laptop reparaties zit durf ik niet te zeggen want daar heb ik zelf geen ervaring mee, bij desktop computers is het sowieso te repareren, maar dan hangt het prijskaartje daarvan af van wat er precies kapot is van binnen + het uurloon van degene die er aan werkt.
Ik heb het probleem zelf nu 2x gehad met mijn desktop, de ene keer was de grafische kaart gaan hemelen (relatief duur onderdeel) en de andere keer was het de plastic houder van de processor, twv 8 euro ofzo :+

En als dat allemaal niet te doen is om te laten repareren (wat ik al zei ik weet niet zoveel van laptops) dan zou ik navragen of het mogelijk is dat ze je harde schijf in elk geval voor je kunnen redden, zodat je op een of andere manier wel nog bij je documenten kunt zodat je die kunt kopieren/backuppen :)

Ik denk in elk geval niet aan een virus, ik denk eerder dat er een onderdeel binnenin aan vervanging toe is vanwege bijv. slijtage/ouderdom of schade door oververhitting.

Ik zou hem in de tusentijd zelf nu ook niet meer aanzetten, als wat ik hierboven gok correct is dan is die shutdown namelijk een ingebouwde beveiliging om verdere schade aan het apparaat te voorkomen. Bij het negeren van zoiets kan je apparaat nog verder kapot gaan.

Geeft je laptop tijdens het opstarten andere geluiden als normaal? Andere bliepjes of toontjes? Zo ja, even opnemen of onthouden, dat is namelijk een codetaal en kan aangeven wat er van binnen kapot is.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:09

Mijn laptop viel steeds uit, ondanks hij aan de accu zat. Hij laadde nooit volledig of een hele tijd.

Nieuwe batterij gekocht en nu gaat hij weer zoals het hoort. Misschien een nieuwe batterij kopen?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:05

Jolynne schreef:
Mijn laptop viel steeds uit, ondanks hij aan de accu zat. Hij laadde nooit volledig of een hele tijd.

Nieuwe batterij gekocht en nu gaat hij weer zoals het hoort. Misschien een nieuwe batterij kopen?

Heb ik al naar gezocht maar batterij voor deze laptop bestaat niet meer..

Jolynne

Re: Medion laptop valt spontaan uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:41

Heb je pb'tje gedaan met betrouwbaar adres, waar ze je batterij nog verkopen. :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:07

Bedankt Telpeva voor je lange bericht. Jolynne ook natuurlijk. De laptop is uit mijn hoofd gezegd van oktober 2014 en best intensief gebruikt. Regelmatig maak ik back-ups op een externe harde schijf. Laatste keer is ook gelukt dus volgens mij zit ik wat dat betreft safe. Accu toch nog gevonden zie ik, maar 60 euro is wel een duur grapje als dat toch niet het probleem zou zijn. Missch dat ik hem toch maar weg moet brengen naar een reparateur?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:19

Blaast de laptop ook als een gek voor deze uitvalt? Zo ja:

De grote klep aan de onderkant loshalen. Hieronder zit een ventilatortje, maak deze ook los. Vlakbij de buitenkant van de laptop zitten koelribben die dan zichtbaar worden. Verwijder het stofmatje wat daar is ontstaan, en blaas de koelribben vervolgens door. Zet alles weer in elkaar en klaar! Klusje van 20 minuten, voor de geoefende sleutelaar nog geen 10!

@Hieronder: meeste Medions zijn gewoon gebouwd door Compal, waar onder andere ook Dells door gemaakt worden. 2007-2012 was niets betrouwbaar waar een AMD of NVidia chip in zat, alles van daarna is in principe betrouwbaar ongeacht het merk, alleen op zaken als accu’s en schermen (en de ophanging daarvan) zie je nog grotere verschillen.

Een laptop uit 2014 heeft vermoedelijk nog geen SSD, dus koeling reinigen (liefst ook koelpasta vervangen), wellicht een SSD’tje er in en voor het normale werk is de laptop weer als nieuw. Mijn FrankenMacBook Pro is een mix tussen 2011 en 2012 onderdelen (gebouwd uit gemolesteerde laptops) en werkt nog perfect, terwijl de hardware niet anders is dan een “gewone” laptop. :-)
Laatst bijgewerkt door Choiix op 22-10-19 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:22

Denk eerlijk gezegd niet dat dit aan de accu ligt. Kun je deze makkelijk eruit klikken? Zo ja, eens proberen zonder accu, ik gok dat ie dan net zo goed uit gaat en anders weet je het in elk geval zeker.

Vermoed iets in de hardware, bij het woord medion gaan de haren in m'n nek al rechtop staan. Valt mij 100% mee dat ie het al zo lang doet.

Als je echt op safe wil gaan zou ik een nieuwe aanschaffen. Laptop is waarschijnlijk gewoon op.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:33

Choixx; Nee ventilatie is gewoon rustig zoals afgelopen 5 jaar. Merk geen verschil of 'aankondiging'. Geen gekke piepjes of foutcodes. En heeft een SSHD schijf?

Koekeroekus; Hiervoor ook een Medion laptop gehad en die deed het 7 jaar. Desktop van Medion vroeger thuis ook prima ding. Toevallig heb ik dat net zitten lezen op internet (accu eruit halen). Dat ga ik is proberen en dan zou ik ook antwoord hebben op de vraag of een nieuwe accu evt het oplost?!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:50

Als de laptop niet meer uitvalt zonder accu erin ligt het daaraan, dan kun je hem zolang zonder accur gebruiken.

Valt ie dan nog uit ligt het niet aan je accu(behalve dan dat die al slecht was maar das ouderdom)

Ja sorry :') heb het gewoon niet zo op medion haha. Ooit 3 maanden aan het martelen geweest met een leverancier over een tablet. Nooit geen medion voor mij, rare apparaten hihi.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 23:21

We zijn het aan het testen. Maar vind het wel spannend hem zo te gebruiken zonder accu/afsluitklepje. Ben altijd voorzichtig met elektrische apparaten (die nu voor een stukje 'open' zijn). Met de accu was hij zo netjes afgesloten.

Uiteraard zou het goed kunnen dat het stoffig is daar binnen en dat dat voor problemen zorgt. Ik heb het nog nooit van binnen schoongemaakt en wist het ook niet. Nu ben ik vanaf de buitenkant wel super extreem schoon :D Als tie zo weer uitvalt, gaan we hem morgen maar eens poetsen van binnen.

Edit: Inmiddels al 30 minuten zonder uitvallen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 11:12

Ook vandaag nog geen problemen nu de accu er uit is gehaald en computer staat al langer dan een half uur aan.

Maar wat nu.. kan het geen kwaad om hem zo te gebruiken (zonder accu/afdekklepje) en kan ik er misschien nog even mee vooruit?

Dat laatste weet niemand, dat weet ik, laptop is al 5 jaar en best intensief gebruikt, dus ik maak heel vaak backups van mijn bestanden. Maar ik wil niet dat hij ontploft ofzo of dat ik problemen kan voorkomen dmv aankoop van een nieuwe accu bijv.

In geval van nood heb ik nog een desktop PC (zakelijk) dus ik zit niet helemaal zonder, maar het is wel fijn om alles gescheiden te houden natuurlijk.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:16

Wat ik zou doen is al stilletjes uitkijken naar een nieuwe. Dan kan je die 60 euro daar ook weer insteken :j.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:57

Mijn laptop draait al jaren zonder. Na 2 keer gedoe te hebben met kapot gaande batterijen heb ik ze er helemaal uitgehaald. Nu zit er inderdaad een soort gat in achteraan. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad, integendeel. Hij is lichter om te verplaatsen nu en hij draait stabieler dan met batterij. Zolang je er geen water in giet ofzo kan dat gat echt geen kwaad :) Scheelt bij mij wel dat ik deze niet meeneem voor school of werk bv. Hij wordt eigenlijk bijna als een desktop gebruikt waardoor het ook geen punt is dat die batterij er niet in zit.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:22

Er zitten geen luchtgaten in of direct naast de accu meestal dus eruit laten maakt echt niks uit qua stof ed.

Verder kun je de laptop prima gebruiken zonder accu, heeft voor het functioneren van de laptop zelf geen enkele invloed.
Enige nadeel is als je per ongeluk de stekker eruit trekt je stroom ook echt meteen weg is.

Mijn advies is inderdaad ook de kosten voor een nieuwe accu te besparen en langzaam rond te kijken voor een nieuwe.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 19:18

Bedankt allemaal voor de tips. Idd nieuwe accu lijkt me zonde geld. Gebruik deze laptop ook voornamelijk als desktop pc hoor. Hopen dat tie nog even mee gaat.