Verhuizen emigreren naar duitsland ervaring gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Verhuizen emigreren naar duitsland ervaring gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 16:18

Hey bokkers,

We hopen hier meer informatie te kunnen op doen en mensen hun beleving kunnen geven over het verhuizen naar duitsland.

Mijn vriend en ik zitten er al een tijd over na te denken om te verhuizen (emigrenen) naar duitsland.

Hij heeft er 4 jaar gewerkt voor een bedrijf waar hij waar voor kan en ook wil gaan werken enkel zouden we dan die kant op moeten verhuizen.
Beide staan we er zeer positief tegen over en lijkt het ons een leuke stap om te maken.
Hij kent de mensen in die omgeving al redelijk en spreekt de taal al meer als voldoende.
Ik daar in tegen ben nooit echt ver geweest met vakanties of even er op uit, ken de duitse taal veel minder goed en spreek het niet fantasties, uiteraard valt dit te leren en sta er goed voor open.

Nu hebben we enkele vragen en horen we graag van anderen hoe het hun afgegaan is en bevalen is.

Ik heb ook 2 paarden die dan ook mee zullen moeten en wat voor dingen moeten we hier voor regelen ?

Welke dingen moeten we regelen voor we die kant op kunnen gaan waar kunnen we meer informatie krijgen over de eventeule overgang?
En welke dingen moeten we rekening mee houden met het kopen van een huis in duitsland ?

Alvast bedankt voor het lezen, we hopen hier een gezellig en infromatief forum te krijgen

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:32

Wij wonen sinds april tijdelijk voor 4 jaar in Duitsland voor het werk van mijn man dus ik kan je helaas weinig tips geven voor het kopen van een huis en het houden van paarden.

Bestaat er niet de mogelijkheid om 1 maand bijvoorbeeld 1 appartement te huren en te kijken of Duitsland en vooral de plaats iets voor je is? Een aantal collages van mij en mijn man wonen ook in Duitsland maar doen dit vooral vanwege het financiële en materialistische plaatje. Veel collega"s verhuizen uiteindelijk terug naar Nederland omdat ze nooit het gevoel hebben gekregen er bij te horen ondanks vele inspanningen.

hagelslag

Re: Verhuizen emigreren naar duitsland ervaring gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:35

Kijk op facebook in de groep duitsers in nederland.
En vooral denk er niet te makkelijk over.
Bij de ene gaat het van een leien dakje, bij de ander niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:42

Wij wonen sinds 4 maanden in Duitsland. Vrijstaand huis met een mooi stuk grond voor de paardjes. Huizen zijn redelijk goedkoop, vooral als je niet bang bent om wat te klussen maar je moet wel flink wat eigen geld meenemen om een hypotheek te kunnen krijgen. Voor de paarden (honden ook) moet je een verzekering afsluiten maar dan praat je over ongeveer 5 euro per maand per dier. Dit is voor als ze bv uitbreken en schade aanrichten. Weet niet waar in Duitsland je gaat wonen? Soms zijn er ook wel huizen te huur zodat je eerst kunt kijken of het je bevalt. Als je nog vragen hebt pb me dan maar. Wij hebben nog geen moment spijt gehad in ieder geval.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:45

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:49

Hoi wat leuk dat je emigratieplannen hebt. Mag ik vragen wat je trekt om naar Duitsland te gaan. Is het het landschap, zijn het de mensen of is het dat jullie daar werk kunnen vinden?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 17:00

Mijn vriend is daar al goed thuis.
Heeft er al 4 jaar gewerkt (plus wonen bij werk in) en hij zou er graag terug gaan.
We zijn er al vaker in de omegving geweest en vind het er prachtig rustige omgeving buiten uit wonen.
Zelf werk ik voor boeren en dat zal daar vast ook mogelijk zijn.

De omgeving wat we in rond kijken is sachsen anhalt, bij dinglestedt am huy

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:09

Om Het jezelf makkelijker te maken met de taal kun je het beste veel duitse televisie kijken en duitse radio luisteren. Wanneer je naar Duitsland gaat moet je er wel rekening mee houden dat de Nederlandse verzekeringen in het algemeen te laag verzekeren. Dus het beste Duitse verzekeringen te nemen. En sowieso een rechtsbijstandsverzekering! En effe kijken of er in dat gebied geen paardenbelasting is:-)

Heb je een hond pas dan op met de honden die op de lijst staan, maar ik zou zeggen kom naar ons topic De duitslandbokkers stomen door naar deel 5.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 19:20

Dinopino schreef:
Om Het jezelf makkelijker te maken met de taal kun je het beste veel duitse televisie kijken en duitse radio luisteren. Wanneer je naar Duitsland gaat moet je er wel rekening mee houden dat de Nederlandse verzekeringen in het algemeen te laag verzekeren. Dus het beste Duitse verzekeringen te nemen. En sowieso een rechtsbijstandsverzekering! En effe kijken of er in dat gebied geen paardenbelasting

Heb je een hond pas dan op met de honden die op de lijst staan, maar ik zou zeggen kom naar ons topic De duitslandbokkers stomen door naar deel 5.

Zullen straks het topic door lezen.
De duitsevrienden van mijn vriend hebben 2 paarden dus daar zullen wel denk ik na kunnen vrsgen over of er paarden belasting is

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:09

Wat leuk dat je ook die kant op wil gaan! Ik woon sinds deze maand in Duitsland. Over huizen kopen kan ik je geen advies geven, want wij hebben een huurwoning. Mocht je niets kunnen vinden, zou je ook eerst kunnen kijken naar Wohnen auf Zeit. Dit zijn compleet gemeubileerde appartementen en dan kan je ondertussen verder kijken naar een geschikt huis :)

Dingen die je moet regelen:
- verhuizing doorgeven bij de gemeente
- zorgverzekering stopzetten
- Duitse zorgverzekering aanvragen
- aanmelden bij de Nederlandse ambassade in Berlijn (kan online)
- eventueel aanmelden voor verkiezingen zodat je kan stemmen vanuit het buitenland
- Haftpflichtversicherung
- SteuerID (deze krijg je nadat je je hebt aangemeld in Duitsland)
- Sozialversichertennummer (deze krijg je ook automatisch)
- GEZ (hierover sturen ze een brief)
- aanmelden in Duitsland
- auto uitvoeren en in Duitsland weer invoeren
- overzicht van alle vaccinaties die je hebt gehad (deze kun je aanvragen via het rijksvaccinatieprogramma)
- Duitse bankrekening openen is ook aan te raden

https://www.vertreknaarduitsland.nl
Op deze website staat ook veel informatie.