Wel of geen ontslagbrief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Wel of geen ontslagbrief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 12:13

Hallo,

Ik had eigenlijk een vraag voor de juristen onder ons. Ik ben begin maart een traineeship aangegaan (en wordt gedetacheerd) bij een bedrijf. Ik was mij bewust van de opleidingsovereenkomst en mijn zeer lage bedrag wat betreft loon. Echter was ik mij onvoldoende bewust dat er geen opzegtermijn bijzat. wat inhoud dat ik alleen weg kan wanneer hun toestemming geven. Gelukkig duurde dit contract 7 maand, want ze waren er bewust van dat we weinig verdiende etc. en dan zou het hoger worden. Ik heb een voorstel ontvangen en dat was behoorlijk teleurstellend. 17 maanden zonder opzegtermijn erin en het loon wat ik bijna respectloos vind t.o.v. mijn ervaring en niveau. Nu ben ik daar van afgestapt, aangezien ik een bureau gevonden heb wat beter bij mij past en in die tijd dat ik bij mijn bedrijf waar ik nu nog bij zit, veel meer heeft laten zien. Er is ook veel gebeurd waar ik niet verder uitgebreid op in zal gaan. Nu heb ik dit kenbaar gemaakt begin deze week en gisteren belde mijn baas mij op. Ik was niet empathies etc. wat mij best geraakt heeft en dit zou hij gaan melden en ook gaf ik hen niet de kans een goed voorstel te doen oid terwijl ik al in juni aangaf waarschijnlijk niet bij hen te willen blijven en dat ik niet akkoord kan gaan met een contract zonder opzegtermijn blabla. Ik heb voet bij stuk gehouden en heb mij goed kunnen onderbouwen. In mijn contract straat dat rechtswegen 31 oktober het contract beëindigd. Nu gaf mijn directeur aan dat hij wil dat ik een ontslagbrief stuur want hij wil het zwart op wit. Ik heb aangegeven dit al 2 keer gemaild te hebben, maar volgens heb heb ik enkel aangegeven dat ik het niet doe. Nadat hij zo vervelend is geweest (alle 7 maanden etc.) bijna op het narcistische na, heb ik eigenlijk helemaal geen 'zin' om een ontslag brief in te dienen, zeker wanneer het helemaal niet nodig is. Dus nu vroeg ik mij af, als er in het contract staat dat het rechtswegen eindigt, moet je dan alsnog een brief opsturen of hoeft dit niet?

Alvast bedankt!

Prrrr

Re: Wel of geen ontslagbrief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:22

Dit klinkt als een mogelijk een manier om jou opleidingskosten in je mik te schuiven. Ik zou met het contract in de hand even bellen met het Juridisch Loket. Zonder het contract kan je hier weinig over zeggen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:27

*geen juridische achtergrond*

Volgens mij hoef je helemaal niks te sturen. Je contract loopt af, dus zo lang jij geen nieuw contract hebt gekregen én ondertekend is het na de 31e einde oefening.

Bovendien heb jij als ik het goed begrijp 2x gemaild dat je weg gaat/contract af wil laten lopen ipv verlengen, dus daarmee heeft hij het ook zwart op wit, alleen niet letterlijk op papier (als die dat wil dan moet die je mailtjes zelf maar uitprinten :+ )

Hoe het met eventuele opleidingskosten zit heb ik geen idee, maar daar zeg je niks over in je post, staat daar nog iets over in je contract?

MilesNF

Re: Wel of geen ontslagbrief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:30

Als het contract van rechtswege eindigt hoef je niets doen (tenzij anders afsgesprken).

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:19

Ik kan me voorstellen dat het een bedrijf een e-mail of brief wil, waarin jij aangeeft niet akkoord te gaan met het voorstellen en daarmee je dienstverband te willen beëindigen per einddatum van het contract.
Dit heeft onder andere te maken het onder andere de aanzegplicht die een bedrijf heeft (bedrijven moeten uiterlijk 1 maand van tevoren aangeven of ze willen verlengen en onder welke voorwaarden) en je bent als werkgever verplicht een opzegging in je dossier te hebben zitten.
Dit is gewoon standaard en heel eerlijk snap ik niet waarom je dit niet wilt doen?
Een simpele e-mail is al voldoende en wel zo netjes.

Jij wil weg, dus eventuele gevolgen w.b. de studiekostenregeling (als die er is) zijn toch al voor jou. Het bedrijf kan immers aantonen jou een voorstel tot verlenging te hebben gedaan en dus niet de partij zijn die niet verder wil.