Excel of Spss vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hazel

Excel of Spss vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 18:57

Ik heb excelbestanden over een ledenbestand van een sportschool. In het 1e bestand staat in de kolommen oa de geboortedatum, geslacht en het lidmaatschapsnummer. In het 2e bestand staat in de kolommen oa weer het lidmaatschapsnummer en het aantal maal ingecheckt in de sportschool in een bepaalde periode. Nu wil ik in het eerste bestand het aantal maal ingecheckt in de sportschool toevoegen. Is er een mogelijkheid dit met excel te doen? Of moet ik alles handmatig doen? Uiteindelijk moet ik hiermee aan de slag met SPSS, dus misschien kan het hier ook mee.

Ik hoop dat iemand raad weet :)

rien10

Re: Excel of Spss vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:58

Twee documenten openen. Knippen in de ene. Plakken in de andere

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:00

Laatst bijgewerkt door A_nouk op 15-10-19 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:02

Ken je de vlookup formule? Daarmee kan het ook makkelijk! Als je de twee bestanden opent, hoeven de verwijzingen niet in hetzelfde bestand te staan. Voor het gemak zal ik daarna plakken als waarden, mocht iemand anders dit ook gaan gebruiken. Of iig een versie met plakken als waarden, dan weet je zeker dat je straks niet een bestand vol met referentiefouten hebt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:04

Ik zie het al: ik denk te simpel :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:07

In SPSS is dat relatief eenvoudig. Als je er SPSS bestanden van gemaakt hebt kun je ze 'mergen'. Via data - > merge files -> add variables, je moet dan alleen het lidmaatschapsnummer als key variable selecteren en dan toevoegen. Je hebt nu 1 bestand waar zowel geboortedatum, geslacht in staat als aantal maal ingecheckt, gesorteerd op lidmaatschapsnummer. Als je er niet uit komt staan op youtube heel veel filmpjes als je zoekt op merge files spss.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 19:11

Zo snelle reacties! Dat is dus mogelijk, ik ga eens kijken :) Ik weet dat je met excel echt heel veel kan ja, dat programma wordt zo onderschat. Nu zie ik alleen dat het bestand heel veel rijen bevat. Als een lid (zeg even Piet) nu 14x geweest is in een jaar zijn er 14 rijen van Piet. Kan ik excel dat ook automatisch laten tellen? Dat er achter Piet een kolom/cel staat met 14?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:13

Ik zou waarschijnlijk gaan voor vlookup of sumif/sumifs. Beetje afhankelijk van hoe de data in beide bestanden staat en wat je precies in het eerste bestand naar voren wil halen, daar heb ik nu te weinig informatie voor. Eventueel een aantal formules nesten.

Edit: sumif dus i.p.v. vlookup.
Je criteria komt uit het eerste bestand (lidnummer) dan heb je de criteria range in het tweede bestand (lidnummer) en de som range ook (aantal bezoeken). Eventueel zou je een counif kunnen gebruiken als er in het tweede bestand geen kolom staat met getallen die je op kan tellen.
Wanneer je over meerdere criteria wilt (op)tellen gebruik je sumifs of countifs.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 15-10-19 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:13

Draaitabel van maken :))

hazel schreef:
Zo snelle reacties! Dat is dus mogelijk, ik ga eens kijken :) Ik weet dat je met excel echt heel veel kan ja, dat programma wordt zo onderschat. Nu zie ik alleen dat het bestand heel veel rijen bevat. Als een lid (zeg even Piet) nu 14x geweest is in een jaar zijn er 14 rijen van Piet. Kan ik excel dat ook automatisch laten tellen? Dat er achter Piet een kolom/cel staat met 14?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:18

A_nouk schreef:
Draaitabel van maken :))

hazel schreef:

Dan heb je nog steeds niet de gegevens van bestand 2 toegevoegd aan bestand 1. Het vraagstuk lijkt mij hier ook niet dusdanig gecompliceerd dat een draaitabel noodzakelijk is. Het gaat om slecht 1 extra kolom in bestand in. Mijn advies zou dus echt sumif of countif zijn.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:24

Inderdaad een vlookupje maken. Je kunt ook een powerquery gebruiken, maar dat is wellicht wat zwaar geschut voor een simpele join. In spss kan het ook. Moet je even zoeken op merge files/tables.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 19:47

Draaitabel is gelukt :D

Ik heb nu achter elk lidmaatschapsnummer het aantal maal dat ze ingecheckt zijn in het afgelopen jaar. Dat ga ik nu achter de lidmaatschapsnummers van het andere bestand plaatsen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:52

Ik zou voor de sumif of countif zijn gegaan. Dan heb je die tussenstap van die draaitabel niet nodig.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:30

*\o/*
Als je eenmaal weet hoe je een draaitabel moet maken heb je het in twee tellen gedaan. Hele simpele analyse tool!

hazel schreef:
Draaitabel is gelukt :D

Ik heb nu achter elk lidmaatschapsnummer het aantal maal dat ze ingecheckt zijn in het afgelopen jaar. Dat ga ik nu achter de lidmaatschapsnummers van het andere bestand plaatsen.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 22:02

Het is gelukt, bedankt voor de hulp iedereen!