Huis: hoeveel bieden bij een bieden-vanaf-prijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Huis: hoeveel bieden bij een bieden-vanaf-prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:50

Ik en mijn vriend wonen al een aantal jaar in een huurhuis net een dorp verder dan waar we eigenlijk willen wonen.
Opzich wonen we prima en hebben we geen haast met verhuizen. Maar ik kijk wel regelmatig naar koophuizen in de plaats waar we willen wonen.

Meestal zie ik niets wat me aanspreekt. Alles is te klein, te oud of te duur.

Nu hebben we het voor ons (en waarschijnlijk voor nog 100 anderen) perfecte huis gevonden. Goede buurt, vlak bij het centrum maar toch nog net gratis voor de deur kunnen parkeren, groot, betaalbaar, etc.

Het grote probleem is echter dat er een bieden vanaf prijs is.
Huis staat pas net te koop (4 oktober) en iets vergelijkbaars staat momenteel niet te koop.
Bieden vanaf prijs is 225.000
Er is niet veel wat ik kan vinden wat in de buurt verkocht is, maar wat ik kan vinden was de VP rond de 200.000. Echter heeft dit huis ook een garage, die andere niet.
Woz waarde van dit huis is 204.000
Objectief bekeken is het huis dus al vrij aan de prijs. Maar wel volledig verbouwd en met eigen garage. Meeste andere huizen in de buurt waren nog echt oud.

Alle andere huizen die voor deze prijs te koop staan op Funda zijn zeker 10m2 kleiner en met een veel kleinere (stads)tuin.

Wij kunnen een maximale hypotheek krijgen van 229.500. Maar aanvullen met eigen geld is mogelijk.

Waar doen we goed aan om te bieden? Ik kan op internet echt weinig advies hierover vinden.
Wat hebben jullie geboden in zo'n geval en kreeg je het toen of niet?
Wij willen niet onwijs verlies gaan leiden, maar we willen het huis wel erg graag.

Sansevieria

Re: Huis: hoeveel bieden bij een bieden-vanaf-prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:57

Woz waarde ligt vaak een stuk onder de taxatiewaarde.
Garage, grotere tuin en parkeerplek voor het huis, instapklaar en groter, tja dat maakt de meerprijs tov andere huizen idd uit. Beetje verbouwing van keuken en badkamer zit je snel over de 30.000 euro.

Stel nu je doet een bod van 225k, heb je dan nog een kans om een tweede bod te doen, hypothetisch?

Of lig je er meteen uit als de rest meteen een stuk hoger gaat zitten?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:58

Er lopen 2 topics over huizen en het kopen van. De ene is het Funda-topic. En het andere is het biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd topic. Daar kan je je vraag voorleggen, en ook lezen hoe de markt op het moment is.

Het Funda topic
[HTT] FUN-da!

Het biedingsoorlog topic.
[HTT] Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 11:14

Sassy schreef:
Woz waarde ligt vaak een stuk onder de taxatiewaarde.
Garage, grotere tuin en parkeerplek voor het huis, instapklaar en groter, tja dat maakt de meerprijs tov andere huizen idd uit. Beetje verbouwing van keuken en badkamer zit je snel over de 30.000 euro.

Stel nu je doet een bod van 225k, heb je dan nog een kans om een tweede bod te doen, hypothetisch?

Of lig je er meteen uit als de rest meteen een stuk hoger gaat zitten?

Nee ik denk dat we er meteen uit liggen als ons eerste bod niet goed is. Ik zit met 231.500 in mijn hoofd maar vraag me zelfs af of dat ver genoeg erboven is.
Ik kan nergens iets vinden als "het is gebruikelijk om 5% hoger te bieden maar wil je echt op safe spelen moet je 8% erboven bieden". Ofzo :') zoiets zoek ik.

Rina bedankt! Ik zal daar eens verder lezen maar wat ik op het eerste gezicht zag las ik daar ook nog niet direct een antwoord.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:18

Hoeveel genoeg is hangt af van hoe veel vraag er is. Er wordt op dit moment soms zelfs wel 20 tot 50 duizend boven de vraagprijs geboden.

Je moet gewoon bieden wat je het waard vind en wat je kan missen. Vergeet ook niet dat je max tot de taxatiewaarde kan financieren dus als je te hoog biedt moet je zelf meer eigen geld meenemen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:24

Daarom hebben wij destijds een aankoopmakelaar in de arm genomen, die weet wat de huizen in die regio doen en kunnen inschatten waarop ze getaxeerd zullen worden omdat je anders idd met eigen geld zit.
In ons geval hadden we niet het hoogste bod, maar waren wij flexibeler qua overdacht en daarom koos ze ons.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:25

Je moet bieden wat je wil en kan betalen.
Ons huis is net verkocht, vraagprijs was ook 225 maar is verkocht voor 245..
Weet niet hoe de markt bij jullie is, hier vrij overspannen. Maar niet meer bieden dan je kwijt kan, je wil ook niet elk dubbeltje moeten omdraaien.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 11:26

zonnebloem18 schreef:
Hoeveel genoeg is hangt af van hoe veel vraag er is. Er wordt op dit moment soms zelfs wel 20 tot 50 duizend boven de vraagprijs geboden.

Je moet gewoon bieden wat je het waard vind en wat je kan missen. Vergeet ook niet dat je max tot de taxatiewaarde kan financieren dus als je te hoog biedt moet je zelf meer eigen geld meenemen.

Daar ben ik mij bewust van inderdaad. Maar maakt voor ons niet echt uit, aangezien we toch niet veel meer dan die 225.000 kunnen lenen. En ik neem aan dat als dat de vanaf prijs is, dat het sowieso wel waard is.

Maar zoveel erboven gaat ons niet lukken. Is dat niet vooral in de grote steden waar het speelt dat er meer dan 10% bovenop moet?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 11:28

Majabeestje schreef:
Weet niet hoe de markt bij jullie is, hier vrij overspannen. Maar niet meer bieden dan je kwijt kan, je wil ook niet elk dubbeltje moeten omdraaien.

Pfff dat beloofd niet veel goeds voor ons.. Waar was dat als ik vragen mag?

De eensgezinswoningen gaan hier hard, maar het is niet zo dat ze al verkocht zijn voordat ze online komen etc.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:30

Een brief bij je bod meesturen wil heel soms ook nog wat helpen. Soms speelt de gunfactor ook een rol.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 11:32

RianneH schreef:
Daarom hebben wij destijds een aankoopmakelaar in de arm genomen, die weet wat de huizen in die regio doen en kunnen inschatten waarop ze getaxeerd zullen worden omdat je anders idd met eigen geld zit.
In ons geval hadden we niet het hoogste bod, maar waren wij flexibeler qua overdacht en daarom koos ze ons.

Zo heeft mijn zusje ook haar huis gekregen idd :) wij zijn daar ook heel soepel in, maar het is een echte starters woning dus waarschijnlijk zijn er veel die het niet uitmaakt.

Aankoopmakelaar vind ik lastig.. We zijn niet echt hard op zoek dus daarom niemand in de arm genomen en nu zijn we er voor dit huis wsl erg laat mee. Ik denk dat als we het serieus willen doen er komende week wel een bod moet komen.
Daarnaast is het vrij duur, wat weer af gaat van wat we kunnen bieden.. kunnen we dan niet beter zelf dat bedrag meer bieden?

Ikkedus bedankt voor de tip! Dat is een goede. Dit huis lijkt echt weggelegd voor ons; de tuin is helemaal kat proof gemaakt, perfect voor onze binnen katten. Voor onze hond is er een omheind speelveld aan het eind van de straat. Goede vrienden van ons wonen een paar huizen verder. Het lijkt ment to be :+

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:06

Er valt echt niks over te zeggen. Het klinkt als een huis dat meer waard is dan de huizen van 2 ton, maar het is ook wat de gek ervoor geeft. Wij hebben vorig jaar verkocht met 20 biedingen, tot ruim 20% boven vraagprijs. De huizen gaan hier goed, maar meestal is het bv. 5 biedingen en max 10% boven vraagprijs. Er zaten bij ons mensen bij de makelaar op kantoor tijdens de deadline zodat ze er nog overheen konden. Waren ook mensen die nog gebeld wilde worden met wat het hoogste bod geworden was. Ik wist niet dat het kon, maar blijkbaar dus wel.

Qua aankoopmakelaar kun je dat geld denk ik beter in het huis steken. Mensen zijn altijd heel bang teveel te betalen, maar stel je betaald 5-10k teveel, dan heb je dat waarschijnlijk vrij snel gecompenseerd met wat je nu 'weggooit' aan huur. Ook bv. je tuin kattenproof maken en wat dingen aanpassen naar je smaak wat je bij een ander huis waarschijnlijk gaat doen kost ook zo een smak geld die je niet gaat terug zien.

Zo'n brief vind ik ook geen gek idee trouwens. Je bent toch best gehecht aan je huis en als ik op het makelaarsportaal las dat mensen bepaalde dingen niks vonden en eruit wilde trekken dacht ik soms echt van aan jullie verkoop ik het niet. Toen wij het huis kochten was het een enorm klushuis en crisis. Toen hebben we ook toelichting gedaan dat we beide vaste baan hadden en spaargeld hadden om grotendeels de verbouwing van te betalen. Had toen ook wel het idee dat die zekerheid er eindelijk vanaf te zijn en de hint naar dat verbouwingen moeilijk te financieren zijn geholpen heeft in het accepteren van ons bod. Melden dat je al bij de bank bent geweest en alles hebt uitgezocht kan ook helpen als er iemand anders zonder financieringsvoorbehoud aan het bieden is.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:10

_suus19_ schreef:
Majabeestje schreef:

Pfff dat beloofd niet veel goeds voor ons.. Waar was dat als ik vragen mag?

.

Provincie Groningen

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:29

Ik zou in gesprek gaan met een aankoopmakelaar, sommige verkoopmakelaars zijn ook erg behulpzaam en bekijken samen met jou wat een goede koop zou zijn en of het voor jullie haalbaar is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:31

Pff, heel lastig te zeggen.
Ik heb juist mijn huis onder de vraapprijs en ruim onder de woz waarde en taxatieprijs gekocht.
Had een vaste prijs in mijn hoofd wat ik het waard vond en had het hem niet geworden dan niet.
Als je niet op een schopstoel zit en zsm wat zoekt zou ik me niet gek laten maken.
Bieden tot een bedrag waar jullie je prettig bij vinden.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:36

Aankoopmakelaar inderdaad. Deze heeft ons ook kunnen informeren en een idee kunnen geven wat wij moesten bieden. Wij hebben bij ons bieden vanaf huis het uiteindelijk gekregen met 21.500 overbieden. Zaten qua prijsklasse rond de 2 ton. Aanvankelijk zijn wij nog met 10.000 overboden, echter heeft deze persoon het huis uiteindelijk niet gewild waardoor wij het kregen.

Mijn schoonzus en een oud collega van mij hebben in dezelfde regio en dezelfde periode in ongeveer dezelfde prijsklasse ook een huis gekocht. Beiden hebben zij de bieden vanaf prijs geboden en het hiervoor ook gekregen. Beiden hebben ook persoonlijk contact gehad met de verkopers en dit is voor hen de doorslag geweest. Het kan dus heel erg verschillen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:41

Je hebt niet veel speling in je bedrag en ik vermoed dat het niet genoeg zal zijn. Hier prijzen bekend van ruim 40.000 boven de vanaf prijs.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 13:57

Pfff schrik ik best van zoveel erboven bieden! Dan heb je idd echt wel een aankoopmakelaar nodig anders neem je een onwijze gok..

Ik zie best wat woningen in deze plaats te koop staan met een bieden vanaf prijs en een vraagprijs erbij. Daar zit dan 15.000 euro tussen. Dus dan denk ik van dan ga je daar ongeveer in het midden van zitten. Maar zo werkt het dus niet helemaal?

FleurVP; huur is inderdaad natuurlijk wat meer 'weggegooid' geld. Maar we gaan er verder qua maandlasten echt op achteruit als we gaan kopen. Dus als besparing op huur zie ik het nog niet helemaal.
Alleen al qua hypotheek bedrag per maand gaan we ruim 100 euro meer betalen dan wat we nu aan huur betalen, voor een zelfde klasse huis. En dan hebben we alle extra verzekeringen etc. nog niet eens meegeteld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:04

_suus19_ schreef:
Pfff schrik ik best van zoveel erboven bieden! Dan heb je idd echt wel een aankoopmakelaar nodig anders neem je een onwijze gok..

Ik zie best wat woningen in deze plaats te koop staan met een bieden vanaf prijs en een vraagprijs erbij. Daar zit dan 15.000 euro tussen. Dus dan denk ik van dan ga je daar ongeveer in het midden van zitten. Maar zo werkt het dus niet helemaal?

FleurVP; huur is inderdaad natuurlijk wat meer 'weggegooid' geld. Maar we gaan er verder qua maandlasten echt op achteruit als we gaan kopen. Dus als besparing op huur zie ik het nog niet helemaal.
Alleen al qua hypotheek bedrag per maand gaan we ruim 100 euro meer betalen dan wat we nu aan huur betalen, voor een zelfde klasse huis. En dan hebben we alle extra verzekeringen etc. nog niet eens meegeteld.

En al het onderhoud. Een eigen huis kost sowieso veel geld, aan onderhoud en OZB etc. Ik zou er dan nog maar eens goed over nadenken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:09

Als je al over die €100,- extra lasten “valt”, zou ik inderdaad nog maar even bedenken of je wel echt wil kopen.
Ik ken de regio onvoldoende, maar ik kan me zo voorstellen dat die 231 niet genoeg is. Hier in de omgeving wordt er geregeld 50-70 k overboden. Dit is overigens wel midden in de randstad en in een iets hogere prijscategorie dan waar jij nu kijkt.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:40

Je moet echt zoveel geluk hebben... Wij hebben ons huis uiteindelijk gekocht voor €12.500 boven de vraagprijs. Zuid-Holland/dorpje buiten Leiden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:48

Ons huis was bieden vanaf 299k
Hebben dat eerst niet gezien, bod van 299 gedaan, afgewezen, bod van 310 erachteraan, want we wilden het ECHT graag.
Dat werd direct geaccepteerd.

Edit-dit was 2 jaar terug & wij hadden geen aankoopmakelaar.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 15:02

Nouja ik val niet zozeer over de hogere lasten. Ik merkte het alleen op. We kunnen het wel betalen en voor ons beiden zitten er binnen enkele weken/maanden salarisverhogingen aan te komen. Daarnaast zullen we op benzine besparen als we verhuisd zijn en huren we erg schreef wat ze binnenkort ook aan willen pakken.
Alles heeft zn voor- en nadelen. Maar aangezien kopen toch ook wel investeren in de toekomst is...

Maar ik ben blij met al jullie reacties. Dit laat zien dat we er dus wsl niet komen met wat we in ons hoofd hadden en dat als we het echt graag willen dat ons eerste bod direct hoger moet zijn.

Ik zit online nog eens te kijken naar wat we bij anderen zouden kunnen lenen en nu heb ik iets gevonden wat 240.000 zegt. Is nog maar afwachten of dat ook echt zo is natuurlijk, maar dan zouden we wat meer ruimte hebben. Morgen maar eens bellen :)