Low buy challenge

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:16

Sheran schreef:
Ben een meelezen, maar kom me nu toch melden. Sinds ik een iets duurdere studio heb (ik woonde eerst op kamers) hou ik weinig geld over. Ik vind het altijd een moeilijke balans. Sparen komt er meestal niet zo erg van, vooral ook omdat ik nu nog wel wil 'leven'. Ik wil niet alle leuke dingen opgeven om later meer geld te hebben.

Wat ik zie over 70% sparen enzo... Respect! Ik woon alleen dus dat maakt het sowieso eigenlijk onmogelijk om dat te doen. Ik ben bijna de helft van mijn loon kwijt aan huur. En dan moet ik nog boodschappen doen, verzekeringen betalen en een studieschuld aflossen...

Geen recht op zorg en huurtoeslag??

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:07

Zorg wel, huurtoeslag niet. Mijn huur is te hoog (Randstad...)

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 21:58

Hoe is het jullie met black friday vergaan?
Ik heb een bordspel gekocht, kerstcadeau voor mijn vriend. Verder niks uitgegeven.

Begin van de week bij de dierenarts geweest voor nogmaals een voedingsconsult. Hond had al lange tijd buikpijn, maar voelt zich nu weer top. Dat zag hij ook.
Hij heeft me het laatste consult geschonken. Onder de voorwaarde dat ik een positief berichtje schrijf, in de hoop nog meer buikpijnhonden te helpen. Maar ik ben ook oprecht tevreden. Dus ik vond dit een prima afspraak

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:00

Slecht :o

Toch wat boeken gehaald en nieuwe schoenen :oo maar goed nu weer de knip erop en hopelijk ben ik nu er klaar mee.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:07

Niks gekocht, dus blij :) Was niet eens moeilijk, ik bedacht me gewoon hoe slecht al die zooi voor het milieu is. Mij helpt het.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:16

Ben tijdens 1 bestelling in de fout gegaan, ik kocht een kaars van Woodwick als cadeau en er kwamen nog 3 extra kaarsen mee voor mijzelf. :7
Wat echt onnodig is dus ga iig nog 2 mensen bedenken waaraan ik een kaars cadeau kan doen. De eerste weet ik al.

Voor de rest enkel cadeaus en luiers/billendoekjes gekocht.

Grotendeels van de cadeaus zijn nuttig zoals bijv nieuwe winter menhandschoenen voor mijn man omdat de oude echt helemaal versleten zijn.

Ik was voor mijzelf wel een paar keer in de verleiding gekomen, maar verwijderde de items weer uit de winkelmandjes toen ik kon beredeneren waarom ik het niet nodig had.
Gelukkig vond ik veel aanbiedingen ook niet interessant genoeg.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:50

Ik heb met black friday enkel verzorgingsproducten gekocht die ik normaal ook gebruik. Nu een mooi voorraadje.

Oja, en een boek! Om de serie compleet te maken :)

Haha cobiie, dat van de woodwick kaarsen is mij ook eens overkomen.

Fijn dat je hond zich weer beter voelt TS!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:56

Dat klinkt alsof jullie best goed bezig zijn geweest hoor!

Ik heb véél uitgegeven met black friday en weet niet zo goed of ik me er nou slecht over moet voelen of niet :')

Ik spaar elke maand geld voor kleding. Daar stond nu zo'n kleine 1000 euro op. Ik heb met black friday zo'n 500 uitgegeven. Dat vind ik dus echt ***veel, maar aan de andere kant spaar ik ook niet voor niets...

Het zijn wel echt dingen die ik al lang graag wilde en ook echt zal dragen. Had de helft al uit het mandje gegooid :+

Verder is de dierenartsrekening van vorige maand wel helemaal goed gekomen. Ik mocht even wachten met betalen tot deze maand en heb ook geld teruggekregen van de verzekering.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:59

snuffie123 schreef:
Dat klinkt alsof jullie best goed bezig zijn geweest hoor!

Ik heb véél uitgegeven met black friday en weet niet zo goed of ik me er nou slecht over moet voelen of niet :')

Ik spaar elke maand geld voor kleding. Daar stond nu zo'n kleine 1000 euro op. Ik heb met black friday zo'n 500 uitgegeven. Dat vind ik dus echt ***veel, maar aan de andere kant spaar ik ook niet voor niets...

Het zijn wel echt dingen die ik al lang graag wilde en ook echt zal dragen. Had de helft al uit het mandje gegooid :+

Verder is de dierenartsrekening van vorige maand wel helemaal goed gekomen. Ik mocht even wachten met betalen tot deze maand en heb ook geld teruggekregen van de verzekering.


nou ja, als jij er echt voor hebt gespaard om het uit te geven aan de kleding die je hebt gekocht is het toch prima? Dan heb je je doel bereikt voor een fractie van de gevraagde prijs :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:00

snuffie, zo te horen heb je al een tijd over de items nagedacht en dus een bewuste keuze gemaakt en ben je binnen budget gebleven, dan is het goed toch.

Fijn dat het met de da rekening goedgekomen is.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:14

Black friday was voor mij een eitje.

Ik ben ook geen geld uitgever. Dat scheelt ook al.

Toen we nog samen boodschappen gingen doen kwam ik er achter wie er nu eigenlijk luxe leeft.
Sinds die tijd doe ik de boodschappen weer. En hij geeft eerlijk toe niks te kort te komen.

Eerder redde ik het voor 100 euro voor twee personen per maand. Maar tegenwoordig lukt dat niet meer. Mijn vaste plek van groente halen is tijdelijk uit de running.
Dus sindsdien haal ik mijn groente bij de Turk.
Overigens kijk ik ook met regelmaat bij het vlees bij de Turk. 30-35-50 procent stickers zit ik vaak boven op. Zo ook met brood.

Ook eten we niet elke dag vlees.

We eten ook veel rijst, pasta en aardappelen kan ik lang bewaren in de kelder.

Thee zet ik in potten. Koude thee vind ik heerlijk. Ook gewoon gekookt water vind ik op zijn tijd ook erg lekker.

Tegenwoordig heb ik een budget gepakt van 125 euro per maand voor twee personen. En dat wil prima.

Kattenvoer koop ik groot in, ondanks dat ik nu niet echt aldi of Lidl voer.
Katten grit haal ik wél bij de Aldi.

Kleding koop ik alleen als het echt nodig is.
En meneer zijn broeken repareer ik gewoon. Maar ik ben ook best handig en creatief.
Voor mijn eigen kleding heb ik een adresje bij een Shopaholic. Zij heeft elk jaar een kast opruiming. We hebben dezelfde smaak en postuur.
Drie euro per merk shirtje of jurk of broek is niet duur natuurlijk.

Mijn vriend vind het helemaal geweldig hoe ik leef.

Bij mij is het ook ontstaan omdat ik toen niet anders kon.
Tegenwoordig niet meer nodig.

Beter betaalde baan. Een goedkope huurwoning en niet veel nodig zijn om happy te zijn.

Wél moet ik toegeven, op de zorg van mijn paard bezuinig ik niet!

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:34

Ik wil vanaf 2020 de Low Buy Challenge wat serieuzer gaan aanpakken. Beter regels voor mijzelf stellen en beter letten op wat ik koop en waar ik in wil investeren.

Merk dat ik nu toch nog weleens in dezelfde valkuilen loop omdat ik zelf ook maar wat aan het aanklooien ben.

Vond dit filmpje erover ook wel interessant:

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 01:30

Hier is de rekening echt leeg en ik verwacht in 2020 ook heel wat kosten. Op verschillende gebieden.
Dus geen onnodige aankopen.

Wat betreft kleding heb ik gelukkig een hele voorraad in mijn kast. Nieuwe zit er echt niet in.
Ik ben wel vandaag naar de kringloop geweest en heb daar een feestjurk, simpel shirtje en simpel vestje gekocht voor 3 euro tezamen.
Op die manier kan het shoppen nog wel.

Verder had ik begin van het jaar privelessen op een rittenkaart gekocht voor mijn pony. En niet opgemaakt. Dus dat kwam mooi van pas afgelopen maand. Voor nu heb ik besloten voorlopig geen nieuwe te kopen. Maar ik les wel 2 x per week bij de rijvereniging. Op die manier is het lessen toch wat betaalbaarder. En zodra ik wat ruimer zit kan ik altijd weer voor priveles gaan.

Wel kosten gehad aan een etentje met vriendinnen. Ik heb meerdere keren aangegeven dat mijn voorkeur uit ging naar thuis koken/ uitstellen. Ik heb het geld even niet totdat er salaris is geweest, en ik ben sowieso al een kleine eter en drinker waardoor ik uiteindelijk elke keer voor de biefstukken van anderen betaal. Ik kan uitjes verzinnen waar ik dan liever geld aan uitgeef als we toch op pad gaan. Maar zei wilden buiten de deur. En op een gegeven moment wil ik ook niet elke week blijven herhalen dat het geld er nu even niet is. Dus toegezegd.

Qua voeding zijn we trouwens juist iets omhoog gegaan qua budget. We zaten al jaren op hetzelfde bedrag dat we inlegden. En ik kwam er gewoon eigenlijk niet meer mee rond. Terwijl we al afentoe op ons werk mee eten en ik haal veel verse groentes bij de toko. Dus gewoon allebei een paar tientjes meer per maand op de rekening zetten. Hebben we weer wat ruimte.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:32

Kun je dan niet met je vriendinnen gewoon afspreken om ieder voor zich te betalen? Vind ik ook wel logisch. Maar zij zouden toch ook gewoon begrip moeten hebben voor jouw situatie.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:11

Hoi bokkers!
Ik wil vanaf 2020 ook meedoen met deze challenge en hoop hier wat motivatie op te doe !

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:23

Xxlmmxx: ja begrijpelijk ik wordt er ook wel eens een beetje moe van om te zeggen dat ik met een no buy challenge mee doe. Laatst hadden we personeelsuitje en heb ik echt gekeken naar het goedkoopste gerecht en maar 1 wijntje. Uiteindelijk was ik rond de 22 euro kwijt had ik uitgerekend. Maar toen daarna bleek dat we alles gingen splitten dus ook met mensen die bijvoorbeeld 6 wijntjes hadden gehad en uitgebreid nagerecht. Toen was ik opeens 42 euro kwijt. Dus ik denk niet dat ik weer zo snel iets ga doen.

Welkom witroosje!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:31

Ben echt verbaasd over dat splitten, maar daar was geloof ik al een keer een topic over geweest. Ik ben ook een kleine eter en bovendien vega, dus ik neem eigenlijk altijd het goedkoopste gerecht en 1 glaasje fris. Ben standaard minder geld kwijt dan de rest. Max 15 euro, meestal minder.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:39

Ik vind het jammer dat een vriendengroep dan wat dramt. Als iemand hier zegt “zullen we zelf koken”, dan wordt dat eigenlijk gewoon geaccepteerd. Maar ik begrijp ook heel goed dat je niet altijd “nee” wil zeggen. Beetje een dillema.

Ik ga met oud&nieuw naar een feestje en nu hebben ze daar een thema aan vastgeknoopt. Baal ik een beetje van want ik heb niets in de kast hangen wat ik aan kan. Hoop dat ik de outfit na het feestje kan doorverkopen op marktplaats oid.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:32

Ik vind dat splitten bij uit eten gaan alleen kan, als iedereen ongeveer even duur gegeten heeft.
Over een paar euro teveel doe ik niet moeilijk. Maar zoals bij Lobke, die 20 euro aan vrienden mee moet betalen, dat vind ik echt asociaal.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:14

Het is ook maar net hoe je zelf de "regels" opststelt. Voor mij is de no-buy/low-buy voornamelijk gericht op fysieke aankopen zoals kleding,makeup games enzovoorts.

Ik wil niet inleveren op plezier als in ik ga mee met een personeelsuitje of uit eten. Natuurlijk probeer ik erop aan te sturen dat ik het niey breed heb.
Ook ga ik nog wel naar de bios of concerten toe. Ik vind dat het leven leuk moet blijven en ik geniet hiervan dus dat ga ik mijzelf niet ontzeggen.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 23:14

Blingh dat is in eerste instantie ook mijn insteek.
Maar na deze salaris ronde haha.

Opzich is het plan niet inleveren op plezier en kwaliteit, maar wel bewust nadenken over wat ik uitgeef.

Dat perse uiteten terwijl er geen geld is. Of splitten terwijl we niet gelijk gegeten hebben. Is dan toch een beetje groepsdruk gevoel ofzo. En onbewust waarschijnlijk want het zijn stuk voor stuk lieve meiden. In het verleden toen ik het breed had ben ik er ook nooit over gevallen. En trakteerde ik ook nog regelmatig als een ander krap zat.

Het is ook niet dat ik niet meer met ze uiteten wil. Ik vind het hartstikke leuk afentoe op pad. Maar het maakt het wel makkelijker als ik op dat moment dat geld ook makkelijk missen kan.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:06

Hoe gaat het hier?
Krijgen jullie ook een 13de maand?

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:08

Hoe doen jullie het met de feestdagen?

Merk toch dat al die kerstcadeau's erin hakken ;( Maar ik wil er ook niet per sé op bezuinigen omdat ik het anders weer oneerlijk vind -O- Dilemma

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:14

_Lobke_ schreef:
Hoe gaat het hier?
Krijgen jullie ook een 13de maand?


Nee, helaas :(
zou wel goed uitkomen, maar helaas.


xU_Blinghx schreef:
Hoe doen jullie het met de feestdagen?

Merk toch dat al die kerstcadeau's erin hakken ;( Maar ik wil er ook niet per sé op bezuinigen omdat ik het anders weer oneerlijk vind -O- Dilemma


Wij hebben altijd de kerstcadeaus op een reëel budget staan, en dan bezuinig ik dus een beetje op andere dingen en accepteer ik dat die maand iets duurder uitvalt.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:23

Bling: van tevoren een redelijk bedrag opzij zetten en dat alleen voor cadeaus gebruiken. Net als Skippy dus.

Skippy: ah dat is wel balen inderdaad