Eerst in oost frankrijk, daarna in west duitsland en vorige week ook in nederland. Plant met een kompacte groeiwijze, in de top zit een puntvorminge aar?vrucht?toef bolletjes ter grootte van een maiskolf. Plant zelf is max 1 meter hoog. Groeit in zichtbare rijen. Geen spruitjes, mais of een mij bekende plant. Geen graansoort vermoedelijk en ook geen lupine. Dit jaar voor het eerst gezien.
Nee artisjok die herken ik wel. Was een maiskolf grootte ongeveer. Die uit een compacte plant met rondere bladeren groeide. Donkergroen van kleur met bolletjes die nog donkerder groen waren. Plant max een meter hoog maar mogelijk kleiner.
Sogrum lijkt er beetje op. Alleen plant had dus rondere bladeren en echt een maiskolf compacte bovenkant, bolletjes strak tegen elkaar en echt een van breed naar smal bovenkant
Met Sorghum wordt wel veel geëxperimenteerd op dit moment, omdat het beter tegen extreme droogte kan en een redelijke voedingswaarde voor de koeien heeft.
hesterve
Geplaatst: 03-10-19 21:42
Sorgum is er in verschillende soorten. Vorig jaar een proefveld op de boerderij gehad. Heb ze een tijd voor de sier in een vaas gehad (gedroogd). De kleur varieerde van zachtgeel tot donkerbruin.
Misschien dit?
Anders zou ik t niet weten
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 21:42
Sogrum heeft een te puntig blad. Plant had echt ronde/rondere kleinere bladeren. Niet maisachtig blad zeg maar
fransje23
Geplaatst: 03-10-19 21:46
karuna schreef:
Lijkt er wel op. Maar wordt dat in dld, frankrijk (rond Rust/straatsburg) en oost nederland redelijk massaal geteeld?
Volgens mij inderdaad niet massaal maar wel steeds meer.