als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:00

Saskia9 schreef:
Heel eerlijk? Ik snap het wel. Voor kinderen is een half uur best veel, niet alleen extra reistijd, maar steeds verkassen en je vriendjes uit de straat voor een tijdje moeten missen en zelf ook niet daarheen kunnen gaan op die leeftijd. Vaak zie je als je gaan puberen dat ze bij hun vrienden willen blijven. Een half uur klinkt niet veel, maar hoe meer afstand tussen twee huizen hoe meer verschillende werelden kinderen hebben en persoonlijk vind ik dat nooit in het voordeel van kinderen.


Precies dit.

Uit ervaring: De dochter van mijn man is inmiddels volwassen. Haar moeder is destijds verhuisd voor een nieuwe relatie. Dus dochter kon niet zelfstandig heen en weer, was afhankelijk van vervoer van haar ouders. En dat is in de kleuterleeftijd niet zo erg. Maar het kon ook niet op de basisschool. Ook niet toen ze puber was. Ik vond het altijd jammer voor dochterlief dat ze als ze bij ons was nooit even spontaan bij haar beste vriendinnetje kon aanbellen om te vragen of ze wilde spelen, omdat die in het dorp van mamma woonde. Of even bij haar moeder langs kon gaan om iets op te halen of om te kletsen. Of juist even bij ons kon zijn als haar moeder haar na school niet op kon halen. Dat ze als puber niet met haar vriendinnengroep van school naar dat feestje kon fietsen omdat ze dan bij ons was en dus gebracht en gehaald moest worden. Dat soort dingen. Dat ze altijd twee werelden had en ouders met een auto die daar op gezette tijden tussen heen en weer reden.
Een kind heeft echt geen probleem met een stukje auto rijden. Dat kan je gezellig maken. Maar een kind wil het liefst één wereld, met daarin binnen handbereik vriendjes, vriendinnetjes, de school, de sportvereniging, de vader én de moeder. Zodat het daarin steeds zelfstandiger een sociaal leven op kan bouwen.

Dus ik zou je willen meegeven: bekijk het vanuit het kind. Realiseer je alsjeblieft dat het wat meer impact heeft dan enkel een extra stukje autorijden. Heel wat meer.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:34

Ik snap net het omgekeerde niet.

Wij wonen erg landelijk, vanaf middelbare school moeten alle kinderen hier halfuur rijden naar school, met bus, sommige met fiets of auto. Dus wat is het probleem dan? Kinderen gaan toch niet dagelijks na school sporten of vriendjes bezoeken? Dus ook daar geen probleem.
Kinderen kunnen ook vriendjes in het nieuwe ditm maken hoor en daar spelen....

Volgens mij gaat een rechter hier ook geen probleem van maken, elke ouder kiest zijn eigen pad, als het haalbaar is en ze blijven in dezelfde school, hoeven exen daar hun stok niet voor te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:37

Spelen hoeft geen probleem te zijn, op veel scholen wordt vooraf al afgesproken, zodat je niet voor niks op het schoolplein hoeft te staan en dan weet je dus ook vooraf hoeveel kids je mee naar huis neemt.
Half uur autorijden hoeft ook geen probleem te zijn, wij rijden dagelijks een half uur naar de paarden en weer terug maar daar wordt kindlief echt niet slechter van hoor! En nee, ze heeft dan geen game-boy of boekjes o.i.d., we gebruiken die tijd vooral om te kletsen en met de muziek mee te zingen. Voor de ouders is het wellicht vervelender, die moeten wellicht 4 keer de rit maken, en als kids pas op het schoolplein afspreken misschien zelfs 6 keer! Als de kinderen straks naar het voortgezet onderwijs gaan kunnen ze wellicht ook zelf met het openbaar vervoer. Was bij ons vroeger vrij normaal.

Wij zijn, toen onze dochter in groep 3 zat, verhuisd naar een dorp een kwartier verderop. Nog steeds is haar beste vriendin het meisje uit het oude dorp, en nog steeds spreken ze af. Wel spreken ze vooraf af, maar dat was ook altijd al normaal. Uiteraard heeft ze hier ook haar vriendinnen, maar ze weet altijd heel goed wanneer ze met haar beste vriendin uit het andere dorp wilt afspreken. Als pappa/ mamma ook nog in dat andere dorp wonen dan raken ze daar dus niks kwijt, hun wereld wordt enkel wat groter.

Kortom, voor de kinderen hoeft het geen probleem te zijn.

Weet je precies waar de schoen knelt bij de exen TS?
School en reistijd hebben jullie dus al geschikt naar de exen, halen en brengen nemen jullie ook op je? De exen merken er dus eigenlijk verder niks van behalve dat jullie adres veranderd? En voor de kinderen veranderd de reistijd van 15/20 minuten naar 30/ 35 minuten?

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:53

Saskia9 schreef:
Heel eerlijk? Ik snap het wel. Voor kinderen is een half uur best veel, niet alleen extra reistijd, maar steeds verkassen en je vriendjes uit de straat voor een tijdje moeten missen en zelf ook niet daarheen kunnen gaan op die leeftijd. Vaak zie je als je gaan puberen dat ze bij hun vrienden willen blijven. Een half uur klinkt niet veel, maar hoe meer afstand tussen twee huizen hoe meer verschillende werelden kinderen hebben en persoonlijk vind ik dat nooit in het voordeel van kinderen.


Een scheiding is natuurlijk nooit in het belang van de kinderen. Je vind daarna ook geen ideale situatie meer. Je probeert ze een zo goed mogelijk leven te bieden met de mogelijkheden die je hebt.

Wij dachten er goed aan te doen om samen te gaan wonen. Zodat de kinderen rust hebben. Nu zijn we in de weekend dat we de kids hebben of bij de 1 of bij de ander. Hoe fijn is het om dan gewoon heerlijk thuis te zijn en alles voorhanden te hebben

Vooral de ex van mijn vriend heeft een erg druk sociaal leven. Als hij de kinderen door de weeks bij haar brengt hoort hij regelmatig dat ze nog naar een feestje of het een of ander moeten. Ze komen regelmatig thuis dat ze bij voorbaat al vragen of ze asjeblieft thuis mogelijk blijven omdat ze bij moeders naar 5 verschillende feestjes in 1 weekend zijn geweest.

In het belang van de kinderen..

Mijn ouders zijn ook gescheiden dus ik weet als geen ander hoe het voelt. Wij konden ook niet zo makkelijk van de een naar de ander. Maar wat ik vooral heel fijn vond is de plek waar rust en regelmaat en reinheid was.

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:56

Saskia9 schreef:
Heel eerlijk? Ik snap het wel. Voor kinderen is een half uur best veel, niet alleen extra reistijd, maar steeds verkassen en je vriendjes uit de straat voor een tijdje moeten missen en zelf ook niet daarheen kunnen gaan op die leeftijd. Vaak zie je als je gaan puberen dat ze bij hun vrienden willen blijven. Een half uur klinkt niet veel, maar hoe meer afstand tussen twee huizen hoe meer verschillende werelden kinderen hebben en persoonlijk vind ik dat nooit in het voordeel van kinderen.


we wonen nu ook beide niet in de woonplaats van onze exen. Dus ook nu is dit niet mogelijk. Spelen kan straks ook gewoon. Natuurlijk zijn wij bereid om ze te halen en te brengen. E waarom zouden ze in de nieuwe omgeving geen vriendjes of vriendinnetjes kunnen hebben?

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 13:02

Shanna schreef:
Spelen hoeft geen probleem te zijn, op veel scholen wordt vooraf al afgesproken, zodat je niet voor niks op het schoolplein hoeft te staan en dan weet je dus ook vooraf hoeveel kids je mee naar huis neemt.
Half uur autorijden hoeft ook geen probleem te zijn, wij rijden dagelijks een half uur naar de paarden en weer terug maar daar wordt kindlief echt niet slechter van hoor! En nee, ze heeft dan geen game-boy of boekjes o.i.d., we gebruiken die tijd vooral om te kletsen en met de muziek mee te zingen. Voor de ouders is het wellicht vervelender, die moeten wellicht 4 keer de rit maken, en als kids pas op het schoolplein afspreken misschien zelfs 6 keer! Als de kinderen straks naar het voortgezet onderwijs gaan kunnen ze wellicht ook zelf met het openbaar vervoer. Was bij ons vroeger vrij normaal.

Wij zijn, toen onze dochter in groep 3 zat, verhuisd naar een dorp een kwartier verderop. Nog steeds is haar beste vriendin het meisje uit het oude dorp, en nog steeds spreken ze af. Wel spreken ze vooraf af, maar dat was ook altijd al normaal. Uiteraard heeft ze hier ook haar vriendinnen, maar ze weet altijd heel goed wanneer ze met haar beste vriendin uit het andere dorp wilt afspreken. Als pappa/ mamma ook nog in dat andere dorp wonen dan raken ze daar dus niks kwijt, hun wereld wordt enkel wat groter.

Kortom, voor de kinderen hoeft het geen probleem te zijn.

Weet je precies waar de schoen knelt bij de exen TS?
School en reistijd hebben jullie dus al geschikt naar de exen, halen en brengen nemen jullie ook op je? De exen merken er dus eigenlijk verder niks van behalve dat jullie adres veranderd? En voor de kinderen veranderd de reistijd van 15/20 minuten naar 30/ 35 minuten?


ik kan me enigszins wel verplaatsen in mijn ex. Ik zadel hem namelijk met extra reistijd op. Maar goed dat hebben we samen uitgesproken en dat is wat mij betreft ook klaar.


Wat betreft zijn ex.. Ik denk persoonlijk dat ze bang is. De kinderen zijn dol op mij (raar om zo te zeggen) en mijn dochter. Ze beoefenen de zelfde hobby als ik en vinden het leven op het platteland heerlijk. Rust en regelmaat is voor ons heel belangrijk. Iets wat de kinderen bij hun moeder missen.
Ik denk dat ze bang is dat de kinderen straks liever bij papa zijn dan bij haar.
Maar dat is wat ik denk, ik kan niet in haar hoofd kijken

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:06

het is natuurlijk sowieso hypocriet van de ex om dat af te schuiven op 'het is slecht voor de kinderen'. Alsof maar 1x per 2 weken bij je vader wel geweldig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:18

Ik snap de ex van je partner wel.

We zitten hier in een situatie van co-ouderschap waarbij de moeder ook op 30 minuten van de kinderen en hun school woont. Moeder verhuisde en wilde de kinderen meenemen met een karige omgangsregeling voor de vader. Vader is door de rechter in het gelijk gesteld en heeft co-ouderschap afgedwongen gekregen.

Maar dit heeft nu wel tot gevolg dat de kinderen heel veel moeten reizen. En dat is best een zware belasting voor ze. Teamsport is onmogelijk en afspreken met vriendjes en vriendinnetjes wordt erg beperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:57

Regallie, ik denk dat als iets in jouw belang is (je wilt graag samen met je grote liefde zijn, logisch), het heel makkelijk is om daar argumenten 'in het belang van de kinderen' bij te bedenken die in je straatje passen. En omgekeerd geldt dat voor de moeder van de kinderen net zo goed.

Dat geeft niet, dat is heel logisch. Herkenbaar ook. Ik deed dat vroeger ook. Maar ik denk wel dat het kan helpen dat te onderkennen bij jezelf, om van jezelf te weten dat je er niet geheel objectief tegenaan kunt kijken. Als je dat onderkent, ontstaat er ook misschien wel meer ruimte om de ander wat beter te begrijpen.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:50

Wie het 'recht' heeft, is casuïstisch en niet heel moeilijk. De Hoge Raad heeft een keurig stappenplan gemaakt waarlangs kan worden beoordeeld of toestemming tot verhuizen moet worden gegeven. je advocaat (want kennelijk wordt er geprocedeerd) kan je dat precies uit de doeken doen en zal daar ook de nodige casuïstiek naast kunnen leggen.

Het probleem zit echter niet in die kilometers, of in de minuten of in het aantal keren per week. Dit gaat - zowel aan haar kant als aan jullie kant - over macht en elkaar dingen gunnen. Jullie willen graag samenwonen en iets opbouwen en bedenken daar omheen dat dit allemaal beter is voor de kinderen. De ex van je vriend ervaart dat jullie haar voor het blok zetten en gaat dwars liggen. De wijze waarop jij nu al aangeeft 'ze vinden mij heel leuk', 'ze delen hun hobby met mij en niet met hun moeder' en 'ze vragen of ze niks hoeven, want bij hun moeder moeten ze altijd al zoveel', maakt dat ik je garandeer dat op dat vlak de problemen zitten. Ongeacht of dat zo is of niet (dat is zelden echt relevant), heeft zij het gevoel dat jullie aan haar stoelpoten zagen en dat jullie met 'haar' kinderen 'gelukkig gezinnetje' gaan spelen. Dan is de 'belang van de kinderen'-kaart snel getrokken.

En daarmee heb je ook het antwoord op je vraag. Wat je nodig hebt, is een goede mediator (en dan - sorry voor mijn beroepsgroep - liever geen advocaat maar een psycholoog), die jullie (en dat is in eerste instantie je vriend en zijn ex, maar daarna ook jij en zij) helpt om boven tafel te hebben waar jullie je bedreigd voelen, met de rug tegen de muur gezet voelen en waar je mogelijkheden hebt om de ander iets te 'gunnen'. Als je tot een constructief gesprek kan komen, zijn alle praktische zaken verder op te lossen (is mijn ervaring, weliswaar aan de advocaat-mediationtafel).

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:51

Citaat:
Maar toen begon het gedonder. Ik kreeg een verhuisverbod aan mijn broek. Mijn dochtertje mocht niet mee verhuizen van mijn ex. Hij vond het te ver weg (lees het is 10 minuten verder rijden). Na heel veel moeite heb ik hem eindelijk zover gekregen dat hij met mij in mediation wilde (eindelijk na 2 jaar, want hij vond dit maar onzin). Gelukkig zijn we er uitgekomen. Ik ga zo'n 10 minuten verder weg wonen dan waar ik nu woon, maar dit is schijnbaar echt het einde van de wereld. Affijn, frustratie, maar oke. De discussie ging puur om de schoollocatie. Zolang mijn dochtertje straks in zijn woonplaats naar school gaat is er geen probleem en mag ik verhuizen. Uiteindelijk ben ik hiermee akkoord gegaan. De overige afspraken (omgangsregeling) blijven zover mogelijk dan hetzelfde. Ik krijg hierdoor zelfs wat meer tijd met haar. En tijd met haar is voor mij het allerbelangrijkste. So far so good..
Echter begon de ex van mijn vriend ook lastig te doen. Ze vind het tegen het belang van de kinderen om zover weg te gaan wonen. Zijn kinderen gaan in haar woonplaats naar school en moeten straks 3 keer per week 35 minuten in de auto zitten. De ene week 2 ochtend om naar school te gaan en 1x in de middag en de andere week precies andersom. De kinderen worden gehaald en gebracht, dus voor haar is er verder geen verandering. Maar toch mag het niet. Het zou slecht zijn voor de kinderen

Tja heel vervelend dat het je plannen in de weg zit maar ik vind dat ze groot gelijk hebben. Ik vind dat je als ouders dicht bij elkaar moet wonen én beide dicht bij de school. 35 minuten van school af wonen vind ik idioot in een co-ouderschapssituatie.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:54

GDG schreef:
Citaat:
Maar toen begon het gedonder. Ik kreeg een verhuisverbod aan mijn broek. Mijn dochtertje mocht niet mee verhuizen van mijn ex. Hij vond het te ver weg (lees het is 10 minuten verder rijden). Na heel veel moeite heb ik hem eindelijk zover gekregen dat hij met mij in mediation wilde (eindelijk na 2 jaar, want hij vond dit maar onzin). Gelukkig zijn we er uitgekomen. Ik ga zo'n 10 minuten verder weg wonen dan waar ik nu woon, maar dit is schijnbaar echt het einde van de wereld. Affijn, frustratie, maar oke. De discussie ging puur om de schoollocatie. Zolang mijn dochtertje straks in zijn woonplaats naar school gaat is er geen probleem en mag ik verhuizen. Uiteindelijk ben ik hiermee akkoord gegaan. De overige afspraken (omgangsregeling) blijven zover mogelijk dan hetzelfde. Ik krijg hierdoor zelfs wat meer tijd met haar. En tijd met haar is voor mij het allerbelangrijkste. So far so good..
Echter begon de ex van mijn vriend ook lastig te doen. Ze vind het tegen het belang van de kinderen om zover weg te gaan wonen. Zijn kinderen gaan in haar woonplaats naar school en moeten straks 3 keer per week 35 minuten in de auto zitten. De ene week 2 ochtend om naar school te gaan en 1x in de middag en de andere week precies andersom. De kinderen worden gehaald en gebracht, dus voor haar is er verder geen verandering. Maar toch mag het niet. Het zou slecht zijn voor de kinderen

Tja heel vervelend dat het je plannen in de weg zit maar ik vind dat ze groot gelijk hebben. Ik vind dat je als ouders dicht bij elkaar moet wonen én beide dicht bij de school. 35 minuten van school af wonen vind ik idioot in een co-ouderschapssituatie.
Okay, maar waarom moet de ene co-ouder zich dan aanpassen aan de andere co-ouder (als in gelijkwaardige ouders)?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:58

Ik snap het zeker wel. Toen mijn vader +- 40 minuten verderop ging wonen was dat ook het begin van het einde. Het is gewoon niet handig. Scheiden is nooit de ideale situatie voor de kinderen geef je zelf al aan, maar dat betekent niet dat het ze dan nog maar moeilijker gemaakt moet worden omdat de ouders zo nodig weer naar de volgende partner willen. Je hebt zelf gekozen voor de kinderen, de kinderen hebben hier niet voor gekozen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:01

GDG schreef:
Citaat:
Maar toen begon het gedonder. Ik kreeg een verhuisverbod aan mijn broek. Mijn dochtertje mocht niet mee verhuizen van mijn ex. Hij vond het te ver weg (lees het is 10 minuten verder rijden). Na heel veel moeite heb ik hem eindelijk zover gekregen dat hij met mij in mediation wilde (eindelijk na 2 jaar, want hij vond dit maar onzin). Gelukkig zijn we er uitgekomen. Ik ga zo'n 10 minuten verder weg wonen dan waar ik nu woon, maar dit is schijnbaar echt het einde van de wereld. Affijn, frustratie, maar oke. De discussie ging puur om de schoollocatie. Zolang mijn dochtertje straks in zijn woonplaats naar school gaat is er geen probleem en mag ik verhuizen. Uiteindelijk ben ik hiermee akkoord gegaan. De overige afspraken (omgangsregeling) blijven zover mogelijk dan hetzelfde. Ik krijg hierdoor zelfs wat meer tijd met haar. En tijd met haar is voor mij het allerbelangrijkste. So far so good..
Echter begon de ex van mijn vriend ook lastig te doen. Ze vind het tegen het belang van de kinderen om zover weg te gaan wonen. Zijn kinderen gaan in haar woonplaats naar school en moeten straks 3 keer per week 35 minuten in de auto zitten. De ene week 2 ochtend om naar school te gaan en 1x in de middag en de andere week precies andersom. De kinderen worden gehaald en gebracht, dus voor haar is er verder geen verandering. Maar toch mag het niet. Het zou slecht zijn voor de kinderen

Tja heel vervelend dat het je plannen in de weg zit maar ik vind dat ze groot gelijk hebben. Ik vind dat je als ouders dicht bij elkaar moet wonen én beide dicht bij de school. 35 minuten van school af wonen vind ik idioot in een co-ouderschapssituatie.
Okay, maar waarom moet de ene co-ouder zich dan aanpassen aan de andere co-ouder (als in gelijkwaardige ouders)?[/quote]

Bedoel je dan dan de exen mee zouden moeten verhuizen? Het is toch zo dat in deze situatie 1 ouder helemaal niets verandert en wil veranderen, terwijl de tweede ouder de kinderen mee wil nemen naar ergens verder weg en 'de ander zich maar moet aanpassen'. Als beide zich aan de afspraak houden van rond de woonplaats te blijven, moet niemand zich aanpassen.

Ts, ik vind het vervelend maar ook ik begrijp beide kanten. Geen kinderen hier, maar veel ervaring met kinderen van gescheiden ouders en zelf zou ik 35 min extra rijden ook niet willen. En wss zou ik zelf ook naar een advocaat gaan om zoiets te proberen verhinderen als de andere partij mij voor het blok zet. Want dat doe je nl wel, huis is al gekocht en dus 'moet het maar'. Daar had op voorhand wel overleg over kunnen zijn en dan gaan zaken meestal iets soepeler. Ik wens je veel wijsheid en succes.

Edit: voordien is er ook een gelijkaardig topic geweest van iemand die wou verhuizen maar de andere ouder wou dat ook niet. Die zag echter maar 1x per 2 weken zijn kinderen in het weekend. In dat geval zie ik geen significante ouderschapsrol of beperking en vond ik verhuizen dan weer wel heel logisch. Maar niet bij gelijkwaardig co-ouderschap.

Anoniem

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:08

Ts, er zijn al 2 belangrijke vragen gesteld waar je niet op antwoord.

Vraag 1: Heb je de beide exen op voorhand ingelicht van jullie plannen?

Vraag 2: Indien ja en ze waren akkoord, waarom nu opeens niet meer?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:09

Ailill schreef:
Okay, maar waarom moet de ene co-ouder zich dan aanpassen aan de andere co-ouder (als in gelijkwaardige ouders)?

Dat is niet zo moeilijk: de situatie is nu zo en beide ouders hebben na de scheiding gekozen voor de huidige situatie. Wil je het anders dan zul je toestemming moeten vragen aan de andere ouder, logisch toch? En wat mij betreft blijf je bij co dus echt dichtbij elkaar wonen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:36

En wat is "dicht"? Ik vind 30 min van elkaar wonen daaronder vallen.

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:26

Ik vind dat je hierin wel een beetje flexibel moet zijn. Zeker gezien de huidige woningmarkt.

Zelf moest ik als 11-jarige om het weekend van Assen naar Rotterdam met de trein en daar ben ik echt niet minder van geworden. Een half uurtje stelt echt niets voor.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:37

zonnebloem18 schreef:
Ik vind dat je hierin wel een beetje flexibel moet zijn. Zeker gezien de huidige woningmarkt.

Zelf moest ik als 11-jarige om het weekend van Assen naar Rotterdam met de trein en daar ben ik echt niet minder van geworden. Een half uurtje stelt echt niets voor.


Om het weekend... mag ik er dan van uit gaan dat je dan telkens 12 dagen bij 1 ouder en 2 dagen bij de andere was? In dat geval vind ik het wel anders dan bij week-week.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:40

Het zou hier toch om één dag in de week gaan? Dat lees ik toch goed? Een dag in de week een half uur in de auto zitten heen en een half uur terug.

Misschien denk ik makkelijk, maar waarom is dat zo lastig :o ?

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:44

Poekkie schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik vind dat je hierin wel een beetje flexibel moet zijn. Zeker gezien de huidige woningmarkt.

Zelf moest ik als 11-jarige om het weekend van Assen naar Rotterdam met de trein en daar ben ik echt niet minder van geworden. Een half uurtje stelt echt niets voor.


Om het weekend... mag ik er dan van uit gaan dat je dan telkens 12 dagen bij 1 ouder en 2 dagen bij de andere was? In dat geval vind ik het wel anders dan bij week-week.

Dat klopt maar dan hebben we het over 2 en half uur alleen in de trein en soms zelfs overstappen. We hebben het hier over een half uurtje in de auto met mama of papa dat lijkt me prima te overzien.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:48

zonnebloem18 schreef:
Ik vind dat je hierin wel een beetje flexibel moet zijn. Zeker gezien de huidige woningmarkt.

Zelf moest ik als 11-jarige om het weekend van Assen naar Rotterdam met de trein en daar ben ik echt niet minder van geworden. Een half uurtje stelt echt niets voor.


Om het weekend... mag ik er dan van uit gaan dat je dan telkens 12 dagen bij 1 ouder en 2 dagen bij de andere was? In dat geval vind ik het wel anders dan bij week-week.[/quote]
Dat klopt maar dan hebben we het over 2 en half uur alleen in de trein en soms zelfs overstappen. We hebben het hier over een half uurtje in de auto met mama of papa dat lijkt me prima te overzien.[/quote]

Ik denk niet de absolute waarde van de reistijd zo het probleem is, maar eerder het hierboven aangehaalde 'in 2 werelden leven'. Dat merk ik ook in mijn omgeving, zelfs voor hele kleine dingen kan dat knap frustrerend zijn voor een kind (vrienden, teamsporten, maar bvb ook schoolboek, zwemspullen vergeten enz.). Als je ergens maar 1x in de 2 weekends bent is dat toch anders dan echt week week.

In jou geval zeg ik dus : ja het kan mits het kind het ziet zitten. In het geval van TS zou ik flink tegenwringen als tegenpartij. Maarja, zoveel mensen, zoveel wensen ;)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:03

tengeltje11 schreef:
Ik snap net het omgekeerde niet.

Wij wonen erg landelijk, vanaf middelbare school moeten alle kinderen hier halfuur rijden naar school, met bus, sommige met fiets of auto. Dus wat is het probleem dan? Kinderen gaan toch niet dagelijks na school sporten of vriendjes bezoeken? Dus ook daar geen probleem.
Kinderen kunnen ook vriendjes in het nieuwe ditm maken hoor en daar spelen....

Volgens mij gaat een rechter hier ook geen probleem van maken, elke ouder kiest zijn eigen pad, als het haalbaar is en ze blijven in dezelfde school, hoeven exen daar hun stok niet voor te steken.


Het gaat er vaak om na een scheiding dat als partners weer opnieuw een liefde vinden dat de kinderen dan in twee compleet verschillende werelden terecht komen. Hoe groter de afstand, hoe vaker dat problemen geeft uiteindelijk.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: als samenwonen niet vanzelfsprekend is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:25

wat vinden de kinderen er zelf eigenlijk van???

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:35

Vind het vooral heel erg egoistisch om samen te willen gaan wonen op zo'n afstand van de andere ouder. Als jullie nu 80 km uit elkaar wonen moeten de kinderen dus pakweg 40 km reizen naar de andere ouder.
Snap ook niet dat jullie een huis kopen voordat je deze impact hebbende plannen met de exen rond had.