Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 10:20

Ik ben bezig om een huis te kopen. Het valt me op dat zodra je een bezichtiging inplant, makelaars je huidige postcode en huisnummer willen weten. Zelf ben ik wat afwachtend met het uitdelen van die informatie, zowel qua privacy, als dat ik hier echt het nut niet van inzie.

De eerste keer dat ze ernaar vroegen en ik vroeg waar ze die informatie voor nodig hadden, kreeg ik een "nou, de verkoper stelt het huis beschikbaar, daar mag best wat tegenover staan" toegebeten, de tweede keer ging het gesprek ongeveer zo:
Zij: "Voor een compleet plaatje van [naam]"
Ik: "Mag ik dat ook geven als ik besluit om het huis te kopen?"
Zij: "Ja hoor dat mag. Wij zijn altijd open en eerlijk maar als u dat niet wil zijn dan mag dat ook"

Nog afgezien van dat ik dit ontzettend onbeschoft vindt, wat is hier in hemelsnaam het nut van? Is dit gatekeeping; checken of ik uit een sociaal minder wenselijke buurt kom? Zien of ik in een sociale huurwoning woon?
Of is dit totaal iets anders wat ik gewoon als niet-makelaar niet snap?

Ibbel

Re: Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:26

Het lijkt mij dat dat in het kader van de AVG niet eens mag...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:27

Wat raar! Ik heb op heel wat huizen gereageerd de laatste jaren, maar nooit gevraagd naar postcode. Wel of ik momenteel huur of in een koophuis zit (wat ik snap, dat maakt nogal verschil in hoe snel je kan handelen) maar postcode niet hoor.

Bijzonder onbeleefd bejegend worden wel. Paar jaar geleden toen de markt nog niet zo goed was werd je ontzettend beleefd en behulpzaam te woord gestaan, dat is nu vaak niet bepaald meer zo. :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:37

Wat enorm bekend! In mijn geval wilden ze het weten zodat ze konden checken of ik de woning wel kon betalen... We zijn van een hoekwoning naar een boerderij met land gegaan die ruim 2x zo duur is.. Ik heb geweigerd die gegevens te verschaffen en heb gezegd dat of ik wel of niet iets kan betalen tussen de bank en mij is.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:38

Ik heb deze vraag nergens gehad. Misschien om een idee te hebben hoe ver hun advertenties mensen bereiken?

Maar wel onbeschoft hoe ze jou hebben behandeld. Ik zou bijna geen zaken willen doen met zulke mensen. Of om een andere makelaar binnen hetzelfde bedrijf vragen. Of gewoon het huis laten staan met zulke antwoordden.

Ik heb met meerdere makelaars besproken dat ik antikraak woonde en deze behandelde me daarna het zelfde. Ofja nog beter zelfs want ze wilde die jonge starter wel wat meer helpen voor goede recensies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:51

Volgens mij is dat om te zien wat voor huis je eventueel achterlaat. En om de kopers te informeren wat voor mensen het zijn, is het iemand die nog thuis woont of is het een ouder echtpaar wat kleiner wil gaan wonen etc. En ja het geeft vaak ook wat aan over de financiële situatie van zo iemand. Of je uit een huurhuis komt en starter bent of dat je kleiner wilt gaan wonen en een groot huis achterlaat.
Ze kunnen verschillende dingen met die informatie, zowel voor zichzelf (misschien komt jouw huis dan wel op de markt wat voor hen interessant kan zijn) maar ook voor de verkopers.
En de makelaars kunnen je gegevens bewaren voor reclame omdat je blijkbaar interesse hebt om te verhuizen. Maar of dit nu nog mag ivm de AVG weet ik niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:53

Suzanne F. schreef:
Volgens mij is dat om te zien wat voor huis je eventueel achterlaat. En om de kopers te informeren wat voor mensen het zijn, is het iemand die nog thuis woont of is het een ouder echtpaar wat kleiner wil gaan wonen etc. En ja het geeft vaak ook wat aan over de financiële situatie van zo iemand. Of je uit een huurhuis komt en starter bent of dat je kleiner wilt gaan wonen en een groot huis achterlaat.
Ze kunnen verschillende dingen met die informatie, zowel voor zichzelf (misschien komt jouw huis dan wel op de markt wat voor hen interessant kan zijn) maar ook voor de verkopers.

Dat ben ik niet met je eens. Ik zie in onze vriendengroep - midden dertigers - juist dat ze van de gemiddelde prijsklasse naar de hogere prijsklasse verhuizen. Er komen kinderen, carrière gaat goed, stabiele relaties en ze durven meer uit te geven.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:56

Wat raar zeg! Dat heb ik bij beide keren koop niet gehad... We hebben wel meegemaakt dat makelaars een ander spelletje speelden en een huis niet bezichtigd kon worden ivm vakantie vd eigenaar, en vervolgens 2 dagen later was het ineens verkocht... na wat navraag her en der, bleek dat aan een vriendje vd makelaar te zijn... Niet tof, maar het gebeurt...
Ik geloof dus ook wel dat er foute makelaars zijn die aan gatekeeping doen ja...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:57

Selka schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Ik zie in onze vriendengroep - midden dertigers - juist dat ze van de gemiddelde prijsklasse naar de hogere prijsklasse verhuizen. Er komen kinderen, carrière gaat goed, stabiele relaties en ze durven meer uit te geven.

Dat zeg ik toch. Dat geeft het dan toch ook aan. Midden dertig, jong gezin, laat misschien een klein huis achter en dan weet de makelaar al genoeg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:58

Denk inderdaad wel dat het te maken heeft met kijken waar we vandaan komen.

Maar juist daarom geef ik het graag. We zitten nu in een sociale woningbouwwijk. Maar huren scheef. :Y)
Ik vind het altijd interessant om te kijken hoe men daarmee omgaat. Zelfde geldt voor winkels of zaken waar je veel geld uitgeeft. Het liefst loop ik in mijn joggingbroek naar binnen. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:58

Skippy01 schreef:
Wat raar zeg! Dat heb ik bij beide keren koop niet gehad... We hebben wel meegemaakt dat makelaars een ander spelletje speelden en een huis niet bezichtigd kon worden ivm vakantie vd eigenaar, en vervolgens 2 dagen later was het ineens verkocht... na wat navraag her en der, bleek dat aan een vriendje vd makelaar te zijn... Niet tof, maar het gebeurt...
Ik geloof dus ook wel dat er foute makelaars zijn die aan gatekeeping doen ja...

iets soortgelijks als bovenstaand ook meegemaakt.
Vragen naar huidige woning nooit eigenlijk.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:59

Ik heb dat gelukkig nog nooit mee gemaakt, hangt het ook van de regio af? Ik zit in het Noorden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:02

Ik in de randstad waar de woning markt nog steeds hysterisch is in het midden segment :+
Wat je dus ook wel terug ziet in het gedrag van de makelaars.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:34

Ik werk zelf bij een makelaar maar heb dit serieus nog nooit aan een klant gevraagd.
Wat ontzettend vreemd!

En wat een ontzettend onbeschofte reacties ook..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:36

Suzanne F. schreef:
En de makelaars kunnen je gegevens bewaren voor reclame omdat je blijkbaar interesse hebt om te verhuizen. Maar of dit nu nog mag ivm de AVG weet ik niet.

Maar hier kom je als makelaar vaak ook wel achter na een gesprekje tijdens de bezichtiging..?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:08

Ibbel schreef:
Het lijkt mij dat dat in het kader van de AVG niet eens mag...

Precies dit.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:14

Heb die vraag 1x gehad toen ik onilne een bezichtiging ging aanvragen (in het aanvraagformulier). Heb toen postcode en huisnummer van Paleis Soestdijk ingevoerd. Bij de bezichtiging toen geen opmerkingen over gehad trouwens

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:17

Vreemd, ons is zoiets nog nooit gevraagd.
Over welke omgeving gaat dit?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:18

GreaseMonkey schreef:
Heb die vraag 1x gehad toen ik onilne een bezichtiging ging aanvragen (in het aanvraagformulier). Heb toen postcode en huisnummer van Paleis Soestdijk ingevoerd. Bij de bezichtiging toen geen opmerkingen over gehad trouwens

:') _O-

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:19

Ladyson schreef:
GreaseMonkey schreef:

:') _O-

:D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:23

Ja, wij hebben lang en meerdere huizen bekeken en ook allerlei vragen gehad. Eentje wilde zelfs vooraf ons inkomen etc. Terwijl dat huis ook niet bizar duur was ofzo.

Het huis wat we uiteindelijk hebben gekocht, moest je per mail op bieden en kreeg je een formulier waarop je je gegevens moest invullen. Niet het inkomen.

Ons huis is te koop gezet, kwam woe op funda en vrijdag al 6 kijkers. De makelaar belde daarna hoe dat was gegaan en had toen pas info over de kijkers. Maar meer van; mensen moeten hun huis nog verkopen of die mensen hebben een huurhuis etc.
Op maandag nog meer kijkers en we kregen ook direct biedingen, dus zo kon hij wel aangeven met wie we waarschijnlijk het beste in zee konden gaan.

Maar de vragen die wij zelf hebben gehad om te bezichtigen waren ronduit onbeschoft soms en de manier van praten ook. Ik had na een aantal huizen zelfs zoiets van, ik heb geen zin om weer te bellen.....

Het is de positie waar ze in zitten. Als d emark weer inzakt, verandert alles weer. Wij kochten dit tijdens de crisis en zijn toen heel goed behandeld.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:28

Ik heb geen verstand van huizen kopen verder hoor, maar ik vind de reacties van de makelaar(s) in de OP echt een beetje onbeschoft en onprofessioneel :=

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:12

Ja, recent ook 2x een makelaar gebeld om een woning te bezichtigen en beide keren vroegen ze naar mn adres gegevens. Begreep het ook niet helemaal, ze konden ook naar mn woning situatie vragen zonder privacy gevoelige informatie te krijgen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:19

Ik heb diverse woningen bezichtigd en bij mij zijn deze gegevens ook meerdere keren gevraagd, niet altijd maar wel vaak.
Ik heb ook een keer gevraagd waarom dat was en toen kwam er ook een vrij ontwijkend antwoord op, iets met dat ze graag complete gegevens noteren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 13:19

Matheno schreef:
Vreemd, ons is zoiets nog nooit gevraagd.
Over welke omgeving gaat dit?

Het is de omgeving van Utrecht.

Ik vind ze zelf ook onwijs onbeschoft, maar ik vind het idee van postcode en huisnummer van een paleis opgeven wel heel tof XD