Ongepland zwanger. Houden of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:09

janderegelaa schreef:
Als je twijfelt over een abortus dan zou ik dat niet doen. Van een kind krijg je nooit spijt

Als dat nu eens waar was.Dat is ook jou invulling naar een kind en geld niet voor iedereen.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:10

tita schreef:
Nabster kleven wel meer nadelen aan vast hoor.
De kans is gewoon aanwezig dat ze met andere man wel zou willen, want imo is meer de man die niet wil dan de ts

Bovendien kom je vervroegd in de overgang, is niet goed voor de botopbouw.
Voor man is het makkelijker kan altijd ongedaan gemaakt worden en bij een vrouw niet

Je bent wel verantwoordelijk voor je daden


Dat stukje klopt absoluut niet dat is als ze alles verwijderen zowel eierstokken en baarmoeder.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:10

MarcoBorsato schreef:
Maar wacht even, je twijfelde over of je wel of geen baby wilde, daarom stopte je met je anticonceptie en nu twijfel je of je het wil houden?

Kinderen zijn het vreselijkste en mooiste wat me is overkomen. Dat gaat niet helpen bij je twijfels maar ik snap je topic niet zo goed, zeker omdat je al professionele hulp hebt. Ik ga deze beslissing niet voor je nemen.

Precies. Dat eerste stukje is niet heel duidelijk.

Hoe dan ook: wat je ook beslist, het zal de rest van je leven bepalen.
Persoonlijk zeg ik: VOEL goed wat je moet doen. Met alleen denken kom je hier mijns inziens niet uit.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:11

Nabster schreef:
cinniz123 schreef:
Ik wil nog even reageren op degene die keihard roepen laat je dan steriliseren ....ts is 30 en zonder kinderen dan doen ze dit echt niet zo ‘even’ er gaat een heel traject aan vooraf mochten ze het al doen bij haar.
En tja als man niet wil/durft of wat dan ook kunnen jullie heel veroordelend zijn maar daar schiet ts niets mee op.


Maar als je echt, echt geen kinderen wilt heb je dat er toch voor over? Is geen proces van jaren hoor.


Heb jij de 3de alinea gelezen in de OP van ts?
Haar gaan ze echt niet helpen met een sterilisatie.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:14

janderegelaa schreef:
Als je twijfelt over een abortus dan zou ik dat niet doen. Van een kind krijg je nooit spijt en de spijt van een abortus maak je nooit meer goed.

En...wat door liefde gemaakt is wordt in liefde geboren. Toch?


Het is nogal een taboe, maar er zijn mensen met spijt.... en dat zijn er best heel veel. Men praat daar alleen niet over omdat sociaal niet geaccepteerd is. Je MOET blij zijn.

Ik kan er niks over zeggen, behalve dit wat iedereen met kinderen om mij heen zegt: "zorg dat je het heeeeelllll zeker weet of doe het niet, want het verandert alles.... en dat is niet louter feest".

Ik stel wel wat vragen bij dat moeilijke gedoe van je partner over dat knipje. Hele kleine ingreep. Dat hij daar zo hysterisch over doet vind ik een beetje vervelend.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:15

janderegelaa schreef:
Als je twijfelt over een abortus dan zou ik dat niet doen. Van een kind krijg je nooit spijt en de spijt van een abortus maak je nooit meer goed.

En...wat door liefde gemaakt is wordt in liefde geboren. Toch?

Hoewel het nog een taboe is, het komt vaker voor dan je denkt, google staat er in elk geval vol mee.
Spijt van een kind:
https://www.libelle.nl/mensen/actueel/t ... ers-spijt/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:15

Ik kan je niets meegeven uit eigen ervaring, TS. Ik ben bewust kinderloos en mij is dit gelukkig nooit overkomen.

Ik ken wel 3 vrouwen waarvan ik weet dat ze een abortus hebben ondergaan en alle drie hadden op de een of andere manier alle drie binnen twee jaar opeens een sterke kinderwens. Iets met naderhand gaan denken over 'wat had kunnen zijn'. Zal niet voor iedereen zo werken, maar dat kan dus blijkbaar gebeuren.

Een andere vriendin van me is uit de wachtkamer van een abortuskliniek weggerend. Haar partner wilde het kind niet, zij wel. Ondanks alle onfortuinlijke omstandigheden (partner die haar verliet, geen geschikte woonruimte, geen werk) is ze nu heel gelukkig met haar zoon, die inmiddels alweer een grote knul op de middelbare school is. Ze zegt dat het haar leven niet makkelijker heeft gemaakt, maar ze zou hem voor geen goud willen missen.

Ik ben blij dat ik nooit voor die keuze heb gestaan. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Zeker niet met deze ervaringen van anderen om mij heen in mijn achterhoofd.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:17

In de meeste gevallen vind ik het belangrijk om allerlei redenen te geven voor beide opties. En om de ts écht zelf te laten kiezen.


Hier vind ik dat anders.

Ik denk dat ts eigenlijk al lang van binnen weet wat ze wil.

Je forumnaam voor dit account is twijfelmam.

Je benoemt jezelf daar al als moeder.
Met twijfels aan alle kanten, dat is duidelijk.
Maar wél als moeder.


Ga daarvoor.



(En dat staat volkomen los van hoe ik tegenover abortus sta, want dat is positief. Maar in dit specifieke geval denk ik niet dat het de beste keus is.)

Jokester

Berichten: 159
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Dwaasvingerworp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:24

Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort topics. Wie vrijheid wil moet ook verantwoordelijkheid willen nemen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:24

Alleen jullie samen kunnen de keuze maken. Ik herken me in jou verhaal. Hier ook geen kinderwens en ook een stukje ouder dan jullie. Mijn man durft zich ook nog niet te steriliseren. Arts wil het bij mij niet doen. Pil zou ik vanaf willen maar durf de stap niet aan.
Ik ben op zich niet tegen abortus. Beter dat als geboren worden en niet geheel gewenst zijn. Maar uiteindelijk zal je niet weten wanneer de niet-wens alsnog een wens gaat worden. Dat er nu iets in je groeit van jullie samen brengt twijfels. Laat je vooral niet beinvloeden door eerdere uitspraken: misschien ben je bang voor reakties uit de omgeving als je het toch laat komen...je wou toch geen kinderen? ....deze is vast niet gewenst...zullen ze wel goede ouders zijn?
Maar kies je wel voor abortus...wacht met sterilisatie. Je kijk op het wel of niet krijgen van kinderen kan hierdoor veranderen. Misschiwn is het voor nu een nee maar voor de toekomst een misschien.

Ik wens je heel veel sterkte bij je keuze

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:27

Volgens mij heeft ts de keuze al gemaakt. Als je moeder natuur zich nu al zo roert zal dat niet minder worden.
Volgens mij zijn er vooral twijfels of jullie de zorg aan kunnen. Twijfels die volgens mij iedereen heeft en meestal komt het gewoon goed. Het is ingrijpend maar waar een wil is, is een weg!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:29

Je moet ook gewoon realistisch blijven dat niet iedereen van zijn kind houdt. Dat niet elk kind in een gelukkig gezin geboren wordt en er wel degelijk veel, veel te veel kinderen zijn die onthecht zijn en als een vuilzak behandeld worden. Die eerlijk gezegd beter af waren geweest als ze nooit geboren waren geweest.
Je moet ook realistisch zijn dat adoptie ook een zwaar en moeilijk proces is en niet iets van baby uitpersen en veel plezier ermee.
En je moet realistisch blijven dat abortus ook niet altijd de beste beslissing van je leven gaat zijn.

Daarom is er geen goed of slecht. Álles kan de beste beslissing of de slechtste zijn. En niemand heeft het juiste antwoord al zal een groot deel doen alsof hun mening de juiste is.

Maar alleen jij moet beslissen waar je gelukkig mee wordt, of nog belangrijker, waar je ongeboren vrucht het gelukkigste van zal worden.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:31

Jokester schreef:
Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort topics. Wie vrijheid wil moet ook verantwoordelijkheid willen nemen.


Dit bedoel je toch niet serieus mag ik hopen?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:37

Jokester schreef:
Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort topics. Wie vrijheid wil moet ook verantwoordelijkheid willen nemen.


En die verantwoordelijkheid kan beiden kanten op gaan. Houden of abortus is in beide gevallen jr verantwoordelijkheid nemen....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:38

Wie wil begrijpen, moet goed lezen.

Dat scheelt verdriet.



Jokester schreef:
Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort topics. Wie vrijheid wil moet ook verantwoordelijkheid willen nemen.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:52

janderegelaa schreef:
Als je twijfelt over een abortus dan zou ik dat niet doen. Van een kind krijg je nooit spijt en de spijt van een abortus maak je nooit meer goed.

En...wat door liefde gemaakt is wordt in liefde geboren. Toch?

Nou... ik werk nu al een aantal jaar in de jeugdzorg en weet dat die vlieger helaas niet altijd op gaat.

Verder heeft het weinig zin om te bespreken wat TS wel of niet had moeten doen om zwangerschap te voorkomen. Ze gebruikten al twee jaar condooms en dit is nu gebeurd.

Ik kan niet in jouw schoenen gaan staan TS. Die beslissing zou je echt zelf en samen moeten maken. Ik wil ook echt geen kinderen, maar ik zou er ook niet makkelijk over kunnen denken als er al een in mijn buik zou zitten. Ik wens je veel wijsheid. :(:)

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:36

Helaas zelf mee gemaakt met mijn beste vriendinnen

2 hadden spijt

Geloof me dat wens je je ergste vijand niet toe voor moeder en kids

Een vriendin is weg gegaan kinderen achtergelaten
Andere is zwaar depressief en voedt kids onredelijk en liefdeloos op

Met beide contact verbroken toen ik zelf moeder werd kon niet verwerken en ik ben best hard

Heb ze 11 en 9 jaar met kids mee gemaakt
Ellende

Ik dacht dat sterilisatie voor vrouw ook pittig was
Op mij. 30ste gesprek gehad en was niet zonder gevolgen
Niet gedaan en zooo blij mee

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:57

Mijn huisarts zei destijds tegen ons: wil je binnen nu en 5 jaar kinderen?
Als het antwoord daarop ja is dan word de keuze een stuk makkelijker tenminste dat was bij ons zo.
Heel veel succes en sterkte met jullie keuze

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:57

Citaat:
......Mijn moedernatuur roept heel hard in mij dat dit de enige optie is. Het lijkt me heel mooi om een kleine mini mensje van ons samen te hebben en te zien opgroeien. Maar daar komt natuurlijk wel veel bij kijken! Kunnen en willen we dit?

We vliegen beide van het een in het ander. Hadden we het maandag nog over hoe dat we het in zouden kunnen richten en het financieel rond kunnen maken, hebben we het gister vrij diep over de abortus, de methodes en de impact.

We willen helemaal achter onze keuze staan..


Lieve TS, als ik jouw verhaal lees, valt mij dit stukje op. Lees ik het goed dat je diep in je hart graag een kindje wilt? Jullie twijfelen of jullie een kindje kunnen geven wat het nodig heeft. Dat is heel normaal, ook als je gepland zwanger raakt, slaat diezelfde twijfel wel eens toe. Als het kindje komt staat je hele leven op zijn kop! Maar een kind zal ook je leven verrijken. Wat eerder gezegd is, en dat geldt ook voor mij, mijn kinderen zijn het mooiste wat mij is gegeven!

Zoals jij beschrijft, hoe jullie hier samen mee omgaan, zegt mij dat jullie juist heel verantwoordelijke mensen zijn. Heel goed dat je er samen zo goed over nadenkt en deskundige hulp hebt gevraagd.

Er is inderdaad geen goede of foute beslissing maar beide beslissingen zijn onomkeerbaar. Jullie zijn er samen over aan het twijfelen, die twijfel zegt ook iets.
Je man en jij samen zijn degenen die die beslissing moeten nemen. Niemand anders kan dat voor je doen.

Heel veel wijsheid toegewenst!

Autumnn

Berichten: 8044
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:59

Wat een keuze TS, ik denk 1 van de moeilijkste.

In je stukje lees ik vooral praktische zaken, stabiele relatie, financieel alles op de rit. Maar de liefde voor een kind lees ik niks.

We hebben hier hetzelfde. Alles prima, mooi huis, goed salaris, stabiele relatie, etc. Maar ik ben er niet klaar voor als ik per ongeluk zwanger zou raken. Als ik een baby vast heb gaan er bij mij geen eierstokken rammelen oid. Ik zie mezelf niet met een baby en ben nog niet bereid mijn leven aan de kant te zetten voor een baby. Hoe sta jij daartegenover? Ben jij daar wel bereid toe?

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:05

zoef123 schreef:
Ik vind als je geen kinderen wilt je ze ook niet moet maken. En per ongeluk vind ik dus niet per ongeluk dan had je heel hard gezegd je moeten steriliseren. Jullie hebben het kindje zelf gemaakt. Het leeft in je buik. Ongeacht of je voor of tegen abortus bent. Van een abortus wordt je ook niet vrolijk en kan emotioneel heel zwaar zijn. Waarom zou je dit kindje het leven niet gunnen. Er zijn heel veel mensen die dit voor jou willen doen (adopteren). Ik begrijp dat ik makkelijk kan praten want zit niet in jou positie en snap dat het voor jullie een moeilijke situatie is. Maar een kindje laten aborteren zou ik dus echt nooit kunnen. Vind het knap van je dat je al hulp hebt gezocht.


Mijn vriend wilt graag gesteriliseerd worden, maar mag dat niet vanwege leeftijd en het feit dat we nog geen kinderen hebben.

Moeten we tot die tijd dan maar geen seks hebben?

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:22

Ik vind dat dit nu ts haar kindje is en dat ze het moet houden.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:24

elnienjo schreef:
Je wil geen kind dus is er alleen nog optie B: abortus.
En laat je in hemelsnaam steriliseren of schop je vriend naar de uroloog voor een knipje. Als hij dat niet wil, wat moet je dan nog met zo'n loser? Als vrouw ben je altijd al de banketstaaf op lichamelijk gebied. Dit is een kleine moeite die hij voor (seks met) jou over kan hebben.

En optie C: afstaan voor adoptie.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:28

Als je nu al zo'n sterk moederinstinct hebt als je in de openingspost schreef, vrees ik dat jij bij een abortus tot degenen zult behoren die voor de rest van hun leven een schuldgevoel erover hebben.
Die overweging moet je dus zeker meenemen in je beslissing.

Het belangrijkste dat een ouder moet hebben om een goede ouder te zijn is liefde.
Dus de vraag is dus volgens mij: kun je van het kind houden? Niet, kan ik een goede ouder zijn. Als je van je kind houdt, kun je een goede ouder zijn. Als je er niet van houdt wordt het heel erg moeilijk om een goede ouder te zijn.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:30

tita schreef:
Nabster kleven wel meer nadelen aan vast hoor.
De kans is gewoon aanwezig dat ze met andere man wel zou willen, want imo is meer de man die niet wil dan de ts

Bovendien kom je vervroegd in de overgang, is niet goed voor de botopbouw.
Voor man is het makkelijker kan altijd ongedaan gemaakt worden en bij een vrouw niet

Je bent wel verantwoordelijk voor je daden


Van mij hoeft zij ook niet persé hoor. Hij kan zijn aandeel ook leveren. Nog veel makkelijker zelfs.