Ongepland zwanger. Houden of niet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:44

Waarom mag ts haar leven niet zelf uit stippelen?
Ik krijg altijd zo'n naar gevoel van, dat mensen maar voor jou gaan bepalen wat wel en wat niet te doen.

Je kan hooguit advies geven. Maar vind sommige behoorlijk drammerig over komen.

Als zij het verantwoord vind om op haar 40e een kind te krijgen... Moet zij toch weten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110840
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:45

elnienjo schreef:
Over de 40 vind ik wel oud. En een oudere vader geeft meer kans op autisme.


Tja, mijn ouders kregen al jong kinderen (toen ze mid 20 waren) en hebben 2 zoons met autisme.
Dus soms weet je het gewoon niet. Ik denk sowieso dat er een erfelijke factor bij komt kijken.
Maar goed, dat is offtopic.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:48

elnienjo schreef:
Over de 40 vind ik wel oud. En een oudere vader geeft meer kans op autisme.


Over de 40 oud, mens je begint met leven.

Overigens heb ik wel een relatie verbroken met 10 jaar samen zijn, hij wilde kind ik niet en kun je nog zo gelukkig zijn dit gaat niet werken.
Echter werd ik 13 jaar later ongepland zwanger..... leven loopt zoals het loopt
Als aan mij ligt wordt er dit jaar nog 3e gemaakt maar mijn man wil niet we zijn beide 43 en leeftijd speelt echt geen rol dat hij voor nee kiest en ik zo ongelofelijk ruzie heb met mijn hormonen dat ik graag 3e wil
Deze kleintjes zijn pittig we krijgen beetje onze levens terug en ik zou alles om willen gooien oor een hummeltje erbij

Maar heel cliché ..... echt ik geniet elke dag ervan..... elke dag bezorgen ze me wel even glimlach met hun rare opmerkingen, hun ervaring op het leven.
Had het niet willen missen maar mijn gewone leven kon ook gewoon doorgaan zoals het was

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:15

elnienjo schreef:
Talietjuh schreef:
Ts kan heus nog wel een kind krijgen hoor over een paar jaar.

Als ze 40 is? Met 'n man die nu al over de 40 is? Dat iets technisch mogelijk is, wil niet zeggen dat je het maar moet doen. Doe je een kind een plezier met het leven? Met de huidige maatschappij? En met 2 oude ouders?


Ik kom uit twee oude ouders (42 jaar), heb er absoluut geen last van (gehad) :). Tuurlijk heeft het krijgen van kind meer risico's en ook is de kans op gezond kind ietsje kleiner. Maar om te zeggen dat een kind per definitie dan geen plezier met het léven doet?

ik vind het toch bijzonder dat zoveel vrouwen zeggen dat je maar een relatie waar (zo klinkt het) erg gelukkig in bent moet opgeven voor de kans om spijt te krijgen. Jij bent de enige die voelt hoe de liefde in je relatie aanvoelt, hoe gelukkig jij nu bent en hoe sterk de wens voor kinderen is en daaruit een keuze kan maken voor jouw toekomst.

renee16

Berichten: 4900
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:31

Dames, TS haar vriend is over de 40, TS zelf is nog geen 35, staat in de tekst..

TS, lekker bij je eigen gevoel geven. Alleen maar goed dat je je vriend zijn eigen keuze laat maken. Ik denk dat jullie er wel uitkomen!

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:58

elnienjo schreef:
Talietjuh schreef:
Ts kan heus nog wel een kind krijgen hoor over een paar jaar.

Als ze 40 is? Met 'n man die nu al over de 40 is? Dat iets technisch mogelijk is, wil niet zeggen dat je het maar moet doen. Doe je een kind een plezier met het leven? Met de huidige maatschappij? En met 2 oude ouders?


Kun jij jezelf nog serieus nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:58

renee16 schreef:
Dames, TS haar vriend is over de 40, TS zelf is nog geen 35, staat in de tekst..

TS, lekker bij je eigen gevoel geven. Alleen maar goed dat je je vriend zijn eigen keuze laat maken. Ik denk dat jullie er wel uitkomen!


Precies

Storm

Berichten: 20875
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:02

Werkelijk Elniejo, dat het bij jou gruwelijk is misgegaan, betekent niet dat dit voor de rest van de wereld ook zo gaat.

Ik was 35 bij mijn eerste kind, en 38 bij de 2e. Ik ben bij lange na niet de oudste op het schoolplein.

Kimbers

Berichten: 5110
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:22

Het is wel gewoon waar wat ze zegt natuurlijk. De risico's zijn voor zowel moeder als kind vele malen groter.

Maar goed, ik geloof niet dat ts echt zit te wachten op dit soort adviezen :') ze heeft immers al aangegeven hoe ze er in staat en dat lijkt me helemaal prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:32

MarcoBorsato schreef:
elnienjo schreef:
Als ze 40 is? Met 'n man die nu al over de 40 is? Dat iets technisch mogelijk is, wil niet zeggen dat je het maar moet doen. Doe je een kind een plezier met het leven? Met de huidige maatschappij? En met 2 oude ouders?


Kun jij jezelf nog serieus nemen?


Ik denk dat Elnienjo zichzelf juist heel serieus neemt, maar het gewoon een beetje lastig vindt zich in te leven in de gevoelens en gedachten van een ander.

Ik hoef ook geen kinderen, Elnienjo. Ik moet er zelfs niet aan denken. Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat andere mensen daarover totaal anders denken en voelen dan ik. Mijn eigen opvattingen over kinderen en de wereld doen er ook helemaal niet toe voor hun keuze, dus waarom ze hier neerpennen? Het gaat erom dat TS en haar partner hun eigen weg hierin vinden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:39

safina schreef:
Ik denk dat Elnienjo zichzelf juist heel serieus neemt, maar het gewoon een beetje lastig vindt zich in te leven in de gevoelens en gedachten van een ander.

Ik hoef ook geen kinderen, Elnienjo. Ik moet er zelfs niet aan denken. Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat andere mensen daarover totaal anders denken en voelen dan ik. Mijn eigen opvattingen over kinderen en de wereld doen er ook helemaal niet toe voor hun keuze, dus waarom ze hier neerpennen? Het gaat erom dat TS en haar partner hun eigen weg hierin vinden.

Als puntje bij paaltje komt slaap ik er geen minuut minder om of iemand op 'n forum al dan niet toch een kind neemt natuurlijk.
Ik zie alleen de gevaren van het spijt hebben op de loer liggen. En dan niet de spijt van het kindvrij blijven, maar spijt van het kind. En daar bovenop de uitdagende maatschappij waarin je ze neer plant.

Zelf heb ik een kennisje die tot laat in de 30 erg van de festivals en het feesten was. Zo liep ze ook 'n keer een ongelukje op. Hup naar de abortuskliniek want ook zij was bewust kindvrij. Toen ze amper een jaar later wederom een ongelukje had (ja, hartstikke dom natuurlijk) heeft ze naar haar hormonen geluisterd ipv haar verstand. Het kind in kwestie heeft ASS (okee, dat is toeval) is inmiddels puber, de vader die haar tijdens de zwangerschap zei echt heel graag te willen dat ze het hield, was in het eerste jaar al weggelopen. Natuurlijk houdt ze van haar kind en kan 'm niet meer missen (je kent de verhalen wel) maar als ze het over had kunnen doen had ze anders besloten.

Zij is niet de enige die zo'n verhaal heeft. Je kunt veel beslissingen waar je niet meer achter staat terugdraaien, maar deze niet.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:44

Het is ook wel goed om verschillende kanten van de zaak te belichten :j

Maar uiteindelijk moet de beslissing van de TS (en haar vriend) wel kloppen met hun gevoel en wensen van dat moment met aandacht voor die gevoelens en wensen op de langere termijn zoals ZIJ hùn leven voor zich zien :)

Er zijn zó veel scenario's mogelijk.... nu zegt de TS dat het voor haar niet zo veel uitmaakt, als er maar een keuze komt waar ze zich bij neer kan leggen. En dat is prima, het is HAAR manier om met deze situatie te dealen.

Wie weet gaat het (zoals inderdaad zo vaak...) wel ineens heel hard groeien, dat gevoel van moeder willen worden. Hoe vaak gebeurt dat niet dat mensen gaan van jarenlang "ik wil geen kind" naar "ooit wil ik wel een kind maar nog niet nu" naar "als ik nu zwanger zou worden dan hou ik het denk ik toch wel" en als die laatste beslissing dan eenmaal beklijfd is dan kan het hard gaan en kan je een paar maanden later ineens op het punt zitten dat je ècht NU zwanger wilt worden. Dat kan bij de TS ook gaan gebeuren :j Of bij haar vriend, je weet het niet.

Of het gaat ineens finaal de andere kant op. Of ze gaan om welke reden dan ook uit elkaar en 1 of beiden wil dan alsnog een kind / krijgt alsnog vreselijke spijt.

Of TS heeft er echt vrede mee als vriend straks nog steeds zegt "bij twijfel niet inhalen"en beiden krijgen nooit het "hadden we toch maar..." gevoel en blijven voor altijd gezellig samen.

Het kan allemaal :j

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:55

elnienjo schreef:
Samiyah schreef:
Ts, in je bericht lees ik een duidelijke kinderwens. Mijn eigen ervaring is als die wens er eenmaal is hij alleen nog maar groter wordt.. ik zal dat echt niet opgeven als ik jou was, denk dat je echt spijt gaat krijgen.

Zelf had ik tot eind 2018 geen kinderwens. Mijn man wilde ook geen kinderen en ik was er eigenlijk niet mee bezig. Opeens sloeg dat om, ik wilde niks liever dan een kind, moeder worden. Voor mijn man was het nog steeds een nee. We zijn 10 jaar samen en ik hou ontzettend veel van hem, maar moest toch tot de conclusie komen dat we elk onze eigen weg moesten gaan als het voor hem een nee bleef.

We hebben veel gepraat en zijn nee is toch nog veranderd naar een ja. Nu ben ik 28 weken zwanger van onze zoon en hij is er even gelukkig mee als ik.

Ik hoop dat je vriend toch nog veranderd van gedachte..

Bij TO kan het ook nog gewoon de nasleep van de hormonen zijn. Biologie en hormonen gaan soms dwars tegen gezond verstand in. En een kind doordrammen bij een partner die eigenlijk liever niet wil is ook geen succesformule. Als het kind vervelend is dan is dat reden voor ruzie 'want jij moest toch zonodig dat kind' en 'doordat jij persé een kind wilde kunnen we nu niet....' etc.


Ik impliceer nergens dat ts een kind moet doordrammen bij haar partner, dat is natuurlijk nooit een goed idee. Maar een kinderwens opzij zetten voor je relatie vind ik ook niet verstandig. Maar dit is hoe ik erin sta, ts moet het natuurlijk helemaal zelf weten :) ik lees in ts haar bericht dat haar partner ook nog twijfelt dus alles is nog mogelijk.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:14

Storm schreef:
Elnienjo, er bestaat ook zoiets als liefde voor je kind. Zo zwart-wit als jij het schrijft is het niet. En als mijn partner ooit zo zou reageren zoals jij zegt 'jij wilde een kind' dan zou ik direct weggaan bij zo iemand, want dan heeft hij echt een kronkel in zijn hoofd. Dat is gewoon de schuld geven aan een baby omdat je zelf gefrustreerd bent.

Maar het is wel degelijk een heel valide punt
Dat je Met beide beide!! Partners achter de keuZe moet staan
En niet dat de 1 toegeeft aan de wens van de ander maar er eigenlijk helemaal niet op Zit te wachten
Dat is vragen om gedonder als je beide op je tandvlees loopt na een x periode stevig slaap te kort en 1 van de twee er niet echt achter staat
Dan kun je nu wel zeggen “ ja maar je gaat gewoon houden van hoor en je trekt wel bij”
Maar daar heb je dus echt geen garantie op weet ik door twee voorbeelden uit mijn omgeving

En eerlijk, dan kun je nog steeds beter spijt hebben van geen kind hebben
Dan spijt van wel een kind hebben

En dat is idd aan TS en partner om samen uit te vogelen

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:36

Je vriend moest toch ook eerst 6 maanden met zijn medicatie stoppen of zo iets?

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:34

Ik denk eigenlijk dat beide situaties wel even schrijnend kunnen zijn. Als iemand met twijfel kiest voor wel een kind omdat de partner het wel graag wil, en het leven met kind blijkt echt totaal niet te bevallen, dan is dat heel erg sneu.

Maar als je voor je partner je kinderwens laat varen, en 10 jaar later is je partner misschien wel gevlogen en blijf je zonder partner en zonder kind achter.....dat is ook wel heel erg sneu :(:)

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:39

Er zijn genoeg mensen die een kind nemen om bijvoorbeeld hun relatie te redden ( heb het gezien bij vrienden van ons en dat is uiteindelijk na 3 kids op een scheiding uitgelopen) of dat de een het voor de andere partner doet want diegene wil het zo graag, ook dat is niet de basis om aan zo iets groots met heel veel verantwoording te beginnen.
Natuurlijk is het goed om de voors en tegens af te wegen en het goed samen door te spreken, aan alles kan je niet van te voren denken, maar het aller belangrijkste is bij een kind toch wel dat je er samen voor gaat. Het is iets wat je tenslotte toch samen mag gaan doen de opvoeding, iets waar je voor de rest van je leven een beslissing voor mag gaan nemen.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:47

Nou als er 1 toch al twijfelt en dan ga je meteen maar voor 3 kinders...dat is ook wel heftig.

Mijn moeder had vroeger een vriendin die graag kinderen wilde, maar haar vriend / man zag het niet zitten. Zoals ik het verhaal begrijp besloten ze dat er tòch kinderen kwamen...maar dat ZIJ dan de verzorging zou doen want als zij kinderen wilde, moest zij er maar voor zorgen ook :j

En dat hield die man prima vol toen ze er waren :j

Lijkt me ook niet echt gezellig als het op die manier moet...

Dan wordt die man er ook op aangekeken dat het een klojo is dat hij zijn vrouw alles alleen laat doen.
En erg sympathiek komt dat ook niet over... maarja hij is er wel van begin af aan eerlijk over geweest :=

Maar bij de TS zal dat vast zo'n vaart niet lopen :)

Op zich, als iemand oprecht twijfelt (dus het niet duidelijk NIET wil) en er dan toch voor besluit te gaan omdat het voor partner zo belangrijk is....dan is dat imo eigenlijk helemaal geen slechte keuze :) Maar als je dan beslist dat je er voor wilt gaan.....dan gá je er ook voor en dan niet achteraf de martelaar uithangen als het tegen blijkt te vallen, denk ik dan :)

Maar in de praktijk is het gelukkig toch wel heel vaak dat als het kind er eenmaal is, de pappa er gewoon ook hartstikke gek mee is :j

Babootje

Berichten: 26455
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:57

Als iets in het leven zeker is, is dat er niets zeker is.
Gelukkig zijn er nog mensen die - al dan niet door hormonen gedreven - vrij onbevangen aan kinderen beginnen, anders zou de mensheid snel zijn uitgestorven.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:58

Pmarena, genoeg vaders die ineens „onverwacht“ extra lang moeten doorwerken als de kinderen er eenmaal zijn. Ik vind dat een hoop mensen hier wel erg op hun roze kinderwolk zitten hoor.
Vorige week zuchtte nog een moeder: oh wat fijn voor jullie dat jullie wél onderling afspraken kunnen maken.

Een andere moeder in de speeltuin toen ik vroeg hoe haar man heette: (ze liep spontaan rood aan) en dit is precies wat ik bedoel! Jullie zijn al een half jaar en je heb hem nog niet 1 keer hier gezien (nog roder). Vanavond moeten we het er nodig weer eens over hebben. Ik stond echt met mijn mond vol tanden, denk niet dat ik ooit nog iemand die vraag durf te stellen _O-

Ik wens TS en haar vriend een gezamelijke duurzaam besluit waar ze zich beide in kunnen vinden en gelukkig mee kunnen zijn. Wat die beslissing ook is.

zonnebloem18

Berichten: 24867
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:06

Een grote kinderwens hebben zegt ook niet altijd iets over de uitkomst. Zo lang als ik me kan herinneren wil ik kinderen. Altijd veel opgepast, ook hele dagen als de ouders moesten werken in de vakantie.

Nu ben ik sinds iets meer dan 6 jaar eindelijk moeder, heeft veel moeite gekost en eerlijk, ik vind het zwaar.

Het verantwoordelijkheidsgevoel, altijd aan moeten staan, alle prikkels, 'goed' opvoeden. Er is altijd wel iemand die iets aan te merken heeft over hoe je het doet, online en offline. Hoe graag ik ook moeder wilde worden, ik heb er te weinig bij stil gestaan dat het ook vaak moeilijk en zwaar is. Terwijl sommige vrouwen onverwacht moeder worden en ineens helemaal omslaan en het geweldig vinden.

Wat je ook besluit, je moet er zelf helemaal achter staan en niet schikken voor een ander.

meggiemeg

Berichten: 12253
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:28

In mijn schoonfamilie dit mee gemaakt: zij raakte zwanger binnen 3 weken na de eerste date, zij wilde geen kinderen, hij wel, zo op haar ingepraat dat ze besloten geen abortus te plegen, kleine werd geboren, hij werkte veel en lange dagen, soms ook meerdere dagen van huis, daardoor een leuk inkomen, zij wilde er niet alleen voor staan want ja hij had toezeggingen gedaan waardoor er uiteindelijk een kleine was geboren. Dus hij een andere baan, minder uren, minder inkomsten (wat uiteindelijk weer heel veel stress gaf want het luxe leventje was voorbij) Hij genoot volop van de kleine, zij heeft het nooit met volle teugen gedaan, ze was er zeker voor de kleine, maar toch anders dan hij. Tijdens ruzies is het vaak zat op tafel gegooid jij wilde een kleine, ik niet.... Ook zeker niet leuk voor zo'n kind om dat eens te horen...
Maar goed zo zijn er heel veel voorbeelden te noemen waar het wel goed gaat en waar jammer genoeg niet...

pmarena, ja uiteindelijk 3 kids ja, ze waren er altijd heel goed in om redenen te vinden waarom de relatie/huwelijk niet lekker liep, het huis, de baan, uiteindelijk de druk van de kids, het duurde lang voordat ze door hadden dat dat het allemaal niet was. Dat het toch de relatie was die niet werkte.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:06

Klinkt alsof er altijd nog wel iets kan veranderen in de toekomst en dat je dus maar beter een beslissing kan maken die nú goed voelt

maralyn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:22

Babootje schreef:
Als iets in het leven zeker is, is dat er niets zeker is.
Gelukkig zijn er nog mensen die - al dan niet door hormonen gedreven - vrij onbevangen aan kinderen beginnen, anders zou de mensheid snel zijn uitgestorven.


Hier sluit ik mij bij aan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:25

Babootje schreef:
Als iets in het leven zeker is, is dat er niets zeker is.
Gelukkig zijn er nog mensen die - al dan niet door hormonen gedreven - vrij onbevangen aan kinderen beginnen, anders zou de mensheid snel zijn uitgestorven.

En dat zou erg zijn omdat?
Deze pandemie maakt wel duidelijk dat de mensheid wel met 'n paar miljard minder had mogen zijn. Veel meer personal space per persoon maakt de wereld leefbaarder.