Ongepland zwanger. Houden of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:39

Ik heb een dochter van 2 jaar en ik sleepte haar vrijwel overal mee naartoe toen ze nog niet kon lopen. Ik heb weinig vrijheid moeten opgeven behalve dan de avondjes weg. Wij hebben een oppas 1x in de maand om dan lekker met zn 2en weg te kunnen gaan. Nu ze dus al goed kan lopen en praten, gaat ze ook weer overal mee naartoe. Mijn man en ik werken allebei fulltime maar wisselend dus er is altijd wel iemand thuis. Ook gaan wij erg makkelijk met haar op vakantie, met auto of vliegtuig, we hebben beide opties al een aantal keer gedaan in haar korte leventje. Het ligt er ook aan hoe je kind is en hoe je er zelf mee om gaat.

Ja, je geeft wel vrijheid op als je een kind krijgt. Maar hoeveel is aan jou en je omgeving.

Ik wens je veel succes met je beslissing.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:43

Toevallig vorige week een gesprek met een vriendin gehad die sterk twijfelt.

Je kunt in alles geluk hebben met een top zwangerschap, een goede slaper, makkelijk in omgang etc.

Je kunt echter ook een hel van een zwangerschap hebben met 4 maanden plat liggen, een slechte slaper die tegen geen enkele verandering kan en dus werkelijk al je plannen en vrijheid weg neemt.

Als je kiest voor een kind dan moet je je ook bewust zijn dat je potentieel kiest voor een leven dat niets meer weg heeft van het leven wat je had.

Wij horen bij de eerste groep en ik ben daar ontzettend dankbaar over, ik ben me maar al te bewust dat het ook anders kan.

Ik moet nog vaak denken aan de bokker die geemigreerd was naar haar droomhuis met paarden in de tuin die alles weer moesten verkopen en terug naar NL gingen (waar ze niets meer hadden) omdat hun kind zwaar depressief raakte daar.
Omgekeerd heb je ook de succesverhalen van ouders die met een 4 jarige een voetreis door Peru maken.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:56

xGoldenHero schreef:
Ja, je geeft wel vrijheid op als je een kind krijgt. Maar hoeveel is aan jou en je omgeving.

Ik wens je veel succes met je beslissing.


En aan je kind....

Leuk al die oplossingen die iedereen bied om je vrijheid te houden, dat heb je zelf in de hand.

Maar een gehandicapt kind, een kind met gedragsproblemen of een kind wat in het criminele circuit raakt: dat heeft niets te maken met een ' uur vrijheid regelen d.m.v. een oppas' .

Ts, ik denk dat jij vrijheid nu vooral ziet als iets praktisch.

Ik denk niet zozeer na over die praktische vrijheid( die wereldreis of mijn paard doen) .... Ik denk meer over de vrijheid van zorg.

Je bent nooit meer vrij van zorg.

Ik vind dat heftiger dan niet op reis kunnen :)

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:00

Hoe bedoel je, vrij van zorg?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:03

Het hoeft niet eens een probleem kind te zijn. De dochter van een vriendin kon niet tegen oppas of opvang na schooltijd. Ze werd echt een vorm van depressief daarvan. De moeder is toen 5 halve dagen gaan werken ipv 3 hele dagen. Dat klinkt simpel, maar voor haar flink meer belasting door de lange reistijd van/naar werk.
Dan moet dat bovendien ook maar net kunnen met je werkgever (stoppen of minderen was financieel niet haalbaar).

Anoniem

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:10

Of mijn dochter. Om de 3 weken flink ziek. Wordt nu verder onderzocht waarom ze constant ziek is. Een schat van een kind, maar de helft van de nachten tot 3.00 wakker zijn met een wenend kind en er om 6.00 weer uit moeten sloopt jou. Je moet er maar gewoon geluk mee hebben hoe de uitkomst is. Maar je weet het nooit op voorhand en je weet ook niet op voorhand hoe goed je er zelf mee kunt om gaan. Het is een gok.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:12

MarcoBorsato schreef:
Hoe bedoel je, vrij van zorg?


Omdat als je een zorgen kind hebt. Die zorgen er altijd zijn. Niet te vergelijken met de zorgen die iedere ouder natuurlijk heeft over hun kroost. Maar dan intenser, levensbepalende altijd aanwezige zorg. Denk ik dat ze bedoeld.

Hutcherson

Berichten: 7427
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:19

Mijn moeder zegt altijd dat als je eenmaal zwanger bent je je altijd zorgen maakt om je kind. Dat kan gaan om kleine dingen zoals 'is het niet te kou buiten voor alleen een dun jasje' maar ook over grote dingen als 'wordt mijn kind gepest op school' of over ziekte etc.

TS besef je ook goed dat je relatie met je partner echt anders gaat worden als er een kleine bij komt. Sommige mannen (en vrouwen) kunnen het prima aan dat ineens alle aandacht naar het kind gaat. Men wordt moe van de korte nachten, raakt oververmoeid, gefrustreerd etc.
En idd hopelijk heb je een gezond en makkelijk kind, anders komen er nog meer zorgen bij.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:19

Ahhh ja ik snap 'm.

Ja dat is inderdaad een gok die je neemt.

Hutcherson schreef:
Mijn moeder zegt altijd dat als je eenmaal zwanger bent je je altijd zorgen maakt om je kind. Dat kan gaan om kleine dingen zoals 'is het niet te kou buiten voor alleen een dun jasje' maar ook over grote dingen als 'wordt mijn kind gepest op school' of over ziekte etc.



Dit is heel erg persoonsgebonden. Want zelfs met mijn zorgenbaby maak ik me daar totaal niet druk om. Bezorgd zijn zit niet in mijn geest, mijn kinderen redden zich wel. Ze gaan ongetwijfeld afschuwelijke dingen meemaken en ik hoop dat ik ze heb meegeven om veerkrachtig te zijn in tijden van ellende.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 28-09-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:22

Moeder ben je 24 uur per dag ,je leven lang hoe oud zij ook worden.
Een kind nemen en vervolgens aan allerlei oppassen over laten omdat ma en pa moeten werken. Of dag en nacht mee slepen want hee, je leven moet niet beperkt worden door een kind. Zulke mensen nemen ze gewoon beter niet in mijn opinie. Een kind veranderd je leven en beperkt je vrijheid en dan hoef je nog niet eens een gehandicapt of ziek kind voor te hebben.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:25

Dus teveel oppas is niet goed maar te weinig ook niet beatje? Oké. Helder.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:29

Nou, als je het zo leest hier ga je je bijna afvragen waarom mensen vrijwillig aan kinderen beginnen :=

Mijn kinderen zijn het beste wat me in m’n leven overkomen is. Maar je moet idd wel wat aanpassen. In mijn geval valt dat wel mee want ik hou niet van reizen en ben toch al een huismus, dus vaak thuis :')
Maak me wel veel zorgen ja := niet heel bezorgd ofzo maar ze zitten wel altijd in mijn hoofd.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:33

MarcoBorsato schreef:
Hoe bedoel je, vrij van zorg?



Moeder 24/7 komende 18 jaar
Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen.

Persoonlijk vind ik al die verhalen over feit hoe makkelijk je je leven hervat heeft, niks toevoegen voor de ts.
TS voor zelfde geldt ben je enorme moederkloek en laat je makkelijk je principes varen.
Je weet niet hoe je je gaat ontwikkelen als moeder zijnde, maar met wilskracht kun je het ver schoppen om geregeld dingen voor jezelf te doen.

Maar een ding weet ik wel, je leven verandert

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:40

Wat ikzelf zo vreselijk vind aan kinderen is dat mijn levensgeluk van hen afhangt. Klinkt zo zwaar. Maar als ze zouden overlijden zou dat heel heavy zijn om mee te dealen. Dat betekent niet dat ik me dag en nacht zorgen maak om ze, maar het ouderschap maakt je in die zin wel kwetsbaarder.

En het kost me wat meer moeite om bepaalde vriendschappen in stand te houden, ik ga niet meer van donderdag tot zondag naar de paasei, dat is gereduceerd tot eens in de 2 weken een nachtje, ook prima.

tita schreef:
MarcoBorsato schreef:
Hoe bedoel je, vrij van zorg?



Moeder 24/7 komende 18 jaar
Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen.

Persoonlijk vind ik al die verhalen over feit hoe makkelijk je je leven hervat heeft, niks toevoegen voor de ts.
TS voor zelfde geldt ben je enorme moederkloek en laat je makkelijk je principes varen.
Je weet niet hoe je je gaat ontwikkelen als moeder zijnde, maar met wilskracht kun je het ver schoppen om geregeld dingen voor jezelf te doen.

Maar een ding weet ik wel, je leven verandert


Dat is per persoon verschillend, mijn ouders hebben over ons zich ook nooit echt zorgen gemaakt. Ik weet dat jij het ouderschap heel anders beleeft dan ik.

Ja het is soms pittig maar partner en ik zijn een team. Dat kostte het eerste jaar heel veel inspanning maar nu niet meer.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:45

Overigens zijn zowel 2 van mijn vrienden als ook een vriendin van mijn ouders bijna overleden bij de bevalling, dat hakt er ook wel even in kan ik je verzekeren. Maakt je ook weer even bewust dat kinderen maken niet altijd over een lijen dakje gaat.

Echter gaat het natuurlijk wel vaker goed dan fout ;)

Ik ben net als MB ook niet zo‘n 24/7 zorgen persoon inderdaad, mijn moeder wel, ook nu nu al het kroost al zo rond de 40 zit.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:50

Ik als ouder van een zorgen kind heb wel zorgen. Maar, ik ben wel een nuchtere ouder. Ik ben zo'n ouder die niet met een bezem voor zijn voeten alles weg ruimt zegmaar. Soms laat ik juist dingen 'expres' aansukkelen omdat hij met zijn beperkingen in deze wereld moet zien te overleven, en niet de hele wereld zich aanpast naar hem. Maar om dat te kunnen, kost het wel 24/7 tijd om na te denken hoe en wat je doet, met welk doel zegmaar. Snappen jullie het nog :Y)

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:53

Ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen je bent moeder 24/7 ik maak me geen zorgen, en ik zorg ook niet als een of ander hysterische moederkloek

Als mijn kind huilt om 03:00 ga ik um echt troosten.
Co-slapen niet mijn ding maar vanaf 04:30 ligt er altijd een kind in bed waar ik dan toch geborgenheid aan geef geen haar op mijn hoofd dat die niet mag komen.
Ik ben er gewoon voor mijn kinderen, en ik denk dat dat zoveel moeders zijn.

MB
Wij zijn wel heel verschillend maar ik weet niet of we het moederschap anders ervaren.
Jij hebt meer quality-time met ze maar volgens mijn zijn we beide moeders die veel bezig zijn met hun kids

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:57

Saskia, ja dat snap ik wel :j
Een van mijn broers heeft een minimale vorm van externe controle nodig en dat is iets wat toch altijd in de achtergrond schemert. Ze hebben 1x wat langer afgewacht en toen ging het inderdaad ontzettend mis tot bijna dakloos aan toe.
Dan ben je er niet altijd mee bezig, maar echt loslaten lukt dan ook niet.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:57

Ik kan je geen tips geven, maar wil je wel heel veel succes wensen. Denk er goed over na. Er is geen verkeerde keuze. :)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 23:01

Esaqar schreef:
Ik kan je geen tips geven, maar wil je wel heel veel succes wensen. Denk er goed over na. Er is geen verkeerde keuze. :)


_/-\o_

Twijfelmam
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 11:55

Even vanaf mijn mobiel want ik ben echt heel beroerd vandaag :(. Alvast sorry voor de typfouten.

Bedankt voor alle lieve berichten en ervaringen!.

Wat marco zegt is bijvoorbeeld heel waar. Je geluk word kwetsbaarder. Je zorgen anders/groter. Wij zijn beide best wel denkers en met mijn dieren ben ik altijd al heel zorgzaam en overbezorgd. Mijn vriend heeft snel stress. Die zit nu al in de boom omdat ik al 3 weken kets beroerd ben en 3 kilo ben afgevallen :') .

Veel reacties zijn ook je moet er tijd voor willen maken en dat isecht een ding. Ik zou zelf 4 dagen willen gaan werken. Mijn vriend kan naar 36 uur maar momenteel echt niet mimder omdat hij net promotie heeft gemaakt. Zijn baan en groei zijn belangrijk voor hem en hij is natuurlijk pas net begonnen hier weer alles op te bouwen.
Ook zijn nederlandse les is erg belangrijk. Dat is 1 avond in de week.
Zelf heb ik een paard en met de aanschaf daarvan ga ik een verplichting aan. Net als dat ik die aan zou gaan met een kind. Onhaalbaar is het allemaal niet maar het zal zeker planning vergen en we zullen minder tijd voor elkaar hebben omdat we niet tegelijk weg kunnen.

Schoonfamilie hebben we dus uiteraard niet in de buurt en familie zelf ook niet direct om de hoek. Oppas zal geen probleem zijn verwacht voor in de avonden als we een keer weg willen samen. Hoe we er financieel precies aan uit komen weet ik niet. Dagopvang is echt heel duur!

Nouja. En dan blijft de rammelende vraag: willen we dit alles? Mogelijk is het. Maar willen we dit? Zucht ik weet af en toe een uur zeker wat ik wil om dan een paar uur later precies het tegenovergestelde zeker te weten... :+

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:05

Da's ook niet de makkelijkste combi: een denker zijn en last hebben van (zwangerschaps)hormonen...

HaffieIngrid

Berichten: 166
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:10

Hoi ts, zoals al heel veel voor mij aangeven is er geen foute keus.
Zorg dat jullie achter de keuze staan.
Je zegt dat dagopvang erg duur is, maar in de praktijk valt dat ontzettend mee en krijg je, ookal verdien je veel, vaak wel 70-80% (of zelfs meer) terug. Hiervoor kan je altijd even googelen op kinderopvangtoeslag.
Succes met jullie keuze.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:13

Hier ben ik het mee eens. Je gaat veel verschillende meningen krijgen...


Ik zelf ben een grote tegenstander van abortus maar soms zijn er situaties waarbij het wel gebeurd. En dit is dan iedereen zijn eigen keuze en recht.

Bedenk goed wat je jij/partner wilt, en niet met je verstand maar idd met je hart. Er is geen goed of fout zolang jullie zelf 100% achter de keuze staan. Je wilt niet later achtervolgd worden door "schuld" bij welke keuze je ook maakt (houden en of abortie)

En laat je niet gek maken door meningen van anderen, jij bent degene die met de keuze van welke beslissings je ook maakt moet verder leven. Dus denk er goed over na waar jij op langer termijn het beste bij voelt.

Succes ermee!




Saranghea schreef:
Je gaat hier waarschijnlijk veel meningen krijgen die flink uiteen lopen. Abortus is nog altijd een gevoelig onderwerp. Maar laat je geen schuldgevoel aanpraten door mensen die willen dwingen het te houden. De enigste die daadwerkelijk een beslissing hierover mag maken zijn jij en jouw man, maar denk erover dat jij degene bent die het 9 maanden moet volhouden.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:18

HaffieIngrid schreef:
Hoi ts, zoals al heel veel voor mij aangeven is er geen foute keus.
Zorg dat jullie achter de keuze staan.
Je zegt dat dagopvang erg duur is, maar in de praktijk valt dat ontzettend mee en krijg je, ookal verdien je veel, vaak wel 70-80% (of zelfs meer) terug. Hiervoor kan je altijd even googelen op kinderopvangtoeslag.
Succes met jullie keuze.


Dat ligt toch écht aan hoeveel je verdient... als je 70/80% terugkrijgt zit je wel in de lagere salarissen. Als je wat meer verdient krijg je gelijk een heel stuk minder terug en werk je alleen voor de opvang.

TS: waar je ook naar kan kijken wb werk is je mogelijkheid voor ouderschapsverlof. In sommige banen kan je gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof krijgen.

En verder is het idd wel concessies doen. Ik rij geen paard meer en heb minder tijd voor mezelf. Maar wij zijn ook geen ouders die onze kinderen bij een oppas willen laten, wist ik ook niet van tevoren dat ik zo zou worden :')
Als je daar minder problemen mee hebt is er veel meer mogelijk.