Dyslexie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 11:38

Hey, ik kon eigenlijk geen algemeen topic vinden over dyslexie eigenlijk. Als deze er al is hoor ik dat graag.
En als het topic verkeerd staat, sorry!

Ik ben dus een dyslect en heb al moeite met het schrijven van heb woord ‘dyslexie’ of is het toch dyslextie, dislectie, dyslectie of dyslextie. Ja ja de dagelijkse struggle.

Verder gaat het met mij vrij goed qua taal, zo nu en dan een woord die gigantisch fout gaat, niet zo’n snelle lezer etc.

Op het hbo loop ik al tegen best wat dingen aan, voorheen op de lagere school, vmbo en mbo ook al. Maar ik ben nu gewoon bang dat ik dit niet ga aankunnen. De beoordelingseisen liggen vreselijk hoog en er wordt geen rekening gehouden met dyslexie, enkel tijdverlening, groter lettertype, toetsen worden voorgelezen etc. Maar meer spelfouten worden niet geaccepteerd.
Dit kwam voor mij echt als een schok binnen. Ik snap het enerzijds wel, maar jeetje dit wordt een ware uitdaging, vooral omdat ik de spelfouten gewoon niet zie en er overheen lees, zelfs als ik de zin 100x lees, hardop voorlees of weet ik het.

Nu heb ik met de decaan gepraat, maar kwam echt uit op de meest stomme tips. Typisch gevalletje van “leer er maar mee leven”. Dat is ook hetgene dat ik heel mijn leven al hoor en in me hoofd heb.

“Leer er maar mee leven dat je slecht bent in taal en waarschijnlijk iets creatiever bent dan andere”. Dat creatiever is enkel om er nog iets positiefs tegen over te zetten...

Ik was nogal flabberguasted toen ik dat hoorde en naar me slb’er gegaan, die had echt enorm veel begrip en gaf me de volgende site mee als tip.
https://www.dynamika.nl/

Dit heeft me zo erg geholpen in acceptatie en erkenning. Ik ben er nog niet... want ben er ook achter dat ik dus wel degelijk ook vreselijk veel last heb van faalangst. En ik ben er achter dat ik dingen die in me hoofd zitten niet (goed) kan verwoorden zodat het voor andere begrijpelijk is. Of ik kom gewoon helemaal niet uit me zinnen...

Vroeger ben ik ook begeleid met me dyslexie, dit was vooral op de lagere school. Heel stiekem ben ik benieuwt hoe jullie, mede dyslecten, dit hebben ervaart. Want nu ik er aan terug denk heeft dit er heel erg veel aan bijgewerkt dat ik onzeker ben nu.
En wat doen jullie nu om goed mee te komen? Advies in bijles, of sites/boeken. Hoe leer jij het fijnste. Gewoon alles rondom de omgang en ervaringen van dyslexie. Ik ben er benieuwt naar.

Want waar ik dus echt altijd dit in me hoofd had: “Leer er maar mee leven dat je slecht bent in taal en waarschijnlijk iets creatiever bent dan andere”. Begin ik er nu anders naar te kijken.

Sanne_com

Re: Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:51

Hier nog iemand met dyslectie!
Qua omgang er mee, alles na laten lezen wat belangrijk Is en verder hopen dat Mijn spellingschecker goed bezig is... :p

Ik heb op het HBO eigenlijk nooit last gehad van mijn spel fouten. Alleen bij de Engelse lessen (doe een Engels talige opleiding), maar voor al mijn andere vakken; zolang iets wat op het goede woord leek op papier stond was het (voor toetsen) prima!
Verslagen, essays, enz laat ik wel altijd nalezen, het liefst door 2 mensen als het echt belangrijk is. Ik zie mijn eigen spelfouten, rare of te lange zinsconstructies of onlogische stappen omdat ik eens stuk zin oversla gewoon niet. En een 2de persoon gelukkig wel!

En het niet uit je woorden komen herken ik wel, het word langzaam iets beter maar niet heel veel tot nu toe :p

Wat voor opleiding wil je gaan doen?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:51

Ik heb zelf geen dyslexie, maar wel veel ervaring met het schrijven van verslagen. Gelden de spelfouten in tentamens of in verslagen. Voor verslagen heb ik 3 tips om je taal te verbeteren die voor iedereen (met of zonder dyslexie) bruikbaar zijn:
- Lees het de volgende dag hardop voor, waarbij je alleen de taal mag veranderen en niet de inhoud. Ik zorg zelf dat de inhoud van mijn verslagen ruim voor de deadline af is, zodat ik de laatste 2 tot 3 dagen alleen nog de taal hoef te verbeteren.
- Laat je verslag door iemand anders controleren. Dit doen heel veel studenten en professionele schrijvers (bij professionals is het je redacteur).
- Gebruik websites om je taal te controleren. Ik heb dit zelf een keer geprobeerd en vond het te traag, maar ik weet dat een aantal medestudenten dit wel doen. Spellingcontroles worden steeds beter, zo herkent Word tegenwoordig ook veel d/t fouten door naar de context te kijken. Maak daar gebruik van, deze hulpmiddelen zijn er niet voor niets.

Als je het lastig vindt om je schriftelijk te verwoorden, kan je ook met spraaksoftware gaan werken. Er zijn steeds meer systemen die spraak in geschreven tekst om kunnen zetten. Helaas is het nog wel een financiële investering.

Verder niet zo heel erg aan jezelf twijfelen. Je bent al heel ver gekomen met een afgeronde vmbo-opleiding en mbo-opleiding. Dat is niet voor niets. Je kan het, geloof in jezelf. (Al is dat van een afstandje natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan).

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 13:00

Lees het de volgende dag hardop voor, waarbij je alleen de taal mag veranderen en niet de inhoud. Ik zorg zelf dat de inhoud van mijn verslagen ruim voor de deadline af is, zodat ik de laatste 2 tot 3 dagen alleen nog de taal hoef te verbeteren.

Bedankt voor de tip, alleen werkt dit niet voor mij. Ik lees over mijn eigen fouten heen, ook als ik het hardop voorlees, ik zie ze niet en lees de zin hoe ik het bedoelde, dus zonder die fout. Ik kan het me moeder wel hardop laten voorlezen, maar voorlezen vind zij ook moeilijk omdat zij ook dyslexie heeft haha. Als iemand anders het woordelijk voorleest hoor ik de fout vaak wel.

Bedankt voor je tips, lief van je.

Momenteel doe ik een hbo opleiding, maar vindt voor Nederlands en de taaleisen echt pittig. Heb een heel jaar getwijfeld of ik het wel wilde doen of niet. Maar ga het toch proberen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:14

Ik wil heb nog een vraagje aan alle 'moeilijke' leerders onder ons. Voornamelijk de mensen die op de lagere school anders zijn behandeld dan de rest van de klas. Als in extra begeleiding.
Zelf heb ik zowel op school, als buitenschool extra begeleiding gekregen.
Vooral de begeleiding van school heb ik nooit als fijn ervaren, eigenlijk alleen maar als vernederend. Want ik moest samen met een leerling die erg goed was in lezen duo-lezen, hoe dat toen hete. Zij een bladzijde, ik een bladzijde (of alinea, whatever). Hoe goed de bedoeling van de juf ook was, dit heeft mij juist onzeker gemaakt. ''Want ik kan niet zo lezen zoals zij.'' Er ontstond al erg snel een gevoel van falen. Ik vond het afschuwelijk om te duo-lezen. Vooral omdat de meid in kwestie die tegenover me zat, me beste vriendinnetje was. Het voelde vernederend om dit te doen, vooral omdat het altijd op de gang was, waar andere kinderen langs liepen om naar de wc te gaan bijvoorbeeld.
Maar wat ik ook vreselijk vond is dat ik een daisy-speler had, en ik als enigste was die dan voorgelezen werd in plaats van zelf moest lezen. Ik voelde me buitengesloten van de rest, anders vooral.
Of wanneer we in 'vrije' tijd even een half uurtje mochten tekenen in een tekenschriftje en ik in me boek moest lezen omdat ik moest oefenen. Dit was voornamelijk in groep 5-6. In groep 8 werd er ook weer apart geoefend met een groepje 'slechter lezende', maar niet op de gang, nee midden in de klas toen de rest van de klas in stilte moest werken aan zijn eigen leesopdrachten. En wij de teksten en vragen hardop moesten voorlezen en beantwoorden.

Die extra goedbedoelde hulp binnenschool heb ik nooit als fijn ervaren, altijd als een belemmering. Voelde me altijd anders.

Ik ben er nooit echt door gepest, maar vragen krijg je wel als kind zijnde. Maar toch heeft het me onzeker gemaakt door de jaren heen merk ik.
Ik merk dat ik nog altijd klaar sta met ''sorry ik heb dyslexie'' voordat ik een stuk tekst hardop voorlees of een stuk tekst mail naar iemand. Me zelf in een slachtofferrol gooien? Ik weet het niet, want ik wil niet anders gezien worden dan andere. Me zelf indekken voor de fouten die ik eventueel kan maken? Ja dat sowieso.

Zijn er andere die die extra begeleiding op school vreselijk vonden? Die er na jaren later op terug kijkend nog steeds vol afschuw aan terugdenken en denken waarom is het zo gegaan?
Wist men toen echt niet beter? Dacht men dat dit echt een manier was om te helpen? Is er überhaupt over nagedacht dat dit best wat onzekerheid kan opwekken bij jonge kinderen?

Overigens vond ik de externe extra begeleiding niet erg en juist soms wel leuk omdat we altijd afsloten met een spelletje (wel altijd op taal gericht, altijd een niveau lager dan ik aankon, om juist zelfvertrouwen op te bouwen rondom de taal).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:19

Nou TS, ik studeer Nederlands dus mag mezelf een getrainde grammar nazi noemen. En ik vind dat je prima schrijft. Af en toe een keer een d/t fout en meer niet! Gelukkig kan je dat trainen, ook als je dyslexie hebt! En ik denk dat het wel mee gaat vallen hoor. Ik deed de lerarenopleiding Nederlands. Ik had klasgenoten die heel veel D/T fouten maakten. En die zitten ook gewoon in jaar vier. Dus ik geloof dat jij het zeker kan!!!

En als tips wil ik je meegeven:
- Elke avond voor het slapengaan lezen, boekentips wil ik je ook wel geven!
- Moeilijke woorden gaan oefenen als je merkt dat ze vaak fout gaan.
- Op je school vragen of ze extra hulp kunnen bieden.
- Youtube filmpjes kijken over taalregels
- Elke dag hieraan mee doen: https://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=2

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:46

MarlindeRooz schreef:
Nou TS, ik studeer Nederlands dus mag mezelf een getrainde grammar nazi noemen. En ik vind dat je prima schrijft. Af en toe een keer een d/t fout en meer niet! Gelukkig kan je dat trainen, ook als je dyslexie hebt! En ik denk dat het wel mee gaat vallen hoor. Ik deed de lerarenopleiding Nederlands. Ik had klasgenoten die heel veel D/T fouten maakten. En die zitten ook gewoon in jaar vier. Dus ik geloof dat jij het zeker kan!!!

En als tips wil ik je meegeven:
- Elke avond voor het slapengaan lezen, boekentips wil ik je ook wel geven!
- Moeilijke woorden gaan oefenen als je merkt dat ze vaak fout gaan.
- Op je school vragen of ze extra hulp kunnen bieden.
- Youtube filmpjes kijken over taalregels
- Elke dag hieraan mee doen: https://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=2

Vooral een kwestie van spellingscontrole hoor haha. En als er een woord fout is wordt ie rood en dan rechtermuisklik. Maar je wilt me niet zien schrijven hoor. Typex is mijn grote vriend.

Ook jou tips vind ik erg lief. Maar ik vindt dit zelf de typische tips voor als je dyslexie heb. Door te doen leer je inderdaad veel. Zelf kreeg ik van de week bijvoorbeeld zelfs nog tips uit het tijdperk cassetebandje, notabene van de hogeschool. :')
Het is niet dat ik er voor wegloop, zeker niet. En deze tips zijn ook super lief, maar heb ik al 100x gehoord bijvoorbeeld (en ook al tig keer uitgevoerd).

Aan bijles doen ze niet bij mij op school, je moet maar naar een medestudent gaan. Alsof die op mij zit te wachten. En ik (sorry) niet op hun, ik ben op zo'n punt beland dat ik gewoon een deskundig iemand wil, die ook echt wéét wat dyslexie is en niet zegt 'owh dat moet gewoon zo' en het op een enkele manier blijft uitleggen, maar ja studenten-geld-kwestie he...

Edit: Die site kende ik overigens nog niet... B-) Thanks

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:24

Ik heb zelf geen dyslexie, wel andere beperkingen. Ik ken ook een aantal mensen met dyslexie. Dat ze zo weinig rekening houden met spelfouten, vind ik belachelijk om heel eerlijk te zijn. Tuurlijk moet je erop letten en een inspanning leveren, maar er mag ook rekening gehouden worden met de gevolgen van je dyslexie. Dat spelling moeilijk is, tja, dat is bij heel veel dyslectici zo...

Kan je niet gaan werken met compenserende software? Bijvoorbeeld: Kurzweil, SprintPlus, Alinea, ... Deze programma's kunnen teksten voorlezen en kunnen je ook helpen bij spelling (spellingscontrole, woordvoorspelling, woordenboek,...). Om nota's te nemen tijdens de les, zou je gebruik kunnen maken van audionotetaker. Dat is een programma waarmee je audio-opnames kan maken, je kan slider toevoegen bij de opnames en ook notities erbij schrijven. Best wel handig :).
Je dyslexie raak je niet meer kwijt, maar ook met dyslexie of een andere beperking kan je een heleboel bereiken, dromen nastreven, een diploma halen,...

Het is inderdaad heel frustrerend wanneer er te weinig rekening gehouden wordt met de moeilijkheden die je ondervindt als gevolg van een aandoening. Bij mij heeft het ertoe geleid dat ik op de uni uiteindelijk (na 4 a 5 jaar) zoiets had van 'laat het maar jongens, ik vraag al niet meer naar faciliteiten, ik trek m'n plan wel'. Verkeerde instelling, maar ertegen vechten kost veel energie en tijd. Mijn inspanningen om mijn faciliteiten te krijgen zijn gelukkig wel niet helemaal voor niets gewest. Studenten die na mij zijn gaan studeren waar ik studeerde kregen veel faciliteiten die ik niet kreeg wel gewoon.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:31

Die enorme muur van weerstaand is inderdaad lastig. Vooral omdat het ook niet bij iedereen het zelfde is. Voor mij werkt het heel goed om te blijven lezen. Gewoon in een boek op papier. Elke dag weer. En dan telt het studie boek niet. Een goed verhaal om vooral kilometers te maken.
Mijn iPad is mijn beste vriend. Spelling en suggestie in meerdere talen. Kleuren die aangepast kunnen worden. Microfoon functie. Boeken die ik snel kan inscannen, om vervolgens op A4 uit te printen. Een pagina ( grote) tekst en een blanco er naast vind ik ook prettig. En de dyslectie liniaal werkt bij mij prima. Ondertussen ben ik ook een meester in het bedenken van woorden die ik die dag wel kan schrijven. Verder schrijf ik graag met potlood (en gum natuurlijk). Een uitgerust hoofd is ook wel doorslaggevend. Maar boven alles is het iets wat niet stopt. Ik merk dat de ontwikkeling en verbetering blijft doorgaan.
Het grote voordeel van mijn dyslexie is dat ik echt heel goed kijk of dat wat ik gelezen heb wel klopt. Het gaat misschien niet zo snel maar slordige foutjes door snel en nonchalant maak ik veel minder.