Per ongeluk een stukje spook gereden...Consequenties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zelda_Link

Per ongeluk een stukje spook gereden...Consequenties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 18:29

Hallo allemaal,

Ik heb net een grote fout gemaakt en ben nu behoorlijk in paniek |(
Door een grote activiteit was het enorm druk in de stad en ik kon niet via de gebruikelijke route naar huis. Ik reed op advies van een medewerker van het evenement een stukje terug en nam de andere afslag maar....zag toen dat het verboden in te rijden was... (Rond rood bord met witte streep).

Ik kon niet makkelijk meer veilig achteruit (er stond een enorme file op die straat, veel auto's waren aan het draaien en fietsers kwamen van alle kanten....
Ik heb toen voor de in mijn ogen meest veilige optie gekozen en heb de vijftien meter naar de brug spookgereden , ben direct de brug op gegaan (brug is twee richtings verkeer) en daarmee snel weer aan de goede kant gekomen.

Het gaat dus om een kort stukje maar ik ben mij er heel erg van bewust dat dit niet mag |( |o
Nu zat ik op internet te lezen en zie ik dat de boete €650 bedraagt, dat lijkt me terecht en die zal ik dan ook betalen mocht ik die krijgen, maar ik las ook ergens dat je rijbewijs wordt ingenomen na zo'n overtreding :?

weet iemand of dat klopt? En hoe lang het duurt voor ik de boete ontvang? Ik maak mij echt heel erg veel zorgen nu....Wat zijn de verdere consequenties? Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat ik hier voor voor de rechter moet verschijnen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Per ongeluk een stukje spook gereden...Consequenties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:32

Je bent toch niet aangehouden?

Blue_Monday

Zelda_Link schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb net een grote fout gemaakt en ben nu behoorlijk in paniek |(
Door een grote activiteit was het enorm druk in de stad en ik kon niet via de gebruikelijke route naar huis. Ik reed op advies van een medewerker van het evenement een stukje terug en nam de andere afslag maar....zag toen dat het verboden in te rijden was... (Rond rood bord met witte streep).

Ik kon niet makkelijk meer veilig achteruit (er stond een enorme file op die straat, veel auto's waren aan het draaien en fietsers kwamen van alle kanten....
Ik heb toen voor de in mijn ogen meest veilige optie gekozen en heb de vijftien meter naar de brug spookgereden , ben direct de brug op gegaan (brug is twee richtings verkeer) en daarmee snel weer aan de goede kant gekomen.

Het gaat dus om een kort stukje maar ik ben mij er heel erg van bewust dat dit niet mag |( |o
Nu zat ik op internet te lezen en zie ik dat de boete €650 bedraagt, dat lijkt me terecht en die zal ik dan ook betalen mocht ik die krijgen, maar ik las ook ergens dat je rijbewijs wordt ingenomen na zo'n overtreding :?

weet iemand of dat klopt? En hoe lang het duurt voor ik de boete ontvang? Ik maak mij echt heel erg veel zorgen nu....Wat zijn de verdere consequenties? Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat ik hier voor voor de rechter moet verschijnen?

Normaal krijg je een boete binnen een week wel binnen, als het om snelheidsovertredingen/cameratoestanden gaat tenminste, is mijn ervaring.

Polly
Moderator Algemeen

Euh, heb je een agent gezien?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:33

Ben je gecontroleerd of staande gehouden of gefilmd dan?
Anders krijg je toch geen boete?

Rechtbank lijkt me al helemaal niet en anders leg je gewoon uit waarom je dat deed en krijg je al dan niet een boete, en dan is het duur leergeld :Y)

Maar er zijn ergere overtredingen hoor :=

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:34

Als je niet aangehouden bent kunnen ze niet je rijbewijs afpakken. ... boete Zou nog kunnen maar ook dan moet je geflitst zijn want ik ga et van uit als agenten je gezien hadden dat je wel staande gehouden zou zijn.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:37

Ben je geflitst daar of aan gehouden dan? Anders zou ik me niet zo druk maken.
En is het echt spook rijden of tegen rijrichting inrijden, dan is de boete eventueel iets lager € 140.00

Volgens mij bedoelen ze met spook rijden meer dat je de snelweg op gaat via de afrit en dan echt daar tegen het verkeer in rijdt namelijk

https://boetes.nl/boetesoverzicht/verke ... ijdenkeren
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 25-09-19 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:37

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:39

Oeps, ben wel vaker dan 1x tegen het verkeer ingereden...
Had me dan al een aantal x problemen moeten opleveren de afgelopen 15 jaar...

Nooit wat van gehoord.

Het zal wel meevallen dus!

(Uiteraard handiger om het níét te doen, en snelweg zéker niet...)

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 18:50

Bedankt voor jullie reacties :) ik word al een beetje rustiger. Boetes zijn duur leergeld inderdaad, maar dat is dan maar zo. Ik maakte mij vooral druk om dat van het innemen van het rijbewijs :=

Ik ben niet staande gehouden. Ik heb geen agent gezien maar ik weet natuurlijk niet of zij mij wél hebben gezien 8) :=

Of er camera's hangen weet ik niet, ik zie ze zelf niet maar kan natuurlijk goed verborgen zijn?

@Eleeke: Ik woon in Nederland

@Femke: Het was bebouwde kom, geen snelweg O:)

Bedankt voor de reacties. Hopelijk hoor ik er nooit meer wat van of anders alleen een boete...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:57

Innemen van rijbewijs kan alleen als je staande gehouden wordt. Die komen ze niet later nog bij je thuis ophalen :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:06

Ik ken genoeg mensen die dat soort dingen bewust doen, je krijgt er echt niet elke keer een boete voor al zou dat voor die mensen veel beter zijn.

Ik vermoed dat je buiten je eigen schrik geen gevolgen gaat hebben :(:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:11

Oh zoiets heb ik ook gedaan hoor, nooit een boete voor gehad.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:33

Als je niet ben aangehouden zal je geen boete krijgen of je rijbewijs kwijt zijn.
En zo wel, kan je aangeven dat het chaos was en niet veilig om te keren.

Ik ben weleens ergens geweest en daar was de wegrichting ineens anders.
Als ik de bordjes volgde bleef ik in rondjes rijden.
Ook een klein stukje spookgereden om weer naar huis te kunnen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:35

Hier zou ik mij niet druk om maken :o

Zelf gisteren door oranje gereden en zie op het moment dat ik eronder door rijd dat het stoplicht rood word... Kon niet meer remmen met een touringcar vol passagiers. Dus die verwacht ik wel over 2 weken, ja er stond een flitspaal en ik weet het want die route kan ik dromen :+

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:41

Zo te lezen heb je je ook niet schuldig gemaakt aan spookrijden, maar je hebt "gewoon" een verboden in te rijden bord genegeerd.

Ik vind het wel bijzonder dat je hier zo van in paniek raakt trouwens. Heb je nog niet zo lang je rijbewijs?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:44

verootjoo schreef:
Innemen van rijbewijs kan alleen als je staande gehouden wordt. Die komen ze niet later nog bij je thuis ophalen :D

Dit is niet waar. Je rijbewijs wordt dan niet per direct ingenomen, maar er kan alsnog een rijontzegging worden opgelegd door de rechter of door middel van bijvoorbeeld een strafbeschikking.

Ik zeg trouwens niet dat dat hier zal gebeuren, maar het kan wel nog als straf volgen :) Dit gebeurt vaak bij hoge snelheidsovertredingen die zijn geconstateerd door middel van een flitspaal.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 20:38

Utixo schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat je hier zo van in paniek raakt trouwens. Heb je nog niet zo lang je rijbewijs?

Vier jaar :+
Maar nog nooit een bekeuring gehad, ben heel braaf in het verkeer :Y)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:41

Utixo schreef:
Zo te lezen heb je je ook niet schuldig gemaakt aan spookrijden, maar je hebt "gewoon" een verboden in te rijden bord genegeerd.

Dat ja, dit is geen spookrijden maar het inrijden van een weg van eenrichtingsverkeer vanaf de verkeerde kant.
Dan is de boete "maar" 140 euro

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in ... -en-boetes
Zie hier bord met bijbehorende boete

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:44

Je kunt geloof ik op de site van cjib ook zien of je een boete kan verwachten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:46

Ach gut, ik krijg gewoon medelijden met je! :(:)

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 21:25

KimD schreef:
Ach gut, ik krijg gewoon medelijden met je! :(:)

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Ah wat lief <3

Bedankt voor de reacties allemaal!!! Ik ben enorm gerustgesteld dankzij jullie! Goed te weten dat dit geen echt spookrijden was :D echt een opluchting :D bedankt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:44

Relax, TS, iedereen vergist zich wel eens. :(:) Ik ben, na een lang verblijf in het buitenland waar ze aan de linkerkant rijden een keer per abuis in mijn moeders auto in Nederland de linkerbaan opgereden onder een snelweg. Zag ineens een grote pijl mijn kant op wijzen, dus dat was ook flink schrikken. Ik kon ook niet meer achteruit, dus ik ben maar gewoon de rijbaanscheiding op gereden (die was vrij breed) en heb daar gewacht tot ik veilig de juiste baan op kon. Niet ideaal, maar het gebeurt. :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:48

Ah herkenbaar, ik kan ook zo stressen om dat soort dingen.
Maar denk dat het wel mee valt, ik ben een keer tegen het verkeer ingereden na een avondje stappen, normaal ging ik van daar uit altijd met de fiets en dan mocht ik die straat gewoon in, dus op de automatische piloot deed ik dat met de auto nu ook, wat dus eenrichtingsverkeer was voor de auto en niet mocht.
Je raad het nooit, in die 20 meter rij ik recht een politieauto tegemoet, maar het was zaterdag nacht 03:00 uur, ik was nog nooit aangehouden en dacht echt dit word mijn eerste keer alcohol blaastest (wat overigens prima was geweest, had geen slok op, drink sowieso niet) maar ik was daar zo zenuwachtig voor omdat ik nog nooit aangehouden was, dat ik mijn raampje open deed en de agent zei: "je rijd tegen het verkeer in" ik keek hem zo verbaasd aan omdat ik natuurlijk iets anders verwacht had, dat de agenten in de lach schoten en zeiden dat ik door mocht rijden, volgende keer iets beter opletten, dat was alles, niet eens een blaas test, geen boete, niks :')
Als je het uitlegt hebben ze meestal wel begrip, of zoals in mijn geval gewoon een gek gezicht trekken is soms ook genoeg haha

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:05

Ik denk ook dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Je kunt overigens wel bekeurd worden door een agent, op kenteken. Je hoeft niet aangehouden te worden of een agent te zien.

Mijn ex is eens bekeurd voor een soortgelijke actie, die sneed een klein stukje af via een eenrichtingsweg (na een stoplicht rechtdoor in plaats van een grote bocht eromheen). Blijkbaar zat er achter hem een agent (in vrije tijd) en die heeft alsnog een bekeuring uitgeschreven en die kreeg hij na een aantal weken op de mat. Volkomen terecht overigens, aso-actie om een paar mensen voor te blijven :')