Kleine bouwkavels in buitengebied, woning bouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Kleine bouwkavels in buitengebied, woning bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:18

Hey bokkers,

Ik zal wel op zoek zijn naar hetgeen duizend anderen ook naar op zoek zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik sta nu al jaren ingeschreven bij de woningbouw zonder enig succes. Ik ben nu op een punt dat ik bijna met zekerheid kan zeggen dat een huurwoning er niet meer in gaat zitten van mij. Daarnaast word ik ook aardig uitgerookt door mijn huidige huurbaas.

Het is nog niet zo ver, maar ik ben al wel aan het rondkijken naar een klein perceel (80 tot max 200m2) waar ik zelf een huisje op kan laten bouwen van zo'n 50 a 60m2. (volgens mij net niet het tiny house concept, geen idee wat de juiste term is).

Dus ik ben aan het oriënteren naar 2 dingen waar ik graag wat input over heb, namelijk:

1. Een bouwkavel in het buitengebied van een dorp. Er moet een huis op passen van zo'n 40m2 grondoppervlak en daarnaast nog een leuk tuintje van CA hetzelfde formaat erbij hebben. Groter is prima, kleiner niet. Liefst de mogelijkheid tot een alleenstaand huis.
De voorkeur is dat het kavel ergens ligt tussen Bussum en de Hoge Veluwe (tot CA Nunspeet) en dat natuur nabij is.

2. De budget mogelijkheden tot het bouwen van een huis, of een tijdelijk alternatief in de vorm van een huis maar dan dmv huur. Ik werk vanuit huis dus tiny home is geen optie.
Ik ga wel voor kwaliteit boven kwantiteit, maar ben graag op de hoogte van alternatieven waar ik nu misschien nog niet over heb nagedacht.

Ik ben al aan het tiny home topic voor in gekomen. In ben zelf helemaal weg van de huizen van Sustainer homes maar hun kleinste maat ligt op dit moment nog een beetje buiten mijn budget, afhankelijk van de perceel prijs. En ik ben em er van bewust dat er een initiatief is dat je een huis huurt en die laat neerzetten op je perceel, maar hier weet ik het fijne niet van.

Als anderen gelijksoortige vragen hebben; brand los. Ik kan er alleen maar van leren!

koenlover

Re: Kleine bouwkavels in buitengebied, woning bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:22

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:29

Ik heb even gekeken op Sustainer homes, maar is er geen goedkopere bouwer? Ik vind deze huizen best prijzig. Zijn er geen goedkopere prefab-woningen te vinden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:35

Dichterbij de randstad zullen de prijzen mogelijk nog hoger liggen dan hier (drenthe) qua vrijstaand en natuur, maar het begint hier ook pas bij 2 ton voor enkel de bouwgrond. Lokatie is nogal een prijsopjagende factor en in de natuur = hoofdprijs. Is zelfbouwen een harde eis of kan een opknapper ergens ook? En is met vanuit huis werken de lokatie qua provincie echt essentieel? Of is goede bereikbaarheid (dus niet geheel in een uithoek) en zeker goed internet belangrijker?

Kijk anders eens wat bv funda heeft staan binnen je budget, er zijn zeker kleine vrijstaande huisjes te vinden op zat plekken in Nederland, maar waar jij zoekt mag je een flinke zak geld meenemen, wat qua hypotheek weer kopzorgen met zich mee brengt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:57

Thanks allemaal! Ja, sustainer homes is op dit moment waarschijnlijk ook geen optie hoor, is puur ter beeldvorming, wellicht dat iemand anders inderdaad een mooi alternatief kent.

De locaties zijn een voorkeur, mijn famillie woont in het Gooi, mijn vrienden in Groningen en Friesland. Dus deze omgeving ligt het meest voor de hand maar is geen harde eis. Bij wijze van ga ik bij de grens van Duitsland zitten.
Im principe wil ik niet naar het zuiden, niet naar Friesland en niet naar het noorden van noord Holland. Dus Drenthe, Overijssel en Groningen liggen het meeste voor de hand.

Ik ben zelf echt niet handig, dus een opknapper heeft niet de voorkeur, tenzij ik enorm op kosten zou kunnen besparen, zelfs als ik professionals inhuur om de boel op te knappen.

Dicht bij de natuur is wel een harde eis. Ik moet in principe binnen 10 minuten op de fiets in een natuurgebied kunnen zijn.

Snel internet is inderdaad heel belangrijk, bereikbaarheid ook wel, zeg 10-15 minuten bij een snelweg vandaan oid.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:10

Ik zoek precies hetzelfde! Maar dan alleen rondom de Veluwe, ik woon er al en wil hier sowieso ook niet meer weg. Al die platte bosloze onderwaterlopende gebieden, moet er niks van hebben.
Het alternatief is met een stel mensen iets kopen. Ik ken een gemeenschap die dit met 12 mensen heben opgezet (https://landgoeddebrouwketel.nl/) supergaaf om te doen, Iedereen doet wat anders (naast misschien ook een baan buiten de boerderij) en samen dragen ze de kosten van de boerderij en genieten ook van de lusten (o.a. heel veel ruimte). Wat denk ik wel een must is, is dat je op jezelf kan wonen en niet alles samen moet delen.

Als je christelijk bent, zijn er rondom de Veluwe best veel opties van mensen die een huisje achter hun eigen grote huis verhuren. Dat gaat waarschijnlijk allemaal via het informele circuit (kerk), maar ik ben wel eens bij vriendinnen op bezoek geweest die op de mooiste plekjes woonden (huur) en dat was niet heel erg groot, maar toch zeker groot genoeg voor een gezin met kind.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:24

Mooi initiatief zunzuncito +:)+ maar niks voor mij. Ik probeer juist de drukte te ontvluchten. Ik ben niet zo heel erg sociaal aangelegd dus ben echt op zoek naar leven en laten leven. Bussum, een groot dorp, is mij eigenlijk al te druk, en dan werk ik hier (op het moment nog) in een lokaal restaurant dus ik kan mijn kont niet keren zonder een bekende tegen te komen, ik raak daar enorm gefrustreerd van :\. Je hebt inderdaad gelijk dat het wel een must moet zijn dat ik op mezelf kan wonen.
Gelovig ben ik niet dus die vlieger zal helaas niet voor mij op gaan. Had al begrepen dat sommige dorpen zo extreem gelovig zijn dat je er als buitenstaander weg gekeken wordt. Dat hoeft van mij nou ook weer niet :=. Zodra ik weg ben uit Bussum valt een heel stuk van mijn sociale omgeving weg dus ik moet wel gewoon bij de lokale Brasserie een broodje kunnen halen en me ook daadwerkelijk welkom voelen :roll:.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 19:52

Hmm, woningen gevonden waar ik het over had (https://www.heijmans.nl/nl/expertises/heijmans-one/) maar vind ze toch aardig prijzig voor koop, en voor huur kom ik tegen de tijd dat ik er klaar voor ben niet meer voor in aanmerking (tot 35 jaar). Das dan weer jammer. Is iemand bekend met alternatieven?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:55

koenlover schreef:
Ik kan je niet echt helpen aan bouwkavels in jouw regio maar dit is misschien wel een interessant topic om eens door te lezen: [HTT] Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Dat is mijn topic, ik stuur je een pb TS :) Het huis en het project zet ik liever (nog) niet openbaar.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:50

Xyris schreef:
Ik moet in principe binnen 10 minuten op de fiets in een natuurgebied kunnen zijn.

Snel internet is inderdaad heel belangrijk, bereikbaarheid ook wel, zeg 10-15 minuten bij een snelweg vandaan oid.

Het grappige is dat ik mensen ken die in het centrum van een middelgrote stad wonen en precies dit hebben, dicht bij een natuurgebied en 5 minuten van de snelweg.
Dus als dit het voornaamste is wat je zoekt, is in een buitengebied wonen niet per se nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:13

@Xyris: al eens naar containerwoningen gekeken ? Met 2 grote of 3 kleine containers zit je aardig in de buurt van wat je zoekt aan m2. Verder heb je tegenwoordig steeds meer huisvesting die bijv. bij een woonhuis neer gezet kunnen/mogen worden als zorgwoning/aanleunwoning.

Het vinden van een betaalbaar stukje grond zal nog steeds het grootste probleem zijn of je moet echt 'tiny' en op wielen gaan zodat je iets bij een boer oid kan huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:21

Ga eerst eens kijken wat de bestemmingsplannen zijn in de regio waar je wil gaan wonen. Tegenwoordig wordt alles (en terecht) op dit gebied onder een vergrootglas gelegd.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:28

Thanks! Het belang van kopen is voor mij groot, ik zit bijvoorbeeld nu in een krot van een woonhuis die echt van ellende uit elkaar valt en ik betaal 740 euro per maand. Dat is van den zotte, als je elders kijkt is het niet veel anders (behalve dus via de woningbouw, wat gerust nog een jaar of 10 kan duren). Het kopen is dus echt belangrijk voor mij, maar lap land + volwaardige woning is op kort termijn niet mogelijk (zzper en alleenstaand dus bank doet erg moeilijk) ik moet het dus met een beperkt budget doen en ben verplicht een tussenstap te maken, van klein naar wat ik eigelijk wil.

Op het moment woon ik ook op 10 minuten afstand van een natuurgebied af en woon in het centrum van Bussum, maar ik wil gewoon het centrum uit en als ik toch ga kopen heb ik het liefst een alleenstaand huis. Ik heb nogal slechte ervaringen met buren (gluurders, drugsgebruikers, heroinehoeren en haar aanbidders die in hun staat het presteren binnen te breken in mijn huis ipv die van haar, herrischoppers, dat soort dingen). Dus als ik ga kopen dan gelijk maar even alle risico's elimineren en een alleenstaand huisje nemen. Das heel niet onrealistisch heb ik gezien (zoals bijvoorbeeld die containers en alle andere ideeën die zijn gepost) maar zoals het nu lijkt is het OF een grotere lap grond en een huurbare woning erop zetten of het geluk hebben een kleine lap grond te vinden en daar een leuk huis op te zetten...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:32

Ik heb er destijds naar gekeken en het opgegeven. In deze regio. Kavels genoeg, ook kleine en redelijk betaalbaar. Maar op geen enkel kavel werd een kleine woning toegestaan. Ook de zogenaamd vrije bouw (oftewel volgens gemeente en project mocht je bouwen wat je wilde) maar bleken de minimale maten 10 bij 6 te zijn en minstens 3 hoog muurhoogte en minimaal die stenen (hout niet toegestaan) en minimaal een grote schuur erbij en een schuin dak en en en .... Kortom een simpel klein huisje mocht niet.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:37

Oh halleluja, ik snap dat het tiny house concept niet overal wordt toegestaan, maar je hebt het hier over een woning waar 4 gezinnen in passen >;) hoe heb je het nu voor jezelf opgelost?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:49

Wat is je totale budget ts?

Op de Veluwe zal het niet makkelijk zijn om te vinden wat jij zoekt, maar misschien in Groningen Drenthe wel.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:57

Das vooralsnog moeilijk te zeggen. Dit idee is voor over een jaar of 2, ik verwacht een budget te hebben van minimaal 125.000 maar zou ook richting de 200.000 kunnen gaan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:02

Waarom geen bestaande woning kopen. Die bouwkavels zijn hier doorgaans net zo duur als een kleine tussen woning. Vergeet niet wat het bouwen van een huis kost. En dan moet er nog worden geschilderd, behang, vloer, enz. Met jou budget kom je eerder uit op een leuke tussen woning.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 11:07

Je hebt daar een punt, ik heb dat in mijn achterhoofd maar weet dat het ook anders kan, maar dan moet je maar net geluk hebben. Ik blijf dus nog even duimen en anders is dit opzicht wel een alternatief.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:16

Xyris schreef:
Das vooralsnog moeilijk te zeggen. Dit idee is voor over een jaar of 2, ik verwacht een budget te hebben van minimaal 125.000 maar zou ook richting de 200.000 kunnen gaan.

Dat wordt best moeilijk...
Een kleine woning (prefab) kost al snel 150.000 casco opgeleverd.
Dit is dan zonder riool/nuts voorzieningen en om dat te verkrijgen kost ook best wat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:19

In mijn ogen is een budget van 200.000 euro voor een kavel en een woning (of een woning en dan verbouwen) niet heel reëel als je alles moet laten doen.

Wat misschien nog te onderzoeken valt is het kopen van een recreatie woning en dan kijken of daar permanente bewoning op te krijgen valt. Dit is wel een erg lastig gebied.

Maar wij hebben 5 jaar geleden op deze manier ons huis gezet en zitten nu qua hypotheek binnen jouw budget (ruime 1 gezins woning, dus veel groter dan jij wilt).
We hadden 2 recreatiewoningen (2-onder-1-kap) waarop we permanente woonbestemming hebben gekregen.
Toen een bouwvergunning, voor opnieuw een 2 onder 1 kap aangevraagd en gekregen en daarna de helft van de grond met de recreatiewoning verkocht.
Alles gesloopt en met de buren samen een nieuwe woning gezet. Van de opbrengst van de verkoop van de ene kant, de andere kant kunnen bouwen. Casco bouw door het bouwbedrijf, verder alles zelf gedaan.

Wel is het krijgen van permanente woonbestemming en een bouwvergunning iets van de lange adem.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:33

Prijzig, maar dichtbij natuur, dorp op fietsafstand, uurtje baar stad Groningen, Zwolle 20 minuten.
Buslijn in de buurt.
Agrarisch gebied, dus veel boeren en de geluiden en geuren die daar bij horen erbij.

Op perceel zit nog een agrarische bestemming.

https://www.funda.nl/koop/balkbrug/bouw ... veldweg-4/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:59

Xyris schreef:
Oh halleluja, ik snap dat het tiny house concept niet overal wordt toegestaan, maar je hebt het hier over een woning waar 4 gezinnen in passen >;) hoe heb je het nu voor jezelf opgelost?

Niet -O- zit nog steeds in huis van ex en doe nog steeds na 4 jaar poging iets anders te vinden. Lukt van geen kanten. Klein huisje was laatste poging om weg te komen zonder ellenlange wachtlijst van peperdure huurhuizen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:09

Wat Karuna aangeeft gaat je grootste probleem worden. Bij bouwkavels worden er eisen gesteld aan het huis dat je erop moet bouwen. En dat is veel groter dan wat jij wilt. Ik heb er ook naar gekeken.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:16

Xyris schreef:
Hmm, woningen gevonden waar ik het over had (https://www.heijmans.nl/nl/expertises/heijmans-one/) maar vind ze toch aardig prijzig voor koop, en voor huur kom ik tegen de tijd dat ik er klaar voor ben niet meer voor in aanmerking (tot 35 jaar). Das dan weer jammer. Is iemand bekend met alternatieven?

Ben wel benieuwd wat ze daar voor vragen.

Vind het wat weg hebben van een luxe container woning.