Hoe bepaal je het plan voor een verbouwing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Hoe bepaal je het plan voor een verbouwing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 06:31

Na aanleiding van een bezichtiging die ik en mijn vriend komende week hebben begon ik me het een en ander af te vragen.

Wij zijn beide geen hele handige Harry's, maar absoluut niet bang om het een en ander aan te pakken.

Huis lijkt in oerdegelijke staat te zijn maar vooral enorm gedateerd.

Dingen die zomaar op het lijstje zouden komen te staan:

- dakkapel op badkamer (zit er al een, die gedeeld is met de buren) die groter gemaakt/anders gepositioneerd zien te worden
- er moet een nieuwe badkamer in
- er moet een nieuwe keuken in
- wellicht op bovenverdieping van 3, 4 slaapkamers maken maar dit kan niet zonder minstens de helft van de muren te breken (kamers zijn te klein om van een slaapkamer 2 slaapkamers te maken)
- vloerverwarming aanleggen
- boven alle leidingen en de radiatoren omleggen, en eventueel stroom.

Wie kan er mee kijken naar voorzieningen om het huis energieneutra(al)l(er) te maken?

En vast nog andere vragen.

Nu zijn dit echter pas gedachtespinsels voor we het huis überhaupt in het echt gezien hebben. Maar indien alle zaken snel gaan zou ik graag al vast voorbereid zijn op het een en ander.

Dus, welke professional kun je het beste contacten?

We willen de meest noodzakelijke dingen graag meteen doen d.m.v. Een bouwdepot en door de jaren heen de rest.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:54

Als je echt met het dakkapel zit die je deelt met de buren, zou ik met de buren gaan overleggen voor je het huis neemt. Hou altijd rekening met dat je meer geld kwijt gaat zijn, er komen vaak nog onvoorziene kosten te voorschijn en ook kleine dingen als verfspullen etc tikken meestal aardig aan. Vooral als je zelf niet handig bent en het is veel wat moet gebeuren kun je misschien een aannemer laten komen ook omdat als je alles los moet laten doen het behoorlijk wat tijd kan kosten. Sowieso zijn er nu weinig bouw mensen beschikbaar, ze zitten allemaal zo vol.

Veel succes :D en het leuke van verbouwen is dat je daarna zo kunt genieten van wat je zelf allemaal hebt uitgekozen.

RyanneZarita

Re: Hoe bepaal je het plan voor een verbouwing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:12

Misschien een familielid, vriend, kennis etc meenemen als je gaat kijken die al eens eerder iets verbouwd heeft. Vanaf foto's kun je sowieso niet zien of het huis fundamenteel goed gebouwd is.

Badkamer en keuken zijn geen probleem, dit komt laatst. Muren breken (draagmuren?) en leidingen omleggen zijn wel dingen waar je professionals voor nodig hebt, maar die hoeven niet al mee ter plaatse voor jullie het kopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:41

Ga eerste eens naar het huis zelf kijken en erna met een bouwkundige.
Bereid je voor dat er altijd mee dingen gevonden worden tijdens het klussen dan dat je van te voren dacht dus pas het budget er ook op aan. Ik zit nu a in mijn 3e verbouwing waar eigenlijk op de muren na nu alles vervangen is en wordt terwijl wij eigelijk alleen een aanbouw, nieuwe keuken en badkamer wilden, inmiddels zijn alle leidingen vervagen ( of bezig ermee), vloer was rot, dak was rot enz.

Wil je die dingen doen terwijl je woont of heb je de tijd en ruimte om elders te wonen. Als je niet alles zelf gaat doen, zoek een aannnemer die die klussen kan doen en uitbesteden, hun hebben het wel druk. Helaas loopt onze eigen aanbouw nu al uit terwijl die in juni klaar had moeten zijn. Belangrijkste wat je nodig hebt tijdens een verbouwing is geduld! ( En geld ) Wat moonsparkle ook zegt, de kleine digen tikken ook behoorlijk aan, deurklinken bv, 10 x 40 euro aan klinken, zijn 400 euro waar ik niet meteen aan gedacht had, leiding extra, raamdorpel voor een nieuw raam alweer 100 euro, dat tikt behoorlijk aan allemaa

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 08:29

Klopt! Die dingen daar ben ik me zeker van bewust.

Vorig jaar zelf een appartement gekocht en daar ook veel laten doen.

Waar het me vooral om gaat is echt het uitvoeren van de werkzaamheden. Het appartement was namelijk niet zo heftig qua verbouwen. Daar is een plafond verlaagd, paar stopcontacten omgelegd. Spotjes geplaatst en het hele huis gestuct en geverfd.

Naaste familie heeft wel verbouwd maar geen kijk op dingen.
De hypotheekadviseur is mijn stiefmoeder dus die gaat mee en weet zeker het een en ander.

Volgens makelaar is het huis in degelijke staat, maar die vertrouw ik natuurlijk niet op zijn mooie blauwe ogen :D

I.v.m. De gekte op de huizenmarkt wil ik theoretisch zo goed mogelijk geïnformeerd zijn zodat we goed weten waar we aan beginnen. We houden sowieso rekening met tegenslagen, en wellicht is tijdelijk op het terrein wonen in een unit zeker een optie (iemand enig idee wat deze dingen kosten?)

Uiteraard wordt er een bouwkundige ingeschakeld om het te keuren alvorens we over gaan tot koop, wil wat dat betreft zo veilig mogelijk zitten, hebben daarin gelukkig wel zakelijk (via stiefmoeder) betrouwbare connecties.

Edit; vriend is trouwens calculator van beroep waardoor hij dus wel iets verstand van zaken heeft gelukkig.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 08:41

Zojuist in ieder geval gebeld voor een afspraak. Omdat we voor het weekend al contact gehad hebben hebben we in ieder geval een voorkeurspositie gekregen op de bezichtigingen.

Degene die me te woord stond belt me in de loop van de dag terug, er was nog niet helemaal bekend wie de bezichtiging kon doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:45

Met een beetje logisch nadenken, of eigenlijk heel veel nadenken, zul je best een heel eind komen.

Zaken als plekken waar je stopcontacten, schakelaars, lampen, kranen (warm/koud water?) Etc wilt hebben of welke kant de deuren open moeten draaien (of zijn schuifdeuren handiger?) Bijvoorbeeld, zal een aannemer toch met jullie bespreken dus is het handig als je daar al naar kijkt. (Anders krijg je misschien een geval "volgens de richtlijnen moeten er ... stopcontacten in een kamer dus we proppen ze allemaal in één hoek")

Begin gewoon met tekenen en maak er een paar zodat je makkelijk kunt veranderen in geval van verrassingen die achter een wand vandaan komen bijvoorbeeld.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:20

Verbouwen is duur, je hebt er een lange adem voor nodig en er komen altijd onvoorziene kosten bij.
Ik zou denk ik niet gauw beginnen aan een huis waar je de hele bovenverdieping moet uitbreken, elektra, waterleidingen etc moet vervangen. Mogelijk is de riolering ook aan zijn einde en het verwarmingssysteem.
Oudere huizen hebben soms rotte vloeren of rotte dakconstructies. Asbest dat verwijderd moet etc.etc.

Wij hebben een oude boerderij gekocht. Ondanks de keuring - kwestie van een paar dakpannen vervangen en een enkel kozijn, zie de expert - moesten wij naast een uitgebreide houtwormbestrijding van duizenden euro's, de hele 900 m2 aan dak vervangen, vrijwel alle kozijnen, elektra was waardeloos, verwarming werkte deels niet, vloerbalken rot. Sanitair zakte door de vloer. Er was vooral erg veel geprutst/versprutst aan dit huis en achter gipsplaat en betimmering zat allerlei ellende.

Verbouwen is leuk, uitdagend en vaak zinvol, maar ga echt uit van een goede basis, anders ben je al je geld en tijd kwijt aan het op orde brengen van de basis.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:21

Aannemer in de arm nemen, meenemen bij een bezichtiging als dat mogelijk is en een kostenraming laten doen.
Dan weet je waar je aan toe bent.

Want de prijs van de woning moet wel dusdanig gunstig zijn dat je bijvoorbeeld 60.000 euro aan verbouwing er in kan steken.

Pas met een kostenraming kan je ook naar een bouwdepot gaan informeren bij de hypotheekverstrekker.