Elektrische kachels/verwarming

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Elektrische kachels/verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 18:10

Om geld te besparen willen we binnenkort een elektrische kachel kopen voor in de woonkamer. We hebben al een paar jaar zonnepanelen en leveren ruim terug. We zouden die energie liever gebruiken om de woonkamer te verwamen en zo minder gas te gebruiken.

Zijn hier mensen met een elektrische kachel en zo ja welke hebben jullie en hoe bevalt hij?

Wij zitten te denken aan een convectorkachel van Eurom of Mill, de te verwarmen ruimte is ongeveer 22m2

8nnemiek

Re: Elektrische kachels/verwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:19

Ja, wij doen precies hetzelfde en om dezelfde reden :j

Ik heb een elektrische sfeerhaard die ook op twee standen kan verwarmen. Ding werkt prima, enige nadeel is dat je de temperatuur niet heel nauwkeurig kan instellen.. maar het is wel mooi :))

Op de bovenverdieping hebben we een airco die ook kan verwarmen. Dat ding is een stuk efficiënter dan een normale kachel, en als het geen huurhuis zou zijn dan zou ik zeker overwegen om beneden ook een airco te hangen met verwarmfunctie :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:24

Ik ga een vaste airco laten installeren en die kunnen tegenwoordig ook verwarmen. Dan sla je twee vliegen in één klap.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:28

elnienjo schreef:
Ik ga een vaste airco laten installeren en die kunnen tegenwoordig ook verwarmen. Dan sla je twee vliegen in één klap.

Dat dus, staat hier ook nog op de planning.
En een infrarood paneel voor op de badkamer als bijverwarming.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:31

Als je het doet om geld te besparen moet je goed gaan berekenen of je wel goedkoper uit gaat zijn.
Nu krijg je geld terug van je zonnepanelen.

Ik denk namelijk dat je aan het eind van de streep goedkoper uit bent met gas.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 20:38

Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel van ons gas gebruikt wordt voor het verwarmen en hoeveel het ons uiteindelijk zou kosten qua kWh. Toch met het feit in mijn achterhoofd dat de salderingsregeling wordt terug geschroefd lijkt het me een fijne besparing.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoeveel gas we per maand extra verbruiken in de winter i.t.t. de zomer.

We hebben trouwens een huurhuis, dus hele rigoureuze aanpassingen aan het huis kunnen we verder niet doen. Op onze bovenverdieping stoken we eigenlijk helemaal niet dus dat zouden we niet echt missen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 20:46

Lizz schreef:
Als je het doet om geld te besparen moet je goed gaan berekenen of je wel goedkoper uit gaat zijn.
Nu krijg je geld terug van je zonnepanelen.

Ik denk namelijk dat je aan het eind van de streep goedkoper uit bent met gas.

Je krijgt helaas maar heel weinig terug voor de stroom die je teveel teruglevert. Dat loont zich bijna niet. En zeker nu het gas zo veel duurder wordt is het echt goedkoper om op stroom te stoken als je panelen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:08

Ik lees hier even mee, hebben toevallig afgelopen week een elektrische verwarming gekocht voor e slaapkamer. We zijn bezig voor zonnepanelen en willen als slaapkamer goed bevalt, er ook eentje in de woonkamer gaan gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:12

Zolang de salderingsregeling blijft zoals hij is is verwarmen op stroom gunstig als je een overschot op je zonnepanelen hebt, máár zodra die regeling gaat veranderen en je per dag ipv per jaar gaat salderen heb je een probleem !! Dan zul je moeten investeren in een opslagsysteem (Tesla-unit of zelf een accusysteem bouwen) en dat is verre van goedkoop, buiten dat er momenteel nog lang niet voldoende opslagcapaciteit is om bijv. 14 dagen zonloos te overbruggen (laat staan langer :D )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:16

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:38

@kiwiwitje: hoe zit het met het geluid wat die muurkachel maakt ??
Ik neem aan dat er een ventilator in zit en kan nergens het aantal decibel vinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:39

Ja hij is niet stil je hoort hem blazen. Maar de gemiddelde ventilator maakt meer geluid. Vind hem vrij stil. Ook op de slaapkamer goed te doen vind ik.