Dekbed van dons stinkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Dekbed van dons stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:37

Mijn moeder belde me of ik dit even ‘aan mijn bokt vrienden’ kon vragen. Ahum. :')

Ze heeft een nieuw donzen dekbed gekocht en deze ruikt dus als een idioot naar, tja, eend. Ze heeft hem nu al 3 dagen buiten hangen en is bang dat de geur er niet uit zal gaan. Ik heb zelf ook een donzen dekbed en geen last van gehad.

Iemand hier ervaring mee? Gaat het er nog uit of kan ze er wat aan doen? Ze is nu in staat hem terug te brengen omdat de geur zo sterk is.

sassefras

Re: Dekbed van dons stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:40

inpakken en terugbrengen is een goede optie

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:41

Ja in het begin heb ik dat ook wel eens gehad... bleh. Het werd wel vanzelf minder eigenlijk maar in het begin zat er wel een sterke geur aan ja.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:42

Inderdaad, retour naar de winkel. Dat hoort niet en ik ben bang dat die lucht er heel lastig uit gaat..

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:42

Giolli schreef:
Mijn moeder belde me of ik dit even ‘aan mijn bokt vrienden’ kon vragen. Ahum. :')

Ze heeft een nieuw donzen dekbed gekocht en deze ruikt dus als een idioot naar, tja, eend. Ze heeft hem nu al 3 dagen buiten hangen en is bang dat de geur er niet uit zal gaan. Ik heb zelf ook een donzen dekbed en geen last van gehad.

Iemand hier ervaring mee? Gaat het er nog uit of kan ze er wat aan doen? Ze is nu in staat hem terug te brengen omdat de geur zo sterk is.

Sorry niks in te brengen, maar :')

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:43

Wachten tot het sneeuwt en dan een nacht in de sneeuw leggen.

Maar ik vermoed dat dat te lang duurt _O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:44

Ja, ze denkt dat hier 15 mensen op zitten die altijd klaar staan voor mijn vragen denk ik? :D

Als ik Google zeggen wel meer mensen dat het normaal is. De ene zegt dat het er wel uit gaat, de ander heeft hem terug gebracht omdat het niet te doen was. Heel verschillend dus.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:44

Amira_ schreef:
Giolli schreef:

Sorry niks in te brengen, maar :')

Bokt weet alles... :') :j en anders hebben we overal wel een mening over.. :D

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:50

Heeft ze hem al gewassen? Dat scheelt vaak al een stuk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:52

Vraag het anders even aan Ibbel!
Zij is echt een wandelende encyclopedie en weet dit vast ook wel :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:53

CynthiaV schreef:

Nee, ze heeft hem alleen buiten hangen. Als je hem wast kun je hem denk ik niet meer terug doen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:56

Wellicht gewoon het probleem voorleggen bij de winkel waar ze het heeft gekocht? Die kan eventueel met de fabrikant overleggen hoe en wat. En de winkel kan een passende oplossing bieden.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:57

als je een (grote) vriezer hebt: paar dagen in de vriezer leggen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:16

Je kan hem laten stomen maar dat is best prijzig.Voor mijn 2 persoons eendendonzen dekbed betaalde ik 50,- euro maar hij ruikt heerlijk fris nu.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:21

Terug brengen.Als ze het wast kan het niet meer terug.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:35

CynthiaV schreef:

Een donzen dekbed wassen??????? Geen strak plan. Dons mag alleen maar chemisch gereinigd worden.
Mijn eigen stinken niet en hebben dat ook nooit gedaan. Ik zou em fijn inpakken en terug brengen. Lijkt mij foutje in de productie.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:58

Ik heb vaker mijn donzen dekbedden gewassen, daarna in de droger met een aantal tennisballen en hoppa fris donzig dekbed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:06

even in de wasmachine, tenzij het te groot is natuurlijk.
maar dons is prima te wassen hoor.,niet op te hoge temperatuur.

of even in een droger op de opfrisstand met en geurbuiltje kan ook :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:13

Wij hadden ook 3 nieuwe van de Hema en vond ze niet stinken, maar wel heel typisch ruiken. Dat is wel weg gegaan, maar viel me in het begin behoorlijk op.

Lekker frisse hoezen erom en de dekbedden veel buiten hangen.

Onze nieuwe bank kwam van de Ikea en rook ook echt lange tijd niet lekker.

Maar het ligt er ook wel aan hoe gevoelig je ervoor bent. Mijn man ruikt het niet en stoort zich er ook nooit aan.

Overigens was ik ze gewoon. Doe ze op een zacht programma en dan in de droger voor kussens. Schudden weer prima vol op en daarna uithangen. Gebeurt niks mee.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:51

De meeste donzendekbedden kunnen gewoon gewassen worden, staat gewoon op het label. Daarna inderdaad even in de droger met een tennisbal en geen probleem.
Maar als hij dan toch nog stinkt lijkt me dat ze hem wel terug moeten nemen, dat is dan voor hun ook te ruiken?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:19

Ik heb het gehad met een kussen van schapenwol, dat rook ook echt nog enorm naar schaap. :')
Maar goed laten luchten en na een tijdje ruik je er niks meer van. Plus ik vond het ook geen heel nare geur.
Ik zou toch even overleggen met de winkel/fabrikant als je het niet vertrouwd, dekbed is natuurlijk wel anders dan een kussen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:29

Owww herkenbaar!!
Ik kocht een donzen dekbed dacht dat lijkt me heerlijk en de eerste nacht blegh vond het maar ruiken naar kippenstal :r
Mijn man had er overigens minder last van maar ik bleek achteraf zwanger te zijn en daardoor kon ik de lucht niet handelen maar het is er wel uit gegaan weet alleen niet na hoe lang.
Heb hem iig vaak buiten gehangen en een keer in de droger gedaan met zo’n verfrissend doekje.
We gebruiken hem nog steeds omdat ie zo prijzig was maar zou er nooit meer 1 kopen :+

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:38

Ik vind het wel heel grappig dat je moeder Bokt als beste optie ziet haha.

Het is (in mijn ervaring) heel normaal dat het de eerste tijd sterk ruikt. Veel dekbedden worden vacuum verpakt dus dan heeft het geen tijd om te luchten. Ik heb een tijd bij Ikea gewerkt een aantal jaar geleden en daar werd aangegeven dat het tot wel 2 weken kan duren voor de geur er echt uit is.

Dus ik denk dat het vooral een kwestie is van of je moeder zich daar prettig bij voelt of toch weer mee terug gaan. Niet iedereen kan daar aan wennen namelijk, dus terug gaan is ook weer niet gek of iets.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:40

rina schreef:
CynthiaV schreef:

Een donzen dekbed wassen??????? Geen strak plan. Dons mag alleen maar chemisch gereinigd worden.
Mijn eigen stinken niet en hebben dat ook nooit gedaan. Ik zou em fijn inpakken en terug brengen. Lijkt mij foutje in de productie.

Veel donzen dekbedden mogen op 60 graden gewassen worden. Voorwaarde inderdaad met tennisballen in de droger, maar ook loskloppen met een mattenklopper werkt nog wel. Ik zeg veel, omdat ik alleen ervaring heb met Ikea producten :=

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:57

Geen dekbed, maar ooit een donzen kussen gehad dat ook zo stonk. Gaat er vanzelf af. Wassen zou een optie zijn, maar dat zou ik toch een beetje zonde vinden met een nieuw dekbed.