Master orthopedagogiek; wiskunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Master orthopedagogiek; wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 17:16

Hoi!

Ik heb afgelopen zomer mijn hbo opleiding ergotherapie afgerond en ben daarin werkzaam.
Echter heb ik stage gelopen bij een praktijk van een ergotherapeut die ook orthopedagoog was, en ben ik erg geinteresseerd in dat vak.

Ik zit me dus een beetje te oriënteren om dit wellicht in de toekomst (over paar jaar) te gaan doen.
Ik moet dan eerst een premaster doen voor ik de master zelf kan gaan doen.
Nu begrijp ik dat je als vak statistiek krijgt (en wellicht andere wiskunde gerelateerde vakken), en je moet een toelatingstest doen etc.

Ik heb wiskunde op de havo laten vallen omdat ik het verschrikkelijk vond, op de basisschool was rekenen ook al een drama O:)
Nu moet ik zeggen dat het grotendeels door de manier van aanbieden komt en ik nu simpele breuken etc (basisschool rekenen kom ik ook tegen op stage/werk) goed kan oplossen eigenlijk.
Hierodor heb ik een sprankje hoop dat ik wellicht het best kan gaan leren nog! :))

Mijn vraag;
wie studeert er psychologie/orthopedagogiek/pedagogische wetenschappen oid en heeft statistiek?
Ik wil graag weten wat voor soort rekenen/wiskunde dit is, wat het inhoudt en dan kijken of ik hierin les kan gaan vinden of hoe ik dit kan gaan oefenen/leren.
Of als iemand ervaring heeft met bijspijker cursussen van universiteiten (of als je ook iemand bent die als minder goede rekenaar een master doet) hoor ik dat ook graag! :)

Arabesk

Re: Master orthopedagogiek; wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:31

statistiek is k.t maar je overleeft het wel, zeker als je je maximaal inzet en extra lessen neemt. Ook voor een harde beta als ik, is statistiek k. Het is niet logisch, het is vaag, maar het werkt wel en je moet er wel iets mee in wetenschappelijk onderzoek.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:36

Zit in het 3e jaar van pedagogische wetenschappen op de Erasmus dus vraag maar raak :D

Ik heb zelf wel erg moeite er mee gehad en nog steeds wel. Het is gewoon een kwestie van jezelf even opsluiten en leren, oefenen en vooral bijhouden. Toelating is de statistiek toets van het 1e jaar bij ons en is opzich prima te doen maar het kost wel inzet.

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:11

Ik heb de opleiding gedaan, heb ook een vreselijk anti-gevoel voor wiskunde (wel eindexamen wiA gedaan op t vwo) en ik heb alle statistiekvakken uiteindelijk gehaald. Ja, het is vervelend, ja het is moeilijk, maar het is niet onmogelijk. Dus als je echt wil en je bijt je er in vast, dan kan jij het vast ook!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:12

Waar wil je dit volgen?
Waar ik studeer is er genoeg bijles (zowel door docenten als studenten) mogelijk. Als je wil kan ik wel wat documentjes sturen van oefenstof.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 00:47

Ik heb heel veel gehad aan bijles (en van tevoren een opfriscursus wiskunde).

Ik vond wiskunde altijd verschrikkelijk, maar door ze bijlessen vond ik het leuk. Op de middelbare school krijg je het vaak op een bepaalde manier aangeleerd terwijl ook in de wiskunde meerdere wegen naar Rome leiden. En ik blijk een hele andere logica in wiskunde te zien dan de “standaard” logica.

Statistiek is toch wel een next level vaag. Dus direct beginnen met bijles, liever te vroeg dan te laat ;)

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:33

Ik ben nu bezig met mijn tweede jaar van de master orthopedagogiek aan de Universiteit van Leiden en moet eerlijk zeggen dat het qua rekenwerk en wiskunde ontzettend meevalt. In de bachelor moest je dingen zoals het gemiddelde/modus/mediaan uitrekenen, formules oplossen etc., maar in de master doe je alles via SPSS en hoef je eigenlijk niets meer handmatig op te lossen.

Ik vind statistiek een pittig vak, maar dat komt meer doordat ik alles op de computer vaak niet snap. Ik ben ook echt niet goed in wiskunde (heb zelfs wiskunde C gedaan), maar al het rekenwerk dat je in de bachelor moest doen ging mij echt prima af.

Dus als je graag de master wil doen zou ik zeggen: probeer het! Mocht je echt merken dat het niet lukt kan je altijd bijles nemen. Vaak wordt dat via de universiteit aangeboden of zijn er studenten die zelf bijlessen aanbieden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:37

Ik ben erom gestopt. Niet puur om de statistiek, wel vanwege alle vakken die eraan vast hangen. Het is niet 'alleen' statistiek, maar ook nog allerlei andere vakken waar je het bij nodig hebt (op de RU iig). Ik wilde sowieso de onderzoekskant niet op dus ik kon me niet meer over mijn afkeer heen zetten. :)

Alle andere vakken zonder statistiek heb ik redelijk vlot in één keer gehaald tot ik besloot te stoppen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:16

Niet in jou richting maar wel statistiek en aanverwante vakken gehad op de universiteit met alleen een Mavo diploma.

Wat ik vooral gemerkt heb is dat je het truckje door moet hebben. Er zit een bepaalde logica achter en als je die kunt herkennen en toepassen dan is het relatief goed te doen. Alleen moet je die wel kunnen ontdekken of goed bijles nemen. Daarnaast heel veel oefenen, heel veel bezig gaan met de lesstof en niet loslaten totdat je het snapt. Het vergt echt wel wat doorzettingsvermogen, maar ik begon het op den duur gewoon leuk te vinden :')

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:33

There's lies, damned lies and statistics. Of zoals mijn prof altijd uiterst charmant zei: met statistiek kun je een ezel ne*ken. Ik heb een science master gedaan met meer dan de driekwart statistiek. Mijn tip is om goed te bedenken waarvoor je het praktisch kunt toepassen. Als je een onderzoek hebt uitgevoerd wil je de juiste statistiek toepassen om een correcte conclusie te kunnen trekken. De juiste statistiek voor het juiste onderzoek dus. Wanneer je data geweldig is maar je een verkeerd statistisch model kiest, kan je conclusie heel anders/verkeerd uitpakken. Zonde van al je tijd die je in je onderzoek steekt. Probeer dat in je achterhoofd te houden bij je lessen. Ohja, ik had voor wiskunde b1 op de havo een 5 na herexamen en mn master cum laude geslaagd. Wiskunde en statistiek zijn hele verschillende vakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:43

statistiek vind ik eigenlijk geen wiskunde, ik was wel goed in wiskunde B enzo, maar statistiek is gewoon STOM

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:13

Een faalhaas in wiskunde vroeger op het vmbo (kader), 16 jaar niks gedaan met wat voor wiskunde dan ook en raakte van cijfers echt in paniek. Bleek uiteindelijk bij de beste statistiekstudenten te zitten tijdens mijn premaster. :')
Ik heb alleen hoorcollege's gevolgd (thuis) en thuisstudie, verder geen college's of bijles. Vond het uiteindelijk nog best simpel, het methodegedeelte (van statistiek) was veel erger dan de berekeningen zelf. Daar zat meer de ellende met van die stomme instinkvragen. :+
Ik vond het dus prima te doen, maar weet ook dat er heel veel zijn die het niet gehaald hebben en daarom moesten stoppen/zij gestopt.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 17:34

Hier een orthopedagoog en docent wiskunde! De statistiek in de master orthopedagogiek is i.m.o. niet te vergelijken met de wiskunde die je op het voortgezet onderwijs aangeboden krijgt (al zit daar de laatste jaren wel een stukje statistiek in). Mijn ervaring is dat de statistiek die je in de master aangeboden krijgt voornamelijk erg theoretisch is (persoonlijk, als wiskundemeisje vond ik dit niets); je moet weten welke toetsen je waarvoor kunt gebruiken en hoe je de uitkomsten moet interpreteren. Van rekenwerk is eigenlijk geen sprake, dat doet de computer (SPSS) voor je. Statistiek bleek wel voor veel studenten een struikelblok, maar de meesten redden zich wel met evt. wat bijles. Mocht je vragen hebben, dan pb me gerust :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:50

als je statistiek krijgt in de context van de toepassing is het al een stuk minder vaag dan wiskunde A op het VO, vond ik

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:01

Hier ook geen wiskundeknobbel, eerder talen. Zowel statistiek 1 als 2 kwamen voorbij op de Uni en dat waren toch wel echt dé struikelvakken, zeker 2.

Op de een of andere manier begreep ik het relatief snel, het is echt heel goed (uit)lezen en correct toepassen. Onderschat het niet, blijf scherp en schakel indien nodig op tijd hulp in, dan moet het lukken. Succes!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:09

Ik heb psychologie gestudeerd op de Uni. Daar zal ook echt een flink deel statistiek bij en echt ik vond het vreselijk. Heb er regelmatig bij zitten huilen omdat ik het echt niet snapte...

Maar met bijles en cursussen heb ik het toch gehaald (vraag me niet hoe)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:40

Intervarno schreef:
Hier een orthopedagoog en docent wiskunde! De statistiek in de master orthopedagogiek is i.m.o. niet te vergelijken met de wiskunde die je op het voortgezet onderwijs aangeboden krijgt (al zit daar de laatste jaren wel een stukje statistiek in). Mijn ervaring is dat de statistiek die je in de master aangeboden krijgt voornamelijk erg theoretisch is (persoonlijk, als wiskundemeisje vond ik dit niets); je moet weten welke toetsen je waarvoor kunt gebruiken en hoe je de uitkomsten moet interpreteren. Van rekenwerk is eigenlijk geen sprake, dat doet de computer (SPSS) voor je. Statistiek bleek wel voor veel studenten een struikelblok, maar de meesten redden zich wel met evt. wat bijles. Mocht je vragen hebben, dan pb me gerust :)

Dat was bij mij dus niet zo hoor, ik moest ook echt alles zelf kunnen berekenen.