Ik ben bezig om te zoeken naar een koopwoning. Nou heb ik gisteren een woning bezichtigd die casco mijn droomhuis is. De ligging is geweldig, de indeling is geweldig, de tuin is geweldig, het grote balkon aan de master bedroom is geweldig, de energiebesparende maatregelen zijn geweldig, de hoeveelheid ruimte is geweldig. TL;DR: geweldig.
Máár; het is niet casco. Het is uitgewoond. De eigenaar was nogal een handige klusser (
) dus het huis heeft wat... interessante... features. Bijvoorbeeld een badkamer wasbak op de plek waar iemand gewoonlijk een buitenkraan zou verwachten, en dan op de toevoerleiding een aftakking met ergens in het luchtledige een buitenkraan met gardena aansluiting. Afgezien daarvan is ongeveer alles in het hele huis aan vervanging toe. So far, so good. Dat wordt een 10 jaren project, maar het is te doen. TL;DR: huis moet gestript en weer opgebouwd. Doable.
Probleem
Omdat het een huis uit 1974 is (die minimale spouwmuren hebben), zijn de muren geïsoleerd met voorzetwanden: gipsplaten gemonteerd op een houten frame. De plafonds op de bovenste verdiepingen zijn geïsoleerd met piepschuimen platen die er tegenaan geplakt zijn. Dit zijn geen totaal ongewone oplossingen, maar zetten mij wel voor een probleem: ik kan er niet achter kijken. En ik kan dus niet zien of de muren vol met scheuren zitten, ik kan niet zien of de plafonds vol met gaten zitten. Beide features zou ik verwijderen/vervangen zodra ik het huis koop.
Was het huis voor de rest keurig afgewerkt geweest dan had ik dit wel durven vertrouwen, maar nu heb ik er toch wat problemen mee.
Hoe pak ik dit nou het beste aan? Zijn hier slimme oplossingen voor?
.