Stage uren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Stage uren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 01:08

Mijn zus is onlangs een opleiding gestart en moet dit jaar stage lopen op een kinderdag verblijf. Nu heeft ze de uren doorgekregen en er wordt verwacht dat ze van 7 tot 7 daar stageloopt, dus 12 uur achter elkaar. Warm eten moet ze dan daar. En als ze voorbereiding moet doen moet ze eerder komen en eventueel langer blijven. Ik vroeg me af of dit wel mag? Als je school vragen stelt zijn ze heel vaag.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 03:44

Je loop "stage" dus je bent officieel boventallig. Dus 8 uur per dag is meer dan genoeg

wet mbt rusttijden https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rusttijden] Wat zijn de wettelijke regels voor mijn werktijden en rusttijden schreef:
U mag maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week. Voor jongeren tot 18 jaar en voor zwangere en pas bevallen vrouwen gelden aparte regels. In uw cao kunnen afwijkende regels staan.
Maximaal aantal uren werktijd

In de Arbeidstijdenwet staat dat u niet iedere week maximaal 60 uren mag werken. Voor een langere periode geldt het volgende:

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. Bij cao of bedrijfsregeling mag hiervan worden afgeweken, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.

Een werkweek loopt van zondag 0.00 uur tot zaterdag 24.00 uur.

Biebz

Re: Stage uren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 06:14

Bedoelen ze ze niet dat ze tussen die rijden beschikbaar moet kunnen zijn?
Ik werkte op het kinderdagverblijf in een vroege (07.30-17.00) of late (10.00-18.30) dienst. Ook de stage tijden werden daartussen verdeeld.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 07:13

Je hebt ook wettelijke stage uren toch? Die delen door het aantal weken en je hebt staan hoeveel stage je gaat lopen. Dat zal ongetwijfeld niet 12x 5 dagen is 60 uur per week zijn. (Even 5 dag en genomen)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 07:38

Het ligt er een beetje aan hoe de dagen zijn ingedeeld. Als dit 1 tot 3 dagen in de week is zou ik er zelf geen probleem van maken. Als dit 5 dagen per week is wel. :j

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 07:41

Telt het warm eten niet als pauze en da nog een andere pauze tussen door.

Als je van acht tot vijf werkt heb je ook een uur pauze in totaal.

Wel langec tijden eigenlijk zou de school daarop moeten kunnen antwoorden. Of iemand die in die branchecwerkt.

En inderdaad als het vijf dagen is of drie maakt een verschil

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 09:42

Het gaat om 2 dagen in de week, pauzes krijgt ze niet want er moet altijd iemand bij de kinderen zijn. School wil niet zeggen hoeveel stage uren je moet lopen dit jaar. Vorig jaar heeft ze ook 100 uren te veel aan stage uren gedraaid, wat ik toen ook al absurd vond.

Ik vind het best wat als je dan twee dagen 12 uur moet stagelopen en dan de de rest van de week naar school. Van 8 tot 5. Los van de uren die ze dan eerder aanwezig zou moeten zijn en eventueel langer moet blijven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:45

Maar hoeveel uur moet ze verplicht van school maken? Stel ze hoeft er maar 6 per dag dan zou ik zeggen ik kom 6 uur werken of helemaal niet. En zonder pauze werken mag ook niet volgens de wet dus ik zou heel snel weggaan bij dat bedrijf.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:07

Welk niveau doet je zus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:32

Vorig jaar 100 uur teveel... Dat zou er bij mij voor zorgen dat ik er nu extra hard achteraan ga op school.

Hoeveel uren moeten er gedraaid worden om de stage te halen? En heeft school toevallig een stagecontract die ze mee kan nemen? Vaak staat daar ook in hoeveel uren er gelopen moeten worden en eventuele arbeidsvoorwaarden. Ook staan er dingen over in met betrekking tot bedrijfsongevallen, vrijvragen, afbreken stage etc.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:37

ligt er aan waar je zus voor getekend heeft. Als ik kijk naar mijn opleiding, dan ga je voorafgaand aan je stage met het bedrijf samen zitten om details van het contract te bespreken. dan moet je beide tekenen onder aan de gemaakte afspraken. als het bedrijf zoveel uur op papier heeft gezet en je zus heeft hier voor getekend dan is dat jammer voor haar, maar dan zal ze de uren na moeten komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:29

Dit lijkt me een heel slecht idee. Ik weet de exacte regels niet, maar het is een MBO-opleiding denk ik? Dan kun je de vraag stellen bij https://www.jobmbo.nl/ (soort vakbond voor jongeren in het MBO) en wellicht bij de jongerenafdeling van een vakbond.

Zulke lange diensten zijn niet gezond en je leert er ook niet veel van: leren doe je namelijk als je ook genoeg tijd krijgt om te verwerken en uit te rusten. Alleen maar doorgaan put je vooral uit, en maakt beslist niet dat je meer leert. (De eis om tijdens een stage zowel overdag als de avonddelen te draaien zou ik goed kunnen begrijpen, maar niet op deze manier.)
Juist bij kinderopvang en andere verantwoordelijke functies is het ook niet echt aanvaardbaar om het op deze manier te doen: mensen die moe zijn en geen pauze kunnen nemen maken fouten, reageren verkeerd op incidenten, raken geirriteerd, en dat heeft gevolgen voor de veiligheid (praktisch en emotioneel) van de kinderen. Goed zorgen voor kinderen betekent ook geen te lange of zware diensten draaien of te snel te veel verantwoordelijkheid krijgen zonder pauze of reflectie of goede ondersteuning.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:37

Ik werk zelf al heel lang in de kinderopvang en wij hebben ook altijd stagiaires. Bij ons is van alle scholen bekend hoeveel uur een stagiaire moet maken in de week. Ze draaien dezelfde diensten als wij dus d8ensten van 9 uur met 45 min .pauze. pauze is bij een dienst van 5,5 uur of langer voor iedereen verplicht 30 min. Staat in wrrktijdenregeling cao bij een dienst van 8u of langer 45 min. Hoeft niet aaneengesloten.
Wij werken 7.30-17.15 of 8.45-18.30
Stagiaires zijn bij ons verplicht om vergaderingen bij te wonen eens in de 6 weken maar die tellen gewoon als stage uren. Soms is stagiaire dus 1x per maand vrij omd a t ze anders teveel uren maakt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:41

Dit is geen stage maar uitbuiting. Sowieso ben je verplicht om pauze te krijgen, daar bestaat het werktijdenbesluit voor. Ik zou dit echt heel goed uitzoeken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:18

estja schreef:
Dit is geen stage maar uitbuiting. Sowieso ben je verplicht om pauze te krijgen, daar bestaat het werktijdenbesluit voor. Ik zou dit echt heel goed uitzoeken.

Nou idd. Klinkt mij meer als misbruik maken van een gratis kracht.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:41

Een stagiaire doet praktijkervaring op, ze leren dus hoe de praktijk werkt. Mijn studenten liepen stage op schiphol en ja daar hadden ze ook nachtdiensten. Sommige mensen zijn helemaal niet gewend om te werken of hebben hoogstens een bijbaantje van 12 uur gehad. Dus dan valt een echte stage tegen. Wat denk je dan dat die baan inhoudt? In het stagecontract staat echt wel hoeveel uren iemand moet maken dus laat haar maar goed het contract tekenen. Werkdagen van 12 uur zijn heel normaal in sommige branches, deal with it of kies iets anders.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:43

Ja en zo hou je dus bagger arbeidsomstandigheden in stand. 12 uur zonder pauze is absurd, dat deden ze mij in een professionele keuken nog niet eens aan. Langer dan 10 uur werken is recht op 45 minuten pauze.

En dat excuus "er moet iemand bij de kinderen blijven" is ook slappe hap. Neem aan dat ze haar niet alleen bij die kinderen laten staan? Dan is er ook iemand beschikbaar om haar pauze over te nemen. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn :)

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:47

je weet de omstandigheden verder niet he. misschien hoeft ze dit maar 1 x in haar hele stageperiode. of 1x in de week. misschien rookt ze wel dus neemt ze om de zoveel tijd 10 min pauze. ik ben het verder helemaal met Har166 eens. voor sommige studenten valt stagelopen vies tegen omdat ze gewend zijn om naast school maar 6 uurtjes te werken in de week en dan te gaan ''chillen''.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:51

Elk mbo heeft een jaarlijkse urennorm voor stage. Die kun je online vinden. Het verschilt wel per niveau (1,2,3 of 4). De school moet die gegevens aan jou kunnen geven; neem contact op met de onderwijskundige van het mbo.

LugeaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:52

Het lijkt mij dat er ergens beschreven moet staan hoeveel uren ze stage moet lopen dit schooljaar. Aan de hand van dit aantal uren kan ze berekenen hoeveel uren per dag ze op het kinderdagverblijf aanwezig moet zijn.

Wat betreft diensten van 12 uur komt dat in sommige branches gewoon voor. In de horeca heb ik ook wel eens een dienst van 12 uur gehad. Ze heeft echter wel gewoon recht op pauze lijkt mij.

Kan je zus hierover geen contact opnemen met haar stagebegeleider vanuit het mbo?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:53

Als het er om gaat zowel de ochtend als de middag te ervaren kan ze toch met shifts werken? 1 dag van 7 tot 3 zonder pauze. Andere dag van 9 tot 5. Dit riekt erg naar misbruik. Krijgt ze in die uren ook gelegenheid om aan haar stage opdrachten te werken?

Hebben ze geen stage gids oid? Waarin de uren, opdrachten etc beschreven staan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:05

har166 schreef:
Een stagiaire doet praktijkervaring op, ze leren dus hoe de praktijk werkt. Mijn studenten liepen stage op schiphol en ja daar hadden ze ook nachtdiensten. Sommige mensen zijn helemaal niet gewend om te werken of hebben hoogstens een bijbaantje van 12 uur gehad. Dus dan valt een echte stage tegen. Wat denk je dan dat die baan inhoudt? In het stagecontract staat echt wel hoeveel uren iemand moet maken dus laat haar maar goed het contract tekenen. Werkdagen van 12 uur zijn heel normaal in sommige branches, deal with it of kies iets anders.

Een stage is een onderdeel van de opleiding waarin je praktijk wordt opgeleid. Dat betekent niet dat je ineens als fulltime kracht kan worden gezien die je maar even 12 uur lang zonder pauze bij de kinderen dumpt. Sowieso is 12 uur werken zonder pauze gewoon hartstikke verboden, dat hoort niet normaal te zijn, in welke branche dan ook.

En als je nou een functie had als verpleegster of als stewardess, maar nee ze zit op een kinderopvang. Heel absurt om daar überhaupt iemand 12 uur aan een stuk door te laten werken. Kinderen kosten nogal wat energie.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:38

Ik zou een betere begeleiding vanuit school eisen. Zij moeten jou antwoord kunnen geven. Ik heb zelf vanuit school een contract waarop staat dat ik in een blokstage maximaal 40 uur per week mag werken. Dat komt dan automatisch neer op 8 uur per dag. Natuurlijk red je dat in de dierverzorging ook niet altijd maar het is absoluut niet standaard 12 uur per dag.

Dus eerst het aantal uren per dag op school overleggen en als zij zeggen max. 8 dat dan zelf of icm school bij het bedrijf aankaarten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:07

Het aantal uren staan meestal in de overeenkomst.
Maar 12 uur per dag? Dat lijkt me wel apart en zeker niet mogen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:43

Lijkt me dat voorafgaand aan het schooljaar bekend is hoeveel uur stage je moet hebben om het te halen. Bijzonder dat jouw school dat niet weet. Dan zou je met 50 uur ook klaar kunnen zijn