Hoe leuk vind jij je werk/studie/andere dagbesteding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Hoe leuk vind jij je werk/studie/andere dagbesteding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 17:42

Omdat ik hier de laatste tijd bij mezelf over aan het nadenken ben, was ik wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Tegenwoordig wordt er bij loopbaankeuzes veel aandacht besteed aan wat je 'leuk' vindt. Kies een studie die je leuk vindt, ga voor een baan die je leuk vindt, enzovoort. Dat lijkt me in principe een goede ontwikkeling, het is ook belangrijk om na te gaan waar je interesses liggen zodat je in de toekomst op je plek zal zijn. Maar wat is 'leuk' nu eigenlijk? Dat je elke ochtend met een glimlach wakker wordt omdat je weer mag werken? Of is het genoeg om geen tegenzin te hebben? Wanneer trek je voor jezelf de conclusie dat dit werk echt niet bij je past?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren. Dus: hoe 'leuk' vind jij wat je momenteel dagelijks doet? Met wat voor gevoel ga je 's ochtends de deur uit, en hoe kom je 's avonds weer thuis? Wat zou voor jou de grens zijn om ergens mee te stoppen?

Brand los!

__Sannne

Re: Hoe leuk vind jij je werk/studie/andere dagbesteding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:45

Ik vind mijn opleiding oprecht leuk en had na de zomervakantie dan ook weer veel zin om te beginnen. Tuurlijk zijn er minder leuke dingen (groepsprojecten met ongemotiveerde mede studenten bijvoorbeeld), maar over het algemeen vind ik de stof rete interessant en kijk er dan ook naar uit om in dit veld uiteindelijk aan de slag te gaan. Scheelt gelukkig dat het een werkveld is met prima baangarantie en leuk salaris.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:47

Ik doe werkelijk alleen maar dingen die ik leuk vind.
Door omstandigheden heb ik echt amper energie en die 2 uurtjes per dag dat ik effectief wat kan doen ga ik echt niet besteden aan dingen die me tegen staan, dan overleef ik het niet ;)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:51

Ik ben vandaag begonnen, maar ik kan natuurlijk wel vertellen op welke manier ik heb gekozen voor mijn vorige en huidige studie en wat ik nu dus anders heb gedaan.

Mijn eerste studie was een MBO-opleiding tot redactioneel medewerker. Ik ben dol op schrijven en ik ben graag creatief bezig. Op basis hiervan heb ik mijn opleiding gekozen, maar wat ik mij niet realiseerde was dat het ook betekende dat ik daardoor mijn hobby (schrijven) beroepsmatig uit zou gaan oefenen en dus kwijtraakte. Omdat ik mijn hobby schrijven meer miste dan ik mijn baan leuk vond (ook al had ik een hele leuke baan in een duurzame organisatie), heb ik toch besloten om iets anders te gaan doen.

Daarom heb ik gekozen voor een opleiding die mij wellicht niet heel leuk lijkt, veel grammatica, maar voor een vakgebied wat mij fantastisch lijkt. Nu ben ik docent Engels in opleiding. Waarom? Omdat ik heb geleerd dat ik het fantastisch vind om pubers wat te leren en ik vind het belangrijk om deel uit te maken van het leerproces. Daarnaast vind ik het machtig interessant wat de psychologie achter leren is en hoe dit werkt in de hersenen.

Ik denk dat ik bij mijn laatste opleiding (en daarmee ook mijn huidige opleiding) een betere en meer weloverwogen keuze heb gemaakt. :j Mijn schrijf-hobby is nog steeds mijn hobby (maar wel iets professioneler) en ik denk dat ik een fantastisch beroep ga krijgen wat ook aansluit op die hobby, maar ook op de maatschappij en geschiedenis. Nog meer wat ik heel interessant vind. :D

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:25

Ik heb de 'luxe' gehad om te ervaren hoe het is als je een job echt niet graag doet.. Dit gaat van, niet willen werken, elk kwartier op de klok kijken, altijd moe zijn, enorm tegen maandag op zien, heel hard uit kijken naar het weekend, huilend naar het werk gaan... Mijn huidige job is niet mijn droomjob maar ik merk wel dat ik het veel fijner vind. Er is vele minder stress en ondanks dat ik hier ook overuren doe (op mijn vorige job was dit ook) vind ik het vele minder erg om te doen. Ik zie er 's morgens niet tegen op om te gaan en ik kom met een goed gevoel thuis. En vooral: de tijd gaat snel voorbij! Een job hoeft niet super leuk te zijn maar als de tijd snel voorbij gaat en je denkt: goh is het al tijd om naar huis te gaan? Dan denk ik dat je wel iets hebt gevonden dat je ligt!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:16

Ik heb van alles gedaan. Niet representatief genoeg als tiener, dus vooral stom productiewerk in koude hallen met veel productiedruk (terwijl ik een prachtige telefoonstem heb, maar dus geen fijne, lekker warme kantoorbaan...). Na mijn studie(s) bijna alleen maar werk gedaan dat ik leuk vond, op een jaar of drie na. Leuk werk is een relatief begrip - bij elke baan horen minder leuke kanten.

En toch ben ik halverwege iets heel anders gaan doen. Leuk voor mezelf was uiteindelijk niet genoeg. Op een gegeven moment vond ik ook dat wat ik dagelijks doe zin moest hebben voor het grotere geheel. Dat is voor mij ook een deel van 'leuk'.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:36

Mijn bijbaantjes als kranten/postbezorger zijn meestal behoorlijk k*t maar daar kan ik in principe morgen nog mee stoppen als ik wil. Ben daar ook 15 uur per week mee bezig op dit moment.
Daarnaast school. Volg een MBO 4, heb in hetzelfde vakgebied op dezelfde school al het niveau 3 diploma maar omdat de baankansen gewoon een stuk hoger liggen voor me straks en ik het oprecht heel leuk vind om op stage te gaan en het goed kan vinden met de docenten op school vind ik school wel echt leuk, je verliest er alleen maar geld mee want een opleiding is duur, maar ik hoop mijn droombaan te krijgen als ik afgestudeerd ben en daaraan een prima leefbaar loon over te houden :j

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:35

Ik vind mijn studie dusdanig leuk dat ik baal als de universiteit is gesloten. Ga enthousiast heen en kom helemaal energiek en blij weer thuis.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:45

Ik ben absoluut geen ochtendmens, dus s’ochtends als ik naar mijn werk vertrek baal ik vaak, maar dat zou ik bij elke baan ter wereld hebben. Ik vind mijn werk echter wel erg leuk! Dat merk ik nog het meest aan mezelf dat ik aan het einde van mijn werkdag een grote glimlach op mijn gezicht heb plakken en tegen anderen niet kan stoppen met praten over mijn werk.

Mijn vorige baan bezorgde me veel stress waardoor ik op een bepaald moment chronisch migraine had. Daarnaast had ik regelmatig last van huilbuien als ik naar huis reed en was ik constant zo ontzettend moe. Ik had ook nergens meer zin in.

Door mijn vorige baan ben ik wel onzekerder geworden. Ik werk nu nog steeds als docent, maar op mijn nieuwe school zit ik echt op mijn plaats. Toch spookt het soms nog wel door mijn hoofd dat ik beter iets anders kan zoeken buiten het onderwijs, maar dat komt meer omdat ik dan denk dat ik het niet kan. Na elke dag lesgeven op mijn nieuwe school is dat gevoel weer helemaal verdwenen gelukkig.

Uiteindelijk vind je iets vaak leuk als je merkt dat je er goed in bent. Dus ik zou vooral kijken naar je eigen kwaliteiten en daarna zoeken wat je daarvan ook leuk vindt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:51

Ik heb eigenlijk altijd alleen maar opleidingen en banen gehad waar ik het nooit echt naar mijn zin had. Sinds de zomer ben ik met een opleiding begonnen waarbij ik mijn eigen bedrijf op zet en ik ben tot nu toe iedere dag met veel plezier naar school gegaan. :D

Echt een verademing om eindelijk iets te doen wat ik leuk vind, dat ik mijn bed uit kom zonder enorme tegenzin. Ik denk ook niet dat ik nog een opleiding had kunnen volgen die ik niet echt leuk vind, dat is echt amper vol te houden.