Yoghurtculturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Yoghurtculturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 18:31

Zijn er meer Bokkers die zelf hun yoghurt maken en welke culturen bevallen jou goed? Ik heb voor mijn verjaardag een yoghurtmaker gekregen maar het starterspakket is nu op. Wellicht hebben jullie nog suggesties?

Ik had nu verse volle melk gedaan met de standaard bacteriën geloof ik. Ergens wil ik wel soja proberen maar dat lijkt mij weer wat dubbelop met de standaard soja yoghurt of valt dat mee?

8nnemiek

Re: Yoghurtculturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:14

Ja ik :D Ik heb regelmatig gewone yoghurt gemaakt, maar later vooral sojayoghurt.
Ik koop er nooit culturen voor. Altijd een lepeltje yoghurt uit de winkel of van een vorige batch, en zo'n cultuur gaat natuurlijk oneindig lang mee als je de yoghurt goed bewaart.

Ik heb ooit allerlei soorten plantaardige melk getest in de yoghurtmaker: https://www.abcreatief.com/LEKKER/hoe-m ... e-yoghurt/

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:59

Ik maak inmiddels al een jaar of wat yoghurt. Ik gebruik er zoals 8nnemiek hierboven beschrijft ook altijd yoghurt uit de winkel voor. Je moet dan zelf even testen welke jij de lekkerste yoghurt vind geven.

Zelf heb ik geen yoghurt apparaat maar verhit de melk (volle melk van onze eigen koeien) in een pan tot een graad of 80. Laat het vervolgens afkoelen tot 46 graden en doe er dan een start yoghurt in. Goed roeren en dan giet ik het over in een grote aardewerken pot en zet het dan 6 uur weg in een kist met deken.
Maak ik het voor de verkoop, dan giet ik de melk in glazen potten en zet het dan weg.

Mijn ervaring is dat eindeloos doorgebruiken van eigen yoghurt niet echt lukt. Op een gegeven moment wordt de yoghurt dan toch dunner, zuurder en begint te tintelen. Maar goed, wellicht doe ik toch iets niet helemaal goed op dt gebied.

Wanneer ik yoghurt voor de verkoop maak gebruik ik altijd een gekochte start yoghurt. Ik wil daar in ieder geval geen problemen mee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 12:53

Bedankt voor de tips.
De echt verse yoghurt is wel het lekkerste, met melk van de koe, helaas vond mijn lichaam dat minder lekker. Ik ben daardoor wel meer naar soja aan het kijken.

Deze wilde ik proberen, voor soja: https://www.levenvanhetland.nl/yoghurtc ... ltuur.html.

Ik had ook begrepen, althans bij mijn starterspakket, dat je maar 10x de oude yoghurt kunt gebruiken voordat je verkeerde bacteriën krijgt en de yoghurt zuur wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:04

Ik denk dat dat vooral gebeurt als je alle yoghurt in een grote bak hebt zitten waar je steeds met een lepel in schept en die je regelmatig opent. Ik gebruik zelf altijd kleine yoghurtbakjes die goed uitgekookt zijn, en een van die potjes houd ik altijd achter en maak ik niet meer open totdat ik een nieuwe batch maak.
In de lucht zitten vrij veel bacteriën en gisten en schimmels, en azijngist kan bv al gewoon via de lucht worden overgedragen en dan kan yoghurt zuur worden. Ik heb het zelf nooit meegemaakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 13:06

Ik heb inderdaad potjes van 250 ml met een goede draaidop. Zodra het proces klaar is, dop erop en dan de koelkast in. Ik open er pas een als ik hem eet of een nieuwe batch maak.

Dan ga ik eens proberen verder te gaan dan 10 keer. :j