Beste laptop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Beste laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 15:00

Hoihoi,

Ik doe illustratie aan de kunstacademie en vanuit mijn opleiding wordt Apple aangeraden. Maar welke macbook is dan de beste keuze? Vooral 13 of 15 inch vind ik lastig, aangezien ik elke dag 1 u en 45 mins enkele reis heb wil ik hem makkelijk meenemen maar voor deze studie lijkt me een groot scherm ook prettig.
Daarnaast echt geen verstand van welke processor enz het beste is. Ik moet veel adobe programma’s gebruiken en ook wel ruimte hebben voor grotere bestanden. Ik wil ook graag dat de laptop snel is.

Welke laptops hebben jullie voor vergelijkbare doeleinden? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:10

Ik heb de 15 inch macbook. Als je ook videobewerking ermee gaat doen dan vind ik dat wel de minimum maat omdat je veel verschillende vensters naast elkaar hebt staan. En voor programma's als indesign vind ik wat extra ruimte ook wel erg fijn.
Zelf vind ik hem qua gewicht en formaat wel meevallen. Hij is natuurlijk niet licht, maar echt niet te vergelijken met de zware windows laptops waar ik vroeger mee werkte.

Voor videobewerking en grote fotobewerkingen met veel lagen zou ik 16GB geheugen kiezen, voor wat normale fotobewerkingen en illustrator/indesign is 8GB voldoende.
Ik heb zelf een harde schijf van 250GB, maar die zat wel érg snel vol ondanks dat ik mijn films altijd op externe hd's zet, dus daar had ik een beetje spijt van. 500 GB is echt fijner. Een SSD harddisk is enorm snel met opslaan en opstarten, maar dat moet ook maar net binnen je budget passen want die zijn vrij duur.

noox

Re: Beste laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 15:12

Bedankt voor je reactie! Ik weet niet of ik er videobewerking mee ga doen, zal vast wel eens langskomen maar is niet de main focus van mijn studie.
Ssd zit nu standaard in elke macbook, dus dat is erg fijn.
Wat is verder handig qua processor en videokaart en zo? Vind het nog steeds ladtig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:25

Een 15" macbook pro weegt nog geen 2 kg, dat is qua gewicht prima te behappen als je een goede rugzak hebt. En zelfs met een handtas is het goed te doen. Als je er een hoes omheen wilt, is het wel handig om op te letten of hij dan nog in je tas past. Met mijn 15" (windows) laptop is dat lastiger, het laptopvak is dan voor het mooi aan de krappe kant. Ik heb hem dus altijd zonder hoes mee.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:23

Ik zou eerlijk gezegd echt voor een MacBook gaan. Afgelopen juli ben ik afgestudeerd van illustratie aan de kunstacademie en vooral in de hogere jaren had op illu echt iedereen een Apple...
Je kan voor een 15” kijken, die hebben een dedicated videokaart i.p.v. een videochip in de 13” maar ook een 13” is prima hoor. Zou wel voor een quadcore processor gaan, tegenwoordig hebben alle Pro’s dat minimaal maar als je niet voor nieuw wil gaan zou ik daar wel op letten.

Ik heb een 15” met 256 GB SSD maar ik sla eigenlijk bijna alles op in de cloud dus heb daar zat aan.

Welke academie zit je?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 20:57

Ik zit op de hku :j
De grootte vind ik vooral met reizen inderdaad een dingetje, het gewicht vind ik ook wel prima maar vooral de maat. Ik wil een nieuwe kopen ja! Die touchbar vind ik echt te gek hahaha.

Merken jullie dat de 15 inch echt prettiger is qua beeldschermruimte als je aan het werk bent? Is het veel prettiger dan 13 inch? Dat is namelijk het enige dilemma wat ik ontzettend lastig vind. Kan ook niet zo goed inschatten hoe ik hem het meest zal gebruiken, waar voor gebruik jij hem vooral, Warboel?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:12

Ik heb hiervoor een 13" gehad en die vond ik qua formaat (en gewicht) wel prettiger... Deze 15" heb ik van een vriend overgenomen dus vandaar. Ik vind de 13" ook mooier, 15" is imo een beetje lomp (die enorme speakergrills naast het toetsenbord :') )
Die 2" maakt wat mij betreft echt amper verschil. Ik gebruik 'm voornamelijk voor Illustrator en InDesign, heb thuis een externe monitor staan dus ik heb 'm daar vaak aan hangen. Tekenen doe ik het meeste op de iPad in ProCreate en Affinity...
En dan nabewerking op de laptop. Als ik een nieuwe moet zou ik denk ik toch weer voor een 13" gaan, het enige nadeel is de chip ten opzichte van de videokaart in een 15" maar er bestaan ook externe GPU's.

Touch Bar is chill! Veel mensen vind het overrated maar ik vind het wel fijn haha.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:27

Dankjewel!! Ik ga denk ik toch maar idd voor de 13 inch. Idd het echt tekenen is misschien minder handig erop, maar ook dan kan ik gewoon inzoomen... InDesign vind jij goed te doen op 13 inch dus? Ik heb op school een groter scherm waar die aan kan, maar thuis niet.
Vind het wel lastig omdat ook de hardware vab de 15 inch beter is, maar de portability van de 13 is denk ik wel echt beter.
Denk je dat ik het verschil in videokaart erg zal merken?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:53

Ja ik vind InDesign prima te doen op 13", maar moet wel eerlijk zeggen dat ik niet echt een diehard vormgever ben :+ Ben echt meer van de illustraties. Illustrator gaat sowieso wel prima op 13", Photoshop gebruik ik echt nauwelijks.

Ja de hardware van de 15" is wel beter, maar het is maar de vraag of je dat heel erg gaat merken. Die 6- en 8 core processoren zijn echt bakbeesten haha. De quadcore uit een 13" is ook supergoed. Ik had hiervoor een 13" met dual core en daar merkte ik de laatste tijd wel echt aan dat hij wat trager werd op de processor. Verschil in videokaart ga je niet merken gok ik.

In jouw geval zou ik zelf gaan voor een 13" met gewoon de basis processor (de i5, niet de i7), eventueel 16 GB RAM (al denk ik dat je aan 8 ook al wel genoeg hebt, ik vind 16 net wat prettiger maar er hangt wel een prijskaartje aan) en de interne opslag 256 of 512. Kijk ook even of je misschien in de cloud kan werken of een externe SSD/HDD aan wil schaffen om oudere bestanden op weg te schrijven.