Zou jij 'simpel' werk doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Zou jij 'simpel' werk doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 13:16

Na aanleiding van een nieuwsbericht van vandaag dat er steeds meer krapte is op de arbeidsmarkt, vooral in ongeschoolde beroepen, vroeg ik mij het volgende af.
Zou jij 'simpel' werk doen als je je baan kwijt raakt en je vind niks anders? Een baan waar je geen diploma voor nodig hebt zoals productiemedewerker of magazijnmedewerker?
Zou jij het doen of is het 'te min' voor je?

Mijn kant: ik doe het nu al. Werk in een magazijn van een bedrijf waar ik eerst in de productie heb gewerkt.
Dus ja, ik zou het doen.

Whale

Re: Zou jij 'simpel' werk doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:18

Stel ik zou echt niks anders kunnen vinden, dan wel ja. Anders niet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:18

Probleem is dat ze je vaak niet aannemen als je een diploma hebt. Meestal zijn ze bang dat je zo weer weg bent.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:19

Ik zou het kunnen doen als het ook afwisselend is.
De hele dag hetzelfde doen, en dat meerdere dagen per week (ik werk 3 dagen per week), zou ik niet volhouden :n

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:20

Ja hoor
Ook wel fijn weinig werkdruk

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:20

Ik kan dat fysiek niet aan. Dus nee. Is het alleen mentaal simpel werk (dus kantoorbaan waar je niet mag / moer nadenken), dan ja. Heb ik in het verleden ook gedaan.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 13:20

Cookies schreef:
Probleem is dat ze je vaak niet aannemen als je een diploma hebt. Meestal zijn ze bang dat je zo weer weg bent.

Ik heb een mbo 4 diploma, maar hier werken een hoop mensen die zelfs universitair geschoold zijn.
Dus in dit bedrijf zie ik dat niet terug

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:21

in eerste stantie niet, maar misschien bij langduriger werkloos wel. ligt er ook aan hoe de uitzichtsituatie is en hoe zeer ik het geld nodig heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:24

Ik vind het heerlijk :)) Verstand op nul en werken maar :))

Ik heb regelmatig als schoonmaakster gewerkt, en als orderpicker in een distributiecentrum, en als productiemedewerker in een wasserij.. tussen de 'echte' baantjes door. Ik vond dat juist wel fijn. Alleen was de werkdruk te hoog. Alles moet daar snel snel, je moet je aantallen halen en hebt nog geen tijd om tussendoor even wat drinken te halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:27

Ik heb jaren als afwasser, productiemedewerker en tankstation medewerker gewerkt en voel me nergens te goed voor (wat trouwens bizar zou zijn want elke baan heeft zijn moeilijke kanten en geen enkele baan is ‘simpel’). Maar ben ondertussen flink geschoold, doe werk in mijn vakgebied en zou liever niet terugwillen naar mijn vorige banen. Ik vind het het super bevredigend om mijn hersenen flink te gebruiken en dat geeft mij echt meer levensplezier.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:28

Ik heb als bijbaan in de horeca gewerkt met personeel dat dat als vaste baan heeft en ik merk toch te veel "mentale" afstand. Klinkt misschien wat ongelukkig, bedoel ik niet zo. Ik moet qua denken/gesprekken/handelen meer uitgedaagd worden om geboeid te blijven dus ik zal niet zo snel werk aannemen waar je niet geschoold voor hoeft te zijn. Tenzij er echt nood aan de man is, maar dat zien we dan vanzelf wel :+

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:32

Cookies schreef:

Dat argument hoor ik zo vaak, maar vind het erg bijzonder. Er zijn bedrijven die zo'n ontzettend tekort hebben dat ik me haast niet voor kan stellen dat ze iemand afwijzen om een diploma.

Wat ik andersom juist vaak hoor, is dat mensen met diploma vaak salariseisen hebben wat niet bij dergelijk werk past. Tsja, dat gaat m natuurlijk niet worden.

Wbt mezelf, ik zou inderdaad dergelijk werk gaan doen als ik niet in mijn eigen vakgebied aan het werk kom. Ik vind het fijn om bezig te blijven, dus als ik wat kan vinden, prima hoor!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:32

Cookies schreef:

Bij ons niet hoor.

Ik wilde even wat extra bijverdienen en ben gaan werken bij een grote horeca wasserij.
Zou voor 1 a 2 maanden zijn...
Begonnen in november 2017 via het uitzendbureau en heb nu een vastcontract bij de wasserij.

Het is bij ons geen "dom" werk.
Je moet wel wat (technisch) inzicht hebben en ben begonnen met insteken van de was, daarna geleerd om de machines te bedienen/storingen op te lossen en sta nu vaak op de inpak (waar je goed voor moet kunnen plannen).
Daarnaast leer ik tegenwoordig andere weer de machines te bedienen/storingen op te lossen en de inpak.

Lichamelijk is het redelijk zwaar werk... maar wij hebben een leuke ploeg en het werk is zeer afwisselend.
Betaling is zoals bekend niet denderend, maar veel beter dan dat ik in de horeca kreeg.
Ook krijg ik na 19 uur 45% extra en op zaterdag ook.
Ik werk nu 3 vaste dagen van 15 - ca 22 en om de week op zaterdag van 8-17.

Door de toeslagen verdiend het wel lekker... 125E voor een zaterdag ex reiskosten.
Op feestdagen (2de paas-/pinkster-/kerstdag/hemelvaart/koningsdag enz) krijgen we 180% extra betaald...(= 30E per uur), dat krijg je niet in de horeca.
Er wordt niet gewerkt op zondag en 1ste feestdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:37

Ja! Wel jammer dat er zo'n gat zit tussen salarissen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:41

Ja hoor, zeker. Toen ik in mijn tussenjaar als afwasser aan de slag ging, had ik mijn meest zorgeloze leven. Hoog tempo en fysiek werk, maar niet hoeven nadenken en een team enthousiaste mensen. Ik ervaar nu veel meer stress van werk dan toen. Ik weet alleen niet of het werk na 30 jaar nog steeds zo leuk is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:41

Ik heb een tijd lang stalwerk gedaan op een manege/pensionstal. Gewoon; met paarden lopen, voeren, opstrooien, uitmesten, vegen. Redelijk simpel werk, daar had ik geen diploma voor nodig. Tot dat het lichamelijk te zwaar werd. Nu zit ik in de schoonmaak, zonder diploma. Kantoren, scholen, winkels, bedrijven. Ik werk in de ochtenden en dat gaat prima. Ik had geen ervaring, maar kon wel hard werken. Dit bevalt prima. Ondanks dat schoonmaken niet mijn hobby is, vind ik het wel leuk om te doen. Op dinsdag en vrijdag heb ik een kantoor en daar is het gewoon erg gezellig. Leuke mensen daar.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:45

Tja ik spreek over een flink aantal jaren geleden. Het zal nu dan anders zijn blijkbaar. Ik kan me voorstellen dat het zo nijpend geworden is dat je al blij bent dat je iemand krijgt.

Ik zou dit ook kunnen doen. Werk is werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:50

Als mijn salaris hetzelfde zou blijven, absoluut!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:55

Tarico schreef:
Als mijn salaris hetzelfde zou blijven, absoluut!

Dat kun je dus wel schudden. Ik heb het gedaan, want in de tachtiger jaren was er ook een crisis en ik wist als ik maar aan het werk kan blijven (ook al is het niet in mijn vak en op een lager niveau) dan krijg ik ooit wel een HBO baan als de crisis voorbij is.
Dat is precies zo gegaan. Ik kon ergens doktersassistente worden met daarbij de afspraak dat ik mijn diploma versneld zou halen en dat heb ik via de LOI in 7 maanden gehaald. Ik ben die praktijk nog dankbaar voor de kans die ze me toen hebben gegeven. Temeer, het was mijn huisarts, dat hij na het aanname gesprek in mijn oor fluisterde dat ik in verwachting was want de test was positief→ ging je vroeger voor naar de huisarts. Heel erg lief vond ik dat toen, ook al mocht je toen al voor de wet een zwangere vrouw vanwege de zwangerschap niet afwijzen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:55

Ik werk sinds een maand bij een tankstation. Onregelmatige uren en dat is best pittig moet ik zeggen.

Het verdiend iets meer dan mijn vorige baan maar heb wel weer pensioen en een echte CAO.

Ik heb weinig keus, geen opleiding gedaan en dus geen papieren.

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:06

Heeeerlijk werk waarbij je niet (of weinig) hoeft na te denken of iets dankbaarder werk. Ik mis mijn weekendbaantje nog weleens.
Het was hard werken maar heerlijk. Gewoon lichamelijk moe en slapen als een roosje zero stress.

Jammer dat ik mijn vaste lasten heb aangepast aan mijn salaris. Maar ik denk dat ik voor 1 of 1,5 dag in de week toch weer lekker ongeschoold werk ga doen. Dan maar met wat minder.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:16

Ik begin maandag met mijn baan als huishoudelijke hulp. Daarnaast doe ik nu een HBO thuisstudie. Vind het prima zo, fijn iemand kunnen helpen (dankbaar werk) en toch centjes verdienen. :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:20

Ik heb momenteel geen werk (sinds maart) en ben nog steeds druk zoekende naar dé baan. Ik heb voor nu nog geen haast om werk te vinden flink onder mijn niveau (HBO-geschoold, solliciteer tot MBO-3) zoals productiewerk. Maar mocht mijn uitkering aflopen dan ga ik dat zeker wel gewoon doen. Geen problemen mee :).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:23

Als het werk ook fatsoenlijk betaalt, heb ik totaal geen problemen met ongeschoold/productie/watdanookmaarwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:52

No way.. :o Ik loop wel eens bij ons door de fabriek en die mensen hebben zulk ongelooflijk zwaar (vaak eentonig) k*twerk, geen haar op mijn hoofd dat ik dat zou willen doen. Ik heb er echt respect voor dat zij zich iedere dag weer kunnen motiveren en inzetten om dit te doen.