Vloerverwarming en radiator?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vloerverwarming en radiator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:05

Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwe huis en om praktische redenen heb ik offertes opgevraagd voor vloerverwarming. Ik gaf aan het als bijverwarming te willen naast 1 radiator die gewoon blijft zitten. Nu gaven zij aan dat dit niet handig is omdat de vloerverwarming uitgaat als de verwarming de kamer op temperatuur heeft.
Maar ik heb altijd begrepen dat vloerverwarming niet handig is om een ruimte snel verwarmd te krijgen, klopt dit?

Hoe is jullie ervaring met enkel vloerverwarming of hebben jullie er ook gewoon nog een radiator bij?

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:07

Wij hebben alleen vloerverwarming beneden en het duurt echt wel even voordat het warm is hier.. Het is gunstiger om hem standaard op 1 temperatuur te laten staan dan echt elke nacht naar bijv. 16 graden te zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:09

In onze woonkamer ( 9 x 9) is alleen vloerverwarming of een houtkachel als verwarming.
De vloerverwarming krijgt het daar niet warm, tenzij ik echt de hele dag aan het stoken ben dan is het er een beetje lekker. Ik heb de thermostaat laten verplaatsen naar de hal en daardoor kan ik de boel nog wel een beetje regelen, maar stook toch het liefste de houtkachel.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:10

_Kellyy schreef:
Wij hebben alleen vloerverwarming beneden en het duurt echt wel even voordat het warm is hier.. Het is gunstiger om hem standaard op 1 temperatuur te laten staan dan echt elke nacht naar bijv. 16 graden te zetten.

Hier hetzelfde met onze vloerverwarming :j Ook moet ie nu echt hoger staan dan met de radiator.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:10

Vloerverwarwarming zet je eigenlijk op 1 stand, dus niet dag en nacht verschil (hoog uit een graad of 2/3).

Radiator is direct warmte en comfort.

Wij hebben een huis met alleen vloerverwarming (nieuwbouw) en een pelletkachel. Moet zeggen dat het extra comfort van de pelletkachel wel erg aangenaam is in de winter. Net dat beetje extra, die van ons verwarmd ons water en geeft daarbij max 10 procent warmte af aan de ruimte. Is dus niet met een haard of radiator te vergelijken.

Als je de vloerverwarming standaard gewoon aan hebt op bv 20 graden, dan kan je de radiator voor de koude momenten als bij verwarming instellen.
Wel goed opletten, dat je vloerverwarming er dan niet mee stopt, maar dit is prima in te stellen. Als je de sensor van de vloerverwarming zo ver mogelijk van de radiator af zet, helpt dit al heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:14

Volgens mij zit de sensor aan de andere kant van de woonkamer dan waar de radiator blijft zitten..

Als jullie alleen op vloerverwarming de woonkamer warm houden, merken jullie dit ook in je energieverbruik? Omdat deze dus eigenlijk altijd aanstaat?

Edit: Thermostaatknop zit ruim 5 meter van de radiator vandaan :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-19 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:15

Amira_ schreef:
_Kellyy schreef:

Hier hetzelfde met onze vloerverwarming :j Ook moet ie nu echt hoger staan dan met de radiator.

Klopt! Wij hebben de vloerverwarming als we er zijn echt wel op 21,5 staan, terwijl bij mijn moeder (heeft radiatoren en geen vloerverwarming) de kachel dik een graad later staat.

Als wij weggaan zetten we hem op 19 graden, maar zeker niet op 16.. Dan moet de vloerverwarming veel te hard stoken elke keer om het verschil te compenseren.

Relaxed schreef:
Volgens mij zit de sensor aan de andere kant van de woonkamer dan waar de radiator blijft zitten..

Als jullie alleen op vloerverwarming de woonkamer warm houden, merken jullie dit ook in je energieverbruik? Omdat deze dus eigenlijk altijd aanstaat?

Ons energieverbruik is flink hoog, maar dat kan ook komen doordat wij allebei elke dag douchen en flink wat warm water verbruiken én een oude ketel hebben van 23 jaar oud. :=
Laatst bijgewerkt door _Kellyy op 06-09-19 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:17

Wij merken het niet, maar goed, nieuwbouw, geen radiatoren, alternatief verwarmingssysteem en geen gas in huis, dus niet te vergelijken.

Het zou niet veel moeten schelen hoor, je hoeft niet telkens op te stoken en het water wat in het vloerverwarmingssysteem gaat is veel minder warm dan het water wat je in een radiator stookt.

meggiemeg

Re: Vloerverwarming en radiator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:20

Ik stook in onze boerderij maar ietsje meer dan voorheen in het rijtjeshuis, maar dat komt ook omdat ik aardig hout stook denk ik.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:54

Mijn ouders hebben zowel vloerverwarming als radiatoren, niet op thermostaat maar gewoon zelf instellen. Ze zorgen altijd dat de vloer niet warmer is dan lauw, en de rest verwarmen ze met de radiatoren. Heerlijk dat je er geen koude voeten krijgt.

Vorige winter was ik bij vrienden met alleen vloerverwarming. Om het huis op temperatuur te houden moest de vloer flink warmer dan lauw. Ik werd daar heel naar van, zulke warme voeten. Heb de hele avond met m'n voeten van de vloer gezeten daarom. Ook de hond kon geen fijne plek vinden om te liggen, was te warm.

Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar dat zou voor mij wel echt iets zijn om heel goed over na te denken mocht ik ooit de keuze hebben tussen vloerverwarming, radiatoren of beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:57

Paloedie schreef:
Mijn ouders hebben zowel vloerverwarming als radiatoren, niet op thermostaat maar gewoon zelf instellen. Ze zorgen altijd dat de vloer niet warmer is dan lauw, en de rest verwarmen ze met de radiatoren. Heerlijk dat je er geen koude voeten krijgt.

Vorige winter was ik bij vrienden met alleen vloerverwarming. Om het huis op temperatuur te houden moest de vloer flink warmer dan lauw. Ik werd daar heel naar van, zulke warme voeten. Heb de hele avond met m'n voeten van de vloer gezeten daarom. Ook de hond kon geen fijne plek vinden om te liggen, was te warm.

Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar dat zou voor mij wel echt iets zijn om heel goed over na te denken mocht ik ooit de keuze hebben tussen vloerverwarming, radiatoren of beide.

En daar ben ik dus ook bang voor.. Ooit op wintersport hadden we een huisje met vloerverwarming en kon niet meer afkoelen voor mijn gevoel..

Toch ook eens de optie overwegen of het vervangen van de huidige verwarming voor een grotere voldoende is om de kamer helemaal warm te krijgen. Nu zit er in de keuken een kleine radiator en die moet weg ivm de nieuwe keuken. Vandaar het idee voor vloerverwarming.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:05

Mijn zus heeft alleen vloerverwarming, maar die mist ook een radiator. Zeker om een nat geregende jas even op te laten drogen of om de schoenen na een flinke bui op te zetten. Ze heeft er spijt van nu geen radiatoren meer te hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:10

Ik lees even mee. Wij moeten nieuwe huis flink verbouwen en wilden vloerverwarming, maar twijfel ook.

We hebben eerder radiatoren gehad die je per radiator aan kon zetten. Maar dat werd snel vergeten aan-uit te doen.
Daarna met thermostaat ook voor en nadelen gehad.

Nu al 8jr luchtverwarming en het went, maar wil het niet meer.

In badkamer zouden we beiden willen; vloerverwarming, maar ook een radiator voor de handdoeken enzo. Hoewel het misschien niet nodig is als de warmte vanaf de vloer goed omhoog trekt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:29

Vloerverwarming als bijverwarming kan prima. Kwestie van de capaciteit van beide systemen goed op elkaar afstemmen. Wij hebben het hier al jaren. Stenen vloer is altijd warm dankzij de vloerverwarming, alles wordt door dezelfde ketel verwarmd, thermostaat regelt de radiatoren, vloerverwarming gaat dan idd mee als die aanslaat.
Alleen als wij de houtkachel fors gestookt hebben kan de vloer soms iets afkoelen omdat de thermostaat dan uiteraard niet aanslaat zolang het nog warm is van de houtkachel.