Kleine auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

soloro

Kleine auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 21:15

Ik ben langzaam aan het zoeken naar mijn eerste auto. Ik heb al wat topics voorbij zien komen, maar dat gaat vooral over kleine afstanden. Ik heb nog geen haast met het kopen van een auto, zal november/december worden voordat ik waarschijnlijk iets ga kopen. Ik wil me graag alvast oriënteren.

Mijn voorkeuren:
- Bouwjaar 2015 of jonger.
- Kilometers liefste onder de 70.000
- Prijs toch maximaal 10.000
- Zuinig
- Degelijk, weinig "bekende gebreken"
- Benzine

De bedoeling is dat ik elke vrijdag en zondag zo'n 160 km rijdt en dan voornamelijk over snelwegen. Doordeweeks zal ik af en toe wat kleine stukjes rijden, maar het gaat voornamelijk over de 2x 160 km in een week. Ik ben dus wel op zoek naar een auto die goed mee kan komen op de snelweg en niet continu wegwaait bij wind :')

Welke ik op mijn lijstje heb staan momenteel:
- Ford Fiesta
- Seat Ibiza
- Opel Corsa
- Kia Picanto
- Suzuki Alto
- Hyundai i10

Ik ben dus voornamelijk ook op zoek naar ervaringen, maar ook naar eventuele gebreken van bepaalde merken. Ik wil geen auto groter dan een Ford Fiesta.
Laatst bijgewerkt door soloro op 03-09-19 21:59, in het totaal 3 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:20

Ik heb zelf een Fiat 500. Ik vind vooral dat hij op de snelweg erg fijn rijdt en goed op de weg ligt in vergelijking met andere kleine auto’s die ik heb gereden. Ik weet niet of je er een van die leeftijd gaat vinden voor jouw budget, maar volgens mij zijn ze er wel.

De twinair heeft een turbo, mijn tante heeft die, en man wat trekt dat ding snel op :wow: Maar als je rustig rijdt is ie echt giga zuinig in verbruik.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-09-19 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Amado7

Re: Kleine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:21

Mooie nieuw model polo? Die heb ik sinds kort en rijd echt als een zonnetje. En ook zuinig.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:24

Ik heb een Peugeot 108. Fijn autootje en verrassend ruim voor zijn grootte. Doet het prima op de snelweg maar wel windgevoelig, maar dan moet het wel flink waaien. Is ook logisch want het ding weegt natuurlijk niks, net als het gros van de kleine autootjes
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 03-09-19 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:25

Hyundai i10?

Hebben wij net thuis, fantastisch ding. Niet groot, maar ruim zat. Zuinig, maar pittig te rijden.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:25

Kia picanto?
Volgens mij een degelijk autotje, voor een leuke prijs met lange tijd garantie.
Up hebben wij gehad toen hij net uit was, maar onze up was echt een rot auto. Het ene na het andere mankement.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:32

Ik heb een opel karl en ben daar super blij mee. Heb ook een deawoo matiz gehad, Nissan pixo, citroen c3 en dit is veruit mn favoriet. Iets meer pk dan de hele kleintje wat het ook makkelijk maakt met het snelweg verkeer mee te komen, lekker zuinig, voor onder de tienduizend kun je ze vinden met onder andere cruise controle, city drive, start stop, board computer etc.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:39

ik heb een Toyota yaris hybride, vind het een super fijne wagen.
Ik kocht m vorig jaar voor 11.000 euro, had toen 43 000 km en bouwjaar 2015. Heb er niet veel opties op waardoor hij in onze prijsklasse bleef (heb bvb enkel cruise controle, airco, gewone radio,...) dus het hangt er mss ook wat vanaf welke opties je juist wilt. (vergelijkbare yaris hybrides met meer opties waren toen al snel 13 000 a 14 000 euro)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:39

Het is bekend, de Aziatische merken zijn het betrouwbaarst: Toyota Yaris, Mazda 2, Hyundai I20.
Met Kia (Rio) heb ik zelf goede ervaring en de 7 jaar garantie is ook prettig (hoewel niet nodig gehad) Plus heel opvallend de Peugeot 208 (voor het overige valt Peugeot onder onbetrouwbaar).

De Europese merken zoals Peugeot, Renault, Citroen, maar ook Volkswagen staan op het lijstje minder betrouwbaar.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:41

Ik heb sinds 4 jaar een Citroen C1 uit 2008 met toen 100.000 op de kilometerteller. Inmiddels 55.000 km mee gereden en een prima auto. Ik heb 2,5 jaar lang 40 km verderop gewerkt (vooral snelweg) en dat doet ie prima, 130 is geen probleem. Sneeuw, storm, die mega hagelbui van 3 jaar geleden, overal rijdt ie doorheen. Tot nu toe geen grote kosten aan gehad, gewoon de normale onderhoudsdingetjes en de banden vervangen. Rij gemiddeld 1 op 20 dus ook dat is mooi meegenomen.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:43

Ik heb een Toyota aygo, fijn klein ding & rijd zuinig. Vind hem op de grote afstanden snelweg niet heel fijn, mis daar toch net wat vermogen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:43

Ford Fiesta is wel weer een hele stap groter dan de andere auto's die je noemt.
Persoonlijk vind ik dergelijke autos echte en stuk prettiger op de weg dan de kleintjes(uitzonderingen daar gelaten) Maar in een C1/Aygo etc voel ik mij écht ongelukkig.
Ik rij zelf een oudere peugeot 206(uit 2003) die echt wel vlot rijd, gemiddeld 1 op 16 rijd(maar ik rij weinig snelweg of stad, heel veel buitenwegen) Als ik een jongere auto zou kiezen zou ik kijken naar een Peugeot 208, of een VW Polo(jongere model is al aardig groot ook!)
Beide erg zuinig.
Is er een reden dat je perse een auto van 2015 of jonger wilt?

Kijk ook eens naar de opties die je graag zou willen erbij, mijn broertje heeft een nieuwe Polo(gok ook al weer in 2015 gekocht ofzo) waarbij je bijvoorbeeld google maps van je telefoon als navigatie kan gebruiken op groot scherm. Dat vind ik eerlijk gezegd een grote plus :+

Oww daarbij, let wel op de motor, zeker als er geen turbo op zit zijn de 1.0/1.2 auto's niet vooruit te branden, ik kan daar écht niet tegen :7

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:49

Zowel de Aygo als de C1 zou ik afraden. Het zijn echt koekblikken, geen fijne wegligging op de snelweg en een vergroot risico op lekkage via de achterruit.

Wij zijn zelf gegaan voor een Hyundai I10, hele fijne auto.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:52

Ik zie dat je nog niet hebt gekeken naar bijvoorbeeld een opel corsa. Ik vind het zelf erg fijne auto's om in te rijden, niet te groot maar ook zeker niet te klein, genoeg ruimte om spullen mee te nemen maar wel een mooi maatje voor een eerste autootje.

Momenteel rij ik zelf erg veel in een opel tigra, ook een erg fijne auto, alleen wel maar 2 zitplaatsen :P

Wat ik je vooral wil aanraden is veel auto's uitproberen. Je komt vanzelf een auto tegen waarbij je een goed gevoel hebt! En hoe meer auto's je probeert, hoe beter je gaat ontdekken wat je graag zou willen in een auto en welk merk jou meer aanspreekt en welke ook absoluut niet.

Veel plezier met het uitzoeken van een auto :D

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 21:54

siskeh schreef:
Ford Fiesta is wel weer een hele stap groter dan de andere auto's die je noemt.
Persoonlijk vind ik dergelijke autos echte en stuk prettiger op de weg dan de kleintjes(uitzonderingen daar gelaten) Maar in een C1/Aygo etc voel ik mij écht ongelukkig.
Ik rij zelf een oudere peugeot 206(uit 2003) die echt wel vlot rijd, gemiddeld 1 op 16 rijd(maar ik rij weinig snelweg of stad, heel veel buitenwegen) Als ik een jongere auto zou kiezen zou ik kijken naar een Peugeot 208, of een VW Polo(jongere model is al aardig groot ook!)
Beide erg zuinig.
Is er een reden dat je perse een auto van 2015 of jonger wilt?

Kijk ook eens naar de opties die je graag zou willen erbij, mijn broertje heeft een nieuwe Polo(gok ook al weer in 2015 gekocht ofzo) waarbij je bijvoorbeeld google maps van je telefoon als navigatie kan gebruiken op groot scherm. Dat vind ik eerlijk gezegd een grote plus :+

Oww daarbij, let wel op de motor, zeker als er geen turbo op zit zijn de 1.0/1.2 auto's niet vooruit te branden, ik kan daar écht niet tegen :7

De opties ben ik heel makkelijk in, er moet airco in zitten. :P Rest maakt me niet zoveel uit. Ford fiesta noem ik toevallig mijn broertje die heeft en ik daar zelf rijlessen in gehad heb ;) Vond ik ook een fijne auto. Is meer om aan te geven dat alles tussen een "kleine" en een ford fiesta prima is! Ik wil voornamelijk een auto die fijn rijdt op de snelweg. In de stad zal ik hem vrijwel niet gebruiken, daar doe ik alles op de fiets.

Van wat ik hoorde van een vriendin valt de citroën C1 en Aygo al af.
Ik ga ook zeker verschillende auto's proberen! Ik heb nog geen haast, maar wil wel graag alvast rond gaan kijken. En er zijn zoveel verschillende auto's en ik heb daar zelf geen verstand van.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:57

Wil je een diesel of een benzine?

Volkswagen Polo nieuw model is echt heel fijn :j die had ik als lesauto en daar kan je echt zo mee weg rijden. Geen rare dingen.

Toyota aygo heb ik ook in gereden maar vond ik echt een rammelbak :=

Ben zelf wel fan van mn renault clio <3 Die rij ik nu sinds een paar maanden. Wel echt een oudje (2007) maar met 60.000 op de teller. Het is een meer luxe variant (campus, 4 deurs, en ik heb 1.4 ipv 1.2) van toen en echt hij is onwijs fijn. Komt makkelijk mee met het verkeer en rij er ook zo 140 km mee (2x, voor naar thuisthuis en terug), hij is heel comfortabel. Airco en verwarming zijn binnen no-time goed.
Deze vond ik echt het voordeel van dat hij gewoon net wat meer auto was dan zoiets als een aygo of een peugot 108 oid. Plus echt wat meer kofferbak ook.
Je kan wel echt heel veel geld besparen als je naar een ouder model zou kijken, maar dat is eigen keus natuurlijk. Die van mij heeft iets meer dan een kwart van jou max gekost.

En een fiat 500 al aan gedacht? Die zijn wel echt prijziger en zal miss even zoeken zijn met je andere eisen maar die schijnt ook heel fijn te zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:58

Opel Adam/Corsa? Weet niet of dat te groot is en wat ze momenteel precies doen kwa prijs want vooral de Adam is nog wel een wat duurdere auto volgens mij. Beide wel erg fijne auto's iig. Wat ik wel begreep is dat de Adam bijv wel wat steviger op de weg ligt dan de Karl.
Of bijv een Volkswagen Polo.

Kwa merk heb ik zelf voorkeur voor Opel, Toyota, Volkswagen en Honda. Zou zelf wat minder snel gaan voor een Kia, Mitsubishi of Peugeot maar dat komt ook een beetje omdat ik van die eerste 2 in redelijke nieuwe kleine auto's heb gereden maar daarvan vind dat er maar weinig power in zit om een beetje vlot mee te kunnen komen met het verkeer. Plus ik heb het idee dat ik om mij heen wat vaker hoor dat er problemen zijn met oa die merken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:59

Ik ben erg tevreden over mijn renault twingo. Lekker stoer bakkie met een heel kleine draaicircel. Hij rijdt als een zonnetje. Enige nadeel is dat hij gevoelig is voor de wind maar dat heb je met meer kleine en lichte auto's gok ik

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 22:02

laraxXxemma schreef:
Wil je een diesel of een benzine?

Volkswagen Polo nieuw model is echt heel fijn :j die had ik als lesauto en daar kan je echt zo mee weg rijden. Geen rare dingen.

Toyota aygo heb ik ook in gereden maar vond ik echt een rammelbak :=

Ben zelf wel fan van mn renault clio <3 Die rij ik nu sinds een paar maanden. Wel echt een oudje (2007) maar met 60.000 op de teller. Het is een meer luxe variant (campus, 4 deurs, en ik heb 1.4 ipv 1.2) van toen en echt hij is onwijs fijn. Komt makkelijk mee met het verkeer en rij er ook zo 140 km mee (2x, voor naar thuisthuis en terug), hij is heel comfortabel. Airco en verwarming zijn binnen no-time goed.
Deze vond ik echt het voordeel van dat hij gewoon net wat meer auto was dan zoiets als een aygo of een peugot 108 oid. Plus echt wat meer kofferbak ook.
Je kan wel echt heel veel geld besparen als je naar een ouder model zou kijken, maar dat is eigen keus natuurlijk. Die van mij heeft iets meer dan een kwart van jou max gekost.

En een fiat 500 al aan gedacht? Die zijn wel echt prijziger en zal miss even zoeken zijn met je andere eisen maar die schijnt ook heel fijn te zijn.

Benzine, rij er in principe maar 2x per week mee langere afstanden mee. Hij is echt voor het reizen van huis naar studentenkamer en weer terug. In de stad zelf zal ik alles per fiets doen. En ouder/duurder kan ook als het een goede auto is ;) Dit is meer een schatting.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:21

Als Airco enige "wens" is icm met zuinig zou ik naar een (iets) oudere auto gaan kijken.
Kijk daarnaast ook eens naar verzekeringen, mijn "oudje" is alleen WA verzekerd, met een jonge auto zal je dat veel minder snel doen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:25

Kijk eens naar een Renault Twingo! Zuinig autootje en rijdt fijn, ligt voor een kleine auto best stevig op de weg. Ook de 130 redt die makkelijk. En het grootste voordeel: hij is vrij hoog voor zo’n klein autootje. Iets wat ik erg prettig vind voor langere afstanden :D

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:31

Ik heb zelf een Ford Fiesta en kan het je écht aanraden. Ik heb toevallig net mijn oude ingeruild voor een nieuwere (ook met airco, want een driedeurs met draairamen, zonder airco etc, geen centrale vergrendeling was toe aan een upgrade dus heb nu een vijfdeurs met elektrische ramen, climate control, centrale vergrendeling). Echt een super fijne auto, vind ik zelf! Mijn vriendin woont 1,5 uur met de auto verderop en daar ga ik nog wel eens heen en weer, geen enkel probleem. Vind jaartal ook niet zo veel maken, een Fiesta uit 2013 of mijn oude uit 2007 maakte weinig verschil.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:51

ik heb voor een opel karl gekozen met het zelfde lijstje als jij. mn schoonmoeder heeft de goedkoopste lichtse aygo en die vond ik echt niet chill op de snelweg, maarja lekker goedkoop. mijn karl voelt toch een stuk volwassener ook al betaal ik net zo weinig voor wegenbelasting enzo.
edit: voelde me ook veilig op de duitse snelweg met de karl :o

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:57

Ik heb een toyota aygo (bouwjaar rond 2015) gereden, een citroen C1 (bouwjaar 2012 ofzo) en een suzuki alto uit 2002. En ik zou ze allemaal echt niet aanraden voor op de snelweg. Ik rij nu een polo uit 2018 en dat is echt een dikke prima op de snelweg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:12

Twingo rijd ook prima op de snelweg. Ik rijd per week gemiddeld 500 km. Kan makkelijk meekomen. Het valt mensen ook altijd op dat hij zo hoog zit. Lekker veel overzicht zo.

Overigens kun je op youtube al een voorselectie maken. Je kunt veel testfilmpjes vinden