Leren vliegen of toch maar niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Leren vliegen of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 20:12

Om verschillende redenen ben ik tegenwoordig regelmatig op het plaatselijke vliegveldje te vinden. Dit heeft mij zin doen krijgen om ook te leren vliegen. Nu ben ik alleen aan het twijfelen of dit wel een goed idee is en zou ik graag jullie mening horen. De dingen waardoor ik twijfel zijn de volgende:

- Ik ben bijna 17 en ga nu naar het 6de middelbaar, redelijk wat schoolwerk dus. Daarnaast lease ik een paard waarmee ik 2 keer per week in de groepsles mee rijdt. Wanneer ik niet te veel schoolwerk heb ga ik nog 2 keer in de week zelf (buiten)rijden. In een echt drukke week (wat school betreft), zit ik echt geen seconde stil en is het soms echt puzzelen met het paardrijden en goed blijven leren. Helpt ook niet dat ik heel perfectionistisch ben, waardoor ik alles tot in detail wil kennen voor een test := . Best een druk leven dus haha :') .

- Langs de andere kant ga ik waarschijnlijk niet meer tijd krijgen als ik ga studeren of werken, dus dan is het nu misschien nog de moment.

- Ik zit ook met mijn rijbewijs dat ik wil halen komend jaar.

- Is het een probleem dat ik een bril draag of moeten je ogen echt perfect zijn?

- De theorielessen zouden het hele schooljaar doorgaan op zondag van 9u tot 12u. Daarna moet ik in de zomervakantie dus ook mijn praktijk halen, en minstens 12 vlieguren per jaar hebben, anders is het voor niks geweest :\ . Ik heb momenteel nog geen idee of dat gaat lukken in combinatie met universiteit.

Ik denk dat ik zo alles wel gehad heb.. :P Wat zouden jullie doen, alvast bedankt voor het advies :) .

secricible

Re: Leren vliegen of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:30

Ik weet alleen dat je ogen voor een sportvliegtuigje niet perfect hoeven te zijn. De rest durf ik niet te zeggen, dat zijn ook persoonlijke overwegingen denk ik :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 20:39

secricible schreef:
Ik weet alleen dat je ogen voor een sportvliegtuigje niet perfect hoeven te zijn. De rest durf ik niet te zeggen, dat zijn ook persoonlijke overwegingen denk ik :)

Dat is al een zorg minder dan :) .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:42

Mijn vader heeft jaren in sportvliegtuigjes gevlogen en had best slechte ogen. Slecht genoeg om nooit in dienst te hoeven iig in zijn jongere jaren :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:44

neem eens een proeflesje vliegen dan weet je gelijk veel meer, net als een x ferrari rijden of zo is dat ook mogelijk
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 30-08-19 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:44

En bv een zweefvliegvereniging als je gaat studeren? :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 20:54

Secricible, haha. Dat eventuele probleem is dus al van de baan. Maakt het beslissen natuurlijk niet makkelijker want als het niet mocht hadden mijn ogen de keuze al gemaakt :') .

Speurneusc: Probleem is dat je eerst sowieso je theorie moet halen voor je überhaupt mag starten met zelf iets doen in het vliegtuig. Heb al verschillende keren mee gevlogen en dat vind ik in ieder geval leuk!

Sheran: Weet alleen niet of je daarmee je vergunning kan behouden := . Is toch nog iets heel anders dan motorvliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:55

Welke vliegsport wil je gaan doen?
Sportvliegtuig, zweefvliegtuig, paramotor...
Edit. Vliegtuigje dus!
Ik weet niet welk werkveld je in wilt gaan, maar flexibel werken of 4 dagen werken worden steeds populairder. Genoeg tijd voor een hobby. Jij kunt nu het beste inschatten of je in je laatste schooljaar genoeg tijd hebt voor een extra hobby. Geld is geen probleem? Luchtsporten zijn duur :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:56

MoppieFilou schreef:
Secricible, haha. Dat eventuele probleem is dus al van de baan. Maakt het beslissen natuurlijk niet makkelijker want als het niet mocht hadden mijn ogen de keuze al gemaakt :') .

Speurneusc: Probleem is dat je eerst sowieso je theorie moet halen voor je überhaupt mag starten met zelf iets doen in het vliegtuig. Heb al verschillende keren mee gevlogen en dat vind ik in ieder geval leuk!

Sheran: Weet alleen niet of je daarmee je vergunning kan behouden := . Is toch nog iets heel anders dan motorvliegen.

Nee uiteraard, maar in plaats van gewoon vliegen bedoel ik :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 21:02

Sheran schreef:
MoppieFilou schreef:

Nee uiteraard, maar in plaats van gewoon vliegen bedoel ik :)

Ah op die manier :) . Ben eigenlijk meer in geïnteresseerd in motorvliegen, daarnaast kan je bij de club in de buurt enkel leren zweven tijden de kampen in de zomervakantie :\ . En er gaan heel wat kampen vooraf aan solo vliegen.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:14

Welk brevet wil je halen?
PPL?

Dan heb je namelijk een uren eis van 12 per 2 jaar.
Alleen wel de wettelijke 3 landingen per 90 dagen blijven van kracht.

Het is een kostbare hobby helaas, maar wel ontzettend gaaf.

Ik heb zelf mijn CPL en vlieg nu ook voor een rondvluchten bedrijfje. Dat maakt het een stuk makkelijker om je uren bij te houden zonder hier veel geld aan kwijt te zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:15

Ik zou er nog even mee wachten. Tijdens je studie en als je werkt heb je ook gewoon vrije tijd, maak je daar maar niet druk om.

Zo te lezen heb je al een heel druk leven, ga je je examenjaar in en je rijbewijs halen. Denk dat je genoeg te doen hebt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 21:17

Bubblewrap schreef:
Welke vliegsport wil je gaan doen?
Sportvliegtuig, zweefvliegtuig, paramotor...
Edit. Vliegtuigje dus!
Ik weet niet welk werkveld je in wilt gaan, maar flexibel werken of 4 dagen werken worden steeds populairder. Genoeg tijd voor een hobby. Jij kunt nu het beste inschatten of je in je laatste schooljaar genoeg tijd hebt voor een extra hobby. Geld is geen probleem? Luchtsporten zijn duur :P

Mijn droom is om dierenarts te worden (klinkt nu echt cliché, maar ik zegt het al vanaf ik kon praten, ben echt gepassioneerd door dieren en geneeskunde), dus dat is meestal een vrij drukke job, zeker als je zelfstandig bent. Geld is niet het probleem :) . Voordeel is natuurlijk wel dat het gedurende het schooljaar enkel de lessen zijn. Examen en echt beginnen vliegen is sowieso pas in de zomervakantie dus dan heb ik sws tijd.
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 30-08-19 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 21:19

Amanda: Dat inderdaad :) . Denk ook dat het idd echt leuk is om te doen. Idd makkelijk om zo veel te vliegen zonder dat je teveel moet betalen, lijkt me leuk om te doen :) .

Doubtless: Dat is idd de voornaamste reden wrm ik twijfel, tijd... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:23

Kan je flying dierendokter worden. Weet niet of dat bestaat, maar lijkt me wel gaaf. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:50

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 23:31

safina schreef:
Kan je flying dierendokter worden. Weet niet of dat bestaat, maar lijkt me wel gaaf. :D

Lijkt me heel leuk maar of het bestaat is een andere vraag :D .

Anoniem schreef:
https://www.vliegles.nl/cessna
Hier mag je zelf toch eventjes vliegen?

Gek dat je na 20 minuutjes briefing helemaal zelf mag vliegen :wow: . Punt is wel dat je op deze manier geen vergunning kan krijgen denk ik en dan mag je nog steeds niet alleen vliegen.. :\

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:44

MoppieFilou schreef:
safina schreef:

Anoniem schreef:

Gek dat je na 20 minuutjes briefing helemaal zelf mag vliegen :wow: . Punt is wel dat je op deze manier geen vergunning kan krijgen denk ik en dan mag je nog steeds niet alleen vliegen.. :

je neemt het stuurwiel even over wanneer het vliegtuig stabiel is terwijl piloot/instructeur assisteerd, meer niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 00:08

MoppieFilou schreef:
safina schreef:

Het bestaat!
https://broomevet.com/aimee-the-flying-vet/

Als geld geen probleem is zou ik er gewoon voor gaan!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:47

MoppieFilou schreef:
Anoniem schreef:

Gek dat je na 20 minuutjes briefing helemaal zelf mag vliegen :wow: . Punt is wel dat je op deze manier geen vergunning kan krijgen denk ik en dan mag je nog steeds niet alleen vliegen.. :

Nee, natuurlijk kan je op zo'n manier niet je brevet halen. Dan zou je ook je autorijbewijs kunnen halen door een paar keer het stuur over te nemen van iemand die de koppeling en het gas bedient...(en de rest)

Heb je enig idee van de kosten van het behalen van je brevet? Reken maar op minimaal het driedubbele van een rijbewijs. En je zult echt op eigen kosten heel veel solo-uren moeten maken voordat je aan de slag kunt bij een bedrijf voor rondvluchten. Die nemen echt geen kersverse piloot aan die net haar brevet heeft. Dus geld moet echt geen rol spelen wil je dit kunnen doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 08:53

Ik denk dat je er het meest verstandig aan zou doen om eerst te zorgen dat je je schooldiploma op zak hebt en dat je eerst je rijbewijs haalt (kost ook veel geld en tijd) want dat zijn toch wel hele belangrijke dingen.

Heb je die papiertjes op zak, dan zou je je energie, tijd en geld weer in iets anders kunnen steken en blijft het ook leuk omdat je letterlijk meer lucht hebt om je hier op te storten :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:27

Bedenk ook dat je dingen zult moeten doen om de kooldioxide uitstoot te compenseren.

(I am very sorry om de pret eventueel te bederven, maar dit aspect hoort er ook bij.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:35

Janneke2 schreef:
Bedenk ook dat je dingen zult moeten doen om de kooldioxide uitstoot te compenseren.

(I am very sorry om de pret eventueel te bederven, maar dit aspect hoort er ook bij.)

Gewoon kindvrij blijven als compensatie. Dan heb je ook meer tijd en geld om te vliegen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 11:07

Speurneusc: Oh als het alleen maar dat is, dat heb ik al eens gedaan :) .

Elnienjo: WoW hoe leuk is dat! 8-)

Ibbel: Geld is echt het probleem niet. Moest ik dit willen doen, willen mijn ouders het gerust betalen. Zij staan er helemaal achter.

Pmarena: Ik begrijp helemaal wat je bedoelt hoor, ik denk er soms ook zo over. Maar als ik ga studeren en het beroep ga uitoefenen wat ik heel erg graag wil, vrees ik dat er misschien nog maar weinig extra tijd gaat overblijven om zoiets te doen. Als ik zie hoe weinig vrije tijd mijn dierenarts heeft.. En dat heb ik er absoluut voor over, maar of vliegen er dan nog in gaat zitten weet ik niet zo goed :\ .

Janneke: Hoe bedoel je precies?

Elnienjo: Klinkt nu een beetje belachelijk misschien, maar moest ik nu beslissen of ik wel of geen kinderen wil, dan worden het er sowieso geen. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat dat nog heel snel kan veranderen, maar ik ben in ieder geval niet iemand die als kind al droomde van eigen kindjes.

Bedankt voor het meedenken! :) Ik ga het sowieso nog even goed laten bezinken en op de club zelf nog een heleboel vragen stellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:17

MoppieFilou schreef:
Geld is echt het probleem niet. Moest ik dit willen doen, willen mijn ouders het gerust betalen. Zij staan er helemaal achter.

Ik denk dat noch jij noch je ouders zich goed realiseren hoe duur een brevet onderhouden is. Niet het halen, maar het onderhouden.

Er zijn twee soorten mensen met een sportvliegbrevet:
- Echt rijke mensen (bv artiesten, directeuren van - grote - eigen bedrijven). Voor hun is het hobby, ontspanning (en een manier om van geld af te komen/minder belasting te betalen). Dit soort mensen hebben over het algemeen hun eigen toestel.
- Mensen die sportvliegen als beroep hebben - daar word je niet rijk van, maar je kunt wel van je hobby je werk maken. Sommigen hebben ook een eigen toestel en genereren bv inkomsten uit reclamevliegen.

Mensen met een 'gewone' baan die sportvliegen zijn heel, heel, heel, heel zeldzaam.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-08-19 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt