Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashleytjuhh

Berichten: 6690
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:51

Dat veel studenten niet moeten klagen over dat ze hoge schulden hebben na hun studie omdat ze maximaal lenen om vervolgens daarna een half jaar/jaar te gaan reizen na hun studie van het geleende geld. ( Tenminste dat zie ik de laatste paar jaar veel voorbij komen )

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:28

Ashleytjuhh schreef:
Dat veel studenten niet moeten klagen over dat ze hoge schulden hebben na hun studie omdat ze maximaal lenen om vervolgens daarna een half jaar/jaar te gaan reizen na hun studie van het geleende geld. ( Tenminste dat zie ik de laatste paar jaar veel voorbij komen )



En jij weet exact hoe alles gefinancierd wordt in iemands leven? Ze zitten er vast tussen maar gros van de studenten heeft moeten lenen om alles bekostigd te krijgen .. een bijbaantje is lang niet altijd genoeg
De compensatie die de studenten krijgen is een lachertje en staat echt niet tot verhouding in hoe oud studenten worden benadeeld voor de rest van hun leven. De huizenmarkt is al compleet gestuurd, met een studieschuld kun je het al helemaal schudden.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:31

germie schreef:
En wij krijgen niets.
3 jaar geleden is mijn woning beoordeeld, de uitslag heb ik nog niet binnen, en ze verwachten, ja lees VERWACHTEN dat het in 2023 komt, de beoordeling op veiligheid conform nieuwe normen die dan allang weer verouderd of achterhaald zijn.

Maar waarom duurt dat dan zo lang Germie? Is dat nog onder de "oude" regeling?
Want ik val nu onder de "nieuwe regeling". Vorig jaar april/mei is er een expert* bij mij geweest en heeft de schade opgenomen. Rapport is in juli/augustus door het Instituut Mijnbouwschade Groningen beoordeeld en erkend en uitgekeerd. Begin september heb ik de subsidie Waardevermeerdering aangevraagd. Die is in november toegekend en inmiddels zijn de zonnepanelen al geplaatst. Kortom, binnen een jaar alles rond.

*Wel een onafhankelijk expert van een onafhankelijk bureau.
NB: oude regeling vs nieuwe regeling: de bewijslast is omgekeerd, eerst moest jij moet aantonen dat de schade door de gaswinning komt en nu moet de NAM aantonen dat de schade niet door gaswinning komt.

Ashleytjuhh

Berichten: 6690
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:34

Danique_G schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Dat veel studenten niet moeten klagen over dat ze hoge schulden hebben na hun studie omdat ze maximaal lenen om vervolgens daarna een half jaar/jaar te gaan reizen na hun studie van het geleende geld. ( Tenminste dat zie ik de laatste paar jaar veel voorbij komen )



En jij weet exact hoe alles gefinancierd wordt in iemands leven? Ze zitten er vast tussen maar gros van de studenten heeft moeten lenen om alles bekostigd te krijgen .. een bijbaantje is lang niet altijd genoeg
De compensatie die de studenten krijgen is een lachertje en staat echt niet tot verhouding in hoe oud studenten worden benadeeld voor de rest van hun leven. De huizenmarkt is al compleet gestuurd, met een studieschuld kun je het al helemaal schudden.



Ik zeg toch ook veel en niet allemaal.... Maar als je benadeeld wordt door je schulden dan zorg je toch dat die schulden minimaal blijven ipv een paar maanden te gaan reizen.

Net las ik ook een verhaal uit een column ( of het waar is weet ik uiteraard niet ) maar die had dus €30.000 op haar spaarrekening staan maar leende wel elke maand €500,00 bij omdat ze van luxe leven houdt.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:41

Ik vind die 1 miljard een lachertje wat ze vrij maken om te compenseren. 1000 per student, das nog geen jaar collegegeld :')

Het is gewoon oneerlijk en je kan niet van iemand van 17 of 18 verlangen dat die verstandig om kan gaan met geld lenen, om vervolgens op een schuld van 50k uit te komen.

Er zijn veel mensen die anders niet kunnen studeren, dat is echt zo oneerlijk. Vooral als je dan nu ook nog die schuld bij de hypotheek trekt. Walgelijk.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:02

sureido schreef:
Ik vind die 1 miljard een lachertje wat ze vrij maken om te compenseren. 1000 per student, das nog geen jaar collegegeld :')

Het is gewoon oneerlijk en je kan niet van iemand van 17 of 18 verlangen dat die verstandig om kan gaan met geld lenen, om vervolgens op een schuld van 50k uit te komen.

Er zijn veel mensen die anders niet kunnen studeren, dat is echt zo oneerlijk. Vooral als je dan nu ook nog die schuld bij de hypotheek trekt. Walgelijk.


Inderdaad… toen ik moest beginnen met lenen werd mij ook verteld maximaal te gaan lenen want het is allemaal rentevrij en ik kan er lekker lang over doen om terug te betalen.. en dit was een officieel financieel adviseur. Er werd erg makkelijk gesproken over een schuld van 50k..

Vraag me echt af waar je dat op baseert “de meeste”, Ashletjuh. Das echt dikke bullshit. Het gros is gewoon op jonge leeftijd een gouden ticket voorgehouden.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:09

Studielening was in mijn tijd (2005-2012) wel een ontzettend gunstige lening. Er werd ons ook voorgehouden dat het niet in je nadeel zou werken later: lenen was normaal. En eigenlijk iedereen die ik kende moest lenen, want hoe moest je anders je kamer betalen? Ik heb ook maximaal geleend en er geen spijt van gehad. Zit nu nog steeds met schuld, maar die kun je rustig afbetalen, en een huis kun je sowieso niet kopen hoor van een normaal salaris :').

Snap ook goed dat mensen van hun leengeld nog wat leuks gaan doen hoor. Je leeft maar een keer en je studententijd is er wel de meest geschikte tijd voor. Als je eenmaal aan het werk bent kom je er niet zo makkelijk meer weg. En het is een schijntje vergeleken met je reguliere leef- en studiekosten.

Ashleytjuhh

Berichten: 6690
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:10

Danique ik heb het ook specifiek over alleen de studenten die daarna gaan reizen.
Dat is geen bullshit dit is echt uit eigen omgeving wat ik zie en hoor.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:17

Ashleytjuhh schreef:
Danique ik heb het ook specifiek over alleen de studenten die daarna gaan reizen.
Dat is geen bullshit dit is echt uit eigen omgeving wat ik zie en hoor.


Jouw omgeving is niet de status quo

Ashleytjuhh

Berichten: 6690
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:23

Daarom past die goed in dit topic dus ;)

Ik zie ze veel reizen van hun studie lening en daar naast klagen dat ze veel schuld hebben

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:34

Ashleytjuhh schreef:
Daarom past die goed in dit topic dus ;)

Ik zie ze veel reizen van hun studie lening en daar naast klagen dat ze veel schuld hebben


Ja zag ik ook veel. Maar reizen is vaak zo duur niet. Niet te vergelijken met leven. Veel studenten gaan gewoon werken op de plaats van bestemming. En ik snap het ook wel. Het is gewoon poedersuiker dat je een schuld hebt maar of je nu 35000 hebt of 40000 maakt bar weinig uit.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:52

Hmmm ik snap op zich de opmerking van Ashleytjuhh wel. Maar uiteraard is de situatie per individu verschillend.
In mijn tijd was het studiestelsel nog wel gunstiger. Maar ik verbaasde me toen ook al wel over studenten. Veel studenten kregen geld van hun ouders en veel studenten werkten niet naast hun studie, want dat konden ze niet combineren.
Tja, en dan alsnog torenhoge schulden.
Ik kreeg niets van mijn ouders en werkte standaard zo'n 12 uur per week (+ in de vakanties). Dat vond ik ook niet altijd leuk, maar ik heb nooit veel geleend. Het was ook altijd mijn streven om zo min mogelijk te lenen. Maximaal lenen? Nee never :n

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:54

Serieuze vraag, en bewonderenswaardig hoor, maar hoe redde je het met twaalf uur werken per week? Ik had op een gegeven moment ook een bijbaan (geen 12u per week, maar 8u) maar ik ben toen gestopt omdat ik geen tijd meer had voor de studie daardoor én ik toch niet genoeg verdiende om ook maar enigszins in mijn onderhoud te kunnen voorzien.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:05

Achteraf gezien weet ik dat niet meer precies. Ik vond het toen heel normaal. Ik werkte vanaf mijn vijftiende al naast de middelbare school en ben daar gewoon mee doorgegaan.
Ik woonde tijdens mijn studie op kamers, dus moest ook gewoon boodschappen doen, koken en huishouden. Weliswaar op z'n students, maar het werd geen vieze kamer ofzo :D
Ik was geen feestbeest, maar ben toch zeker wel ook leuk uitgegaan en met een vriendinnetje op vakantie in het buitenland (niet te duur, met de trein :) )
Ik had nooit geld over ofzo, dat niet, maar ook nauwelijks schulden.
Maar ik ben me er wel van bewust dat de tijd er niet gunstiger op geworden is voor studenten.
En ik begrijp dat het niet altijd en voor iedereen haalbaar is. Maar ik denk dat het soms ook (deels) een mentaliteitskwestie is.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:17

Mijn unpopular opinion is dat geld lenen voor iets anders dan een huis niet slim is.

Lenen om tijdens je studietijd leuke dingen van te doen vind ik ook raar. De tijd van arme studenten lijkt wel voorbij. Wat is er mis om die paar jaar gewoon heel sober te leven? Je haalt het daarna toch wel in?

Ik zat niet op kamers, had ook geluk dat m’n ouders konden en wilden betalen dus eigenlijk zelf geen kosten had. Behalve dan bv kleding en uitjes. Ik werkte zelf een klein beetje bij en in de vakanties meer en daar kwam ik van rond. En als ik geen geld had, dan niet.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:22

Ashleytjuhh schreef:
Daarom past die goed in dit topic dus ;)

Ik zie ze veel reizen van hun studie lening en daar naast klagen dat ze veel schuld hebben


Je verwart mening met omgeving

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:23

Ik had de maximale uitwonende studiebeurs die ik meest ook weer moest terugbetalen. Ik had een enorme 700 gulden :+ per maand om van te leven. Inclusief kamerhuur, openbaar vervoer (nee geen ov studentenkaart toen) alle studiekosten. Boeken, verzekering eten enz. Mijn eetbudget was 10 gulden per week. En wij mochten toen maximaal 200 gulden per maand bijverdienen. Die 700 was dus inclusief bijbaan. En dan nog een schuld hebben aan het eind. Krap jazeker. Financieel grappig nee maar ja het was wat het was. Geen geld om te gaan stappen. Vakantie was fietsvakantie en tent met mijn zus. Zeker geen geld om na de studie te gaan rondreizen. Nee er moest geld verdient worden om de schuld weer af te betalen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:27

Schulden houden de economie draaiende.

Ashleytjuhh

Berichten: 6690
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:29

Danique, nee hoor dit is niet alleen in mijn eigen omgeving ;) en het is mijn mening dat ze niet moeten klagen

Ik heb ook het gevoel dat jij je eigen aangevallen voelt.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:31

Zoiets had je in mijn tijd ook met de maximale lening (misschien 100 euro meer?). Zelfs als je maximaal leent moet je nog wel een beetje opletten en prioriteiten stellen.

@Verootje: definieer sober leven? Het is altijd een kwestie van prioriteiten stellen. Leefkosten zijn op dit moment ook gewoon erg hoog. En als je toch al aan het lenen bent uit noodzaak, dan maken die paar honderd euro voor die awesome reis ook niet meer uit.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:35

Reizen met geleend geld vind ik echt not done.
Op kamers gaan als je niet 3uur heen en terug moet reizen ook. Ik begrijp werkelijkwaar niet waarom je honderden euro's per maand uit gaat geven voor een rothok als je thuis gratis kunt wonen en gratis kunt reizen. (tenzij je kostgeld moeten betalen, maar dat vind ik ook een belachelijk principe van ouders)

Ik zie ook (nu niet in corona tijd, maar in mijn tijd wel) echt veel studenten die wekelijks gaan stappen voor 100€ per avond of enorm veel dure nieuwe kleding kopen of een telefoonabbo hebben van 100€ in de maand.

Het lijkt wel alsof iedereen zich graag een (te) hoge levenstandaard wil aanmeten en meent 'recht' te hebben op luxe ofzo. Dat kan niet van geleend geld en vind ik ook totaal niet nodig.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:43

Het is denk ik de vraag geld vs zelfontwikkeling. En welke je kiest is erg afhankelijk van omgeving en opvoeding.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:48

Sheran schreef:
Het is denk ik de vraag geld vs zelfontwikkeling. En welke je kiest is erg afhankelijk van omgeving en opvoeding.



Dit. Ik vind het dan weer totaal not done om thuis te blijven wonen en te teren op je ouders. En lachwekkend om te oordelen over financiën van studenten als je zelf alles gratis en van papa en mama hebt gekregen. Dát is pas leven in luxe.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:07

BaileyMix schreef:
Dit. Ik vind het dan weer totaal not done om thuis te blijven wonen en te teren op je ouders. En lachwekkend om te oordelen over financiën van studenten als je zelf alles gratis en van papa en mama hebt gekregen. Dát is pas leven in luxe.

Er zit ook nog iets tussenin, hè? Mijn dochter studeert in Tilburg, wij wonen in Eindhoven. Geen kamer te krijgen, dus ze woont nog thuis. Wil niet zeggen dat ze zichzelf niet ontwikkelt of dat ze alles maar van ons krijgt. Ook zij werkt voor de dingen die ze wil doen.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:14

Ook erg lachwekkend dat er gedacht wordt dat je je niet kan ontwikkelen als je langer thuis blijft wonen.
Zeker in deze tijd is het hard nodig om met een flinke zak gespaard geld pas uit huis te gaan, dus ik ben blij dat ik die kans heb gekregen van mijn ouders. Ze betaalden echt niet alles, zoals kleding en andere dingen en hobby's en uitjes betaalde ik zelf.
Ik vind het ook niet meer dan normaal om als ouder je kind vooral zoveel mogelijk te laten sparen, dus ik zal dat dan ook zeker zo doen bij mijn kinderen. Anders komen ze over een paar jaar überhaupt niet meer uit huis.