Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:18

Magrathea schreef:
Ik denk dat Natasja meer doelt op bijscholen / up to date blijven met je eigen gebied, nieuwe technieken leren enzo. Niet per se opklimmen naar leidinggevende bijvoorbeeld


Niet perse nee.

Maar als iemand die ambitie wel heeft zou het wel fijn zijn als die opties er wel zijn.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:20

Ik vind dat ook zo’n onzin dat geklaag over de term laagopgeleid, maar ik ken weinig mensen die dat geen onzin vinden, dus zo unpopular is die mening niet!

Het is toch gewoon wat het is, als je een MBO opleiding hebt genoten ben je laag opgeleid, maar dat zegt niets over jouw waarde als mens, alleen maar dat je geen hoge opleiding hebt gehad. Andersom geldt dat voor universiteit, hoog opgeleid en dat wilt niets zeggen over de waarde als mens.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:25

Jildau schreef:
NatasjavE schreef:
Ik vind het laagopgeleide vs praktisch opgeleide gebeuren geneuzel in de marge.

Het is net zo goed aan devaluatie onderhevig. Want in de praktijk zal praktisch opgeleid al snel gewoon hetzelfde betekenen als laagopgeleid.

De naam mag voor mij echt wel veranderen hoor. (Het gaat me niet om de terminologie anzich)

Maar wat denk ik beter zal helpen denk ik is echt meer waardering krijgen voor de mensen waar we het over hebben. En zorgen dat ze betere opleidingskansen hebben gedurende hun werkende leven opdat ook zij kunnen “doorgroeien”.


Maar waarom moet iedereen doorgaan met leren? Als je nou ontzettend goed keukens kunt plaatsen en dat doe je met plezier en verdient er je boterham mee. Waarom is dat dan niet voldoende?

Ik ben HBO afgestudeerd maar vond er geen klap aan. Het studeren niet en de banen niet. Nu ben ik werkzaam bij een kaasboerderij en maak ik kaas en ik ben prima op mijn plek en vind het goed zo. Ik hoef geen opleidingskansen tijdens mijn werkzame leven en ik denk dat het ook geaccepteerd moet worden dat niet iedereen het type is om altijd maar te leren.


Van mij hoeft niet iedereen door te leren tot HBO of WO niveau.
Dat mag ieder voor zich weten.

Maar voor diegene die inderdaad niet MBO en of HBO hebben gedaan maar wel de ambitie hebben om zich verder te ontwikkelen is het wel fijn dat die mogelijkheden er zijn.
Uiteraard zijn die er nu ook al. Maar niet heel zichtbaar. Of het lijkt te veel inspanning te kosten.

Mijn werkgever vraagt in ieder jaargesprek of ik nog behoefte heb aan scholing op punten waar ik mezelf in wil ontwikkelen.
En dat kan van een excel cursus tot een cursus Engels tot aan een management opleiding zijn. Voor dat laatste gaan ze dan wel kijken of je het ook echt in je hebt om leidinggevende te worden. Maar er zijn andere opties genoeg. (En het moet niet, het mag)

Als iedere werkgever dat nou doet. Ook voor zijn laagopgeleide/praktisch opgeleide medewerkers. En nee dat hoeft niet altijd geld te kosten. Leren op het werk is waar de meeste op uit komen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:27

Sky schreef:
Ik vind dat ook zo’n onzin dat geklaag over de term laagopgeleid, maar ik ken weinig mensen die dat geen onzin vinden, dus zo unpopular is die mening niet!

Het is toch gewoon wat het is, als je een MBO opleiding hebt genoten ben je laag opgeleid, maar dat zegt niets over jouw waarde als mens, alleen maar dat je geen hoge opleiding hebt gehad. Andersom geldt dat voor universiteit, hoog opgeleid en dat wilt niets zeggen over de waarde als mens.


Nee hoor. Als je MBO hebt dan ben je middelbaar opgeleid. :)

Middelbaar beroeps onderwijs.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:30

NatasjavE schreef:
Sky schreef:
Ik vind dat ook zo’n onzin dat geklaag over de term laagopgeleid, maar ik ken weinig mensen die dat geen onzin vinden, dus zo unpopular is die mening niet!

Het is toch gewoon wat het is, als je een MBO opleiding hebt genoten ben je laag opgeleid, maar dat zegt niets over jouw waarde als mens, alleen maar dat je geen hoge opleiding hebt gehad. Andersom geldt dat voor universiteit, hoog opgeleid en dat wilt niets zeggen over de waarde als mens.


Nee hoor. Als je MBO hebt dan ben je middelbaar opgeleid. :)

Middelbaar beroeps onderwijs.


Ja en dat is laag (relatief). Wat niet erg is, ieder zijn niveau en behoeftes en interesses toch! Er moet geen waardeoordeel aangekoppeld worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:32

Dat laatste ben ik zeker met je eens.

MBO heb je ook weer verschillende niveau’s in. Je hebt opleidingen die echt op HAVO niveau zitten en je hebt er die echt meer praktisch blijven.
Bij de 1 mag je door naar het HBO en bij andere kan dat niet.

HAVO wordt volgens mij niet als laagopgeleid gezien.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:45

Als je alleen Havo hebt en verder niets wel. Havo is eigenlijk voorbereiding op HBO.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:49

Er is meer dat hoog en laag opgeleid. Ik vind MBOers en Havisten echt niet laagopgeleid.

Ze zijn niet hoog opgeleid...dat klopt.

Anoniem

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:54

Weer die discussie? Die was laatst toch al uitgekauwd? :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:55

Eens met Natasja.

Sky, ik vind toch dat je daar zegt dat het 'laag' is, best een negatieve lading hebben. MBO is niet 'laag' namelijk.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:42

Maar waarom zou je uberhaupt de term lager of hoger opgeleid gebruiken. Voegt het toevoegen van lager of hoger uberhaupt iets toe?

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:56

Het ding moet toch een naam hebben? Met die fuzzy namen van opleidingen tegenwoordig heb je sowieso al geen idee meer wat iemand doet :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:41

Sanet schreef:
Het ding moet toch een naam hebben? Met die fuzzy namen van opleidingen tegenwoordig heb je sowieso al geen idee meer wat iemand doet :)


Kunt toch gewoon MBO of HBO zeggen zonder de specifieke richting te benoemen?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:46

Veulen84 schreef:
Maar waarom zou je uberhaupt de term lager of hoger opgeleid gebruiken. Voegt het toevoegen van lager of hoger uberhaupt iets toe?

Dit maar als een verandering van de term er voor zou zorgen dat het geen schande is om naar het vmbo (b,k,gl,tl) te gaan zou ik er voor tekenen.
Hoe vaak mijn VWO 4/ H5 nog zo reageren op mijn kader/mavo leerlingen.. en daarbij ook collega’s: met de opmerking die zijn vast niet van onze afdeling.
En ja dat is wel een probleem. Ouders gaan gewoon in protest als hun kinderen vmbo advies krijgen en dat is natuurlijk belachelijk.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:49

Ik zou niet weten waarom een ander label daar verandering in zou brengen? De inhoud blijft toch hetzelfde?
De M van mbo staat voor middelbaar, de H van hbo voor hoger. Is het binnen een afkorting dan wel goed?

Ik zie het probleem gewoon niet.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:50

Shaggy09 schreef:
Eens met Natasja.

Sky, ik vind toch dat je daar zegt dat het 'laag' is, best een negatieve lading hebben. MBO is niet 'laag' namelijk.


Het is toch letterlijk het laagste niveau opleiding dat je kan doen? Als je naar HBO en universiteit kijkt. Maar ik bedoel het niet negatief, dat lezen mensen er dan zelf in.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:56

Kijken jullie nooit het nieuws? Daar worden de termen hoog en laagopgeleid vrijwel dagelijks gebruikt om demografie aan te geven van bijvoorbeeld een woonwijk, of "kinderen van hoogopgeleide ouders zus en zo" of "de gezondheid van laagopgeleide mensen dit en dat".
Dan kan je MBO aan willen duiden als middelbaar opgeleid ofzo maar zo is de definitie nu eenmaal niet. Overigens bestaat er ook nog praktijkonderwijs, en zou je alleen vmbo of havo ook als een opleidingsniveau kunnen zien.

Ik kan op zich levenmet de termen zoals ze nu zijn maar als we een term vinden die de lading ook dekt en waar mensen zich beter bij voelen is dat alleen maar prima toch? :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:45

Sanet schreef:
Ik zou niet weten waarom een ander label daar verandering in zou brengen? De inhoud blijft toch hetzelfde?
De M van mbo staat voor middelbaar, de H van hbo voor hoger. Is het binnen een afkorting dan wel goed?

Ik zie het probleem gewoon niet.


Oké maar middelbaar kun je het dan toch noemen? Waarom zou je het laag moeten noemen? Het is toch geen lager onderwijs, het is middelbaar beroepsonderwijs. Ik vind het gewoon niet genuanceerd om alle MBO opleidingen onder het kopje 'laag' te gooien. Want een niveau 2 opleiding is een totaal ander kaliber dan een niveau 4 opleiding.

Van mij hoeft het niet veranderd te worden hoor, maar ik snap de opspraak wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:04

Nog niet zo'n populaire mening: ze zouden "maandag" moeten veranderen naar "mandag" om alle mannen te eren die zoveel voor de huidige generatie gedaan hebben.

Mannen hebben toch de meeste uitvindingen gedaan, vijanden buiten de deur gehouden, medicijnen ontwikkeld en eigenlijk alles gemaakt wat je om je heen ziet. Een beetje waarderen daarvoor eens per week zou niet mistaan.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:07

enzino schreef:
Nog niet zo'n populaire mening: ze zouden "maandag" moeten veranderen naar "mandag" om alle mannen te eren die zoveel voor de huidige generatie gedaan hebben.

Mannen hebben toch de meeste uitvindingen gedaan, vijanden buiten de deur gehouden, medicijnen ontwikkeld en eigenlijk alles gemaakt wat je om je heen ziet. Een beetje waarderen daarvoor eens per week zou niet mistaan.


:')

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:15

enzino schreef:
Nog niet zo'n populaire mening: ze zouden "maandag" moeten veranderen naar "mandag" om alle mannen te eren die zoveel voor de huidige generatie gedaan hebben.

Mannen hebben toch de meeste uitvindingen gedaan, vijanden buiten de deur gehouden, medicijnen ontwikkeld en eigenlijk alles gemaakt wat je om je heen ziet. Een beetje waarderen daarvoor eens per week zou niet mistaan.


Onder incels een hele populaire mening.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:19

enzino schreef:
Nog niet zo'n populaire mening: ze zouden "maandag" moeten veranderen naar "mandag" om alle mannen te eren die zoveel voor de huidige generatie gedaan hebben.

Mannen hebben toch de meeste uitvindingen gedaan, vijanden buiten de deur gehouden, medicijnen ontwikkeld en eigenlijk alles gemaakt wat je om je heen ziet. Een beetje waarderen daarvoor eens per week zou niet mistaan.


Eens. Maar dan wel ook van de "vrijdag" meteen "vrouwdag" maken. Om voor de hand liggende redenen. *D

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:25

enzino schreef:
Nog niet zo'n populaire mening: ze zouden "maandag" moeten veranderen naar "mandag" om alle mannen te eren die zoveel voor de huidige generatie gedaan hebben.

Mannen hebben toch de meeste uitvindingen gedaan, vijanden buiten de deur gehouden, medicijnen ontwikkeld en eigenlijk alles gemaakt wat je om je heen ziet. Een beetje waarderen daarvoor eens per week zou niet mistaan.


:')

Als vrouwen vroeger meer mochten doen dan kinderen baren en voor het huishouden zorgen, hadden die arme, ondergewaardeerde mannen al dat harde werk niet zelf hoeven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:34

Shae schreef:
:')

Als vrouwen vroeger meer mochten doen dan kinderen baren en voor het huishouden zorgen, hadden die arme, ondergewaardeerde mannen al dat harde werk niet zelf hoeven doen.

Als als als. Ze hebben het wel gedaan dus "mandag" lijkt me een goede manier om dat te waarderen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:50

“Maximum snelheid = maximum snelheid” :j

Net weer tig keer ingehaald op een 60 weg (waar ik dus netjes 60 rij)