Als docent ziek tijdens lesweek 1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_estmoi

Als docent ziek tijdens lesweek 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 17:04

Hoi,

ik ben per dit schooljaar begonnen als docent op een middelbare school. Regio Noord, dus dit is week 1.
Nu wil het geval dat ik sinds zaterdagavond koorts heb (met momenten zeker 39 graden, ondanks maximale dosis ibuprofen). Voor de openingsvergaderingen etc ben ik naar school gegaan, maar ook toen al aangegeven dat ik eigenlijk ziek was, en bibberend op de fiets naar huis bij 30 graden buitentemperatuur.

Vandaag - lesdag 1 - heb ik niet gewerkt. Het lijkt nu iets beter te gaan, dat wil zeggen:
met pijnstilling gaat het oke, als ik niet oplet en deze uitwerkt zit ik te rillen onder een dekentje.
Collegae zeggen me goed uit te zieken, maar de roosteraars lijken (logisch) minder gelukkig met een zieke bij de start van het schooljaar.
Ik twijfel ontzettend of ik me voor morgen nog ziek moet melden. Dat zou zeker terecht zijn - want nog steeds koorts, en ook met pijnstilling krijg ik bijv nog nauwelijks voedsel weg, maar ik voel ook behoorlijk wat druk om wél te komen. Wat zegt bokt? Anderen docenten hier?

Dank jullie wel alvast!

verootjoo

Re: Als docent ziek tijdens lesweek 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:06

Snap dat je je banketstaaf voelt :=
Maar je doet er ook niks aan. Zou wel de tijd nemen om uit te zieken, anders blijf je lang kwakkelen of moeten ze je straks nog veel langer of vaker missen.

De leerlingen vinden het vast niet zo erg :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:09

Ik ben roosteraar (van artsen) en heb liever dat je dan gewoon deze week ziek blijft. Dan kan ik vandaag een plan bedenken voor de rest van de week en vervangers zoeken voor je taken, of ruim op tijd secretariaten waarschuwen dat er afspraken met patiënten verplaatst moeten worden. Grote kans dat je dan maandag weer aan het werk kan.
Niet uitzieken betekent meestal dag ziek, dag werken, dag ziek etc, wat ik persoonlijk vervelender vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:11

Ziek is ziek. Welke functie je ook hebt.
En daarbij, ziek naar je werk en de halve school aansteken? Dat is ook geen lekkere binnenkomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:18

Heel vervelend maar ziek is ziek helaas, zowel jij, school als leerlingen hebben er niks aan als je dan toch gaat.

Wij nu ruime week gehad op school en ook hier collega's ziek, vervelend maar kan niemand iets aan doen.

Beterschap!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:23

Ziek zijn. En niet de halve school aansteken :) Denk ook dat het verstandig is bij de klassen (eerste indrukken doen wat, dus een scherpe docent geeft meer vertrouwen dan een bibberige.)
En dan volgende week met zwier de klas inkomen en het als ijsbreker gebruiken.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 17:25

Dat was in principe ook mijn gedachte. Maar kreeg vanochtend van de roosteraar de opmerking dat het zeker voor brugklassen heel vervelend is als er in week 1 lessen uitvallen. En of ik niet gewoon een pijnstiller kon innemen. Heb gezegt dat ik ook met pijnstilling 39 graden koorts had, en het best wilde proberen, maar dat dat me eigenlijk voor niemand beter leek.
Ik snap vanuit haar ook wel dat een nieuwe docent die op de eerste dag niet komt opdagen niet per se een goede indruk wekt, maar ik voel me op zich al banketstaaf genoeg dat ik er niet kon zijn vandaag.. -O-

Heel erg bedankt voor de antwoorden so far. Denk inderdaad dat ik - tenzij ik morgen op magische wijze helemaal beter ben - morgen nog thuis blijf. Vrijdag ben ik vrij dus dan kan ik ook het hele weekend nog uitzieken mocht het nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door C_estmoi op 28-08-19 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:25

Ik heb 1x een zieke docent voor de klas gehad en je hebt er letterlijk niks aan, ze kon amper praten toen. Dus gewoon lekker uitzieken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:27

Nee lekker uitzieken idd TS. Ik snap dat eerstejaars wat meer aandacht nodig hebben maar die kunnen heus nog wel even zonder jou. Inderdaad liever een docent thuis dan een zieke docent voor de klas. En eerstejaars is behoorlijk intensief dus dan moet je sowieso wel wat fitter zijn. :)

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:29

Ik ben ook docent, en ziek voor de klas staan is voor niemand leuk. Voor de leerlingen niet maar ook voor jezelf niet. Zeker in het nieuwe schooljaar wil je sterk voor de klas staan en op deze manier gaat dat niet. Je kunt beter volgende week fris starten en dan een correcte indruk op leerlingen maken.
Leerlingen voelen heel goed aan wanneer de docent ziek is, de een zal je beterschap wensen en de ander zal je in de zeik nemen. Kies voor jezelf en begin pas als je je echt weer fit voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:29

Uitzieken ;)
Leren brugpiepers ook om elke dag het rooster te bekijken voor eventuele uitval. Komt ze de rest van hun schoolcarrière goed van pas :P

Zonder gein, ziekmelden is beter dan voor de klas staan en maar 30% kunnen geven ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:30

Zorgen dat je beter word en dat word je alleen door het uit te zieken. 39 Graden met koortsremmers is niet niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:40

Maandag fris en fruitig beginnen en ze je laten bedanken voor wat extra vrije tijd in week 1. :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:41

Gewoon goed uitzieken en bedenk dat je leerlingen dankbaar zijn met elk uur dat uitvalt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:02

Hier ook een docent en ik ben heel simpel; ziek is ziek. Of het nou de 1e week is of niet.
Overigens behoren jouw roostermakers hier niet naar te vragen of in aan te sturen. Jouw ziekmelding loopt via jouw leidinggevende en verder niet. Ook de reden van jouw ziek zijn doet er niet toe. Mail en telefoon uit laten dus, uitzieken en als je beter bent weer betermelden en contact opnemen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:18

Ziek is ziek. Zeker in het onderwijs heb je alleen maar jezelf ermee als je aan het werk gaat terwijl je nog niet beter bent. Rustig aandoen als het nodig is, is geen optie. Dus ja, niet handig, maar helaas ziek.
Voordeel van nu ziek zijn; in die eerste weken is het vaak veel voorstellen en introductie, je kunt nu je planning voor de komende periode gewoon nog aanpassen aan de gemiste lessen in het begin.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:18

Ik ben docent en doe het kunstje al ruim 25 jaar. Leer een ding van mij: ga pas weer werken als je uitgeziekt bent. Niemand (je leerlingen, maar vooral jij) hebt er iets aan als je te vroeg begint. Je blijft dan constant achter jezelf aanlopen en hoopt de herfstvakantie te halen. De roostermaker moet zich niet met jou bemoeien, hij is geen bedrijfsarts.

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:24

Ook ik ben docent en heel eerlijk? Mijn teamleider had mij persoonlijk teruggebracht naar mijn bed als ik met 39 graden koorts op het werk kom. Goed uitzieken en pas terug gaan als ik hélemaal beter bent. :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:29

Blijf gewoon thuis, ziek is ziek. geen mens heeft er wat aan als je ziek naar het werk gaat.

Ik ben geen docent Maar toen ik weer naar School moest, ben ik nog twee maanden uit de running geweest wegen een zwaar ongeluk in de zomervakantie.
ik liep uiteindelijk twee maanden achter. deze twee maanden heb ik met gemak weer ingehaald en ik kon dat jaar met flag en Wimpel slagen Maar voor mijzelf heb ik gekozen om het jaar nog een keer te doen. Ik kon niet goed uit boeken leren en had ook niet de beste cijfers, gewoon een doorsnee leerling.

In andere woorden, die ene week haal je wel weer met gemak in, de Kids lopen iets achter Maar je hebt de hele jaar om dat in te halen.

en ik kann goed begrijpen dat dit echt niet leuk is in de eerste week, Maar als de School een beetje hart heeft dan kunnen hun het wel begrijpen dat je ziek bent en dus die week thuis blijft om de week Erna top fit te kunnen beginnen.
Ik zie dat persoonlijk ook liever dan een leraar die ziek voor de klas Staat en iedereen aan loopt te steken.

Heel veel beterschap :)

Polly
Moderator Algemeen

Ziek is ziek.

Ik zou het wel bij paracetamol houden ipv die roze dingen als het niet echt nodig is.

gabyfedde

Ziek is ziek. Je herstelt veel sneller als je je lichaam geeft wat het nodig heeft. Beter nu even een paar dagen ziek dan maandenlang kwakkelen omdat je niet uitziekt. Roosteraar heeft extra werk, maar dat is het risico van haar vak. Beterschap!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:30

Euhh.. die roosteraar heeft makkelijk praten. Voor hem/haar vervelend om dingen te verschuiven maar ik denk niet dat je expres ziek bent.. toch? :P
Ik zou als collega zelfs beetje pissig zijn als je ziek op het werk komt om de boel lekker aan te steken.
Uitzieken dus, beterschap!

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:33

Ook docent hier; en ziek is ziek! Toch doorgaan is vaak daarna langer ziek zijn, vlot ook niet.

Voor de brugklassen lijkt het mij beter iets later te beginnen met je vak... maar dan daardoor wel een goede start met een frisse docent :) (En zonder deze temperaturen hoop ik dan)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:37

Hier ook een docent :j
Ziek = ziek. Hoe lastig het ook voelt... Goed uitzieken ook.
Beterschap!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:29

Goof schreef:
Hier ook een docent en ik ben heel simpel; ziek is ziek. Of het nou de 1e week is of niet.
Overigens behoren jouw roostermakers hier niet naar te vragen of in aan te sturen. Jouw ziekmelding loopt via jouw leidinggevende en verder niet. Ook de reden van jouw ziek zijn doet er niet toe. Mail en telefoon uit laten dus, uitzieken en als je beter bent weer betermelden en contact opnemen.

Dit inderdaad. Bij ons meld je, je ook door middel van een voicemail bericht in spreken. Voor 10 uur hoor je dan je teamleider te bellen.
Ziek is ziek inderdaad! Al snap ik je gevoel, zeker op een nieuwe school.